K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-11-2012, 14:34   #1
luffen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
luffen er ny på vejen
fra syge til dagpenge

Hej med jer,

Jeg har været sygemeldt et godt stykke tid men kommunen valgte på baggrund af statusattest fra læge at stoppe sygedagpenge da lægen skrev at jeg ikke mere fejler noget.

Jeg er også rask igen så det er jo dejligt, det var en lang sag med kommunen i forløbet dog og de har glemt mig og ikke givet mig nogen støtte kun kontrol så det er jeg ret skuffet over, men som sagt er rask og klar igen nu så det skal bare glemmes.

Jeg har så søgt om dagpenge fra akasse, men det har nu taget 3 uger at behandle og det seneste nye er at akassen vil se den statusattest fra lægen, jeg frygter at jeg ikke vil få dagpenge og dermed være helt på røven, der er nu gået over en måned uden jegh har fået nogen ydelse og jeg tror der går længe endnu inden jeg får en afklaring fra akassen, det er ikke rart at gå med den økonomiske uvished.

Jeg kender ikke loven på området, håber i kan guide mig lidt så jeg ikke ryger i et hul i systemet her.
luffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2012, 15:13   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej luffen,

Nu ved vi jo ikke hvad der står i den status attest som kommunen har raskmeldt dig på grundlag af, men det burde jo være i dit favør netop i forbindelse med din raskmelding!?

Jeg kender heller ikke lige reglerne på området omkring fagforeningen og det at de vil yde dagpenge. Som oftest bliver man "blot" bedt om at skrive under på en rådighedserklæring.

Såfremt fagforeningen stiller sig på bagbenene mht. at raskmelde dig, så kunne du allerede nu anmode om en rundbordssamtale med dem og kommunen, hvor de kunne komme til enighed om din "skæbne" videre frem.

Hvornår stoppede/stopper dine sdp. Du har jo klageret, mere for ikke at stå uden forsørgelsesgrundlag.

Hvem er din ff.?

I øvrigt skal du rykke op på dem alt det du kan, så tiden ikke bare går.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2012, 15:25   #3
luffen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
luffen er ny på vejen
Mange tak for svaret.

sdp. stoppede jo som sagt fordi jeg er rask nu, så der er intet at klage over der, ikke udover sagforløbet men det gider jeg slet ikke, er bare glad for at være rask og klar igen.

Jeg skal lige have fat på den statusattest mandag og have den sendt til akassen så håber jeg der kommer en afklaring på det, grunden til akassen reagere sådan er nok fordi der i kommunes afgørelse om stop står at jeg var uening i de ting der stod i min statusattest og det tolker akassen som om jeg siger jeg stadig er syg og vil have sdp, men grunden til jeg på et møde med kommunen kommenterede fejl i statusattesten er at lægen har skrevet ting der ikke passer og prøver at redde egen røv ved at dække over læge fejl i forbindelse med min indlæggelse på sygehus og senere behandling, men da jeg udtalte disse ting på mødet i kommunen havde jeg jo ikke regnet med det ville blive brugt imod mig en dag, som nu i deres skrivelse om stop af sdp som akassen så skal læse for at behandle mine dagpenge.

Det er simpelthen alt for besværligt og være i det system, jeg har fuld forståelse for at love og regler skal overholdes men i ved også at vi der havner i disse systemer tit kan føle os hjælpeløse og som kastebolde.

Jeg håber der kommer en afklaring for mig snart og ønsker det samme for alle jer andre der kæmper rundt i papir masserne.
luffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2012, 15:35   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Luffen

Du skriver flg.:

Citat:
baggrund af statusattest fra læge at stoppe sygedagpenge da lægen skrev at jeg ikke mere fejler noget.
og

Citat:
Jeg er også rask igen
og

[QUOTE]seneste nye er at akassen vil se den statusattest fra lægen/QUOTE].

Når man skal modtage dagpenge fra en a-kasse skal man opfylde rådighedskravene, herunder kan også være en vurdering fra din a-kasse om du er rask, hvis du forud har fået SDP, og dermed kan stå tilrådighed.

Jeg går ud fra, at det er derfor a-kassen vil have kopi af din læges statusattest, hvor denne erklærer dig rask. Jeg tror derfor din bekrymring kan være ubegrundet.

Du kunne gøre flg. for at fremskynde a-kassen vurdering af din sag:

1.Kommuner handler desværre ikke altid lige hurtigt, hvorfor du selv kunne gå til din læge og få en kopi som du afl. hos a-kassen, således at du fremskynder postgangen.

2. Vedlægge et brev, hvor du gør opmærksom på der nu er gået 3 uger, hvor du er uden forsørgelsesgrundlag, hvorfor du forventer en x antal dage med svar efter du selv har fremskaffet den relevante dokumentation. (som de forøvrigt jo kunne have udbedet sig fra start. Dvs. for 14 dg. siden).

3. hvis dette ikke hjælper ringer du a-kassen op og beder om afdelingsleders navn (måske ville jeg gøre det i brevet under pkt. 2, således at de er klar over at du ånder dem i nakken), og derpå skriver du en klage over lang sagsbehandlingstid, herunde en opsumering af hvad der er sket. Dvs. din dato for ansøgning, svarbreve fra a-kasse og ikke mindst at du selv har fremskaffet statusattest og et denne kunne de allerede selv have indhentet senest 1 uge efter din ansøgning om dagpenge.

Mange hilsner

Gunvor

PS: se min redigeringsårsag.

PSPS: du bør i brevet præcisere at du var uenig med dele af lægens oplysninger vedr. behandling og ikke raskmelding, hvis det er sådan sagen hænger sammen.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 25-11-2012 kl. 15:39. Årsag: PS: kan se vores indlæg har krydset hinanden, se derfor bort fra pkt. 1
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2012, 15:45   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af luffen Se meddelelser
Mange tak for svaret.

sdp. stoppede jo som sagt fordi jeg er rask nu, så der er intet at klage over der, ikke udover sagforløbet men det gider jeg slet ikke, er bare glad for at være rask og klar igen.

Jeg skal lige have fat på den statusattest mandag og have den sendt til akassen så håber jeg der kommer en afklaring på det, grunden til akassen reagere sådan er nok fordi der i kommunes afgørelse om stop står at jeg var uening i de ting der stod i min statusattest og det tolker akassen som om jeg siger jeg stadig er syg og vil have sdp, men grunden til jeg på et møde med kommunen kommenterede fejl i statusattesten er at lægen har skrevet ting der ikke passer og prøver at redde egen røv ved at dække over læge fejl i forbindelse med min indlæggelse på sygehus og senere behandling, men da jeg udtalte disse ting på mødet i kommunen havde jeg jo ikke regnet med det ville blive brugt imod mig en dag, som nu i deres skrivelse om stop af sdp som akassen så skal læse for at behandle mine dagpenge.

Det er simpelthen alt for besværligt og være i det system, jeg har fuld forståelse for at love og regler skal overholdes men i ved også at vi der havner i disse systemer tit kan føle os hjælpeløse og som kastebolde.

Jeg håber der kommer en afklaring for mig snart og ønsker det samme for alle jer andre der kæmper rundt i papir masserne.
Søde luffen,

Jeg er pt. på vej mod min anden indstilling til ftp. foranlediget af kommunen. Jeg forsøgte tilbage i 2007 også at raskmelde mig da kommunen smed mig ud af sdp. så jeg er her heller ikke for sjov, men fordi jeg er syg.

Hvis man ikke kan stå model til arbejdsmarkedet og evt. fagforening så er det jo det. Hvis man er rask efter en sygemelding, så er det jo bare ud og søge arbejde, så slipper du for det der pippernippenhed med fagforeningen og kommune. Efter min mening er der altså arbejde f.eks i butikkerne ikke mindst i denne juletid. Hvad har du arbejdet med tidligere? Så var du jo fri for at de skulle grave i din sag, når du er rask til at arbejde.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2012, 15:58   #6
luffen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
luffen er ny på vejen
Jeg har ikke kunnet finde arbejde endnu desværre, har kun fået afslag, skal dog starte med uddanelse snart men det er under dagpenge, så det kræver altså min sag bliver behandlet ellers ender jeg på gaden uden bolig.
luffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2012, 16:04   #7
SBAM
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2010
Indlæg: 46
Styrke: 14
SBAM er ny på vejen
Husk på at a-kassen skal bevise at du ikke er til rådighed ved din raskmelding og det kan jeg ikke se nogen grund til. At man forinden har været uarbejdsdygtig er ikke en begrundelse i sig selv.

Og ja, når du er raskmeldt blandt andet på baggrund af den statusattest bør din a-kasse også accepetere det - særligt når du selv føler du er er rask.

Man kan godt være til rådighed for arbejdsmarkedet med skånebehov.

Derudover så kan man også anke et afslag fra sin a-kasse og der er der statistisk set rigtig gode chancer for at få medhold.
SBAM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2012, 15:53   #8
luffen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
luffen er ny på vejen
Har akassen krav på at se denne statusattest ? de siger at de skal have den af mig selv nemlig da de ikke kan få den fra kiommunen.
luffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2012, 16:01   #9
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Der er stor forskel på fagforeningerne idag især efter en sygemelding, men forlanger a-kassen den status attest skal du fremvise den, ellers kan de forlange en ny læge erklæring som du selv skal betale for.

Ja de har lang sagsbehandling men ryk dem for svar, hvor du står i systemet.

Der burde jo ikke være noget problem når du er rask og står til rådighed og søger jobs som du skal.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2012, 18:03   #10
luffen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
luffen er ny på vejen
Nej det burde ikke være et problem men jeg tænker bare at de som de plejer vil gøre alt for at tage pengene fra en, men ja som i jo også siger så "burde" det ikke være et problem. Jeg har bedt kommunen sende den til mig men det er sjovt nok ikke sket selvom de lovede at gøre det idag.
luffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Syge dagpenge stop Kamillas Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 23-11-2012 10:29
forlængelse af syge dagpenge Trex Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 15-10-2012 20:38
A-kasse (syge)dagpenge foetsie Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 10 25-01-2012 14:06
For syg til at få syge-dagpenge! buster Politik og Samfund 1 05-09-2010 17:25
Er du i fleksjob, på syge-dagpenge, på ledighedsydelse, Peacock Politik og Samfund 5 13-03-2008 11:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension