K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-01-2012, 12:37   #1
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
snart arbejdsløs fleksjobber

Kære alle

Jeg har haft fleksjob siden 08, hvor jeg har arbejdet 10 ugentlige timer. Imidlertid kan jeg ikke længere klare disse timer – selv fra starten af var det hårdt, men jeg ville så gerne beholde job, så jeg kæmpede mig igennem. Jeg er nu delvist sygemeldt, og arbejder 6 timer/uge, hvilket holder hårdt.
Der bliver om ganske kort tid indledt en afskedigelsessag , hvor jeg i opsigelsesperioden, vil kunne vende tilbage til mit job, såfremt jeg bliver i stand til at arbejde 10 timer, hvilket næppe vil ske .
Jeg har haft en telefonisk samtale med min sagsbehandler, der har oplyst mig om, at en førtidspension ikke kan komme på tale. Jeg fik i sin tid fleksjob pga. min ryg. Siden er anden sygdom stødt til, men lægerne er ikke helt sikre på, hvilken diagnose, de skal give mig, så denne sidste sygdom tæller ikke med i det store billede.

Jeg forstår ikke, at de tænker, som de gør. Når jeg i sin tid blev vurderet til at have max 1/3 arbejdsevne tilbage, burde det da være logik for burhøns, at jeg, når andet siden er stødt til, har mindre end 1/3 arbejdsevne tilbage. Selv hvis jeg ikke fejlede andet end min ryg, burde de tage hensyn til, at jeg virkelig har forsøgt gennem de sidste 4 år, men at det bare ikke går mere. Hvis jeg på nogen måde kunne holde fast i mit fleksjob, ville jeg da gøre det. Jeg har alle fordelene – for det første er det et job, jeg er virkelig glad for, og for det andet får jeg en endda meget god løn for ’kun’ 10 timers arbejde, og en pension ville betyde en absolut væsentlig nedgang økonomisk. Alligevel er det som om, jeg mødes af mistro .


Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber I kan svare på:
- Når jeg nu har måtte opgive pga. de 10 timer, kan jeg så forvente, at kommunen vil visitere mig til et fleksjob, der er på færre timer? Pointen er jo, at jeg netop ikke kan klare de 10 timer.
- Hvordan er det at være ledig fleksjobber – bliver man sendt i aktivering og lignende ligesom andre arbejdsløse, eller bliver der taget hensyn til, at jeg jo netop ikke kan tåle det?
- Hvordan skal jeg forholde mig, hvis de vil sende mig på et kursus eller lignende? – sådanne er vel næppe på kun 2 daglige timer, som er det jeg max kan klare ifølge min fleksaftale (vil ikke engang kunne klare det nu).

Jeg frygter virkelig, hvordan det bliver at være arbejdsløs fleksjobber – har bare brug for ro .

Når jeg har været på arbejde, kan jeg INTET andet den dag – jeg har en mand, der tager sig af ALT det praktiske herhjemme – er ikke engang i stand til at tømme opvaskemaskinen og også mine børn, er det svært at være der for. I starten af mit fleksjob, kunne jeg dog bruge weekenderne til at være lidt social. De sidste par år har jeg været nødt til at bruge hele lørdagen og en stor del af søndagen til at komme mig ovenpå en arbejdsuge. Så har jeg lige et par timer, inden det hele starter forfra Selv når jeg har ferie, er det min mand, der klarer de praktiske opgaver, men til gengæld har jeg lidt mere overskud til børnene og omgangskredsen. Det er simpelthen ikke det værd! Hvor meget jeg end gerne vil være en del af arbejdsmarkedet og ikke uvæsentligt også gerne vil have den økonomiske tryghed, arbejdet giver, så er det en for høj pris at betale – har jo ikke engang overskud til at bruge de penge, jeg tjener…

Set i bagklogskabens lys, kan jeg godt se, at det faktum, at jeg i starten var villig til at gøre, hvad som helst for at blive på arbejdsmarkedet, er noget jeg betaler for nu – jeg har jo ’bevist’, at der var arbejdsevne tilbage i mig, selvom det nok har været tvivlsom selv fra starten, at jeg kunne klare det – flere talte dengang om pension, men jeg insisterede på, at jeg fortsat kunne arbejde.

Er der nogle gode råd til, hvordan jeg griber det hele an?

Mange trætte hilsner

frup
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2012, 14:28   #2
missemøge
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2011
Lokation: djursland
Indlæg: 31
Styrke: 13
missemøge er ny på vejen
Kære Frup

Du har om nogen bevist at er vilje stor kan det hjælpe en et langt stykke vej. Når man nu gerne vil arbejde og ikke længere kan.

Jeg tror det er standart svar at FP ikke kan komme på tale. Du er jo sygemeldt og så skal de jo iværksætte tiltag i forhold til den "syge" igen. og lave en ny test af din arbejdsevne. Men du undgår nok ikke nye arbejdsprøvninger.

Du skal også have din læge ind i billedet og så skal i finde ud af hvad det nye du fejler invirker på din arbejdsevne, og så kan han lave en status og så kan du vedlægge den i din sag, så har sagsbehandleren noget at rive i

Hvis du bliver arbejdsløs flexjobber, så bliver det med aktivering og andre målrettede ting for at få dig tilbage i flexjob hurtigst mulig, "svært i disse dage".

Er selv arbejdsløs flexjobber, som er i aktivering på en arbejdsplads hvor jeg inden måneden er omme håber på at jeg kan blive ansat
missemøge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2012, 15:01   #3
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Tak, Missemøge for dit svar!

Håber for dig, at du bliver ansat!

At jeg skal sendes ud i aktivering, virker helt formålsløst for mig, Det job, jeg har nu, blev i sin tid vurderet som den eneste type job, jeg ville kunne besidde i forhold til alle de skånehensyn, jeg har. Derfor forestiller jeg mig, at de blot sender mig ud i lignende job, hvilket jo ikke vil hjælpe noget - så ville det jo være bedre at være, hvor jeg er nu og hvor jeg kender alle mine kollegaer etc...

Da jeg fik fleksjob blev jeg sendt i arbejdsprøvning i mit eget job - netop fordi det blev vurderet, at det ville være formålsløst at prøve andre jobtyper af. Jeg har derfor aldrig prøvet en 'regulær' arbejdsprøvning, og ved ikke hvordan en sådan foregår. Kan man sendes i arbejdsprøvning i et eller andet kommunalt regi, hvor der står nogle professionelle og vurderer, hvad jeg rent faktisk kan, eller foregår arbejdsprøvning på en almindelig arbejdsplads?

Venlig hilsen
frup
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2012, 15:21   #4
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Nu skal du jo i første omgang blive raskmeldt igen , og hvis jobbet ryger med i svinget i din sygeperiode må du tænke i andre baner.
Du kan jo vælge skriftligt at ansøge om FP - det kan din sagsbehandler ikke forhindre dig i.
Når og hvis det kommer så langt at du bliver raskmeldt ledig fleksjobber, må du i første omgang have en saglig snak med din sagsbehandler. Hun kan jo ikke sidde dine papirer fra fortiden hvor du blev bevilliget fleksjob overhørig.Der skal udfærdiges en opdateret ressourceprofil , og du må som allerede er nævnt have din læge med ind over.
Jeg kan ikke tro andet end at din sagsbehandler skal indhente ny opdateret
helbredsattest hos din læge - ellers må du bede hende om det . Det bør være på plads inden ny tale om andet fleksjob bliver aktuelt.

Er selv blevet raskmeldt, ledig fleksjobber i sept. måned efter faldskade, nye lægepapirer er udformet med nye skånehensyn,. Jeg har lige afsluttet et 6 ugers forsøg der handler om at få fleksere hurtigt tlbage til nyt job - og er så heldig at en ny appelsin er faldet i min turban. Er på vej i mit 3 ny job hvis arbejdsgiver accepterer lønnen - og jo du skal aktiveres iflg. reglerne.
Reglerne er endnu ikke ændret - du kan finde dem her på siden under nyttige links - Fleksjob 19 udgave.

Pas på dig selv i forløbet.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2012, 15:24   #5
Fie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-10 2009
Lokation: Herning kommune
Indlæg: 113
Styrke: 15
Fie er ny på vejen
Hej

Er også ledig flex jobber.. er på et kursus de kalder genflexer 6 timer på uge..2 dage går vi en tur på ca en time og 2 dage skal vi søge flexjob i 2 timer...

Tror det er forskellig fra kommune til kommune hvad man skal som ledig flex jobber..

Fie
Fie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2012, 16:40   #6
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Tak for jeres svar!

Jeg må vist bare vente se, hvad fremtiden byder.

Bor i en kommune, der er meget strikse - var for godt et år siden sygemeldt og blev efter kun 2 uger indkaldt til samtale, hvor jeg fik valget mellem at starte på arbejde (delvist) eller gå i et motionscenter i 15 timer om ugen. Sidste var/er jo helt og aldeles udelukket, så jeg følte mig tvunget til at starte op på arbejde. Jeg forventer, at det bliver på samme måde denne gang, og ved kun, at jeg hverken kan det ene eller det andet, så frygter at kommunen tager sygedagpengene fra mig.

Ved nogle om der er regler for, at en kommune skal kunne komme med et andet alternativ end motionscenter? Selvfølgelig er det en udemærket løsning for nogle sygemeldte, men for mange med nedsat fysisk formåen er det jo en umulighed - det er det i hvert fald i mit tilfælde.
Bliver jeg tvunget ud i samme valg igen, er det så kommunen eller mig selv, der har ansvaret, såfremt min sygdom så bliver værre?
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2012, 18:29   #7
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Hvis du er sygemeldt fleksjobber får du det der svarer til ledighedsydelse mens du er syg, og det kan de ikke tage fra dig, men mindre du modarbejder dem
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2012, 18:59   #8
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Men er det at modsætte sig, hvis jeg siger, jeg ikke kan gå i et fitnesscenter 15 timer om ugen?
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2012, 19:09   #9
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Det lyder vildt at du kal 15 timer i fittness.

Hvis din læge fraræder det burde du kunne "slippe" - men der er stor forskel fra kommune til kommune.

Min læge frarådede aktivering af enhver slags og det rettede de sig efter.

Du skal en tur til lægen og snakke om din nuværende situation og høre hvad han mener om det.
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2012, 20:50   #10
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Tak. Jeg må en tur til lægen
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsløs flexjobber viggo Spørgsmål ang fleksjob 8 09-09-2011 22:11
Arbejdsløs som fleksjobber morse Spørgsmål ang fleksjob 2 18-04-2011 21:41
hvis man er arbejdsløs flexer kandelsdorff Spørgsmål ang fleksjob 3 07-02-2011 10:56
arbejdsløs flexer Chin Spørgsmål ang fleksjob 4 22-01-2011 14:42
arbejdsløs og uddannelse Naima Spørgsmål ang fleksjob 1 02-01-2008 00:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension