K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-05-2013, 19:13   #1
Projektgruppe
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-05 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
Projektgruppe er ny på vejen
Søger interview personer på kontanthjælp. :)

Hej
Vi er syv politik og administrations studerene på Aalborg Universitet, som er i gang med at at skrive projekt på 2. semester.

Vi ønsker at undersøge om den øget kontrol i kommunerne, har medvirket til en ændring i tilliden til kommunen - Derfor vil vi gerne interview nogle kontanthjælpsmodtagere, og hører om deres holdninger til en øget kontrol, og om det medvirket til nogle personlige konsekvenser. Vi søger der tre interviewpersoner, der modtage kontanthjælp. Interviewet er anonymt og bliver kun brugt i forbindelse med eksamen - interviewpersonen har til enhver tid mulighed for at trække sig fra interviewet eller ikke at svare på spørgsmålene. Under selve interviewet vil der kun deltage to, ud af gruppes syv medlemmer. Interviewet vil foregå enkeltvist ansigt til ansigt og vil vare ca. 1 time pr. person. For at få en korrekt opfattelse af interviewet vil dette blive optaget på bånd. Vi ser helst at det er indenfor Aalborg og omegn.
Interviewene vil blive afholdt mellem den 13-22 maj. Hvis der er andre dag der passer bedre, kan dette aftales via mail.

Hvis der er nogle der har lyst til at deltage, eller har yderligere spørgsmål, kan vi kontaktes på denne mail: [email protected]

Mvh Lina Chaaban, Elisabeth Nielsen, Julie Thomasen, Jonas Hansen, Simon Lauritsen og Mads Marturin
Projektgruppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2013, 20:07   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Hvilken form for oeget kontrol er der tale om?
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2013, 08:07   #3
Projektgruppe
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-05 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
Projektgruppe er ny på vejen
øgende kontrol.

Hej.
Man kan se den øgende kontrol på flere forskellige område. Jeg kommer lige med nogle eks. nedenfor.

-Med finansloven i 2010, blev der nedsat et tværministerielt udvalg. Det tværministerielle udvalg havde til opgave at styrke indsatsen mod socialt bedrageri og herunder sikre en bedre kontrol.
I denne rapport fastslås det at ”79 procent af kommunerne helt eller delvist har etableret egentlige kontrolgrupper” og der er mellem 350-400 personer ansat i kommunernes kontrolgrupper.

-Flere end hver anden kommune har oprettet anonyme meldetjenester. Der er sket stor en stigning i de anonyme anmeldelser, og det er kommunens opgave at undersøge disse sager.

-I CPR-loven står der, at kommunerne har pligt til at undersøge, hvis de får vished om, at en person ikke er korrekt bopælsregistreret. §10 i CPR-loven står der nogle af de redskaber kommunerne kan tage i brug, i sådan et tilfælde, er oplysninger fra f.eks. Post Danmark, kontoudtog, fagforening, private boligforeninger mm.
Kommunerne har endvidere fået fornyet hjælp af Udbetaling Danmark, som ligeledes har dannet en kontrolgruppe, der skal assistere kommunerne i at frembringe beviser i sager om socialt bedrageri.

-Kontrollen sker ved i mange kommuner ved, at sammenkøre it-registre og samarbejde med andre kommuner, politiet og skat.
Socialminister Karen Hækkerup,vil bl.a. have yderligere samkøring af persondata mellem forskellige myndigheder.

I vores projektet ligges der vægt på den universelle velfærdsstatsmodel, hvor der ligges op til lighed, solidaritet og tillid. Men kan den øgede kontrol ses som et brud på nogle af disse grundprincipper?
Det kunne derfor være spændende, at snakke med nogle, der selv er i forbindelse med kommunen, og hører om deres oplevelser med kommunen. Det behøver ikke kun være dårlig oplevelser.

Jeg håber dette var svar nok. Ellers er du velkommen til at komme med yderligere spørgsmål.
Projektgruppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2013, 09:18   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Herinde er de fleste brugere, udsat for mangelfuld sagsbehandling.

Urimmelige afslag, som i mange tilfælde er begrundet med vildledende oplysninger, undladelse af relevante lægeoplysninger. Listen er lang.

Med dette sidder mange fast i systemet på kontanthjælp, trods de ikke har noget at gøre der, fordi de ingen eller kun har en lille restarbejdsevne.

Sagsbehandlere hvis ord man ikke kan stole på, og derfor er nødt til, at holde skriftlige samtaler, alternativt optage.

Mistilliden er derfor velbegrundet, hvor begrundelserne fra kommunen handler om at spare penge på de allersvageste grupper i dette samfund.

Dette er jo en forholds led spareøvelse, da mange ikke har de fornødne resourcer, til at slås som raske borgere.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2013, 12:04   #5
Projektgruppe
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-05 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
Projektgruppe er ny på vejen
Først og fremmest er jeg er ked af at hører, at der er mange der har dårlig oplevelser ang. kommunen og deres sagbehandling.

Tak for dit svar, det er godt lige at få lidt indsigt i hvordan, andre føler kommunens håndtering af sagerne er.

Vi mener dette er et vigtigt emne at få belyst, da der endnu ikke er så meget infomation omkring lige netop dette emne. Altså om det øgende kontrol i kommunerne har nogle personlige konsekvenser.
Derfor håber vi også der er nogle der har lyst til, at deltage i vores interviews.
Projektgruppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2013, 21:03   #6
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Den øgede kontrol vil ihvertfald betyde at enlige forsørgere ikke tør at have en kæreste, for tænk nu hvis man blev anmeldt for det, og tænk nu hvis de lå på lur med blitz når man gik tur hånd i hånd.

Så de penge kommunen kunne spare på længere sigt når jeg flyttede sammen med kæresten, dem bare de ikke for nu forebliver jeg singel forever og koster samfundet i boligsikring, børnebidrag, enlig tilskud mm.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2013, 23:28   #7
SmallAngel
Hvor skulle jeg ellers være
 
SmallAngels avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2011
Lokation: Struer
Alder: 36
Indlæg: 126
Styrke: 14
SmallAngel er ny på vejen
Jeg bor desvaerre laengere vaek end hvad I soeger, er fra Struer, men vil gerne deltage og gerne telefonisk hvis et goer det nemmere. Jeg er 25 og har vaeret paa kontanthjaelp i afklaring siden jeg fyldte 18 og derefter overgik til det system efter jeg var i en bilulykke i 2003...
__________________
Bare fordi enhver er sig selv nærmest, behøver man ikke skide på dem som står lidt længere væk...
SmallAngel er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Interview til projekt katrinedebell Alt det andet 1 05-04-2013 10:27
Interview til speciale anne.a.smith Dit og Dat 5 15-06-2012 02:01
Søger førtidspension efter 3 år på kontanthjælp. Cecilie Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 06-12-2011 13:27
Interview med brøkpensionist Marrouas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 02-06-2010 19:13
Må man godt have en budgetkonto når man søger kontanthjælp? N.N Alt det andet 25 12-10-2009 12:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension