K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-06-2015, 17:54   #1
Honey123
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Lokation: Kolding
Indlæg: 11
Styrke: 16
Honey123 er ny på vejen
Question Ansættelseskontrakt tidsbegrænset/timelønnet

Hej med-fleksjobbere.


Jeg blev i 2009 visiteret til fleksjob, til en arbejdstid på max 12 timer pr. uge, nu er det nok nærmere de 9-10 timer.

Nå, men sagen er den, at jeg er blevet tilbudt et fleksjob på et lager med fast timeantal på 9 timer om ugen, fordelt på tre faste dage og med fast mødetidspunkt.

Mit arbejde består primært i at vaske og feje gulve i 5 store lagerhaller, og så, ved behov, hjælpe til med forefladende arbejde, dog ikke fysisk krævende arbejde med løft eller ensidigt arbejde.

Jeg har fået min ansættelseskontrakt, som jeg er meget i tvivl om;

- Den er lavet tidsbegrænset på ½ år. (Dette er IKKE aftalt til samtale mellem undertegnede, fleksjobkonsulent og arbejdsgiver.)

- Jeg skal åbenbart ansættes som timelønnet kontra funktionæransat, hvilket jeg undrer mig meget over. Hvilke konsekvenser kan dette have for min ansættelse;
* Får jeg løn under ferie og sygdom?
* Har jeg ret til arbejdsgiverbetalt pension?
* Hvad kan grunden være til, at man vælger at ansætte
mig som timelønnet?

Til en begyndelse betaler arbejdsgiver 50% af min løn, hvilket blev aftalt til samtalen. Det blev også aftalt, at efter 3 måneders ansættelse, skal der afholdes et møde mellem alle 3 parter, for at vurdere min effektivitet og en eventuel forhøjelse af arbejdsgivers procentsats af min løn.

Bør ovenstående ikke stå i ansættelseskontrakten? Bør mine skånehensyn, samt konkrete arbejdsområder ikke stå i ansættelseskontrakten?

Jeg har i dag talt med min jobkonsulent, der på mandag vil ringe til arbejdsgiver, og forhøre sig om disse spørgsmål. Men mit indtryk er, at hun vil tillade både tidsbegrænsning, ansættelse som timelønnet m.v. Det er jeg dog ikke overbevist om, at jeg selv vil, så kan jeg tillade mig at takke nej, hvis vi slet ikke når til enighed?


Jeg har sikkert mange flere spørgsmål, men disse presser sig på nu, så jeg håber på god hjælp herinde.

På forhånd tak, og fortsat god weekend.
Honey123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2015, 18:31   #2
Jøsses
Mit andet hjem K10
 
Jøssess avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2008
Lokation: Norddjurs
Alder: 65
Indlæg: 643
Styrke: 16
Jøsses er ny på vejen
Syntes

det lyder underligt, at arbejdsgiver skal betale 50 % ... for du må høre under den nye reform hvor arbejdsgiver betaler for de timer du arbejder.

For mit eget vedkommende får jeg ikke arbejdsgiver pension før efter 10 månder's ansættelse.... så der kan være forskelligt hvornår man får arbejdsgiver pension.

Alt det skal du have nogle klare svar på før du skriver under.

Og hvis du stadig er medlem af fagforening ... så ring og tage en snak med dem om din kontrakt...de kan meget hurtigt give dig svar.

Mener nu at fagforeningen stadig skal være med, når der skal skrives under om man er medlem eller ej.

Og det er jobkonsulentes fornemme opgave at beskytte sin borger... og sørge for at der står de ting der skal i kontrakten... og hvis du ikke er enig... så skal du sige det til vedkommende.
__________________
Jøsses fleksjobber d. 27-06-2012 Kl. 13.25
Jøsses er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2015, 19:42   #3
Honey123
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Lokation: Kolding
Indlæg: 11
Styrke: 16
Honey123 er ny på vejen
Jeg blev visiteret til fleksjob i 2009, så jeg hører vel under de "nye, gamle" regler?

Men det er åbenbart helt acceptabelt fra jobkonsulentens side, at alt dette foregår - jeg er selv bare meget i tvivl.

Jeg er ikke i en fagforening, så den vej rundt kan jeg ikke hente hjælp, desværre. Jeg har altid fået at vide, at min jobkonsulent/kommunen skal være min "fagforening", men jeg begynder mere og mere at kunne se, atd et nok er nødvendigt.

Arbejdspladsen har ingen overenskomst med nogen, men de læner sig op ad den gældende på området.
Honey123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2015, 20:42   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jøsses Se meddelelser
det lyder underligt, at arbejdsgiver skal betale 50 % ... for du må høre under den nye reform hvor arbejdsgiver betaler for de timer du arbejder.
.
Reglerne er at hvis man arbejder i tre timer om dagen, hvor man er 50% effektiv i forhold til hvad en ikke fleksjobber ville kunne arbejde i de tre timer, skal arbejdsgiver kun betale 50%

Man betales for de timer man arbejdet, men der laves en procentsats efter ens effektivitet også
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2015, 20:50   #5
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
fleksjob

Et job med at feje, rydde op og andet forefaldene arbejede er IKKE et funktionærjob.. Derfor bliver det som timelønnet.

At arbejdsgiver betaler 50 %, er fordi du er sat til en effektivitet på 50 %. Altså er din arbejdsevne vurderet til kun 50 % ifht. en tilsvarende "rask".

Du får som timelønnet IKKE løn under ferie.. Men optjener 12,5 % af din løn til feriepenge.

Pension ??? Tja.. Hvis der i den overenskomst de "læner sig op ad" siger det så ja.. Ellers nej.. Det samme gælder vedr. løn under sygdom.

Der er 2 stykker papir der skal laves.. Fleksjobaftalen der indeholder løn, timer, skånehensyn m.m. Den laver jobcenteret.

Så er der den lovpligtige ansættelseskontrakt.. Inden 30 dage. Den indeholder til dels det samme.. Men også mere specifikt hvad der er aftalt mellem dig og arbejdsgiver..

Du høre under de nye regler ved jobskiftet.. Uanset om din visitation var før 1. jan 13..

Du slipper ikke godt fra at sige nej til jobbet.. Medmindre at reglerne ikke er fulgt.. Så glem det.. Er du ikke tilfreds, så må du tage det, og så søge noget bedre

Sidst redigeret af mik16; 05-06-2015 kl. 20:58.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2015, 22:39   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hvad med den der Vurderings af arbejdsevne AB 325 blanketten . Skal den ikke udfyldes i dette tilfælde Mik?

Og kan man overhovedet ikke sige Nej til jobs der er for lavt lønnede, har elendig overenskomst og som her hvor jobkonsulenten
øjensynlig har aftalt 50% arbejdsevne uden at afprøve det først. SKAL MAN SIGE JA TIL ALT?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2015, 07:38   #7
Honey123
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Lokation: Kolding
Indlæg: 11
Styrke: 16
Honey123 er ny på vejen
Tak for svar.

For lige at slå fast, så havde jeg glædet mig helt enormt til dette job, og det er bestemt ikke min hensigt bare at sige nej, fordi nogle ting ikke lige passer mig. Men ret skal være ret, og da jeg altid har arbejdet på kontor og i butik, er dette et nyt område for mig, derfor mine spørgsmål.

Jeg er med på, at jeg naturligvis kun skal aflønnes efter min effektivitet, derfor synes jeg også, at 50% til arbejdsgiver til en start er helt acceptabelt, eftersom det er et nyt arbejdsområde for mig. Men aftalen er, at vi efter 3 måneder skal vurdere min effektivitet, og om lønnen skal sættes op, altså arbejdsgivers procentsats. Dette står der bare intet om i ansættelseskontrakten - bør det ikke fremgå?

Et par uger, før dette job kom på bordet, var jeg til samtale på og fik et job i en genbrugsbutik, hvor jeg skulle arbejde 9 timer om ugen. Det var de sædvanlige arbejdsområder, såsom betjening af kunder, oprydning m.v. Der ville arbejdsgiver kun betale 50% af min løn, hvilket jeg slet ikke var tilfreds med, og dette var min jobkonsulent helt med på, så hun opfordrede mig ligefrem til at takke nej. Så man MÅ gerne sige nej tak til et job.

Arbejds giver sagde til samtalen, at pension er 8/4, så dette burde vel fremgå af ansættelseskontrakten?

Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Et job med at feje, rydde op og andet forefaldene arbejede er IKKE et funktionærjob.. Derfor bliver det som timelønnet.

At arbejdsgiver betaler 50 %, er fordi du er sat til en effektivitet på 50 %. Altså er din arbejdsevne vurderet til kun 50 % ifht. en tilsvarende "rask".

Du får som timelønnet IKKE løn under ferie.. Men optjener 12,5 % af din løn til feriepenge.

Pension ??? Tja.. Hvis der i den overenskomst de "læner sig op ad" siger det så ja.. Ellers nej.. Det samme gælder vedr. løn under sygdom.

Der er 2 stykker papir der skal laves.. Fleksjobaftalen der indeholder løn, timer, skånehensyn m.m. Den laver jobcenteret.

Så er der den lovpligtige ansættelseskontrakt.. Inden 30 dage. Den indeholder til dels det samme.. Men også mere specifikt hvad der er aftalt mellem dig og arbejdsgiver..

Du høre under de nye regler ved jobskiftet.. Uanset om din visitation var før 1. jan 13..

Du slipper ikke godt fra at sige nej til jobbet.. Medmindre at reglerne ikke er fulgt.. Så glem det.. Er du ikke tilfreds, så må du tage det, og så søge noget bedre

Hvem har vurderet min arbejdsevne i dette job?
Honey123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2015, 09:16   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er en kombination, af dine skånebehov, som skal være beskrevet i dit fleksbevis/tilkendelse, og arbejdsgiver, som vurdere din indsats ift raske!

PS: ville promte melde mig i fagforening!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2015, 10:06   #9
Honey123
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Lokation: Kolding
Indlæg: 11
Styrke: 16
Honey123 er ny på vejen
Det er også min plan at melde mig i en fagforening, det er jeg klar over nu.

Men tak for svar.
Honey123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension