K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-05-2013, 06:57   #41
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Der tror jeg der er noget du må have misforstået. At flere får pension med psykiske lidelser siger da ikke noget om hvor nemt det er
Folk med psykiske lidelser bliver sørme også trukket og trukket - ud i ekstremerne, som også er invaliderende
Måske nærmere at der har været flere "ansøgere"?

For 8-10 år siden var hver tredje nye førtidspension begrundet i noget med sindet, nu er det mere end hver anden. Blandt de 18-29-årige står psykiske lidelser for otte af ti nye tilfælde, og lidelser som stress, angst og depression udgør de største enkeltdiagnoser. 27/2-2012
http://politiken.dk/politik/ECE15525...ertidspension/

Der er kæmpe forskel på kommunerne, lægekonsulenter, osv. Og der er helt sikkert også en del herinde f.eks. med psykisk sygdom. Som sider uhjælpeligt fast.
Men her i Horsens kommune, er det mit indtryk, at psykisk syge oftere ("lettere") er blevet tilkendt førtidspension. I forhold til dem med sygdom i bevægeapparatet.

En veninde, en kammerat, og jeg selv, er blevet tilkendt førtidspension, inden for de sidste 2 år. Alle 3 har vi psykisk sygdom.

2 andre med fysisk sygdom af svær karakter, har fået nej. Den ene af dem må nogen dage ligge i sengen, med så stærke rygsmerter, at han slæbe sig henover gulvet, i armene. Når han er nødt til at forlade den for at komme på WC.

Men... problemet er, eller var, den ene af kommunens to lægekonsulenter. Når det er fysisk sygdom, havde han det med at finde på behandlingsmuligheder, som ikke havde nogen hold i virkeligheden. Samme lægekonsulent var inde over min sag, heldigvis uden at han satte sig imod udredninger osv. Min diagnose var svævende 1. gang han så på det. Men den blev så stillet ordentligt i mellemtiden, og 2. gang var der grundlag for at afgøre sagen, som han skrev. Det var så også reelt nok, at min sag kom retur 1. gang. Og en hjælp for mit vedkommende, at få den rigtige diagnose og medicinske behandling.

Min læge sagde efter 1. gang, "nå det er XX det røvhul, der er på din sag. Han har tit nogle sære ideer."
Der blev jeg godt nok nervøs. Heldigvis ubegrundet.

Men alt det her er jo nok forældet, efter reformen.
__________________
Det er idag et vejr, og solen skinner. Og om mig svæver lutter lyse minder. Dem tager jeg med til den jeg tænker på

Førtidspensionist pr. 1/2-2013

Sidst redigeret af Thomas1981; 05-05-2013 kl. 08:07.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2013, 09:24   #42
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Trist, at det på denne hjemmeside skal være en disk. hvad og hvor maget syge borgere i dette land kan eller ej.

Desværre er de, der måske ikke er så hårdt ramt, nogle af dem der stiller sig som dommere over, at alle kan noget!

Desværre er der mange der ikke kan noget af mange forskellige årsager.

Min egen årsag er, at jeg bruger de få krafter jeg har på bl.a. træning, derefter mit hjem, derefter social omgang, sidstnævnte, sjælent overskud/krafter til.

Man skal åbentbart for nogens vedkomne prøve, hvordan der er, for at finde forståelsen!

VH Popiae

Nu ved du jo i bund og grund ikke hvor hårdt jeg er ramt!!!

Jeg udtaler mig kun om mig selv og de mennesker jeg omgår mig med i min hverdag. Der i mellem er der en del FP som sagtens kan arbejde få timer. og så er der mig selv 10 timer om ugen, min veninde 2,5 time om ugen ovs. Jeg kan se med mine egen øjne at mange KAN når de SKAL. Det er jo bevist i min omgangskreds.

Ja nogen kan ikke , men det er da heldigvis meget få der ikke kan. Jeg gør mig ikke til dommer over nogen jeg ikke kender ,hvis du eller andre mener det så har i totalt misset min point.!!!!
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2013, 09:39   #43
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg nævner ingen navne, SÅ, GAD vide hvorfor DU føler dig ramt.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2013, 10:02   #44
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
tjaaaa nok fordi jeg er en af de eneste der sætter ? ved artiklen....dohhh
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2013, 11:27   #45
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af anette29 Se meddelelser
Jeg udtaler mig kun om mig selv og de mennesker jeg omgår mig med i min hverdag. Der i mellem er der en del FP som sagtens kan arbejde få timer. og så er der mig selv 10 timer om ugen, min veninde 2,5 time om ugen ovs. Jeg kan se med mine egen øjne at mange KAN når de SKAL. Det er jo bevist i min omgangskreds.

Ja nogen kan ikke , men det er da heldigvis meget få der ikke kan. Jeg gør mig ikke til dommer over nogen jeg ikke kender ,hvis du eller andre mener det så har i totalt misset min point.!!!!
Tjaaah, man har jo et standpunkt til man tager et andet.

Dette er ikke hvad du har skrevet tidligere.

F.eks.:
Citat:
Oprindeligt indsendt af anette29 Se meddelelser
Det er min stålfaste overbevisning at vi alle kan bidrage med et eller andet.
Og:
Citat:
Oprindeligt indsendt af anette29 Se meddelelser
jeg vil som sådan give dig ret....meeeeen alle kan et eller andet! lave en kande kaffe,vande blomster,gå en tur med en ældre borger ovs. ALLE KAN NOGET
Dette er jo ikke løngivende arbejde, og kan derfor ikke bruges som argument for, at kunne deltage på arbejdsmarkedet.

Citat:
Oprindeligt indsendt af anette29 Se meddelelser
Jeg KAN ikke få ind i mit hoved at nogen ,hvis de er 100 % ærlige ,kan sige : Jeg kan ikke fungere hvis jeg skal lave 2 timers arbejde om ugen for andre.

jo ,hvis man er sengeliggende,i koma,eller lignende.
Jeg vil vove den påstand, at disse udtalelser bunder i, at de fleste mennesker har svært ved, at forestille sig, at andre kan have det værre end de selv eller, at mange mennesker har svært ved at forstå sygdomme (og konsekvenserne deraf), som ligger meget langt fra deres egen hverdag.

Og så vil jeg lige gentage et af mine tidligere indlæg i tråden:
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Hmmm, er det mon "de fleste", eller "bare" "MANGE", der kan.

Det handler jo ikke bare om, om man kan "et eller andet" i 1 time eller 2 om ugen.

Hvis man skal "et eller andet", så skal man også ud af sin dør, og nogle gange med offentlig transport, og sørme også hjem igen, for at gøre "et eller andet".

For mit eget vedkommende kunne jeg arbejde i hele 8 timer i min sidste praktik (som førte til en fp i 2009/2010).
Men til gengæld blev der ikke skiftet sengetøj derhjemme (Og ja, det var i 3 måneder), ungerne blev ikke hjulpet med deres lektier. Godnathistorier, socialt samvær og hobbies var et lukket kapitel.

Mange har det meget værre end jeg, men selvfølgelig kan de da klare et eller andet.

Nogle gange handler det ikke kun om hvad man kan eller ikke kan, men om hvordan man har det bagefter, når man har gjort det.

Jeg kan da både grave have og meget andet, jeg har jo både arme og ben, men hvis jeg gør det, så kan jeg til gengæld hverken gå eller stå de næste par uger.
For selvfølgelig kan jeg da klare "et eller andet".

Jeg kan da gå hen i vores vaskeri og ordne vores vasketøj, jeg kan også lappe vores cykler (med øgede rygsmerter til følge), jeg kan også støvsuge mit eget hjem, og jeg kan vaske min mors gardiner 1 gang om året, jeg kan sørme også lufte hund, jeg kan benytte både sy- og strikkemaskine.

Men hvad har det med indtægtsgivende arbejde at gøre?

Disse ting, som jeg kan, er ting, som de fleste arbejdende mennesker kan klare ved siden af deres arbejde.

Men hvis jeg skulle passe et indtægtsgivende job, selv med et meget lavt timetal, så ville konsekvensen være, at jeg ikke længere kunne klare vores vasketøj selv, min mor ville være nødt til, at betale andre for, at vaske sine gardiner (og hun har kun sin folkepension), og jeg ville ikke have overskud til bare en lille smule fritidsinteresser.

Og så må jeg lige pointere endnu en gang, at mange har der værre end jeg.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2013, 11:57   #46
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
Det er tilsyneladende ikke nemt for mig at få min mening ud på skrift uden at man bliver misforstået/fejl fortolket

Jeg mener at alle kan bidrage med et eller andet.

og jo det kan godt være at lave kaffe eller vande blomster.

Jeg kan ikke selv støvsuge og vaske gulv,handle ind,bære vasketøjskurven og meget meget mere .det får jeg hjælp til .Derfor kan de resurcer jeg har godt bruges et andet sted.

min veninde er lam fra halsen og ned og hun har stadig et job på 2,5 time om ugen. Så mange mange mennesker kan.

Jeg ved ikke om I kan. men Mange kan


Jeg vil bare ikke læne mig tilbage og fukusere på det jeg IKKE kan men bruge min energi på det jeg KAN.

Det er der nogen mennesker går galt i byen!!!

Jeg vil vove den påstand, at disse udtalelser bunder i, at de fleste mennesker har svært ved, at forestille sig, at andre kan have det værre end de selv eller, at mange mennesker har svært ved at forstå sygdomme (og konsekvenserne deraf), som ligger meget langt fra deres egen hverdag

citat vovse.

Jeg bliver faktisk ked af at du tillader dig at sige at jeg ikke kan forstå at nogen har det værre en mig. JO jeg kan . Jeg er da lykkelig for at det ikke er mig der er lam eller at jeg ikke mistede mit ben helt ovs.

jeg mener ikke det er MIG der mangler empati i denne diskution.!!
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2013, 12:59   #47
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis man gentagende gange skriver at ALLE kan et eller andet, så kommer man via fordømmelse, også dem der IKKE kan ind i gruppen med urette.

NOGLE kan. Nogle kan ikke. Den er faktisk ikke længere.

Dem der kan skal bare gøre det. Dem der ikke kan skal naturligvis fritages.

Jeg er en af dem der IKKE kan, og er derfor ikke med i gruppen, og forbeholder mig retten til at blive irriteret over at læse, at nogle mener alle (jeg) kan et eller andet. Hold venligst op med det!

Sidst redigeret af Ninja; 05-05-2013 kl. 13:02.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2013, 13:44   #48
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af anette29 Se meddelelser
Jeg mener at alle kan bidrage med et eller andet.

og jo det kan godt være at lave kaffe eller vande blomster.

min veninde er lam fra halsen og ned og hun har stadig et job på 2,5 time om ugen. Så mange mange mennesker kan.

Jeg ved ikke om I kan. men Mange kan


Jeg vil bare ikke læne mig tilbage og fukusere på det jeg IKKE kan men bruge min energi på det jeg KAN.

Det er der nogen mennesker går galt i byen!!!
I dette indlæg skriver du både ALLE kan og MANGE kan. Der er stor forskel på de to udsagn!

Skønt for din veninde, der er lam fra halsen og nedefter, at hun er i stand til at arbejde! Nu er det jo ikke sikkert, at din veninde trods sin lammelse er plaget af smerter døgnet rundt.
Mange af os, der har fået tilkendt førtidspension er jo netop voldsomt smerteplagede, og derfor vil jeg vove den påstand, som jeg også skrev tidligere, at det altså ikke er løgn, når vi siger, vi ikke kan!

På mig virker det som om, du virkelig har svært ved at forestille dig, at vi er nogle, der er mere syge end dig, og derfor har fået førtidspension og ikke fleksjob.

Selvom jeg således ikke længere kan arbejde, så fokuserer jeg i den grad på det jeg kan, og ikke på det, jeg ikke kan.
Men det jeg kan, kan altså IKKE omsættes til arbejdsmarkedet - desværre.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2013, 14:43   #49
LineB
Banned
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2013
Indlæg: 34
Styrke: 0
LineB er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af anette29 Se meddelelser
Jeg vil vove den påstand, at disse udtalelser bunder i, at de fleste mennesker har svært ved, at forestille sig, at andre kan have det værre end de selv eller, at mange mennesker har svært ved at forstå sygdomme (og konsekvenserne deraf), som ligger meget langt fra deres egen hverdag

citat vovse.

Jeg bliver faktisk ked af at du tillader dig at sige at jeg ikke kan forstå at nogen har det værre en mig. JO jeg kan . Jeg er da lykkelig for at det ikke er mig der er lam eller at jeg ikke mistede mit ben helt ovs.

jeg mener ikke det er MIG der mangler empati i denne diskution.!!
Ha ha ha ha ...du gjorde den værste "forbrydelse" man kan gøre her på K10 ...du kommer med holdningen om at vi alle kan "noget" ....du kunne ligeså godt have hældt koldt vand på en gryde med skoldhed olie =samme effekt

Jeg er for øvrigt fuldstændig enig med dig lad mig lige understrege det !

Du har sikkert skrevet det i bedste mening men har ikke været klar over hvor "forbudt" det er at have sådan en holdning her på K10

Det er sikkert dem der kan mest der skriger højest

Fortsat god søndag
LineB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2013, 15:22   #50
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LineB Se meddelelser
Ha ha ha ha ...du gjorde den værste "forbrydelse" man kan gøre her på K10 ...du kommer med holdningen om at vi alle kan "noget" ....du kunne ligeså godt have hældt koldt vand på en gryde med skoldhed olie =samme effekt

Jeg er for øvrigt fuldstændig enig med dig lad mig lige understrege det !

Du har sikkert skrevet det i bedste mening men har ikke været klar over hvor "forbudt" det er at have sådan en holdning her på K10

Det er sikkert dem der kan mest der skriger højest

Fortsat god søndag
Og sikkert dem der ved mindst, der provokerer mest
__________________
Det er idag et vejr, og solen skinner. Og om mig svæver lutter lyse minder. Dem tager jeg med til den jeg tænker på

Førtidspensionist pr. 1/2-2013

Sidst redigeret af Thomas1981; 05-05-2013 kl. 18:01.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
nægtet arbejdsprøvning Randerspigen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 12 09-07-2013 13:41
Har seks diskusprolapser: Nægtet førtidspension Thomas1981 Politik og Samfund 13 05-05-2013 20:23
Kan jeg tage min førtidspension med til berlin Elisa Chr Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 21-08-2011 23:07
Ventetid gør syge afhængige af morfin buster Politik og Samfund 4 23-11-2010 01:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension