K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-10-2014, 20:09   #21
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
den nye reform er jo fra 2013 sortepigen, og ikke 2011.
Jeg kender ikke reglerne for hvordan det var på det tidspunkt.

Grunden til at kommunerne ikke har forstået lovgivningen korrekt, er til dels også fordi at STAR ikke har vejledt dem korrekt fra start af.

Nu er problemet så bare, at STAR heller ikke vil give svar på skrift.
Så jeg må prøve at finde andre måder.....
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2014, 21:26   #22
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
min pensionsansøgning er fra 2014, det er den samme lægekonsulent der har været inde i sagen(sygedagpenge, fleks.bev.) siden 2011, og altså også i forbindelse med pensionsansøgningen. derfor tolker jeg det er ulovligt at lægekonsulenten har været inde over .

jeg ser frem til at se om det lykkes at vride noget skriftligt ud af STAR, det vil jo få betydning for rigtig mange sager, .

tak for dit arbejde.
vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2014, 08:58   #23
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"5) STAR opererer slet ikke med begrebet arbejdsprøvning. I lovgivningen hedder det virksomhedspraktik, opkvalificering eller anden indsats." citat.

Det er netop at stort problem for de der skal have afklaret deres restarbejdsevne, idet praktikker, opkvalificering eller anden indsats, er et helt andet begreb, og dermed skudt ved siden af!

Når en arbejdsprøvning, som ord, betydning bruges som grundlag for tilkendelse af førtidspension, og fleks, er det jo besynderligt, at dette ORD, ikke bruges når forskellige forløb skal vise restarbejdsevnen.
Der ligger således en TÆNKT besværliggørelse, at få denne afklaring af restarbejdsevnen, som jo ofte ender i disk. om ord, og indhold.

VH POpiae

Sidst redigeret af popiae; 04-10-2014 kl. 09:03.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2014, 09:40   #24
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Hej Popiae.

STAR kunne ikke genkende ordet Arbejdsprøvning, de opererer efter virksomhedspraktik, opkvalificering eller anden indsats - som du selv nævner.

Jeg har lydfilen, hvis du vil have den - så download dropbox, så kan du og Peter få den.
Den er yderst interessant, men dog varer den 30 minutter..


sortepigen, jeg ønsker dig held og lykke, og håber at der snart kommer noget på skrift.
Jeg starter med at få Aalborg Kommune til at lytte til optagelsen, og prøver den vej...

Sideløbende med, at en klage i Tilsynet kører vedr dette.
Det bedste jeg kan råde dig til, er at klage til Tilsynet Statsforvaltningen i din region over brug af lægekonsulenter.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2014, 10:41   #25
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Kære Peter.


Brug af lægekonsulent

Henviser til følgende dokument vedr sagsbehandlingsfrister ,hvor påbegyndelse af sag er nævnt: (dit dokument)

https://subsite.kk.dk/~/media/EAFB68...F49AD1762.ashx



I sager om førtidspension, fleksjob og ressourceforløb fremgår det af forvaltningens indstilling, at starttidspunktet fastsættes til datoen for
påbegyndelse af rehabiliteringsplanens forberedende del, for når det drejer sig om at måle hvor lang tid sagsbehandlingen tager fastsætter de starttidspunktet til der hvor man begyder på den forberedende del



- Så en sag påbegyndes, når den forberende del laves..
Men i samme omfang siger kommunen nu, at sagen først er påbegyndt, når der er bestilt tid til Rehabiliteringsteamet..

Det har jeg på skrift fra Jobcenter chefen, og det fremgår af henvendelsen til Tilsynet fra en Socialfaglig konsulent.


De modsiger jo sig selv

Sidst redigeret af Bodrum; 04-10-2014 kl. 10:48.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2014, 12:25   #26
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Men det er jo netop i tråd med, at INGEN ikke kan arbejde, ligesom at opfattelsen er, at blot man arbejder, bliver man rask!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2014, 12:14   #27
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Ricky Magnussen fra Privatraadgiver.com har udgivet følgende på face:

Det Rehabiliterende Team!

Vi får rigtigt mange spørgsmål om hvornår en sag egentlig er startet, i forhold til at den senere hen skal behandles på et møde mellem DIG og Det Rehabiliterende Team.
Disse spørgsmål går også igen på mange fora på nettet og i diverse Facebook grupper.
Svarene har været lige så alsidige og i alle retninger som der har været spørgsmål, og kommunerne har heller ikke kunnet give konkrete svar, og (næsten) hver kommune har haft deres egen fortolkning af loven (som ikke giver et entydigt svar).
Dette har vi sat os for at udrede, og det er lykkedes os.

For et par uger siden spurgte vi konkret Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om deres tolkning af lovgivningen på dette område.
Styrelsens svar er vigtigt, da det er dem der skal sørge for at Kommunerne administrerer og handler korrekt indenfor beskæftigelses-lovgivningen.

De behandler IKKE enkelt sager, men forholder sig til principielle generelle spørgsmål. Bemærk her at de heller IKKE er et sted hvor man kan klage.
Mange Kommuner tolker lovgivningen på en sådan måde, at f.eks. lægekonsulenter må have lov at vurdere på sager til Det Rehabiliterende Team (før mødet), hvor vi (og mange andre)mener at dette var en ulovlig praksis.
Som nævnt har vi nu fået et klart svar fra Styrelsen, som giver OS ret i vores vurdering af lovgivningen.

For at flest muligt kan få glæde af svaret har vi lagt selve svaret op som et dokument på vores hjemmeside, og det kan hentes her:
http://www.privatraadgiver.com/ressourceforloeb.aspx

Det man bør hæfte sig mest ved, er den del som vi har fremhævet i dokumentet.
Her skriver Styrelsen følgende:
"Vejledende er det styrelsens opfattelse, at en sag kan anses for påbegyndt, når kommunen påbegynder udarbejdelsen af rehabiliteringsplanens forberedende del sammen med borgeren."
Det vil sige, at hvis DIN sagsbehandler/Kommune er gået i gang med at udfylde det skema der skal anvendes i Det Rehabiliterende Team, så er det nu udelukket for Kommunen at bede en lægekonsulent at vurdere mere i din sag.
I må selvfølgelig gerne dele løs af dette opslag, og rent undtagelsesvist, vil vi forsøge at besvare spørgsmål i tråden herunder.
Vi kan dog ikke garantere at alle får et uddybende svar.


http://www.privatraadgiver.com/media...-highlight.pdf

markeret med fed gul.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2014, 18:30   #28
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Anvendelse af lægekonsulenter, afgørelser i sager om ansøgning om fleksjob, overblik over sagsfrister og klagemuligheder m.m


På baggrund af Per Clausens henvendelse om ovenstående emner fremsendes hermed notat :

1. Er I enige i, at kommunen ikke kan bruge sine egne lægekonsulenter i behandlingen af en ansøgning fra en borger om at blive visiteret til et fleksjob, tilkendt førtidspension, eller et ressourceforløb?

Når kommunen har vurderet, at næste sagsbehandlingsskridt er, at sagen skal behandles på rehabilite-ringsmøde, vil det alene være Klinisk funktion i regionen samt den praktiserende læge, hvorfra der kan indhentes erklæringer og sundhedsfaglig bistand. Ankestyrelsen har på et dialogmøde i oktober 2014 i forbindelse med praksisundersøgelsen vedr. kommunernes anvendelse af rehabiliteringsteams gjort dette klart, og derfor er det nu også præciseret overfor jobcenterhusene i JC Aalborg.



Så skal den bare afklares ved Ankestyrelsen og Tilsynet, om hvornår en sag er påbegyndt, og hvornår en sag ikke er påbegyndt!

Tak til Per Clausen fra Enhedslisten for at stille spørgsmål til FB i Aalborg
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2014, 18:44   #29
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Kære Bodrum

dit store arbejde kommer mange af os tilgode, endnu en gang stort tak.

Mon ikke der er flere der som jeg nu med den viden du har videregivet, sidder med endnu et punkt hvor vi i vores sag kan sætte flueben ved, at der også her er begået fejl(ulovlighed) i vores sag. ???

Og skræmmende at kommunerne stadig bruger lægekonsulenter, i sager om fleks, ressourcef. og pension , hvornår ender galskaben og hvornår agter kommunerne at følge lovgivningen

god aften og pas på dig
sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2014, 19:06   #30
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Kære sortepigen.

Det er først problematisk, når kommunen læser loven forkert, og en borger så ender på f.eks Socialmedicinsk Enhed, af den simple grund at lægekonsulenten har vurderet at det ville være godt for borgeren.

Det er så næste skridt i processen.

fordi hvad sker der nu?

Man skal jo stilles som om at kommunen havde vejledt korrekt fra start af.

1. Skal papirerne fra SME slettes i e-journal? - kan man det??
2. Skal sagen behandles på ny, og nu på ordenlig vis ift lovgivningen?
3. stopper borgeren ude på SME?


Det har fatale konsekvenser i praksis.

Jeg er glad for at du kunne bruge det til noget.
Men hvis der er foregået noget, som har haft konsekvenser for din sag (jf ovenstående) så syntes jeg, at den er værd at gå videre med til Ankestyrelsen.


JEg kan dog ikke, fordi der ikke var grundlga for at jeg skulle henvises til SME
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension