K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-05-2012, 21:42   #1
Hustru
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
Hustru er ny på vejen
Usædvanlig langtrukken sagsbehandling - visitation til fleksjob

Hej

Jeg skriver for at høre om der er andre i dette forum der har været igennem uendeligt lange sagsbehandlingsforløb i Københavns kommune. Og om der er nogen der har gode råd til hvordan vi kommer videre i sagen på en konstruktiv måde - evt henvisning til paragrafer, der kan være i vores favør i forbindelse med en klage over forløbet, vil også være en stor hjælp.

Helt konkret vil det være rart at vide om man som borger har krav på skriftlige spørgsmål rettet til kommunen i forbindelse med en afgørelse?

Hvem man henvender sig til når en sagsbhandling Københavns Kommunen vurderer vil tage 6 måneder ender med at tage over 5 år?

Vi har kontakt med Politiken, der gerne vil skrive om forløbet. De er interesserede i at vide om den langtrukne sagsbehandling er reglen snarere end undtagelsen. Er der nogen der ved om sagsbehandlingstider bliver affentliggjort - eller om der findes en statestik over dem et eller andet sted?

Her er sagen meget kort:

Min mand har de seneste 5 år været i visitation til fleksjob. Visitationen er endnu ikke endeligt afgjort og sagsbehandlingen har været spækket med fejl fra diverse sagsbehandlere. Jeg har de seneste tre år måttet forsørge min mand og vores to børn, da han mistede retten til sygedagpenge efter 2 år.

Min mand lider af ADHD og depression og tumler derudover med et piskesmæld med ledskred i nakken som han erhvervede sig i en bilulykke i 1994. Han træner dagligt for at holde en invaliderende hovedpine for døren. Hvis han ikke træner kan han ikke meget andet end at ligge på en sofa, men med træning og medicinering mod depr. og ADHD er han så velfungerende som han kan blive.

Da han ikke selv har en jordisk chance for at overskue sagsakterne står jeg for størstedelen af sagsbehandlingen - han bliver vred og meget ked af det hver gang vi taler om sagen. Vi har endvidere det seneste år haft en sagsbehandler vi kender som partsrepræsentant, da også jeg har mistet overblikket over paragraffer, deadlines, rettigheder, retsidig omhu etc.....

Hvordan klarer man sig igennem et sagsbehandlingsforløb, når man har psykiske problemer og ikke har nær familie eller venner til at hjælpe sig??

Tre arbejdsprøvninger har vist at han højst kan arbejde 15 - 17,5 timer om ugen. Alle lægeudtalelser pånær en psykiatrisk speciallægeerklæring viser éntydigt at han ikke kan arbejde mere end nogle timer om dagen. Speciallægen er usikker på hans diagnose og henviser til neuropsyk, der klart tilkendegiver at han ikke kan arbejde fuld tid og at han har en kronisk anlægsbetinget hjerneorganisk dysfunktion.

Første afgørelse i sagen faldt efter 2 år. Af ressourceprofilen fremgik at hans arbejdsevne var varigt og væsentligt nedsat og at der ikke var muligheder for bedring. Med henvisning til speciallægeudtalelsen valgte visitationsteamet alligevel at give afslag. Da vi klagede til beskæftigelsesankenævnet blev sagen hjemvist til kommunen, da den ikke var dokumenteret i et omfang, der gjorde det muligt at træffe en afgørelse.

Sagen skulle nu tages op påny. Efter endnu to arbejdsprøvninger af hver tre måneders varighed og endnu flere lægeudtalelser i min mands favør, blev han i januar indstillet til fleksjob igen - nu med en endnu bedre dokumenteret sag. Kort tid efter fik han afslag - begrundelsen var at de havde googlet hans navn og kunne se at han deltog i træningsaktiviteter og i den forbindelse også deltog i konkurrencer. Et faktum der fremstod klart af sagakterne og en del af min mands behandling. De henviste endvidere til at han arbejder en time om ugen som træner - en omstændighed, der vel næppe indikerer at han kan varetage et fuldtidsarbejde. Igen henviser de til den meget misvisende speciallægeudtalelse og ignorerer neuropsykologens udtalelse. Der var endvidere fire deciderede fejl i afgørelsen.

Disse rettede vi i klagen, og mener at de i sig selv burde danne grundlag for en omgørelse i sagen. Samtidig stillede vi fire spørgsmål til afgørelsen.

Vi har nu efter 13 ugers venten fået kommunens svar på klagen. De fastholder deres afgørelse og svarer hverken på sprøgsmål eller forholder sig til de faktuelle fejl omkring medicinering, min mands erhvervserfaring m.m.

Vi har nu skrevet til borgmesteren og direktøren og klaget over sagsforløbet. Klagen over afgørelsen er af kommunen sendt videre til Bekæftigelsesankenævnet.

Vi kan se af kommunens egne papirer at 25% af alle sager der ankes blev omstødt af nævnet - det er da mange!! Vi krydser fingre for at vi er en af de 25% og ser frem til at høre om jeres erfaringer.

Hustruen

Sidst redigeret af Hustru; 17-05-2012 kl. 22:52. Årsag: Kom til at skrive mit navn
Hustru er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2012, 22:09   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hustru Se meddelelser
Klagen over afgørelsen er af kommunen sendt videre til Bekæftigelsesankenævnet.
Det er begrænset hvad jeg kan komme med af input lige nu, men når i får brev fra ankenævnet om, at de har modtaget sagen fra jeres kommune, så er det vigtigt, at i beder om aktindsigt i sagen hos ankenævnet.

Derved kan i tjekke, om kommunen har medsendt alle relevante akter.

Det er før set, at en kommune har glemt, at medsende f.eks. lægepapirer, som er i borgerens favør.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2012, 22:48   #3
Hustru
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
Hustru er ny på vejen
Tusind tak! Det havde jeg ikke selv tænkt på. Min tiltro til kommunen kan ligge på et meget lille sted, så at de vælger at sende forkerte sagsakter videre vil ikke komme bag på mig.

Lad endelig hører fra dig, hvis du har andre gode råd og tak for din hjælp.
Hustru er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2012, 22:50   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hustru Se meddelelser
Lad endelig hører fra dig, hvis du har andre gode råd og tak for din hjælp.
Det skal jeg nok, men der kommer sikkert også andre med input.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2012, 21:17   #5
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
vi er mange i københavn som har en meget lang sagsbehandlingstid.


og klag til jobcenterlederen på det jc han er tilknyttet.
og kontakt endelig borgerrådgiveren http://www.kk.dk/Borger/Borgerraadgiveren.aspx
det har vi haft meget gode erfaringer med
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2012, 21:25   #6
Fib-Spurven
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fib-Spurvens avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2011
Lokation: Hovedstadsområdet
Indlæg: 107
Styrke: 13
Fib-Spurven er ny på vejen
Jeg kan også kun nikke genkendende til Københavns kommunes urimelig lange sagsbehandlingstid - jeg har dog kun været "i stystemt" siden august 2010, men jeg fornemmer netop, at dette vil tage oceaner af tid og kræve oceaner af tålmodighed.

Jeg har haft spørgsmål til min sagsbehandler liggende ubesvarede sinden midten af februar i år (jeg har rykket 2 gange, sidste gang med kopi til afdelingslederen) - jeg fik godt nok tilbud mundtlige svar ved mit sidste møde med min sagsbehandler, men da jeg netop ønsker svarene på skrift, sagde jeg nej tak og udbad mig endnu engang skriftlige svar.

Knus fra Fib-Spurven.
Fib-Spurven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2012, 21:48   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fib-Spurven Se meddelelser
Jeg har haft spørgsmål til min sagsbehandler liggende ubesvarede sinden midten af februar i år (jeg har rykket 2 gange, sidste gang med kopi til afdelingslederen) - jeg fik godt nok tilbud mundtlige svar ved mit sidste møde med min sagsbehandler, men da jeg netop ønsker svarene på skrift, sagde jeg nej tak og udbad mig endnu engang skriftlige svar.
Og det bør du holde fast i, med henvisning til denne:
https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=136389

"§ 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed."

Hvis man har problemer med hukommelse og koncentration (det har de fleste med kroniske smerter f.eks.), så kan det være nødvendigt, at have tingene på skrift, hvis man "skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag".
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2012, 23:07   #8
Hustru
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
Hustru er ny på vejen
Du kan tro vi har klaget til kommunen! Borgerrådgiveren har vi ikke prøvet. Det er måske en ide. Men ligenu ligger vores klage hos ankenævnet og de forventer at kunne svare inden for .... 6 måneder! Det absurde er at den officielle sagsbehandlingstid for Københavns Kommune i forbindelse med fleksjob er .... 6 måneder (har jeg set et sted på nettet).

Held og lykke med din sag også!

Kh. Hustru
Hustru er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 08:57   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
de 6 måneder skal man huske er når kommunen vurdere man ikke kan komme tilbage på ordinær arbejdsmarkedet

så man kan ikke bruge de officielle sagsbehandlingstider til noget
hvis kommunen vurdere man kan komme tilbage på det ordinær arbejdsmarkedet

men alle behandlingmuligheder skal være udtømte og hvis der bare er et lille hul
så skal man også afprøve det
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
I visitation til fleksjob iKvinde Alt det andet 18 08-11-2015 03:02
Vedr. visitation til fleksjob. Anna1 Spørgsmål ang fleksjob 4 04-11-2010 18:06
Efter visitation til fleksjob - spørgsmål Cordulla Alt det andet 5 13-05-2010 13:49
Visitation til fleksjob - anke en ikke truffet afgørelse igen? Cordulla Spørgsmål ang fleksjob 1 13-04-2010 08:49
Langtrukken sagsbehandling zuza Politik og Samfund 9 16-12-2008 03:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension