K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-05-2012, 22:24   #1
Jasv
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Jasv er ny på vejen
Stop af sygedagpenge - ledighedsydelse eller kontakthjælp?

Jeg har brug for jeres gode råd og viden på området.

Historie:
Min bror bror på en kommunal vej uden fortov. Han faldt på vejen, der var tiliset, den 11. januar 2011 og pådrog sig brud på 2 ryghvirvler og har været igennem et langtvarigt sygeforløb, idet man efterfølgende påviste svær osteoporose, og samtidig delvis overrivning af den store sene i skulderen, evt. betinget af faldet. Osteoporosen viste sig at være calciumbetinget, hvorfor han blev opereret i halsen med fjernelse af biskjoldbruskkirtel den 27. februar 2012, ligesom han blev opereret i skulderen sommeren 2011 og står for at skulle reopereres inden for den næste måneds tid, dels da hånden er kølig, og dels da noget er i klemme i skulderen, der skulle dog gå min. 3 måneder efter halsoperationen grundet infektionsrisiko.
Tillige har han en mb. Scheuermann og svær slidgigt i lænderyg samt begge skuldre. Han er uddannet håndværker og har altid arbejdet frem til faldet den 11. januar 2011. Arbejdspladsen har været meget langmodig, og han er således først blevet opsagt for 1 måned siden med udløb til oktober måned, idet arbejdspladsens læge desværre har vurderet, at han ikke vil kunne vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked igen. Dette har kommunens fysioterapeut, sygehusets fysioterapeut, kiropraktor og egen læge også beskrevet, at han ikke vil kunne. Han har en gangdistance på 2-400 m, han kan være oppe 3-4 timer, hvorefter han må hen at ligge ned.
Min brors ønske er at komme tilbage til arbejdsmarkedet igen i et fleksjob - jobtype underordnet, blot han fysisk kan magte arbejdet.

Problemstilling:
Hans sagsbehandler fortalte ham for lidt over en uge siden, at hendes chef havde oplyst, at han med de foreliggende udtalelser ikke længere hørte hjemme i sygedagpengesystemet, og at hun ville have ham over på kontanthjælp. Sagsbehandleren fortalte min bror, at der var rigeligt i hans sag til at han ville kunne indstilles til fleksjob, og at hun ville gå uden om og kontakte Falck Healthcare, som de samarbejder med i forbindelse med udarbejdelse af en kompetenceprofil for at undgå, at han kom på kontanthjælp, fortalte hun. Dette møde arrangerede hun i løbet af en lille uge, og min bror var til samtale i fredags, hvor de fortalte, at kommunen ville have profilen indenfor de nærmeste 14 dage.
I dag ringer sagsbehandleren til min bror. Hun har modtaget statuserklæringen fra hans egen læge, som beskriver, at han ikke vil kunne komme tilbage til det ordinære arbejdsmarked. Hun fortæller derfor, at han han ikke kan være på sygedagpenge og spørger om han kan komme til samtale i dag, hvor de kan snakke om det. Han fortæller, at han gerne vil have mig med, og at han vil ringe tilbage.

Spørgsmål:
Er det lovligt at ringe og give denne besked og bede om en samtale samme dag?

Skal kommunen ikke indkalde ham skriftligt til en samtale af denne karakter, og skal dagsordenen ikke fremgå af indkaldelsen med oplysning om ret til bisidder?- min bror påtænker nu at inddrage sin fagforening

Hvis hun mener, at de udtalelser, der foreligger og alle beskriver, at han ikke vil kunne vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, gør, at kommunen kan visitere ham til fleksjob, skal han så på kontanthjælp eller skal kommunen henvise ham til ledighedsydelse istedet for?

På forhånd mange tak for jeres bidrag.

Sidst redigeret af Jasv; 31-05-2012 kl. 22:28.
Jasv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2012, 22:52   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Fra sygedagpenge, så skal man på ledighedsydelse.... Altså hvis han bliver visiteret som fleksjobber.

Kan din bror selv klare at snakke med sagsbehandleren, så kan han lige så godt sige til hende, at hvis de vil give ham kun kontanthjælp, så vil han klage over det, for han har ret til at overgå til ledighedsydelse, når han er på sygedagpenge.

Du kan læse om fleksjob her : http://www.clh.dk/?id=1474#c3996

Hvis de vil stoppe hans sygedagpenge bare sådan lige, så forlang en skriftlig afgørelse... De skal begrunde hvorfor. For man har retten til at klage over det.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2012, 23:01   #3
Jasv
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Jasv er ny på vejen
Mange tak for link, som jeg vil glæde mig til at læse.

Vi er bekymret for, at chefens ærinde er at forsøge at få ham over på den for kommunen billigere løsning -kontanthjælp - inden en visitering til fleksjob, og at vi derfor får brug for fagforeningens hjælp til at hindre dette.
Vores ærinde er ikke, at han skal have mere, end han måtte være berettiget til, men heller ikke mindre.
Vi undrer os over, at kommunen pludselig har så travlt, at de ringer og telefonisk fortæller om planerne og spørger, om han har mulighed for at komme til møde samme dag herom. Ressourceprofilen er udarbejdet sidste fredag, og denne vil kommunen først have om ca. 1 uge iflg. Falck Healthcare, men i disse dage modtager kommunen de udtalelser, som de har bedt om - og der er overensstemmelse i alle svarene - idet alle beskriver, at han ikke vil kunne vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked.
Jasv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2012, 23:04   #4
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Enig med Curls

Men jeg forstår ikke helt den med at han ikke længere kan være på sygedagpenge hvis han ikke kan vende tilbage til ordinært arbejdsmarked. Hvor er logikken i det?
Hvis de har accepteret at han ikke kan vende tilbage til ordinært arbejdsmarked, men samtidig afviser fleksjob, så må han jo blive på sygedagpenge indtil man har afklaret ham. Og når de udløber, forlænge ham efter § 27.1.4

Ja, din bror skal helt klart inddrage fagforeningen, og det lige med det samme. Det lyder som om de prøver at rende om hjørner med ham
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2012, 23:06   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
God idé at fagforeningen er med indover.

Den her er K10s fine link om sygedagpengestop:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

I § 27 nævnes der nogle punkter for at få forlængelse af sygedagpengene. F.eks. § 24 stk. 1 nr. 4 hedder "afklaring fleksjob eller førtidspension"..... Måske denne kunne din bror opfylde...

De må ikke bare sætte ham på kontanthjælp bare sådan... De skal finde ud af, hvordan man kan hjælpe ham videre.

Det kan godt være, at kommunerne er lidt pressede med økonomien, men det er ikke smart at gå udenom...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2012, 23:12   #6
Jasv
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Jasv er ny på vejen
Grunden til, at han ikke længere kan være på sygedagpenge er iflg. sagsbehandleren, at chefen har sagt, at når han ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, så kan han ikke længere være i sygedagpengesystemet, så skal han over på kontanthjælp. Vi undrer os så over, at når sagsbehandleren har fortalt min bror, at der er "rigeligt i hans sag til, at han kan visiteres til et fleksjob", hvorfor har de så pludselig så travlt med at få ham på kontanthjælp med mindre det skyldes, at det vil være den billigste løsning for kommunen at sætte ham på kontanthjælp, da det så vil blive denne ydelse han skal være på, såfremt han ikke kan finde et fleksjob.
Det skal nævnes, at min bror er 55 år. Han har altid været i arbejde, og han ønsker selv at komme tilbage til arbejdsmarkedet igen i en eller anden form -da flere læger har stillet spørgsmålstegn ved, om det måske ville være med med førtidspension.
Jasv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2012, 23:13   #7
Isabella1
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2012
Indlæg: 17
Styrke: 12
Isabella1 er ny på vejen
Der er desværre ingen regler om tidsfrister. Det hedder indenfor rimelig frist, men denne frist kan godt være meget kort :/


De skal inden de stopper sygedagpengene følge retsikkerhedsloven:


Retssikkerhedslovens § 7 a
Kommunen skal senest 2 uger, før • en erhvervsrettet
foranstaltning ophører, tage stilling til, om der er behov
for yderligere foranstaltninger for at få borgeren tilbage
på arbejdsmarkedet.
• Hvis kommunen beslutter, at der er behov for flere foranstaltninger,
skal disse igangsættes umiddelbart efter
ophøret af den nuværende foranstaltning.
• Når kommunen vurderer behovet for andre foranstaltninger
skal borgeren selv samt borgens læge, faglige
organisation, arbejdsgiver mv. inddrages.

Er der udarbejdet en ressourceprofil? Den skal være sendt til ham skriftligt og han skal partshøres i den, dvs komme med kommentarer og underskrive den. Hvis det ikke er gjort er standsningen ikke lovlig.

Vær opmærksom på at han undgår at overgår til kontanthjælp da han derefter ikke vil kunne få ledighedsydelse før han har været ansat i et fleksjob i 9 måneder.

Jeg forstår ikke begrundelsen for at de stopper sygedagpengene? Husk at få alt på skrift, telefonsamtaler kan ikke bruges til meget i en klagesag.
Isabella1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2012, 23:15   #8
Jasv
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Jasv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
God idé at fagforeningen er med indover.

Den her er K10s fine link om sygedagpengestop:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

I § 27 nævnes der nogle punkter for at få forlængelse af sygedagpengene. F.eks. § 24 stk. 1 nr. 4 hedder "afklaring fleksjob eller førtidspension"..... Måske denne kunne din bror opfylde...

De må ikke bare sætte ham på kontanthjælp bare sådan... De skal finde ud af, hvordan man kan hjælpe ham videre.

Det kan godt være, at kommunerne er lidt pressede med økonomien, men det er ikke smart at gå udenom...

Som jeg forstår det, vil de også hjælpe ham videre til fleksjob, når han er kommet på kontanthjælp. Forstået på den måde, at første step er at få ham væk fra sygedagpengeområdet, da han - idet han ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked - ikke hører hjemme i sygedagpengesystemet. Løsningen er iflg. kommunen så kontanthjælp og så videre derfra.

Sidst redigeret af Jasv; 31-05-2012 kl. 23:18.
Jasv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2012, 23:20   #9
Jasv
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Jasv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Isabella1 Se meddelelser
Der er desværre ingen regler om tidsfrister. Det hedder indenfor rimelig frist, men denne frist kan godt være meget kort :/


De skal inden de stopper sygedagpengene følge retsikkerhedsloven:


Retssikkerhedslovens § 7 a
Kommunen skal senest 2 uger, før • en erhvervsrettet
foranstaltning ophører, tage stilling til, om der er behov
for yderligere foranstaltninger for at få borgeren tilbage
på arbejdsmarkedet.
• Hvis kommunen beslutter, at der er behov for flere foranstaltninger,
skal disse igangsættes umiddelbart efter
ophøret af den nuværende foranstaltning.
• Når kommunen vurderer behovet for andre foranstaltninger
skal borgeren selv samt borgens læge, faglige
organisation, arbejdsgiver mv. inddrages.

Er der udarbejdet en ressourceprofil? Den skal være sendt til ham skriftligt og han skal partshøres i den, dvs komme med kommentarer og underskrive den. Hvis det ikke er gjort er standsningen ikke lovlig.

Vær opmærksom på at han undgår at overgår til kontanthjælp da han derefter ikke vil kunne få ledighedsydelse før han har været ansat i et fleksjob i 9 måneder.

Jeg forstår ikke begrundelsen for at de stopper sygedagpengene? Husk at få alt på skrift, telefonsamtaler kan ikke bruges til meget i en klagesag.
Ja - ressourceprofilen blev udarbejdet i fredags hos Falck Healthcare, som oplyste, at kommunen ville have den om ca. 14 dage - dvs. kommunen har ikke modtaget denne endnu, og min bror har i sagens natur derfor heller ikke set denne.
Jasv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2012, 23:28   #10
Isabella1
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2012
Indlæg: 17
Styrke: 12
Isabella1 er ny på vejen
Så har i i hvert fald noget tid at løbe på.
Jeg vil umiddelbart mene at han skal forlænges efter stk 4) : Hvis den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger.

Denne kan dog bortfalde hvis de ikke har arbejdsprøvet ham endnu da de der kan finde på at sige at det derfor ikke er ordenligt dokumenteret ligemeget hvor mange lægelige papirer man har på det.
Isabella1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flexjob sygedagpenge eller ledighedsydelse Som Spørgsmål ang fleksjob 3 27-09-2011 06:57
ang stop af ledighedsydelse ved 60½ år vonsyld Spørgsmål ang fleksjob 2 05-09-2011 09:13
Sygedagpenge eller ledighedsydelse tumnus Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 26 25-05-2011 16:32
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
kontakthjælp eller ??? austincooper Spørgsmål ang fleksjob 12 05-07-2007 13:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension