K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-02-2016, 13:46   #1
2vej
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2016
Indlæg: 6
Styrke: 0
2vej er ny på vejen
Skal legat modregnes i ressourceydelsen?

Jeg er så heldig at have modtaget et legat fra Statens Kunstfond i form af et engangsbeløb på 20.000 kr. Legatet er skattepligtig og indberettet som b indkomst.
Spørgsmålet er om beløbet bliver modregnet i min ressourceydelse og hvordan?
Hvis ja kan jeg så fratrække de konkrete udgifter som legatet et bevilliget til at dække?
Jeg er i ressourceforløb pga. langtids sygdom
2vej er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2016, 15:52   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ressourceforløbydelse har ikke noget at gøre med formue, gensidig forsørgerpligt eller andet. Så et legat vil ikke have indflydelse på din ydelse.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2016, 16:05   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg ville nu tjekke det med ydelses afdelingen og hvis de vil modregne det bede om lovgrundlaget.

For når beløbet er skattepligtigt, risikerer du at de betragter det som en indtægt og anden indtægt (pånær nogle undtagelser) modregnes 100% i ydelsen
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2016, 18:02   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
"§68a Stk. 5. Lovens § 33 finder tilsvarende anvendelse på modtagere af ressourceforløbsydelse."
(relevant for at sige, at §33 også gælder din ydelse)

Under overskriften "andre indtægter", så hvis legatet ses som indtægt:
"§ 33. Der foretages ikke fradrag i hjælpen for:
4) Legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22. "

Om det legat du har fået, så hører under den, det må du ikke lige hænge mig op på.
Men hvis kommunen siger at ALLE legater modregnes, så kan du henvise til ovenstående

(paragrafferne er fra Lov om aktiv socialpolitik)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2016, 18:56   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Ja, men tvivlsspørgsmålet er netop legater der er fritaget for beskatning og det er spørgers legat jo ikke
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2016, 21:15   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Man må da ikke have arbejdsindtægter mens man er i ressourceforløb, må man? De vil vel sige at du ikke har nogle udgifter at bruge legat pengene til, når du ikke arbejder.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2016, 21:34   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Akvamarin:
Ang indtægter og modregning af disse i ydelsen (bortset fra dem nævnt i §33)

"§ 68 a. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter, trækkes disse fra i ydelsen, jf. dog stk. 2-4. Indtægter, der udbetales for en periode, der ligger, før modtageren af ressourceforløbsydelse er begyndt i et ressourceforløb, medfører ikke fradrag i ressourceforløbsydelsen. Tilsvarende gælder for udbetaling af indtægter for en periode, der ligger efter tidspunktet for ophør i et ressourceforløb.

Stk. 2. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen lønindtægter, herunder beløb, som den pågældende modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond ved ophør af ansættelsen, nedsættes ressourceforløbsydelsen efter § 68 med 30 pct. af lønindtægten, indtil den samlede lønindtægt inkl. pension udgør 13.839, og med 55 pct. af lønindtægten derudover.

Stk. 3. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af ressourceforløbsydelsen efter § 68 bort fra 14,99 kr. (2012-niveau) pr. udført arbejdstime. Det beløb, der samlet ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned. "

Så der står ikke at man ikke må
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2016, 21:43   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Næh ikke direkte. Men da ressourceforløb er noget man kommer i fordi der er risiko for at man skal have førtidspension, dvs er fuldstændig uarbejdsdygtig, tror jeg altså ikke man kan være i et ressourceforløb og samtidigt arbejde.

Men ved det ikke. Synes bare det vil være selvmodsigende.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2016, 22:03   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Akvamarin:
Ressourceforløb er ikke nødvendigvis fordi man risikerer at havne på førtidspension.
Formålet med mit forløb er en mere stabil og struktureret hverdag, så jeg forhåbentligt kan klare lidt mere end 3x3 timer om ugen.
Ved ikke lige hvor der står at det kun er for folk der risikerer at havne på førtidspension, eller er fuldstændig uarbejdsdygtig?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2016, 22:09   #10
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
fra http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...ceforloeb.aspx

Hvad er målet med ressourceforløb?
Ressourceforløb skal sikre, at personer, som er i risiko for at komme på førtidspension, får udviklet arbejdsevnen. Målet er, at forløbet på sigt kan hjælpe den enkelte i arbejde eller i gang med en uddannelse.

Hvem skal have ressourceforløb?
Ressourceforløb er målrettet personer, der har komplekse problemer ud over ledighed, og som i høj grad risikerer at komme på førtidspension, hvis de ikke får en særlig indsats.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension