K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-12-2013, 04:04   #31
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu har jeg kigget denne tråd igennem og kan se at der faktisk ikke er nogen der har sat lovgivning ind her på dette område....altså med de nye samlevende forsørgerpligt osv

Så det vil jeg da lige gøre...

Læg specielt mærke til elastik paragraffen i 2 B stk 3....så selv hvis man kan slippe i følge alle de andre stk....ja så har de altid denne de kan afgøre efter...

Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=152754

Citat:
»Kapitel 1 a

Forsørgelsespligt for samlevende

§ 2 a. Samlevende har pligt til at forsørge hinanden, hvis den ene eller begge ansøger om eller modtager uddannelses- eller kontanthjælp efter denne lov.

§ 2 b. To personer anses for samlevende efter § 2 a, når

1) de begge er fyldt 25 år,

2) de begge er ugifte,

3) de har fælles bopæl,

4) de ikke er slægtninge i ret op- eller nedstigende linje,

5) de ikke er søskende og

6) betingelserne i stk. 2 eller 3 er opfyldt.

Stk. 2. Det er ud over kravene i stk. 1 en betingelse, at

1) ansøgeren og samboen har et fælles barn,

2) ansøgeren og samboen er eller har været noteret som samlevende i ATP eller

3) ansøgeren og samboen tidligere har været gift med hinanden, medmindre de er blevet separeret eller skilt inden for de seneste 3 måneder.

Stk. 3. Ud over de i stk. 2, nr. 1-3, nævnte tilfælde kan kommunen anse to personer for at være samlevende, når de har et samliv af ægteskabslignende karakter.

§ 2 c. Kommunen træffer afgørelse om, hvorvidt en ansøger og en sambo anses for samlevende efter §§ 2 a og 2 b.«
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=152754

Der står iøvrigt en masse om det nye ang kontanthjælp og uddannelseshjælp osv osv

Så den er nok et kig værd hvis man er på kontanthjælp eller man bor sammen med en...

Når jeg nu er i gang så lægger jeg også lige et link til Nej Tak Til Gensidig Forsørgerpligt hvor man kan finde en masse artikler og andet om forsørgerpligt..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2013, 08:11   #32
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Og i mens venter vi så på loven om, at lønarbejdende personer, også har forsørgerpligt overfor deres kærester på kontanthjælp - jeg tror altså ikke den lov nogensinde får set dagens lys - hvis den gør, så er det VIRKELIG fælt!!!!!

Håber EU domstolen vil være enig i dette. Chancen for den bliver er dumpet, er rimelig stor, for Danmark er det eneste land i Europa, som FORELØBIGT køre med, at kærester skal have forsørgerpligt overfor hinanden. Alle andre EU lande har det nemlig ikke.

Og HVIS sagen vinder i EU domstolen, så vil jeg gå ud fra at samlevende førtidspensionister også går fri - vi har jo længe levet under de samme regler, som bare ikke giver mening. Dog står vi bedre, da vores udgangspunkt aldrig kan ende med et økonomisk 0 kr.
Så den lighed politikerne fabler om, er jo STADIG en forskelsbehandling.

Sidst redigeret af Ninja; 10-12-2013 kl. 08:14.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2013, 20:02   #33
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
helene

ja tanken om et party jeg kunne holde- hvis GF forsvandt...jeg mister de 6000 kr hver mdr...og tanken om at flytte tænker jeg tit..ikke fordi jeg ikke kan lide min gemal...men fordi jeg synes det er ulogisk hvis vi fremover skal straffes uanset om vi er gift eller ej og kontanthjælpsmodtagere går fri...

det er nedværdigende aT være Afhæning af et andet menneske og tror folk det ikke- er det fordi de er enlige...
så forsvinder GF bliver jeg- gør den det for nogle og ikke Andre er jeg væk..så bliver det så bare det dyre for samfundet.. men det må jo være sådan de ønsker det... og det får de så

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2013, 18:50   #34
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Web, hende jeg skriver om, er kontanthjælpsmodtageren - brevet er sendt til hende, men da det er en samlivserklæring, skulle de begge skrive under på erklæringen.

OM, det er samme brev trådstarter har fået, ved jeg så ikke.

Her står der en masse information om de nye regler og gensidig forsørgerpligt - jeg har bare ikke tid - lige nu - til at nærlæse det.

https://subsite.kk.dk/~/media/4C1E0D...65C473AF2.ashx

Nu fandt jeg noget interessant (synes jeg selv!), for her er nemlig én der vil tage hele Gensidig forsørgerpligt skandalen til EU domstolen!!

''Ulovlig ‘lov’ om forsørgelsespligt

Udgivet den 9. november 2013 af Jenni Christensen


Hvis der er lavet lov om gensidig forsørgelsespligt mellem IKKE-gifte, er det ulovligt.

http://www.avisen.dk/embedsmaend-sen...se_242589.aspx

Jeg opfordrer dem, der i deres kommune udsættes for en påstand, at skal forsørge en person, eller skal forsørges af en person, h*n ikke er gyldigt gift med, at indbringe det for EU-domstolen.

Kontakt mig gerne

Det er klokkeklart ulovligt, at påstå, at der er forsørgelsespligt imellem personer, der ikke har et retsgyldigt dokument om forsørgelsespligten, som parten kan tvangsfuldbyrde ved domstolene. Det har kun gifte i retskraften af deres vielsesattest, homofile ved gyldigt formelt registreret partnerskab og børn i forhold til forældre, der har forsørgelsespligten for egne børn, og tidligere ægtefæller, der ved dom er pålagt bidragspligt til den anden, som kan tvangsfuldbyrdes, når parterne IKKE bor sammen.

INGEN andre kan pålægges forsørgelsespligt over en anden.

http://justitia.cat/2013/11/09/ulovl...orgelsespligt/

Jeg synes HELT KLART at ALLE skal støtte op om denne sag!!!!
Jeg er blevet kontaktet af Jenni...hende der åbenbart har skrevet ovenstående taget fra denne http://justitia.cat/2013/11/09/ulovl...sorgelsespligt hjemmeside...

Hun skriver

---------------------------
Hej.

En bekendt - XXXXX fra XXXXX og XXXXX - på min www.justitia.cat har send mig dette link. http://www.k10.dk/showthread.php?p=291472

Jeg ser i et indlæg, hvori min vejledning nævne, at det fra pågældende skribent hævdes, at 'hvis 'man' ikke underskriver kommunens brev, får man ikke kontanthjælpen'.

Jeg vil understrege, at HVIS man skriver under, har man med sin underskrift forpligtet sig til at gensidigt forsørge den nævnte person, og det er meget svært, at bagefter trække sit samtykke tilbage. Da underskriveren jo hæfter juridisk ved sin underskrift.

--------------------------------

Jeg ville lige lægge den her så alle indslag kommer med...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2013, 19:07   #35
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Alt andet lige er det billigere et have en fælles husstand end 2 separate. Man kommer ikke langt for 6.000 kr
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2013, 19:43   #36
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
God ide web!

Men forstår ikke helt konklusionen - er det så smartest IKKE at underskrive?

Mister folk kontanthjælpen uden underskriften?

@Stampe

Hvordan kan det være billigere for et par, at miste 6000 kr??

Her i December har parret de 6000 kr, og fra Januar har de ikke 6000 kr - hvorfor er det billigere når reformen træder i kraft??? Hvor er det præcis det bliver billigere for parret???
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2013, 19:48   #37
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er måske nærmere til en anden tråd....og ikke her i denne...for der er meget at sige om den her reform...specielt hvis man så spørgetimen i folketinget i dag...men det er til en anden tråd..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2013, 10:51   #38
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Man bør ALDRING underskrive noget man ikke er enig i!

hvis der er forkerte eller mangelfulde oplysninger, eller andet man ikke kan stå inde for, bør man enten nægte at underskrive(husk skriftlig svar/begrundelse for dette) helst på dokumentet.

Streg gerne ud, eller ret/tilføj, oplysninger, således at man kan skrive under og stå inde for det!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2013, 11:16   #39
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
det siges på FB - siges.....

at uanset om man skriver under eller ej...gælder GF i sidste ende og kommunen vil få deres penge hjem...
men det er det der bliver skrevet,,,

problemet er det skulle ramme få - men ramte alle og de syge,folk på barsel mv...det er ikke iorden..

men min personlig mening er så at tjener partner 5 mil..år ku de godt spare kh der og gi til andre

men der er ikke rigtig nogen der ved hvad der reel vil ske efter jan...folk gætter ...så nu må vi se

men jeg ville også gerne af med den oldnordiske regel

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2014, 02:56   #40
Bia
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2013
Indlæg: 29
Styrke: 11
Bia er ny på vejen
muligt svar til kommunerne

Jeg så lige dette brev på facebook - og synes jeg ville lægge det ind her. Jo mere info, jo bedre står alle :-) Bia

***************************

Tak for modtagelsen af oplysningsskema til brug for vurdering af min samleverstatus.

Jeg kan på baggrund af Grundlovens paragraf §75, stk.2 ikke tillade at min samlever skriver under på dette oplysningsskema, da det som skrevet er grundlovsstridigt. Vi er ikke gift og skal derfor ikke tvinges til at forsørge hinanden.

Grundlovens § 75 :

Stk. 2. Den, der ikke selv kan ernære sig eller sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af det offentlige, dog mod at underkaste sig de forpligtelser, som loven herom påbyder.

Hvilket ifølge Højesterets fortolkning betyder:

Et par der lever sammen uden papirer har ikke pligt til at forsørge hinanden.
Børn har ikke pligt til at forsørge deres forældre.
Og forældrene har ikke pligt til at forsørge børn over 18 år.

Til orientering må i heller ikke stoppe kontanthjælpen til mig, da i således ikke vil overholde lovgivningen mht. aktivlovens § 41:

Ophør af kontanthjælp
§ 41. Hjælpen ophører, hvis en person eller dennes ægtefælle

• uden rimelig grund afviser tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, en eller flere dele af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning, herunder foranstaltninger som led i sygeopfølgning, eller

• uden rimelig grund har gentagne udeblivelser fra et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, en eller flere dele af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning, herunder foranstaltninger som led i sygeopfølgning, og udeblivelserne har et så betydeligt omfang, at det kan sidestilles med en afvisning af tilbuddet eller integrationsprogrammet.

Stk. 2. Hjælpen til personen ophører, så længe personen afviser tilbud m.v. som beskrevet i stk. 1. Hjælpen ophører tilsvarende hos ægtefællen.

Stk. 3. Det er en betingelse for, at hjælpen kan ophøre, at kommunen samtidig sikrer, at der er et åbent tilbud, som personen kan tage imod og dermed opfylde sin pligt til at udnytte sine arbejdsmuligheder.

Da jeg har opfyldt mine forpligtigelser ifølge §75 i grundloven, samt §41 i aktivloven har kommunen ingen lovhjemmel til at ophøre med udbetalingen af min kontanthjælp.

Ydermere har kommunen ingen ret til at lave lønindeholdelse hos min samlever, jævnfør nedenstående fra Familieadvokaten.dk. Citat fra Familieadvokaten.dk :
Krav fra det offentlige:
En række krav fra det offentliges side kan som tidligere nævnt inddrives ved lønindeholdelse. Det gælder blandt andet
• alle former for skattegæld, herunder også ejendomsskatter, told og moms.
• skyldige børnebidrag og ægtefællebidrag,
• gæld til Finansstyrelsen (tidligere Hypotekbanken) vedrørende misligholdte studielån og gæld til Statens Uddannelsesstøtte.
• tilbagebetalingspligtig kontanthjælp,
• betaling til kommunale daginstitutioner, f. eks. vuggestuer, børnehaver og fritidshjem, samt kommunale skolefritidsordninger.

Med venlig hilsen
Bia er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension