K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-06-2015, 18:17   #1
henningv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2010
Lokation: hedensted
Indlæg: 176
Styrke: 0
henningv er ny på vejen
tandlæge hjælp på den nye pension

hej, er der nogen mulighed for at få hjælp når man får den ,,nye,, pension ?

jeg får dårligere og dårligere tænder pga alt min medicin,

har ellers før i tiden haft gode tænder så det er ikke manglende vedligeholdelse.

jeg er gift og min kone tjener ok penge, men vores rådighedsbeløb er meget lavt så der er slet ikke til de store tandlæge regning ??
henningv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2015, 18:41   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Alle kan søge tandlæge efter §82 aktivloven.
Om man får den bevilliget er op til kommunen, der baserer deres vurdering på om man selv har råd til udgiften, ud fra udgiftens størrelse, formue, og størrelsen på ens indtægter og udgifter.
Som værende gift regner de også din kones indtægter og udgifter med i regnestykket.
Dokumentationen på udgiften er overslag fra tandlægen, og man må IKKE påbegynde behandlingen før kommunen har tilkendt beløbet.

De regner ikke alle udgifter med. F.eks. så regnes gæld ikke med, men de SKAL regne billigste mobil/internet hvis man har mobil og internet.

Omtalte paragraf er denne:
"Aktivloven § 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet."
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2015, 19:19   #3
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af henningv Se meddelelser
hej, er der nogen mulighed for at få hjælp når man får den ,,nye,, pension ?

jeg får dårligere og dårligere tænder pga alt min medicin,

har ellers før i tiden haft gode tænder så det er ikke manglende vedligeholdelse.

jeg er gift og min kone tjener ok penge, men vores rådighedsbeløb er meget lavt så der er slet ikke til de store tandlæge regning ??
I visse tilfælde kan du være berettiget til tandbehandling hos omsorgs-tandplejen i din kommune.
Eks. Er de fleste med svære psykiske lidelser omfattet at dette.
Det er ikke gratis, men der er max for i hvor meget du kan komme til at betale hvert år.
Det er værd at undersøge om et kan komme ind under disse regler.

Og ellers er der som beskrevet "enkeltydelserne" men der skal man virkelig eje INTET og kun have udsigt til intet fremover.

Kommunen kan hvis de vurdere din økonomi til det, bede dig lave afdragsordning, frem for at give dig økonomisk støtte.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2015, 19:31   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Salsa:
Udsigt til intet fremover? Kan du uddybe den sætning? : )

Selvfølgelig giver de afslag hvis der eksisterer en afdragsordning som de vurderer at man har råd til. De kan IKKE give afslag på baggrund af afdragsordning, hvis det ikke er muligt. Dvs hvis der ikke eksisterer en afdragsordning, kan de ikke henvise til at man skal gøre brug af det. Man kan med fordel vedlægge dokumentation fra tandlægen om afdragsordning er en mulighed, og hvad denne så ville lyde på.
Hvis kommunen mener at man har råd til en afdragsordning på 200 kr om måneden, men eneste løsning der er muligt ved tandlægen er en på 500 kr om måneden, kan de jo ikke give afslag pga afdragsordning.
§82 er til hvis man ikke selv kan få råd til det, og derfor lægges der meget vægt på ens mulighed for selv at afholde udgiften
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2015, 19:37   #5
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Salsa:
Udsigt til intet fremover? Kan du uddybe den sætning? : )
Hvis kommunen vurdere at du fremover vil have større beløb til rådighed end på ansøgningstidspunktet, så vil de helt sikkert bede dig om at vente eller låne pengene i banken eller via afdragsordning hos tandlægen.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2015, 19:39   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Salsa:
Jeg har aldrig hørt nogen få afslag med det grundlag.
Jeg er på kontanthjælp, som jo gerne skulle være en midlertidig ydelse, og har aldrig fået afslag på tandlæge.
Hvis man kan fremvise låneafslag fra banken når man søger, kan de heller ikke bede om at man låner pengene i banken, da det så ikke er en mulighed.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2015, 19:50   #7
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Salsa:
Jeg har aldrig hørt nogen få afslag med det grundlag.
Jeg er på kontanthjælp, som jo gerne skulle være en midlertidig ydelse, og har aldrig fået afslag på tandlæge.
Hvis man kan fremvise låneafslag fra banken når man søger, kan de heller ikke bede om at man låner pengene i banken, da det så ikke er en mulighed.
Hvis man følger en smule med her inde, til man opdage at få er så heldige som du.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2015, 20:05   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Salsa:
Nu er jeg ny her inde, men er i en kontanthjælpsgruppe på facebook.
Jeg er udemærket klar over at det kan være virkelig svært at få §82 til tandlæge.
Grunden til jeg er heldig, er fordi jeg er på en af de lavere kontanthjælpssatser, men har også hørt om nogen på højere satser der fik deres godkendt.

Det er selvfølgelig langt sværere at få bevilliget hvis ens økonomi er bedre end en kontanthjælp, men derfor synes jeg stadigvæk at man skal prøve at søge det. Man skal selvfølgelig være opsat på at den er svær at få, men man skal ikke opgive på forhånd, og helt lade vær med at søge.

Hvis man får afslag hvor kommunen f.eks. har undladt at regne vigtige udgifter med (nogen regner mindre husleje med end ens reelle husleje f.eks.), hvis kommunen eller deres tandlægekonsulent mener at behandlingen ikke er nødvendig, eller hvis kommunen afslår med en begrundelse der ikke er mulig (f.eks. lån i banken selvom man kan fremvise låneafslag), anbefaler jeg på det kraftigste at man klager over afgørelsen.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2015, 22:05   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
De regner ikke alle udgifter med. F.eks. så regnes gæld ikke med,
Hvis man tidligere har fået afslag på hjælp, og derefter sat sig i gæld for at betale udgiften, så kan afdragene på gælden tages med i regnestykket.

....... skrev ankestyrelsen i en afgørelse til mig.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
De kan IKKE give afslag på baggrund af afdragsordning, hvis det ikke er muligt.
Hvis din tandlæge ikke vil gå med til en afdragsordning kan kommunen finde på, at bede dig om, at finde en tandlæge, der vil acceptere en afdragsordning.

@henningv, hvis du ikke kan finde et ansøgningsskema på din kommunes hjemmeside, så ring til dem, enten kan de fortælle dig hvor du kan finde det, eller også kan de sende dig et skema.

Blot må du love mig én ting, du skal anke et evt. afslag.

Afslag gives ofte ud fra devisen "går den, så går den".

Jeg har søgt om hjælp til tandlægeudgifter rigtig mange gang, nogle gange har jeg fået det, andre gange ikke.

For et par år siden gav kommunen afslag på ca. 12.000 kr. til div. tandbehandlinger (bl.a. en rodamputation hos specialtandlæge), men ankestyrelsen gav mig medhold, fordi jeg havde udgift til afdrag på et banklån til tandbehandling, som kommunen havde givet afslag på hjælp til.

Så gem endelig jeres ansøgninger og afslag, de kan komme jer til gavn hvis i opretter gæld til formålet, og søger om hjælp på et senere tidspunkt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2015, 22:42   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Vovse:
ah, den med hvis gælden var pga en et afslag pga afdragsordning, kendte jeg ikke lige til : )

MEN hvis de afslår med begrundelsen afdragsordning, skal de tage med om de vurderer at man har råd til afdragsordningen.
Så selv hvis man så finder en tandlæge med afdragsordning, skal den jo have en størrelse/løbetid som man har råd til : )
"Kommunen skal konkret vurdere, om det er realistisk, at ansøger kan betale afdragene, herunder den tidsmæssige udstrækning og beløbets størrelse sammenholdt med den pågældendes økonomi."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=166575

Og banklån, nu ved jeg ikke hvis man får førtidspension eller er i fleksjob, men da min kommune bad om et låneafslag, grinede min bankdame lidt af det. I min bank skal man have et rådighedsbeløb på 5000 kr om måneden, for at låne penge.
Det er langt fra alle der har det rådighedsbeløb : )

Hvis man står i RKI er det heller ikke nødvendigvis muligt at få hverken lån eller afdragsordning.

Det vigtigste er at kommunen IKKE må henvise til noget der ikke er muligt : )

Og så stemmer jeg i om at man skal anke afslag
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension