K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Accept fra vores omgivelser

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Accept fra vores omgivelser Jeg vil gerne høre lidt om hvordan i andre oplever,at blive accepteret af jeres omgivelser, familie , venner og bekendte og evt kollegaer. Jeg spørger selvfølgelig fordi, jeg selv har oplevet at det er svært, at blive accepteret når man ikke virker 100 procent i erhvervslivet, på grund af sygdom. jeg håber vi kan få en god debat i gang om dette, jeg tror der er mange der tumler med det.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-01-2011, 00:00   #1
kandelsdorff
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 244
Styrke: 14
kandelsdorff er ny på vejen
træt af at fortælle gud og hvermand om mine sygdomme- accepter dog

at jeg er syg og det aldrig blir bedre eller går over.

jeg er træt af folk der tror at når man har fortalt den en gang at man er varrigt syg, at man ugen efter mirakuløst er blevet rask.

men jeg kan godt se det fra deres synspunkter, det eneste der afslører mig er min langsomme skæve gang, og halten når det er værst. men stik hovedet inden for i mit liv bare en enkelt dag, så kan de se at det ikke bare er det jeg døjer med.

jeg har da overvejet at holde det for mig selv, men problemet opstår igen når folk spør hvad man arbejder med eller er uddannet som. og det er sku svært at undgå netop de spørgsmål. hvad siger i andre??
er i bundløst ærlige eller pakker i det ind eller afviser?

man blir mødt med ligegyldighed og mistro alle vejne. det i sig selv er totalt opslidende. oven i det kommer alle de fysiske og psygiske ting (tror da nok at kognitive ting går ind under psyken, men ret mig gerne hvis jeg tager fejl)

jeg er træt af folk der ikke mener jeg er syg nok, bare fordi jeg har 3 børn på 6,1.5 og 2.5 år. (tro mig alle de løft jeg har om dagen, de sender mig ofte til tælling i sengene ller på sofaen- men folk ser det jo ikke når man lukker ned for gardinet og ligger sig ind under dynen for at tackle smerterne.


jeg håber at i andre har lettere ved at forklare andre folk, at smerter ikke altid er synlige

lige lidt hverdags galle fra mig- håber i bærer over
kandelsdorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2011, 00:07   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Der kører en anden tråd om samme emne, prøv at se her:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=1802
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2011, 00:12   #3
Gunell
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Indlæg: 185
Styrke: 15
Gunell er ny på vejen
Uhh tro at jeg kender det.....

Jeg "ser" ikke syg ud.
Og bliver gang på gang mødt med den at jeg nok bare skal tage mig lidt sammen og om det ikke ville hjælpe mig at komme på arbejde så jeg kan tænke på nogget andet.....
Jeg har fibromyalgi og panikangst og ja jeg ville give min ene arm for at det L*** gik væk.

så jo kender jeg godt :O(

Jeg vil sige at det afhænger af situationen og af folk om jeg fortæller noget om min situation ellers siger jeg bare hvad jeg er uddannet som.

Gunell (som har spillet ½ times bowling med mine unger og nu ikke kan løfte armene, men ligner en pokemon figur :O( av av
Gunell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2011, 00:17   #4
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af kandelsdorff Se meddelelser
at jeg er syg og det aldrig blir bedre eller går over.

jeg er træt af folk der tror at når man har fortalt den en gang at man er varrigt syg, at man ugen efter mirakuløst er blevet rask.

men jeg kan godt se det fra deres synspunkter, det eneste der afslører mig er min langsomme skæve gang, og halten når det er værst. men stik hovedet inden for i mit liv bare en enkelt dag, så kan de se at det ikke bare er det jeg døjer med.

jeg har da overvejet at holde det for mig selv, men problemet opstår igen når folk spør hvad man arbejder med eller er uddannet som. og det er sku svært at undgå netop de spørgsmål. hvad siger i andre??
er i bundløst ærlige eller pakker i det ind eller afviser?

man blir mødt med ligegyldighed og mistro alle vejne. det i sig selv er totalt opslidende. oven i det kommer alle de fysiske og psygiske ting (tror da nok at kognitive ting går ind under psyken, men ret mig gerne hvis jeg tager fejl)

jeg er træt af folk der ikke mener jeg er syg nok, bare fordi jeg har 3 børn på 6,1.5 og 2.5 år. (tro mig alle de løft jeg har om dagen, de sender mig ofte til tælling i sengene ller på sofaen- men folk ser det jo ikke når man lukker ned for gardinet og ligger sig ind under dynen for at tackle smerterne.


jeg håber at i andre har lettere ved at forklare andre folk, at smerter ikke altid er synlige

lige lidt hverdags galle fra mig- håber i bærer over
jeg kan godt bidrage med hvad jeg gør, når der bliver spurt ind til mig og mit..

så fortæller jeg, jeg er førtidspensionist. men forsætter så med at sige .. MEN JEG GÅR IKKE SÅ HØJT OP I TITLER.. bare at du siger det. så giver det et smil på modtageren og de begynder at tale om titler i stedet for. undskyldende.

nu har jeg prøvet det flere gange. men er også selv vaks på tungebåndet hvis personen bliver belastende..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2011, 00:56   #5
sanne mor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2010
Indlæg: 272
Styrke: 14
sanne mor er ny på vejen
hejsa
ja jeg og vi som familie her kender alt til det med at blive spurt ind til hvad man laver også må min mand sig ja jeg er pensionist hvor til folk så ser på mig og siger nå så er det dig der tjæner pengene hos jer hvor til jeg så må sige nej jeg er på leddighedsydelse og ved at søge førtids pension og manføler sig bare så og føler tit at man så bliver stemplet som en virkelig socialt belastet familie og folk ser efter en kan de nu passe ders børn ja de laver ikke noget. ville gerne bytte helbred med en rask samt tittel vi har følt at vi hos nogen bliver valgt fra pga det. især min mand har følt sig meget ude for i omgang med venne bekente nå man sådan sidder og snakke for det er så tit der bliver talt om en arbejds dag hvad der er gået godt og ikke. og der kan han ikke være med tro det er en stor mande ting. og man bidraver ikke med i dag lykkes det mig at kunne vaske lidt tøj også havde jeg ondt for så er man også stemplet som den der jammer. vi havde aldrig regnet med jeg skulle køre galt og at han skulle blive så syg af lede gigt i alle led i kroppen. havd troet et normalt arbejds liv som forbillede for børnen og et aktivt liv. men nu må man for det bedste du af det som det nu er blevet til og ikke være bitter over det. men at omverden skal forstå det tro jeg aldrig de kommer til vil aldtid være nogen der dømmer. jeg håber jeg når der til på et tidspunkt at jeg kan være lige glad i mig selv og tænke dets hovdepine og kræfte ikke mine men så langt er vi som familie ikke endnu.
sanne mor
sanne mor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2011, 09:25   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Uanset hvor mange tråde der laves af denne slags, så skal der være plads til dem så vi kan få raset ud, for det er dælme svært at finde respekten af og til

Mine lidelser er så "kun" psykiske og prøv lige at sammenligne en psykisk syg og en der sidder i rullestol !! Jeg ville under ingen omstændigheder bytte, men hvem lider mon mest ?? Nogle gange kunne jeg sku godt bruge en rs som "forklarings middel".

Fx. i går havde jeg lige en kontrovers med min ex. og den skal jeg altså lige af med . Jeg havde været på rideskolen med min datter det meste af dagen. Vi skulle sammen med min datters veninde og hendes mor (min veninde) hjælpe med noget staldarbejde efter de havde reddet. Det var fint nok, for jeg vidste jo at jeg skulle hjem på sofaen bagefter. Min ex. som mine børn var hos, var så taget ud at shoppe med nogle kammerater om formiddagen og havde da nævnt at de ville spise aftensmad derude, men at han ville være tidligt hjemme. Jeg fulgte min datter over til deres far/min ex. kl. 16.30, hvor min søn også var med deres lille hund som de lige har fået.

Jeg ringede så til eksen, da min datter ikke kunne få fat i ham. Hun ville høre hvornår han kom hjem for hun vil helst ikke være "alene" hjemme når det er mørkt. Min søn var ligeglad og bebrejder og min datter lidt, det stopper vi ham så i, han er kommet i den der "jeg ved bedre alder". Det blev til at exen ville tage hjem, selvom han nok havde haft andre planer. Min datter sagde så efter flg. "nå der ødelagde du hans dag!!", hun er 12 år og mente det nok ikke så hårdt som jeg kunne tage det. Senere blev jeg naturligvis ringet op af min ex, han har en "dårlig" vane med at ringe til mig i tide og utide, noget jeg også har arbejdet meget med at få stoppet. Heldigvis var det efter en time på sofaen og et par glas rødvin. :-) Han kunne jo ikke forstå, at jeg ikke "bare lige" kunne have været lidt hos ungerne OVER HOS HAM (KRISE STEDET) og lige lave noget mad til dem. Selvfølgelig kunne de også selv tage, men når jeg nu alligevel var der !!

Som jeg har gjort klart tusindvis af gange så skal jeg være FORBEREDT ellers presser jeg mig ud over mine egne grænser. Jeg skal vide om jeg tager mig af ungerne eller ej forinden altså, det skal aftales. Var det det så var ungerne, alle 3 incl. hvalpen, hos mig og spise og være, evt. sove ikke noget med bare lige at være fleksibel, det holder bare ikke. Tillige må deres far jo være enige med vores børn hvad han gør og hvornår han er hjemme og om/at det er ok med dem. Jeg prøver tit at blande mig uden om, men aftalerne er jo således bare ikke klare nok dem imellem og typisk, så er det pludselig mig der ender som busse mand, kender I det ? Men jeg kan jo tage det, jeg er jo syg nok i forvejen.

Man må bide i det sure æble mange gange og så andre gange kæmpe for sine grænser og sin identitet. Mht. det sidste, så fanger jeg mig af og til i at forklare hele min livshistorie når folk spørger "hvad jeg laver til daglig", eller spørger til min sag. Jeg forsøger at undgå det spørgsmål fuldstændigt naturligvis, men det kommer jo ind i mellem. Så når jeg snart bliver pensionist bliver det endnu "værre" at forklare. Jeg vil helst uden om at forklare, men bare sige jeg er ftpér, måske skulle jeg bare bruge forkortelsen og når de spørger hvad det er, så sige, at det er svært at forklare Hvad gør I andre ? Ved godt at der også er andre tråde herom, men nu er vi lige her i 2011, he, he. Den med eksen og børnene er der sikkert også andre af jeg der har oplevet. Puha, det er hårdt at være til indimellem, men også dejligt når man får sat grænserne og ikke mindst selv respektere dem.

God søndag

EE

Sidst redigeret af Enteneller; 16-01-2011 kl. 09:33.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2011, 11:16   #7
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
Jeg fortæller det på hver sin måde. Det kommer and på hvem det er altså jeg siger mange flere ting når det kan komme mig til gode. Altså når det gælder læge så siger jeg at jeg har CP og kan går og tale altså det samme som andre mennesker bare langsommere end andre mennesker. CP står for spastikere er det samme som Cerebral parese. Måtte lige fortælle jer det. Det er cp jeg bruger på nettet. Har Kognitive vanskeligheder
Så er også et af disse mennesker hvor du ikke kan se der er noget "galt" bliver så træt bare efter få timer. Det kommer meget an på hvordan mennesket overfor mig er hvor meget jeg siger. Cp er ikke ikke særlig nemt at fortælle om. For os med Cp kan så mange forskellige ting. Der er nogle som ikke kan noget som helst og så er der andre der kan det hele. Sådan jeg skriver det til jer er og sådan jeg vil fortælle det ude i verden. Det ikke nemt at have noget som andre ikke kan så de kan bare følge mig en dag så kan de se det.
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2011, 12:29   #8
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Jeg kan kun alt for godt genkende det.
Jeg er SÅ træt af at skulle fortælle, hvorfor jeg ikke arbejder, og at jeg lige nu står i ingenmandsland og ikke ved noget som helst om min fremtid. Om kommunen tror på mig, når jeg kun kunne møde op 7 ud af 19 dage til afklaring, om der i det hele taget ér nogen der tror på mig.
For nej du kan ikke se jeg fejler noget, men dem derude ser mig jo for det meste også kun på en god dag, for de dårlige der er jeg for mig selv derhjemme.
Det værste er at min egen mor ikke kan eller vil forstå at jeg ingen kræfter har og ikke gider spilde min tid på alle hendes negative indstillinger til livet.
Jeg synes også det kan være svært at skulle forklarer andre, der virkelig gerne vil vide hvordan jeg har det, hvordan jeg har det, jeg har svært ved at sætte ord på, netop fordi når det er noget de ikke kender i forvejen, som feks. et brækket ben, ja så har jeg bare svært ved at hidse mig op til at skulle sætte ord på, for jeg er så træt....
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2011, 14:36   #9
Lizzy
Afhængigheds tegn af K10
 
Lizzys avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2009
Lokation: Fyn
Alder: 58
Indlæg: 337
Styrke: 16
Lizzy er ny på vejen
Synes også det er noget ****, når man står i "kontanthjælps-hullet" som flex'er.

Efter afslag på førtidspension, mærker jeg nogen gange at folk har holdningen:

"Ja ja! Der ER nok en grund til at du ikke får den førtidspension"

Synes det tit det virker som om, dem der udtaler sig sådan, ikke tror på at jeg faktisk har ondt 24/7....det er opslidende ikke at blive stolt på.
__________________
*Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du!*

Copyright © - mine indlæg må ikke kopieres eller gengives andre steder.
Lizzy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2011, 14:55   #10
krizzer85
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2011
Alder: 38
Indlæg: 55
Styrke: 14
krizzer85 er ny på vejen
Thumbs up Kender det alt for godt

Jeg er 25 og har lige fået diagnosen ADHD med depression som tillægsygdom for 14 dage siden. Jeg har prøvet at forklarer alt og alle i alle de år jeg kan huske at der er noget galt med mig men ingen har ville høre på mig for jeg var bare en doven, møjforkælet unge som ikke gider at lave dagens gode gerning og som bliver en hysterisk hystade når hun ikke får sin vilje selv min egen familie sagde sådan til mig.

Min læge er den eneste der har ville hører på mig og sendte mig til psykiater hvor han kom frem til at jeg er ADHD'er. Hvor er det en lettelse endelig at få navn på sin handicap/sygdom. Men om folk så bedre kan forstå mig tror jeg så ikke men der er bare mange ting som er faldet på plads for jeg har altid følt mig anderledes end alle andre og især den sorte får i min familie da jeg var noget for mig selv.

Dog har min mand og hans familie fået en forståelse af hvorfor jeg har været som jeg har og har også mærket effekten af at jeg tager retalin. Min egen familie snakker jeg ikke med mere og har ikke gjort det i snart 1 år
krizzer85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hjertekar sygdomme og skitzofreni hejhejhej Et godt link! 3 02-03-2013 12:48
11 sygdomme fritager for ? Aorta Alt det andet 2 16-06-2011 21:26
Sygdomme med varig nedsættelse TylerGirl Hjælpemidler til handicappede 7 06-03-2010 20:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension