K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-03-2015, 18:55   #1
Miss45
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Miss45 er ny på vejen
Aktieindkomst på sygedagpenge

Hej

Jeg tænker på at sælge mine aktier. Jeg er på sygedagpenge. Mit afkast på aktiesalget vil være ca. 15.000 kr, vil de blive fratrukket mine sygedagpenge?
Miss45 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2015, 19:01   #2
Kisser1
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2010
Indlæg: 200
Styrke: 15
Kisser1 er ny på vejen
På sygedagpenge bliver der ikke modregnet i ydelsen, uanset hvad.
Kisser1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2015, 19:07   #3
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Miss45 Se meddelelser
Jeg tænker på at sælge mine aktier. Jeg er på sygedagpenge. Mit afkast på aktiesalget vil være ca. 15.000 kr, vil de blive fratrukket mine sygedagpenge?
Salget vil ikke påvirke dine sygedagpenge, da der er tale om formue.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2015, 21:43   #4
Miss45
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Miss45 er ny på vejen
Mange tak for jeres svar, det er rart at vide :-)
Miss45 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2015, 23:00   #5
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af pif Se meddelelser
Salget vil ikke påvirke dine sygedagpenge, da der er tale om formue.
Mere præcist er der tale om aktieindkomst (positiv eller negativ) udregnet ift. købs- og salgskurs.

Er der tale om aktier på et reguleret marked (der står i et danske depot), så får Skat automatisk oplysninger om gevinst/tab på dine handler.


SDP er en såkaldt retsbestemt ydelse ved tab af indtægt pga. sygdom og er således ikke relateret til evt. (økonomisk) trang.

Til gengæld er SDP loven af flere omgange revideret, så SDP i dag har en tidsbegrænsning indbygget, med mulighed for forlængelse, såfremt der opfyldes bestemte kriterier.

Så udsigten er på et eller andet tidspunkt, at du kan løbe risikoen for at havne på kontanthjælp eller i det såkaldte "sorte hul" (formue- eller ægtefælleforsørgelse).


Hvis du beregner, at din formue er for stor hvis du på et tidspunkt rammer kontanthjælpen, så skal du være opmærksom på, at det ikke nødvendigvis er helt ligegyldigt, hvordan du har "nedsparet" formuen ind du rammer kontanthjælpen ... men andre på K10 ved sikkert mere om det emne end jeg gør.

Ægtefælle indkomst & formue kan du kun gardere dig imod at skulle indgå i beregningen af kontanthjælp, hvis du lader dig skille og I flytter hver til sit, uden at myndigheden "kan vurdere, at I udgør et par" ... igen ved andre her på K10 sikkert mere om det emne ...


Held & Lykke med salget ... og god bedring med helsen :-)


PS: Lur lige på, hvornår salget foregår mest optimalt (kurserne svinger op og ned).

Har du adgang til et handelssystem, kan du indsætte en minimum salgskurs - og ellers vil du kunne sige til din bankrådgiver, hvilken minimal kurs du vil acceptere.

Hvis vi fx siger du har købt Nordea (NDA DKK) til kurs 60 og nu ønsker at sælge til kurs 90 (kursen har lige været oppe at ringe over 92. Lukkekurs fredag: 87,40) og indtaster 90 som salgskurs (eller hvordan dit handelssystem nu virker), så vil afkastet være ca. de DKK 15.000, som du nævner ved 500 stk, svarende til en samlede forrentning på 50% :-)

Er det såkaldte "frie midler" du handler med, så vil du skulle betale 27% i skat af evt. netto afkast op til ca. 50.000 ... herefter stiger skatteprocenten.

På pensionskonti får du en skatterabat på afkastet, så du kun betaler 15,3% (den såkaldte: PAL skat) - til gengæld er midlerne ikke frie (kan dog oftest hæves med en strafskat til følge) ... og så vidt jeg husker, så er tvangshævning/tvangsmodregning én af kontanthjælp-ofrenes økonomiske lussinger (efter et stykke tid på kontanthjælp?).

(Jeg fatter ikke fagbevægelsen er gået med til tidsbegrænsningen i SDP og tvangsmodregning af pensionsmidler i kontanthjælpen ... men det er de tilsyneladende)
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2015, 23:23   #6
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
(Jeg fatter ikke fagbevægelsen er gået med til tidsbegrænsningen i SDP og tvangsmodregning af pensionsmidler i kontanthjælpen ... men det er de tilsyneladende)
Min fremhævning (Pif)

Det er jo netop derfor at nogle overenskomster lader pensionsopsparingerne indgå i de der kollektive puljer, som vi flere gange har talt om, at pensionskasserne ikke vil oplyse saldo på.
Da der hverken kan "tvangshæves" eller oplyses saldo i de kollektive puljer, kan en kontanthjælp heller ikke gøre pant i den, så lidt nytte/beskyttelse er der jo via overenskomsterne.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2015, 02:08   #7
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af pif Se meddelelser
Det er jo netop derfor at nogle overenskomster lader pensionsopsparingerne indgå i de der kollektive puljer, som vi flere gange har talt om, at pensionskasserne ikke vil oplyse saldo på.
Da der hverken kan "tvangshæves" eller oplyses saldo i de kollektive puljer, kan en kontanthjælp heller ikke gøre pant i den, så lidt nytte/beskyttelse er der jo via overenskomsterne.
Som symptombehandling er det en mulighed, samtidig med at det er med til at fjerne fokus fra det grundlæggende problem: at den eksisterende lovgivning skubber behovet for hjælp (= fattigdom?) ind i pensionsalderen og vanskeliggør argumentet, der handler om at danskerne skal spare op til egen alderdom, men i stedet medvirker til at omtransformere pensionsopsparingen til et lotteri.

Eks.: En ganske alm. arbejdsmand giver afkald på lidt her & nu forbrug og lægger til side til alderdommen og udjævner derved sit rådighedsbeløb over tiden og ind i pensionstilværelsen ... tror vedkommende.

Arbejdsmanden får dårlig ryg (arbejdsbetinget?), havner derefter på SDP, der på et tidspunkt ikke kan forlænges yderlig, hvorefter turen går på kontanthjælp ... skulle man tro ... men sådan ender det ikke, men derimod på egenforsørgelse ... først ryger sommerhuset, så ryger huset, bilen og til sidst pensionsopsparingen (eller hvilken rækkefølge man nu måtte synes var den "bedste").

Helbredet er her indsatsen i lotteriet - hvem vinder? "Fælleskassen" eller den enkelte arbejdsmand/kvinde?

Den "skjulte pensionsformue" i "fællespuljen" er og bliver blot en lappe-/symptomløsning på en "syg" hensigt i lovforarbejdet ... nemlig at "spille" på rigtig levende og produktive menneskers evne til at have et sundt helbred hele livet, med en sang fra de varme lande om, at enhver er sin egen lykkes smed ... og hvis blot folk er desperate nok, så skaber det nye arbejdspladser.

Den vinkel har fagbevægelserne vist ikke rigtig fanget?

I hvert fald ikke hvis man ser på resultaterne ... hvor der tilsyneladende er et kæmpe behov for steder som K10, hvor maste og knuste mennesker bringer den ene sørgelige livshistorie efter den anden, der afledt vidner om et "fællesskab", der løber fra musketer-eden "Én for alle og alle for én" og hvor MF'er langt ind i Socialdemokratiet finder det OK, at den økonomiske ulighed øges


Én af grundene til at uligheden øges er bla. et besynderlig sammenstrikket "kontanthjælps-lotteri-system", hvor bla. borgerens helbred indgår som indsats i spillet.

Vi ser også flere og flere "dum i arbejde", jobtræning, støttet beskæftigelse og hvad det nu ellers betegnes, hvori der ikke indgår disse "fælles pensionspuljer", men hvor denne B-arbejdsstyrke omvendt fortrænger fagbevægelsens medlemmer og har gjort det i mange år, og i stigende grad ...

Og når vi nu er inde i den diskussion, så er det ufatteligt, at fagforbundene er gået med til at lade Staten ekspropriere arbejdsmarkedsforholdene og lægge alle midlerne over i Statskassen, frem for at arbejdsmarkedsforholdene udgør den stødpude, der betaler for strukturel ledighed, sygdom, nedslidning, førtidspensionering osv for de borgere der er i den arbejdsdygtige alder - og så lade arbejdsgiver og lønmodtagere i fællesskab betale hvad det koster på anstændigvis at drive de arbejdsmarkedsfonde ...

Hvis et flertal i Folketinget patu vil nedsætte skatten for de højestlønnede, kan de ta' pengene hos folketingets medlemmer, støtten til partierne, pamperfryns, selskaber med "kreativ bogføring" og skattelyfiduser mv ... frem for at nedsable arbejdsmarkedsydelserne!

Men nu er det vist den i politiske sektion af K10 vi skal fortsætte ;-)
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension