K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-07-2009, 23:56   #1
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
Scanning

Jeg skriver på vegne af mit feriebarn, 30 år, da hun er ordblind.
Er der nogen der har erfaring med, når man ikke kan se på et røntgenbillede at der er noget galt. Vil man ved en scanning til gengæld kunne se det? (i fald der er noget galt selvfølgelig)
Lægen er dog ikke indstillet på at henvise til en scanning.
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 00:09   #2
bam
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
bams avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2007
Lokation: Viborg
Indlæg: 112
Styrke: 18
bam er ny på vejen
hej Rose og feriebarn

det kommer an på hvad det er der evt. skal scannes, for jeg er blevet MR-scannet 2 gange i ryggen og de kan se der er noget galt, men de kan ikke blive enige om hvad det er. så det vil blive undersøgt når jeg skal under kniven i denne måned.

så det er ikke alt der kan ses på en scanning

bam
bam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 00:14   #3
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
Det er en forskydning nederst i ryggen.
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 00:15   #4
hjernet
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2007
Indlæg: 76
Styrke: 17
hjernet er ny på vejen
Så vidt jeg har hørt, så kan alm. læge ikke henvise til scanning. Det gør speciallæger.
Lægen kan henvise til speciallæger med henblik på udredning på grund af en eller flere mistanker grundet symptomer.

Jo, man kan altid se mere på ct- og mr-scanninger end på røntgen. Der findes desuden flere typer af mr-scanninger man kan bruge. Det er nok svært at få en mr-scanning, hvis mistanken ikke lægger op til det.
hjernet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 00:17   #5
hjernet
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2007
Indlæg: 76
Styrke: 17
hjernet er ny på vejen
Bliv henvist til sygehus med henblik på yderligere udredning.
hjernet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 00:25   #6
bam
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
bams avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2007
Lokation: Viborg
Indlæg: 112
Styrke: 18
bam er ny på vejen
er det på et røntgenbillede at der er fundet ud af at der er en forskydning i ryggen?

har hun mange smerter? for så må hun gå til egen læge og bede om en henvisning til speciallæge som hjernet skriver.

bam
bam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 07:24   #7
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
hmmmm det kommer an på hvad. Jeg har HMS, hvilket vil siger overhypermobilt bindevæv der gør, at alt forskubber sig lidt ved belastning (men kan ikke ses på billeder). Det gør ondt bagefter. Dog har jeg fået beskadiget mine ledbånd i ryggen og har dagligt så mange smerter, at jeg er blevet handicappet af det. Da det er "bøddele" det er galt med hos mig, har der ikke været noget at se på MR-scanninger. Så det sker.

Har faktisk fået at vide af reumatologer, at hvis man tager 5 raske mennesker og sætter dem i en Mr-scanner, så vil man kunne se udfald hos nogle af dem, men uden at de har gener heraf. På den anden side, oplever de også, at der er personer, der har smerter og gener, der omvendt ikke kan ses på en MR-scanning. Dette har jeg fået at vide af to uafhængige rheumatologer. Så en blank scanning er altså ikke nødvendigvis en "frikendelse" for om der er noget i vejen eller ej.

Måske det var en ide at få din plejedatter via en reumatolog? Hvis der ikke er brud, kan der jo sagtens være noget andet der generer. Bare for en sikkerheds skyld.

Held og lykke.
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 08:05   #8
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af rose Se meddelelser
Det er en forskydning nederst i ryggen.
Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med "en forskydning".

Hvis det er en fremadglidning af en lændehvirvel der menes (spondylolistese), så skal der laves funktionsoptagelser for at se det, det vil sige røntgenbilleder hvor patienten sidder henholdsvis foroverbøjet og bagoverbøjet når billederne tages, og det er ikke alle praktiserende læger der er opmærksomme på dette, men det plejer reumatologerne at være.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 09:09   #9
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
Super fantastiske svar fra jer alle, nu fik jeg et overblik over det.

Hun har været hos speciallæge og der er påvist skridning på grund af hybermobile led og bækkenløsning, udfra et røntgen billede.

Denne pige er sej, har aldrig pivet og når hun siger ondt, så har hun rigtig ondt. Hun har gennemgået over 20 operationer for dobbelt siddet læbe gane spalte og jeg har fulgt hende fra hun var 6 uger her på Rigshospitalet og i Århus og aldrig har hun jamret sig.

Det gør hun så nu og jeg forstår ikke at lægen bare siger det er en forskydning og det kan man ikke gøre noget ved.
Jeg savner helt konkret ,at hvis han ikke mener der kan gøres noget og hun ikke kan arbejde hver dag og dage kun få timer, hvorfor udreder lægen hende så ikke , men hensyn til de prøver der siges herinde man kan foretage.

Når hun på kommunen siger bækkenløsning og hybermobile led, så går hun over en kam.

Jeg er tosset på den kommune og tager mandag til Jylland, hvor jeg har sat hendes mor og jeg i stævne oppe på den kommune, den kommune må stille op med noget andet. Hun er stærk ordblind og talblind og de har sat hende i virksomhedspraktik hos en blomsterhandler!

I hendes ressourceprofil står at hun er udadvendt hvad hun er, men ikke noget om hendes handikap, at hun ikke kan læse og skrive.
Hun er en fantastisk dygtig pige til sine børn, og ser de små nuancer i livet, en god grundholdning at have og så piver og jamrer hun aldrig, men går på med krum hals.

Hendes problemstilling nu er nyt job, da hun ikke kan arbejde med sin oprindelige uddannelse som hun har kæmpet for (havde sekretær til at skrive)
Hendes stærke smerter.

Sidst redigeret af rose; 03-07-2009 kl. 09:12.
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 09:16   #10
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Det lyder helt klart som om I skal til en god reumatolog for at blive endeligt udredt. Desværre kan de små udskred, bækkenløsning og hypermobilitet sagtens være årsag til smerterne. Dette er tilfældet hos mig. Når hypermobilitet giver sådanne smerter m.v. kan det skyldes HMS, med mindre der kan findes anden løsning. Jeg kan varmt anbefale Lars Remvig fra Rigshospitalet. Hvis det ikke er det ene, så kan det være noget andet. Uanset dette, så vil en udtalelse fra en reumatolog kunne afhjælpe det fysiske i forbindelse med kommunens udredning.
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
scanning Mrs. S Alt det andet 24 29-07-2015 23:51
scanning af ryg meriadol Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 29-07-2015 22:24
Scanning af hofte.. rose Alt det andet 0 20-12-2012 14:47
Ventetid på MR-scanning Cordulla Alt det andet 3 25-11-2010 03:31
så kom der svar på min MR scanning kandelsdorff Alt det andet 30 20-07-2010 19:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension