K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-09-2016, 17:20   #1
jhagense
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2015
Indlæg: 26
Styrke: 10
jhagense er ny på vejen
Ophør af sygedagpenge men ikke rask?

Hej...min kone fik for snart 2 år siden en alvorlig kræft. Hun har været sygemeldt siden (er på sygedagpenge).

Hun er ansat som SOSU på et sygehus (neurologisk afdeling i 8 år). Arbejder for øjeblikket, som var hun i virksomhedspraktik (men er altså fuld ansat som SOSU). Hun er nu kommet op på 17 timer om ugen. Hun er 100% på kommunal sygedagpenge.

Denne ordning (virksomhedspratik) ophører 30/9, og hun har nu fået følgende besked:
- arbejdsgiveren tilbyder hende 25,5 timers arbejde om ugen i stedet for de 32 timer som hun er ansat under. Hun forsætter dog med de 17 timer, som hun kan klare i dag, med det mål, at komme op på de 25,5 timer til foråret.
Forskellen mellem de 17 timer og 25,5 timer bliver økonomisk dækket via manglende ferie hun har tilgode. Det er en studehandel, men arbejdsgiveren forsøger faktisk at rede situationen for hende. Altså så hun undgår en fyring.
- kommunen vil hermed afslutte sagen, da de nu betragter hende tilbage på arbejdsmarkedet.

Fakta er at
- lægelig vurdering er max. 2 dages arbejde om ugen for øjeblikket. Forventelig raskmelding i april 2017. Men det må tiden vise.
- hun er i dag ansat med 32 timers aftenvagt
- hun får fuld sygedagpenge af kommunen

Senest om en uge skal hun have taget stilling til om hun kan accepterer tilbudet. Hvis ikke bliver hun opsagt....hun har 5 måneders opsigelse. Siger hun ja ophører kommunen med betaling af sygedagpenge.

Spørgsmål: Hvis hun siger nej og følger lægens råd, hvad sker der så med kommune-øjne. Jeg tænker på om der så starte en rehabilitering eller?

Problemet er jo, at såfremt hun siger ja til sygehusets tilbud og hun så alligevel ikke kan komme på fuldtid grundet den cancer hun har haft...ja, så bliver hun fyret til april 2017. Hun bliver arbejdsløs grundet hun ikke er rask. Hun er taberen....hvad f..... gør hun?

kh/Jens
jhagense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 18:19   #2
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Desværre kan jeg ikke svare på hvad hun skal gøre, men hun bør i hvert fald tænke sig grundigt om, mærke helt ind i det dybeste af kroppen, er det sandsynligt at hun kan arbejde 25,5 timer om ugen ???
Jeg vil gætte på at hun dybest inde godt selv kender svaret på dette spørgsmål.

Selv har jeg ikke kræft, men er smertepatient som har været stress sygemeldt og er gået op i tid efter en deltidssygemelding, jeg lukkede øjnene for at kroppen i virkeligheden skreg nej og arbejdede mig op i tid for at undgå at miste mit job og det har hævnet sig gevaldigt i mit helbred lige nu.
Dette er grunden til mit råd ovenfor, glem alt om at miste job og tænk kun på helbredet og om det er sandsynligt at kroppen kan klare det og tag beslutningen ud fra dette.

En anden problematik jeg i min proces har opdaget er den lille detalje der hedder A-kasse.
I bør være opmærksom på at hvis vi antager at fruen raskmelder sig og arbejder de 25,5 time om ugen og så pludseligt bliver arbejdsløs af en eller anden grund, så er det ikke sikkert at hun vil være berettiget til understøttelse.

Jeg ved godt at man er deltidsforsikret når man har 25 timer, så langt så godt, men den dag hun bliver arbejdsløs så skal hun kunne søge og tage et 30 timers job, hvis hendes fysik ikke kan klare dette, så er hun ikke berettiget til understøttelse.

Med hensyn til kommunalsagen hvis hun siger nej, så burde kommunen hvis de ønsker det vel kunne forlænge sygedagpenge ud fra regel 5
5.Hvis du lider af en livstruende, alvorlig sygdom. Forlængelsen har ingen tidsbegrænsning
http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...uligheder.aspx

Jeg ville jo tro at hun kom i et jobafklaringsforløb eller i ressourceforløb for evt. at afklare om hun i virkeligheden kan komme ud på det ordinære arbejdsmarked eller om hun skal i flex.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 18:25   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
min tanke er også hun må kunne få et afklarings forløb, det er mulig hun kommer påkh sats, er ikke sikker på loven der.

men er det ikke også bedre end at hun smader sin krop på noget hun ikke kan klarer.

men igen, hun kan prøve og går det ja så er det jo fint, kan hun ikke kan hun sygemele sig igen, men der er også en regl der, hn skal optjene sygepenge gen før hun kan sygemeldes. Og som en sagde så vil hun kun kunne få for de 25 timer ikke 32 .

Tænker , har hun ikke en fagforening der kan hjælpe hende, ligemeget hvad, kommer hun i klemme
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 18:38   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Nu er jeg ikke så meget inde i sygedagpengeloven, men når det gælder kontanthjælp, ressourceforløbsydelse og ledighedsydelse, skal man sige ja til rimelige tilbud om arbejde.
Hvis lægernes vurdering af hendes helbred, og hendes foreløbige indsats, ikke taler for at den aftale er rimelig, bør det være lovlig grund til at hun siger nej.

Kiggede også lige i sygedagpengeloven.
Ser ud til at betingelsen for at få sygedagpenge, mere eller mindre går på, om man er arbejdsdygtig (dvs for syg til at arbejde).
Hun bliver ikke mere arbejdsdygtig af, at sige nej til et jobtilbud, som hun skønnes at ikke kunne klare.
Man kan miste retten til sygedagpengene, hvis:
"1) så længe den sygemeldte uden rimelig grund undlader at medvirke ved kommunens opfølgning, jf. kapitel 6 med undtagelse af § 11 b, herunder indsatsen efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og så længe den sygemeldte uden rimelig grund undlader at medvirke til kommunens udarbejdelse af rehabiliteringsplanens forberedende del, jf. lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 30 a, eller undlader at deltage i møde i rehabiliteringsteamet, jf. § 9 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.,

2) så længe den sygemeldte mod lægens opfordring afviser at lade sig indlægge på sygehus eller modtage nødvendig lægebehandling, jf. dog § 21 a, eller mod lægens eller kommunens opfordring afviser at deltage i hensigtsmæssig optræning for at genvinde arbejdsevnen, eller

3) hvis den sygemeldte ved sin adfærd forhaler helbredelsen. "

Igen, intet om at sige nej til (urimeligt) jobtilbud.

Som ledig bør hun fortsat have ret til sygedagpenge.

Sygedagpengeloven:
http://www.socialjura.dk/content-sto...ngelov/#c35685

I ordet "rimeligt" skal det forresten forstås, det man "skønnes at kunne klare". I hvert fald når det kommer til aktivloven, der omhandler kontanthjælp, ressourceforløbsydelse, ledighedsydelse osv

Sidst redigeret af MistyMiss; 19-09-2016 kl. 18:43.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 20:03   #5
Fleksjobber
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2014
Lokation: Sjælland
Indlæg: 232
Styrke: 10
Fleksjobber er ny på vejen
hvad er den rigtige løsning?

Jeg stod selv i en lignende situation og som der nævnes, tror jeg godt, din hustru ved hvad hun kan klare på sigt.

Jeg vidste, at jeg ikke kunne arbejde på de fremlagte vilkår, hvilket jeg meddelte og blev opsagt.

Jeg tror, at det er bedst at sige fra, hvis din hustru ved, at hun ikke kan.

For hvis hun siger ja, og således er raskmeldt og selvforsørgende i kommunens øjne, så tror jeg, at det sætter hendes sag tilbage, når hun får brug for kommunens hjælp igen.
Fleksjobber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 21:02   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
Tænker , har hun ikke en fagforening der kan hjælpe hende, ligemeget hvad, kommer hun i klemme
Også min tanke, nogle fagforeninger har nogle rigtig dygtige sagsbehandlere.

Og ellers, så send da en mail til kommunen (eller et brev, der afleveres personligt, mod kvittering) og stil de samme spørgsmål, som du har skrevet her.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2016, 08:24   #7
jhagense
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2015
Indlæg: 26
Styrke: 10
jhagense er ny på vejen
Tusind tak for de gode råd. Vi kan godt se, at det vil være forkert, at siger ok til et deltidsarbejde. Vi kontakter fagforeningen og snakker med dem....det er dog en "træls en" vi snakker med (hun er i FOA).
Som jeg ser det:
- hun bliver opsagt af sygehuset, da hun siger nej til at gå ned i tid
- hun har 5 måneders opsigelse. Hvis hun i perioden bliver rask og kan gå på fultid...kan det måske være en lille mulighed for, at arbejdsgiveren kan tilbyde hende arbejde. Det vil være det bedste som kunne ske :-)
- efter de 5 måneder er hun en af 2 ting:
1) helt rask og derfor ophøre sygedagpenge og arbejdsløshedskassen kommer på banen
2) hun er stadigvæk syg og på sygedagpenge. Men her er vi usikker på hvad der så sker.

ad 2)
- starter der er rehabiliteringsplan eller hvad det hedder. Og dermed jobprøvning (hun har fået mén af sygdommen og det skal undersøges hvor meget hun kan). Og i givet fald bliver det så på sygedagpenge satser?
- kommer hun på kontanthjælp hvis sygedagpenge stopper...jeg mener; hun er jo stadigvæk syg....eller hvordan er det, når hun er i en fagforening?
- PS: hun er allerede for nuværende i en virksomhedspraktik og bliver arbejdsprøvet.

Det er nu snart 2 år siden, at hun fik den agressive lymfekræft og jeg tror ikke vi skal forvente, at hun "bliver mere rask" (læs; senfølger fra kemo). Og jeg tror personligt derfor ikke på, at hun kommer op på mere end de 2 dage. Det er 2 hele dages arbejde, men KUN fordi, at det er en meget rolig periode på jobbet, hvor der ikke stilles ret mange krav til hende.
jhagense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2016, 08:38   #8
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Hej jhagense

Trist med konens sygdom og vanskeligheder med at komme tilbage på job.
Jeg kom til at tænke på, om din kone har en pensionskasse, der udbetaler en sum ved kritisk sygdom ?
Lymfecancer er en alvorlig sygdom, som mange pensionskasser har på listen over "kritisk sygdom".

Bare en tanke herfra.

Hilsen Florken
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2016, 08:44   #9
jhagense
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2015
Indlæg: 26
Styrke: 10
jhagense er ny på vejen
Tak Florken....hun har fået udbetalt fra pensionskassen. Men tak for "tanken".

Tja, har selv været igennem hele molevitten grundet en arbejdsskade. Fik i april md. førtidspension. Fik den faktisk meget hurtigt, men tror også Aarhus er en af de kommuner der faktisk forstår og handler efter lovgivningen...omend den er tåbelig. Og så bliver min dejlige kone syg...øv ....men det kommer forhåbentlig til at blive ok alt sammen.

VOVSE skriver ""Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig" (Søren Aabye Kierkegaard). Ja, men det kan være svært IKKE at kede sig efter en langt liv med et spændende job til en skyhøj løn :-)

kh/Jens
jhagense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2016, 08:59   #10
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Hej jhagense

Penge er ikke alt, men derfor er det "et lille plaster på såret", at få summen fra pensionskassen.
Og jeg nikker genkendende til det lange liv med et spændende job og den skyhøje løn.
Derfor er det rigtig trælst, når der er folk, der mener, at man nasser på det offentlige som førtidspensionist. Hvis de vidste, at indtægten var mere end 3 gange højere da man var i arbejde, samt at man havde et velfungerende liv, så kunne det være "de" holdt op med at have den slags meninger.
Man har da lov til at håbe.
Jeg håber for Jer, at der kommer en fornuftig afklaring på din kone.
Altså én, der er i overensstemmelse med, hvad hun kan klare både fysisk og psykisk.

Hilsen Florken
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension