K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-05-2016, 18:30   #1
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
vedr. Sociallæge, specialkonsulent - klinisk funktion

, og vedr. Sociallæge, specialkonsulent - klinisk funktion.

Jeg er totalt i vildrede vedr. ovenstående!

1. Hvad er en sociallæge? Der er ikke nogen speciale der betegnes som sådan!

2. Hvad er en specialkonsulent?

3. Lægekonsulenter er ikke mere ansatte, som tungen på vægtskålen , som de var før, men i Københavns kommune har de stadig ansat i sygedagpenge afd.

4. Klinisk funktion! Hvem er det???

Når man møder Rehabiliteringsteamet i Københavns kommune bliver man ikke præsenteret for, Klinisk funktion men bliver allernådigst præsenteret for en:

Læge uden nærmere definition!

En fysioterapeut uden oplysning om hvorfor. Desuden er det OK. at sidde og kigge på sin Ipad

En beskæftigelsesrepræsentant uden oplysning om dennes uddannelses mæssige baggrund.

En mødeleder fra socialafdelingen og uden oplysning om vedkommendes uddannelsesmæssige baggrund.

De hundehoveder kan læse alt om klientens baggrund( hvis de gider), men os der sidder med problemets kerne ved intet om den.

Er der nogen herinde der kan udrede den problematik??

Eller er ovenstående, Klinisk funktion????

Sidst redigeret af vasen; 27-05-2016 kl. 18:48. Årsag: fejl og fejl
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2016, 14:52   #2
jakbskov
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2016
Indlæg: 4
Styrke: 0
jakbskov er ny på vejen
1. Sociallægen kan være den læge som i klinisk funktion er udpeget til at fungere som sundhedskoordinator i din sag. "Sundhedskoordinatoren" er regionens/sygehusets pendant til kommunens "Koordinerende sagsbehandler". De er begge centrale personer i din sag. Der er ikke nogen regel om hvad klinisk funktion skal kalde denne læge som udpeges til sundhedskoordinator og de kan hedde mange forskellige ting fra region til region.

2. Jeg ved ikke om der med "sociallægen" og "specialkonsulenten" er tale om den samme person? Begge er kan være fra klinisk funktion og arbejde sammen i den samme enhed derinde?

3. Kommunen må fortsat gerne gøre brug af lægekonsulenter. Men bevilges du et ressourceforløb eller et jobafklaringsforløb skal klinisk funktion ved regionen tage over i stedet for kommunens lægekonsulent.

4. Klinisk funktion er regionens/sygehusets enhed som yder den sundhedsfaglige indsats og foretager vurderinger i sager om fleksjob, ressource- og jobafklaringsforløb (og førtidspension).

Sidst redigeret af jakbskov; 07-06-2016 kl. 15:06.
jakbskov er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2016, 18:29   #3
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
vedr. sociallæge, m.v

Hej Jakbskov.
Tak for din redegørelse.
Jeg synes dog stadig det er en mudret omgang, eftersom der i loven ikke nærmere er redegjort for hvad disse sundhedspersoner har af baggrund.

Jeg ved, at “ de gamle" lægekonsulenter ofte ingen klinisk erfaring havde og har. De lever stort set af at se på papirer, og bliver betalt for, at gå kommunernes ærinde, hvilket er at spare.
Som Anders Othar jensen udtalte i p.1, så bider man da ikke hånden af den der fordrer en.
Til den nuværende lov! En læge er en læge, så snart der er bestået en embedseksamen. D.V.S, at vedkommende ikke behøver at have noget speciale eller erfaring.
Jeg ved stadig ikke om den flok af sundhedspersonale som jeg mødte i Rehabiliteringsteamet var Klinisk Funktion. Er det det samme?
Lægen, som var meget ung havde tydeligvis ikke læst i min sag og til et direkte spørgsmål sad han flot og løj direkte.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2016, 18:44   #4
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af vasen Se meddelelser
2. Hvad er en specialkonsulent?
En specialkonsulent, er i Københavns Kommune, en sagsbehandler (kontoruddannet eller lignende) som pga ancinitet får denne titel og et tilhørende specialeområde.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2016, 22:35   #5
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Jeg vil prøve at supplere lidt:
1. En socialmediciner er det samme som arbejdsmediciner, og det er et speciale, altså det er en speciallæge i arbejdsmedicin (dvs en uddannelse )
2. En specialkonsulent er en titel i akademiske overenskomster (dvs en funktionsbetegnelse. Kan have mange akademiske baggrunde, som regel ikke-læger).

Som jeg har læst loven skal teamet være sammensat af repræsentanter fra forskellige forvaltningsgrene. Der er ikke krav om bestemte uddannelser, heller ikke for sundhedskoordinatoren, som ikke SKAL være læge, men ofte er det.

Sundhedskoordinatoren/socialmedicineren i mit rehabteam kom fra Hovedstadsregionen, og han var også meget ung (38), og havde enten ikke læst sagen eller misforstod den med vilje. Jeg klagede over ham, og han blev fjernet.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2016, 07:13   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Husk på trods af hvad jakbskov skriver i punkt 3 at ikke først når du bevilliges ressourceforløb fjernes lægekonsulenten. Det sker så snart det er besluttet at din sag skal for det rehabiliterende team.

For behøver teamet speciallægeerklæringer eller anden lægelige vurderinger af dine sag/papirer, må kun regionens kliniske funktion eller din egen læge spørges. Det står meget klart i loven og er netop indført for at lægekonsulenteren ikke længere må medvirke i de sager som skal for rehabiliterings teamet.

Her gælder paragraf 1 stk. 3: https://www.retsinformation.dk/pdfPrint.aspx?id=164129

Nogle kommuner forsøger at snyde udenom for benytte lægekonsulenter fremfor klinisk funktion, bl.a. Fordi klinisk funktion er ret dyr at bruge (og ikke i lommen på jobcenteret, da de ikke skal "lefle for jobcenteret for at få kunder i butikken)
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2016, 12:58   #7
jakbskov
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2016
Indlæg: 4
Styrke: 0
jakbskov er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Husk på trods af hvad jakbskov skriver i punkt 3 at ikke først når du bevilliges ressourceforløb fjernes lægekonsulenten. Det sker så snart det er besluttet at din sag skal for det rehabiliterende team.
Jeg retter også lige mig selv for det er helt rigtigt det som Gisne skriver.

For at uddybe kan jeg oplyse at før din sag er behandlet ved et rehabiliteringsteammøde vil den være vurderet ved et teammøde i kommunen (hvor du ikke selv deltager). Til det teammøde er kommunens lægekonsulent typisk tilstede sammen med en repræsentant fra beskæftigelse- og socialområdet.

Til teammødet vil det kunne blive besluttet at din sag skal forelægges et rehabiliteringsteam på baggrund af de oplysninger din SB foreligger teamet. Herefter må kommunen ikke gøre brug af lægekonsulenten, men skal udelukkende gøre brug af klinisk funktion mhp. at foretage vurderinger af dine helbredsmæssige tilstand ud fra de lægeakter o.a. kommunen modtager efter det teammøde er afholdt.
jakbskov er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2016, 13:08   #8
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
I min sag var lægekonsulent ikke indblandet efter det blev besluttet at jeg skulle for det rehabiliternede team (blev faktisk besluttet før loven trådte i kraft) og jeg var ved klinisk funktion før den kom til teammødet, som i min kommune fungerer som en slags tjekmøde før mødet med rehabiliteringsteamet for at tjekke at alt er afprøvet, alle papirer er samlet m.v.

Ved dette "tjekmøde" deltog jobcenterets ledere og sagsbehandleren, så det er nok lidt forskelligt fra kommune til kommune præcis hvordan de strikker det helt praktisk sammen.

Jeg sagde dog god for at de gamle lægekonsulent udtalelser fra min sag måtte indgå i bilag til det rehabiliterende team. Jeg sagde ja, fordi lægekonsulenten 100% støttede de andre lægers udtalelser og ikke tilsidesatte noget
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension