K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-06-2016, 13:01   #1
conda
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2013
Indlæg: 63
Styrke: 12
conda er ny på vejen
Seniorførtidspension

Ja så fik jeg afslag eller næsten ?
På de nuværende grundlag kunne rehabiliteringsteamet ikke indstille mig, men ville gerne have jeg kom på arbejdsmedicinsk klinik og blev testet.
Det tog nok et par måneder ekstra.
Så er det jeg studser der står i lovgivningen at min ansøgning skal være færdigbehandlet inden 6 måneder
men det vil komme til at tage mere end 9 måneder så at få færdigbehandlet min seniorførtidspension når jeg også skal på arbejdsmedicinsk klinik.

Hvor klager man over det henne ??

TAK SOLRØD KOMMUNE
Fordi du endnu engang afviser at give en 63 årig seniorførtidspension.!!!
Fakta: 1½ år til alderspension, diagnosen skoliose, slidgigt og prolaps i ryggen, blodprop og ballonudvidelse samt tidligere
nyrecancer. Har skånehensyn over for fysisk hårdt arbejde, samt behov for vekslende arbejdsstillinger
grundet sine ryggener. Endvidere behov for muligheden for at hvile sig flere gange dagligt.
For kommunen er jo ikke til for borgernes skyld, men omvendt eller hvad ?.
conda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2016, 17:31   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du skal forlange et skriftligt afslag og i det afslag skulle der gerne følge en klagevejledning med...

Man klager til kommunen og de har så 4 uger til at genoverveje sagen og hvis de fastholder afslaget ja så skal de sende sagen videre til ankestyrelsen.
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2016, 22:24   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Opfylder du de generelle regler for at din ansøgning kan behandles efter reglerne for seniorførtidspension?

Fra borger.dk:

Du kan ansøge om seniorførtidspension, hvis du opfylder alle betingelserne:

Du opfylder de generelle betingelser for at få førtidspension.

Du har en lang og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet. Den skal svare til 20-25 års fuldtidsbeskæftigelse.

Der er højst fem år, til du når pensionsalderen.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2016, 01:28   #4
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Hej Congo.
Når det drejer sig om seniorførtidspension må kommunen ikke pålægge yderligere pålæg om forbedring eller udredning af arbejdsevnen.
Kommunerne er fantastisk kreative, og du bør øjeblikkelig klage over kommunens indstilling.
Når de finder på den slags julelege, må det jo selvklart være fordi du i øvrigt opfylder betingelserne. Ellers ville de jo bare sige, at der manglede dit og dat.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2016, 08:45   #5
conda
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2013
Indlæg: 63
Styrke: 12
conda er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af vasen Se meddelelser
Hej Congo.
Når det drejer sig om seniorførtidspension må kommunen ikke pålægge yderligere pålæg om forbedring eller udredning af arbejdsevnen.
Kommunerne er fantastisk kreative, og du bør øjeblikkelig klage over kommunens indstilling.
Når de finder på den slags julelege, må det jo selvklart være fordi du i øvrigt opfylder betingelserne. Ellers ville de jo bare sige, at der manglede dit og dat.
Jeg sidder også bagefter og tænker, det de bare trækker tiden ud, jeg kan ikke klage før jeg har modtaget det skriftlige afslag fra dem, hvilket jeg rykker for dem idag.

Jeg blev jo indbudt til møde hos rehabiliteringsteamet og som der står i brevet På mødet skal vi i samarbejde med dig og din sagsbehandler afdække dit behov og muligheder for en fremtidig indsats, Efter mødet udfærdige teamet en indstilling til den fremadrettet indsats..

Jeg var da ikke mere end kommet indenfor, havde knapt sat mig ned, før jeg fik at vide at de havde snakket sammen inden jeg kom til mødet og de var blevet enige om at jeg ikke kunne få seniorførtidspension. Nu er min tolerancetærskel meget lille efter mine 2 blodpropper, så jeg blev stangtosset på dem hvilket de fik at vide på en ikke særlig diplomatisk måde, de brugte argumenter som, hvis vi tildeler dig senioførtidspension på et forkert grundlag kostede det kommunen en kvart million, hvilket jeg er bedøvende ligeglad med. Det var som at stikke i en dyne,,

De forslog så at jeg skulle deltage på arbejdsklinisk medicin på Holbæk sygehus for yderligere oplysninger på mine sygdomme, Det var jo en mulighed for at jeg så senere kunne få seniorførtidspension.
conda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2016, 11:19   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Seniorførtidspension er desværre ikke en ny pensionsform - men ansøgningsproceduren er anderledes.

Opfylder du kravene til at kunne søge, skal din arbejdsevne ikke søges forbedret.

Prøv at se her fra dukh.dk

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...fortidspension

Opfylder du ikke kravene til at kunne søge, har du mulighed for at søge efter pensionslovens §17.1 eller §17.2, som er på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Seniorførtidspension er §17.3

For alle 3 måder skal man være berettiget til at kunne få tildelt fp.

Al held og lykke.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2016, 11:46   #7
conda
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2013
Indlæg: 63
Styrke: 12
conda er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Seniorførtidspension er desværre ikke en ny pensionsform - men ansøgningsproceduren er anderledes.

Opfylder du kravene til at kunne søge, skal din arbejdsevne ikke søges forbedret.

Prøv at se her fra dukh.dk

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...fortidspension

Opfylder du ikke kravene til at kunne søge, har du mulighed for at søge efter pensionslovens §17.1 eller §17.2, som er på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Seniorførtidspension er §17.3

For alle 3 måder skal man være berettiget til at kunne få tildelt fp.

Al held og lykke.
Du læser vist ikke mit indlæg ordentligt
JEG ER BERETTET TIL AT SØGE OM SENIORFØRTIDSPENSION

hvilket også er gjort
og har fået nej ( surprice)
nu vil de have yderligere undersøgelser
conda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2016, 12:14   #8
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Hej Conda

Som Webmaster skriver, så skal du klage til kommunen. Rehabiliteringsteamet har overset en væsentlig paragraf-tilføjelse, nemlig den med kursiv og fed fremhævede tekst:

§ 19. Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af
1) en rehabiliteringsplan, der indeholder dokumentation for, at personens ressourcer og udfordringer i forhold til uddannelse og beskæftigelse er fuldt afklaret,
2) dokumentation for, at alle relevante indsatser i den beskæftigelsesrettede indsats, herunder deltagelse i jobafklaringsforløb eller ressourceforløb, er udtømt,
3) den faglige forklaring på, hvorfor pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat,
4) den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller
5) angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre.
Stk. 2. Stk. 1, nr. 1 og 2, finder ikke anvendelse ved behandlingen af ansøgninger indgivet i henhold til § 17, stk. 3.
https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=165512

§ 17, stk. 3. Personer med langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet kan fra 5 år før folkepensionsalderen ansøge om førtidspension (seniorførtidspension). I sådanne sager iværksættes ikke beskæftigelsesrettede tilbud for at udvikle arbejdsevnen. Kommunalbestyrelsen kan dog indhente nye oplysninger til brug for sagens afgørelse. Kommunalbestyrelsen forelægger sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Din sag er så oplagt, at jeg slet ikke kan se noget formål med at sende dig på Arbejdsmedicinsk klinik, ud over at trække det hele i langdrag.
Så klag, og henvis til relevant lovtekst !

Hilsen Florken
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2016, 12:23   #9
conda
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2013
Indlæg: 63
Styrke: 12
conda er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Hej Conda

Som Webmaster skriver, så skal du klage til kommunen. Rehabiliteringsteamet har overset en væsentlig paragraf-tilføjelse, nemlig den med kursiv og fed fremhævede tekst:

§ 19. Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af
1) en rehabiliteringsplan, der indeholder dokumentation for, at personens ressourcer og udfordringer i forhold til uddannelse og beskæftigelse er fuldt afklaret,
2) dokumentation for, at alle relevante indsatser i den beskæftigelsesrettede indsats, herunder deltagelse i jobafklaringsforløb eller ressourceforløb, er udtømt,
3) den faglige forklaring på, hvorfor pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat,
4) den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller
5) angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre.
Stk. 2. Stk. 1, nr. 1 og 2, finder ikke anvendelse ved behandlingen af ansøgninger indgivet i henhold til § 17, stk. 3.
https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=165512

§ 17, stk. 3. Personer med langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet kan fra 5 år før folkepensionsalderen ansøge om førtidspension (seniorførtidspension). I sådanne sager iværksættes ikke beskæftigelsesrettede tilbud for at udvikle arbejdsevnen. Kommunalbestyrelsen kan dog indhente nye oplysninger til brug for sagens afgørelse. Kommunalbestyrelsen forelægger sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Din sag er så oplagt, at jeg slet ikke kan se noget formål med at sende dig på Arbejdsmedicinsk klinik, ud over at trække det hele i langdrag.
Så klag, og henvis til relevant lovtekst !

Hilsen Florken
Til gengæld står der også § 17. 3 også Kommunalbestyrelsen kan dog indhente nye oplysninger til brug for sagens afgørelse
Så er man jo lige vidt.

Jeg sidder og bokser med det her alene og kunne godt tænke mig nogen så mine papirer igennem og derfra kom med sine kommentarer, er dog ikke intessererret i at lægge kopier op her med cpr nr osv.
conda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2016, 13:00   #10
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Hej Conda

Ja, det er rigtigt, at de kan indhente nye oplysninger, men hvad er nye oplysninger ?
De har jo rigeligt på dig allerede.
Man undrer sig også over : "Kommunalbestyrelsen forelægger sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam", for hvem er "kommunalbestyrelsen" ?. Altså må nogen have været inde over sagen, før dit møde med rehabiliteringsteamet ?
Jeg fatter nada af, i hvilken rækkefølge det er foregået / foregår
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension