K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-01-2011, 22:58   #1
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Skal skånebehov respekteres?

Jeg har en veninde hvis datter efter endt uddannelse er i virksomhedspraktik i en Netto-butik.

Kort før praktikkens start fik hun stillet diagnosen ADHD, så skånebehovene er endnu ikke udførligt beskrevet. Formålet med praktikken er at opkvalicere kompetencer, men ud over dette står der intet.

Derudover har hun nogle problemer med hænderne, som der ikke er en konkret diagnose på, men tunge løft forårsager voldsomt hævede og ubrugelige håndled.

Hun oplever, at blive sat til opgaver, der overbelaster hendes hænder, og man stiller krav der ikke harmonerer med hendes ADHD, ligesom hun forventes at overtage en ansats fulde vagtskema ved dennes ferie.

Jobkonsulenten og a-kassen mener ikke, at der er noget at gøre ved det.

Står der nogen steder, at skånebehov skal respekteres i en ulønnet praktik? Når man som virksomhedspraktikant ikke hører under reglerne for lønmodtagere (man er jo ikke ansat), må der være andre regler for virksomhedspraktik, men hvilke? Hvad må man forlange af en virksomhedspraktikant og hvad kan man tillade sig at forvente af en chef i den situation?


Håber at nogen kan hjælpe med svar.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 23:21   #2
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Hvis du googler "virksomhedspraktik skånebehov" kommer du ind på sundhed.dk som også henviser til CABI, hvor man omtaler de to begreber.

Når din venindes datter endnu ikke har klart vedtagne skånebehov, mener jeg, hun selv/I har ansvar for at sige fra, når hendes grænser overskrides - det er én af de forhold, praktikken skal afklare.

Jeg synes slet ikke, hendes arbejdsopgaver lyder til at passe til hendes begrænsninger - ved hun at tunge løft forværrer symptomer i de stakkels håndled fx., så skal hun bestemt sige fra!

Både jobkonsulent a-kasse og chef lyder foruroligende passive...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 03:12   #3
calamityjane
Hvor skulle jeg ellers være
 
calamityjanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2008
Lokation: Hvidovre
Indlæg: 163
Blog Indlæg: 22
Styrke: 17
calamityjane er ny på vejen
Hej Psykisk sårbar m.fl. har lige haft en høring om reform af førtidspensions- og fleksjobordningen. Hvor der blev talt om skånehensyn, forsøg at tal elle mail til dem, for at evt. at få oplyst hvem du kan få til at hjælpe eller hvordan du/I skal forholde dig/jer
calamityjane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 08:09   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
Når din venindes datter endnu ikke har klart vedtagne skånebehov, mener jeg, hun selv/I har ansvar for at sige fra, når hendes grænser overskrides - det er én af de forhold, praktikken skal afklare.
Pigen har meget svært ved at sige fra, desværre.

Det er mit indtryk, at mor'en vil prøve at få datteren til at kontakte lægen, da det (efter min opfattelse) er meget vigtigt, at have lægen med i det her.
Pigen er bange for at gå til sin læge p.g.a. dårlige erfaringer med en læge, der slet ikke lyttede.

Jeg googler, som du foreslår.

calamityjane, jeg er ikke halt klar over hvad "psykisk sårbar"er, men jeg vil prøve at finde ud af det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 09:51   #5
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Pigen har meget svært ved at sige fra, desværre.

Fuldt forståeligt, det ER også rigtig svært, hvis man endnu ikke er helt klar over, hvordan årsag og reaktion hænger sammen og desuden er meget ung og ikke en Fru Benhård som jeg!

Det er mit indtryk, at mor'en vil prøve at få datteren til at kontakte lægen, da det (efter min opfattelse) er meget vigtigt, at have lægen med i det her.
Pigen er bange for at gå til sin læge p.g.a. dårlige erfaringer med en læge, der slet ikke lyttede.

Det er en god idé, at få lægen med ind over, men forstår godt datteren holder sig tilbage. Forslag: Du eller moderen går med - eller en anden fuldvoksen i fammilie- eller vennekreds.

Jeg googler, som du foreslår.

Ja, så er man lige orienteret, hvad der er på skrift omkring problematikken.
Forslag:

I fuldvoksne sætter Jer ned sammen med datteren med en kop kakao i hyggelige omgivelser og udarbejder hendes begrænsninger skriftligt på en A4-side.

Den A4-side med overskriften SKÅNEBEHOV (ikke -hensyn) tager I med til lægen og når lægen står bag evt. efter nogle justeringer, så giver I denne side til alle involverede. Hvis lægen ikke vil stå bag, så ville jeg alligevel stå fast på skånebehovene efter omhyggelig udarbejdelse sammen med datteren.

Via denne fremgangsmåde har jeg omsider fået diverse involverede til at forstå mine skånebehov fra transport til ophold uden for hjemmet - på trods af at det står beskrevet adskillige steder i forskellige sammenhænge fra arbejdsprøvning i 2003. Og jeg står fast på skånebehovene!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 11:07   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Vovse hvor gammel er hun ?

Mange der har svært ved at sige fra kan have gavn af en partrepræsentant og en bisidder ved lægen ...

Har selv en bekendt med ADHD som køre sig selv helt ned både fordi hun ikke kan sige fra og fordi hun overvurdere sine egne evner og muligheder (har også fysiske skavanker ) jeg ved at hendes mor flere gang har været hendes partrepræsentant netop fordi hun blev kørt ned i div job og mange gange viste det sig at det ikke var jobbet men simpelthen det at hun ikke formåede at oplyse om hvordan hun havde det og fordi hun bare arbejde derudaf ..

Vil lige tilføje at hendes mor fortalte mig at det bedrede det når hun talte med virksomheder og kommuner , men at det nu er en af hendes veninder der er parts repræsentant fordi de fik en klar fornemmelse af at nogen mente at hun bare var en overbeskyttende mor selv om det ikke var det der var tale om ... så måske den pige du skriver om kan have god brug for en der kan tage med hende, men måske en anden end hendes mor
  Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 17:07   #7
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...og, Vovse, de stakkels håndled og hænder kunne evt. være (især pga. hævelse) leddegigt eller psoriasisgigt (hhv. Rheumatoid Artritis og Psoriasis Atropati) - husk det hos lægen.

Hun, datteren, bør henvises til reumatolog og udredes.
Hvis det viser sig at være gigt, kan hurtigt behandling være vigtig.

Sidst redigeret af Carmen; 27-01-2011 kl. 17:13.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 21:38   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
så måske den pige du skriver om kan have god brug for en der kan tage med hende, men måske en anden end hendes mor
Pigen er 23 år.

Hendes mor har også ADHD, men jeg ved, at hun gør alt hvad hun kan for at hjælpe datteren.

Pigen er lige flyttet til en ny by, så jeg er ikke sikker på, om hun har en hun kan bruge.

Jeg ved, at mor'en læser med her, og vi drøfter de forskellige muligheder, som i nævner, så i skal have mange tak for hjælpen.

Jeg ved, at pigen har haft en mentor under sin uddannelse, og jeg fandt noget om, at dette også kan være en mulighed i forb. med praktik, så den bliver vist også overvejet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsprøvning Vs. skånebehov. FrkSilverfox Alt det andet 9 12-06-2012 17:26
KH - aktivering - skånebehov V_Brask Alt det andet 10 22-12-2010 01:08
Skånebehov/regler/lov? Nessa12 Alt det andet 27 17-08-2010 23:00
Skånebehov ??? Multe Spørgsmål ang fleksjob 0 24-02-2010 14:35
Transport som skånebehov... Multe Spørgsmål ang fleksjob 14 03-02-2010 08:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension