K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-10-2010, 15:31   #1
ash
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2010
Alder: 65
Indlæg: 46
Styrke: 14
ash er ny på vejen
Smile førtidspeinsion ..Hvordan

Hej.

Er der nogen der ved, hvad man skal have med af papir/og hvad skriver man. (Hvad er vigtigt) til sagsbehandleren, når man søger ftp efter § 17.

God weekend til jer
ash er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2010, 16:56   #2
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af ash Se meddelelser
Er der nogen der ved, hvad man skal have med af papir/og hvad skriver man. (Hvad er vigtigt) til sagsbehandleren, når man søger ftp efter § 17.
Du skal kort og klart citere lægefaglige/speciallægefaglige vurderinger og arbejdsprøvevurderinger i din sag - i forbindelse med ansøgning om ftp på foreliggende grundlag efter § 17 - fordi disse vurderinger er det vigtige for at kunne komme i nærheden af ftp:

Lægefaglige og socialfaglige beskrivelser og vurderinger må for komme i nærheden af ftp - vurdere:

”1) sygdommen være stationær

2) behandlingsmulighederne være udtømte

3) funktionsevnen være beskrevet

4) arbejdsevnen være reduceret til det ubetydelige eller næsten ubetydelige


Ad pkt. 1: Det væsentlige her er formodentlig, at der ikke er en statistisk chance af en vis størrelse for at sygdommen bedres.

Ad pkt 2: Her er tale om anerkendte og relevante behandlinger

Ad pkt 3: Det er lægen der skal beskrive funktionsevnen

Ad pkt 4: Det er her arbejdsprøvningen kommer ind i billedet - med mindre den fra lægelig side frarådes (er kontraindiceret).”

Ovenstående er citeret fra tråd her på K10 september 2010 om: ”Hvad skal der til for at opnå førtidspension?”

Se videre debat om krævede nøje og specifikke krav til dokumentation af ftp - lægefagligt og socialfagligt - på denne tråd: http://www.k10.dk/showthread.php?p=125237

Det er erfaringsmæssigt svært at få førtidspension på det foreliggende grundlag efter § 17 – fordi pensionsteam - forståeligt nok - stoler mere på ftp-sagers dokumentation ved § 18 ansøgninger formidlet af sagsbehandlere - men der er dog eksempler på mulige forløb – med ansøgning om ftp efter § 17 på det foreliggende grundlag her på K10:

Læs evt. disse tråde på K10 - som videre kan give dig idé om meget høje krav til, hvor veldokumenterede § 17 sager skal være:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=11857&page=12

http://www.k10.dk/showthread.php?t=10237&page=9

Sidst redigeret af Katharina; 22-10-2010 kl. 17:24.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2010, 22:14   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af ash Se meddelelser
Hej.

Er der nogen der ved, hvad man skal have med af papir/og hvad skriver man. (Hvad er vigtigt) til sagsbehandleren, når man søger ftp efter § 17.

God weekend til jer
Allerførst, der er forskel på om du søger om førtidspension i henhold til §17, eller om du søger i henhold til §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Hvis du søger i henhold til §17 kører det på samme måde som en §18 (hvor sagsbehandleren indstiller til fp) blot med den forskel, at det er dig selv der søger.

Hvis du søger i henhold til §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag, så bliver din sag afgjort på baggrund af de oplysninger kommunen har om dig på det tidspunkt hvor du søger, og umiddelbart efter din ansøgning overgår din sag til behandling efter reglerne om pension, og skal afgøres indenfor 3 mdr.


Jeg formoder, at du ønsker at søge på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Hvis du har en sag kørende i kommunen, så er der jo en chance for, at de nødvendige akter allerede ligger i din sag, men for en sikkerheds skyld bør du bede om aktindsigt, så du kan sikre dig at alle relevante papirer er der.

Hvis noget mangler (f.eks. lægepapirer) så indhenter du dem selv og afleverer dem på kommunen, og husker at få en kvittering på, at de har modtaget dem.

Når du så ved, at alle relevante akter findes i din sag, så kan du blot aflevere et stykke papir hvorpå du f.eks. skriver:

"Jeg ønsker at søge om førtidspension i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Med venlig hilsen ( navn og cpr-nummer)
"


For mit eget vedkommende tilføjede jeg, at "jeg er bekendt med konsekvenserne at at søge om pension i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag, og medmindre der indstilles til et afslag ønsker jeg ikke at få foretræde for det sociale nævn".

Jeg søgte en §17 p.g.a. sagsbehandlerens smøl med en §18, og vupti var jeg tilkendt fp i henhold til §17.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvordan er det nu det er?? Sutsko Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 31-12-2012 13:17
Hvordan gik det da KatrineB Din historie 2 23-02-2011 19:33
Hvordan ?? Bassemanden Alt det andet 1 29-06-2010 10:47
Hvordan ?? søsser s Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 04-01-2009 19:38
hvordan forløber arbejdsprøvning og hvordan forholder jeg mig vonsyld Din historie 5 22-03-2007 19:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension