K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-08-2013, 12:00   #41
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Neej, det er da ikke ''modvind'' når andre selv står i situationen og fortæller om, hvor bøvlet det er. Jeg har jo nøjagtig samme problem.

Det står alt sammen inde på hjemmesiden..

Hvad er en servicehund?


Hvad enten det er en dør der skal åbnes, en lyskontakt der skal tændes, en kørestol der skal trækkes eller et barn der skal opmuntres til genoptræning, kan en servicehund være hjælperen. Servicehunde giver mennesker med bevægelseshandicap mulighed for en friere og mere uafhængig hverdag.


Mere end en håndsrækning


De tekniske hjælpefunktioner som servicehunden kan udføre i dagligdagen, er de åbenbare fordele ved en servicehund. Disse funktioner er meget vigtige, men ligeså vigtige er de mindre synlige fordele, såsom det varme og nære forhold der opstår mellem hund og menneske. En servicehund kan endvidere bidrage med glæde, tryghed og venskab, give øget ansvarsfølelse, opmuntre til fysisk aktivitet og være et naturligt kontaktled til omverdenen.


Menneskets bedste ven - og hjælper


Samarbejdet mellem hund og menneske har lange og stolte traditioner. Dette samarbejde har bl.a. mundet ud i at vi i dag, med stor succes i hele verden, anvender hunde til opgaver hvor de fungerer som erstatning for menneskets krop, enten grundet nedsat funktion eller som en forlængelse deraf. Hjælpehunde har i dag job som eksempelvis førerhunde til helt eller delvist blinde personer og hørehunde som alarmerer og signalerer til døve personer eller personer med nedsat hørelse. Siden 1970’erne har man i USA – og senere i løbet af 1990’erne i Danmark - også kendt til begrebet servicehunde.

STH specialtræner servicehunde til at hjælpe mennesker der grundet sygdom eller ulykke har et eller flere fysiske handicap. Eksempler herpå er delvis lammelser, sclerose, polio, muskelsvind, spasticitet eller amputation af lemmer.

STH stiller gratis servicehunden til rådighed for brugeren.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=27761&page=4


Jeg kan godt se at det står der, men hvor i loven står det???

Jeg kan da også godt slå en masse op, men det er loven der gælder og den henholder jeg mig til.

Måske vi skulle starte en underskrift indsamling, jeg ved ikke helt hvordan vi gør, nogen der ved?

Problemet er jo også at man ikke selv må træne hunden, hvor mange herinde ville ikke gerne selv træne hunden og gå op til prøve selv?

Det står der nemlig ikke noget om i loven, men det skal der laves om på!!!



Her er forresten hvad mi psykiater skrev til min boligforening:

Rene Hædersdal er i behandling for psykiske lidelser.

I relation til disse, har Rene problemer med ensomhed, når han er i sin lejlighed; og han er ængstelig ved at færdes offentlige steder.

Det vil være af stor betydning for hans psykiske velbefindende, at kunne have en servicehund.

Hunden vil blive specialtrænet sammen med Rene.

Hunden vil derfor kunne være en hjælp i forhold til de nævnte problemområder.
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 12:56   #42
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jamen Rene, STH (servicehund til handicappede) er jo en organisation der følger de internationale standarter, og er derfor ikke en del af dansk hundelov.

Det er derfor STHs love der gælder, da de er de eneste godkendte i DK.

En servicehund er specielt trænet til at udføre nytteopgaver for en person med en fysisk funktionsnedsættelse. STH følger de internationale retningslinier og standarder beskrevet af Assistance Dogs International (ADI) www.adionline.org
Servicehunden kendes på et blåt dækken, med tydeligt servicehunde-logo som markerer, at hunden er på arbejde og har de nødvendige kvalifikationer til at kunne følge og hjælpe brugeren, når det er nødvendigt. Det er således tydeligt for offentligheden, at der er tale om en specialtrænet hund. Endvidere har servicehundebrugeren et identifikationskort med foto, som på anmodning kan forevises.

Befordring:
Bestyrelsen i STH har arbejdet for at forbedre forholdene for at medbringe servicehunde overalt i det offentlige rum. I september 2007 blev servicehunde således officielt sidestillet med førerhunde til blinde og svagtseende i forhold til taxakørsel.
En servicehund har adgang til befordring i taxa sammen med servicehundebrugeren. ( jf. Færdselsstyrelsens bekendtgørelse nr. 220 af 31. marts 2000.)

Almene boliger:
Det kan, i en husorden, besluttes at det ikke er tilladt at holde hund i en almen bolig. Personer med fysisk funktionsnedsættelse, der er afhængig af en servicehund, har dog altid ret til at holde servicehund i en almen bolig, uanset bestemmelserne i husordenen. (jf. : Bek. 1307 af 15-12-2009 om drift af almene boliger mv.)


Lovtekst m.v. kan læses via www.retsinfo.dk

Citat:
Oprindeligt indsendt af renehdal Se meddelelser
Måske vi skulle starte en underskrift indsamling, jeg ved ikke helt hvordan vi gør, nogen der ved?

Problemet er jo også at man ikke selv må træne hunden, hvor mange herinde ville ikke gerne selv træne hunden og gå op til prøve selv?

Det står der nemlig ikke noget om i loven, men det skal der laves om på!!!



Her er forresten hvad mi psykiater skrev til min boligforening:

Rene Hædersdal er i behandling for psykiske lidelser.

I relation til disse, har Rene problemer med ensomhed, når han er i sin lejlighed; og han er ængstelig ved at færdes offentlige steder.

Det vil være af stor betydning for hans psykiske velbefindende, at kunne have en servicehund.

Hunden vil blive specialtrænet sammen med Rene.

Hunden vil derfor kunne være en hjælp i forhold til de nævnte problemområder.
Jeg med med på en underskriftindsamling!!

Rene, man er SELV med når hunden skal STH trænes!! Det er en træning mellem STH og en selv. Man skal jo samkøres med hunden.

- jeg er lige skrevet en mail til dem, hvor jeg fortæller lidt om mine psykiske problemstillinger - så nu venter jeg svar fra dem.

Jeg har prøvet at forklare, at det ikke er til at finde kriterier for servicehunde, når man er psykisk syg. Jeg har skrevet, at jeg jo ikke har en funktionsnedsættelse (kørestol, blind mm), men alligevel er afskåret fra verdenen grundt socialfobi, OCD mm, og at jeg mentalt er kørestolsbruger.

Men nu må vi se hvad der sker, for jeg VIL fandeme have den hund!!!!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 13:22   #43
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg med med på en underskriftindsamling!!

Rene, man er SELV med når hunden skal STH trænes!! Det er en træning mellem STH og en selv. Man skal jo samkøres med hunden.

- jeg er lige skrevet en mail til dem, hvor jeg fortæller lidt om mine psykiske problemstillinger - så nu venter jeg svar fra dem.

Jeg har prøvet at forklare, at det ikke er til at finde kriterier for servicehunde, når man er psykisk syg. Jeg har skrevet, at jeg jo ikke har en funktionsnedsættelse (kørestol, blind mm), men alligevel er afskåret fra verdenen grundt socialfobi, OCD mm, og at jeg mentalt er kørestolsbruger.

Men nu må vi se hvad der sker, for jeg VIL fandeme have den hund!!!!!!


Jeg har selv skrevet og snakket med dem, problemet er jo at i lov om sociale boliger står der intet om at man må træne hunden selv!?

Hvis du skriver en mail i en PB så sender jeg dig et dokument som jeg har fået i anledning af min situation, og de (canix) skriver om hvorfor man selv skal være med til at uddanne hunden.

Jeg syntes selv at min psykiater skriver hvilke nytte opgaver hunden skal have og i loven står der INTET om hvilke nytteopgaver den skal kunne, der står heller intet om hvilke krav din hund skal igennem for at få den "korrekte" uddannelse.

Der står så lidt så hvis man forholder sig til det så kan man næsten selv bestemme

Ej spøg til side.

Men lad os starte en underskriftindsamling, hvordan gør vi? For er vi mange om sådan et problem, så er jeg sikker på der kan laves om på det.

Jeg koger snart over af at skulle gentage mig selv her hele tiden, det er loven der skal kigges på...

Kom med din mail, evt. telefon nummer så kunne vi snakke sammen.
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 17:09   #44
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Lad endelig være med det. Din psykiater er sikkert velmenende, men laver jo ikke love og regler. Kan du ikke finde dig en bolig et sted, hvor du må have hund på normale vilkår og en, som du selv kan være med til at træne?
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 17:17   #45
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg får lige læst de links lidt senere, nu har jeg sendt nogle breve rundt....synes hele eftermiddagen er gået med breve til de forskellige.

Nu har jeg snakket med flere, og de mener også det er dybt underligt, hvis der er to personer med et handicap, og kun den ene kan få servicehund.

Problemet er fx, to personer der ikke kan komme fra punkt A til punkt B.
Personen i kørestol kan få tilladelse til hunden, men personen som slet ikke kan forlade lejligheden, kan ikke??
Ens for dem begge er, at de skal have hjælp af andre, og begge er afhængige af hjælp. Bare på forskellig måde.

Synes bare det er underligt at de laver en ordning der sidestiller psykisk syge med fysisk handicappede, og så udstikker adgangskriterier ud KUN for fysisk handicappede??
Det er jo de færreste psykisk syge som er kørestolsbrugere, blinde eller udviklingshæmmede, som jeg skrev til pressechefen for psykiatrifonden.
- spændt på om hun kan/vil sætte fokus på problemstillingen.

I guder en kamp.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 17:42   #46
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg får lige læst de links lidt senere, nu har jeg sendt nogle breve rundt....synes hele eftermiddagen er gået med breve til de forskellige.

Nu har jeg snakket med flere, og de mener også det er dybt underligt, hvis der er to personer med et handicap, og kun den ene kan få servicehund.

Problemet er fx, to personer der ikke kan komme fra punkt A til punkt B.
Personen i kørestol kan få tilladelse til hunden, men personen som slet ikke kan forlade lejligheden, kan ikke??
Ens for dem begge er, at de skal have hjælp af andre, og begge er afhængige af hjælp. Bare på forskellig måde.

Synes bare det er underligt at de laver en ordning der sidestiller psykisk syge med fysisk handicappede, og så udstikker adgangskriterier ud KUN for fysisk handicappede??
Det er jo de færreste psykisk syge som er kørestolsbrugere, blinde eller udviklingshæmmede, som jeg skrev til pressechefen for psykiatrifonden.
- spændt på om hun kan/vil sætte fokus på problemstillingen.

I guder en kamp.....

Jeg håber du får positivt svar derfra, for som du selv er inde på, så er det jo ikke fair, men jeg tror nu nok at vi med en underskrifts indsamling ville kunne rokke lidt på det og hvis ikke, så er der jo kun rettens vej.

Men det er en kamp og jeg kunne mærke tidligere at jeg var totalt smadret oven på den samtale og så ringede de fra DCH (Dansk civile hundeførerforening) og de syntes det lyder som et spændende projekt, jo tak men det koster blod, sved og TÅRE
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 18:03   #47
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er i al fald vigtigt, at hundens behov tilgodeses med hensyn til bla. luftning.
Hvis man ikke har brug for fysisk hjælp fra hunden og dermed ikke har brug for en oplært servicehund, kan en kat måske være et alternativ.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 18:19   #48
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Elsker katte, har altid haft kat! Men de er bare så svære at tage med i supermarked, og deres vagt-gen er heller ikke så udviklet

Nej, men jeg ville have glæde og gavn af en hund inden jeg gror til i livsstilssygdomme
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 19:32   #49
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hejsa,

Har kun lige læst det sidste i denne tråd, da jeg lige er kommet pååå, men er der noget der kan få mig ud af døren så er det min eksmands hund, dette om morgen/formiddagen, hvor jeg er ret sårbar.

Jeg har hunden til omkring middag, hvor jeg så "levere" den tilbage igen, det er fint for mig, for den "fylder" også, selvom den er så elskelig, næsten som mine børn.

F.eks i morges, kom min datter med hende, jeg sad ved computeren 30 min. hvilket nok var 10 min for meget, for jeg skal nå at ligge på sofaen ca. 20 min inden vi skal ud at gå. Jeg nåede så kun 10 min. for så stod hun og prikkede til mig med snuden og jeg tænkte afsted efter indtagelse af nem morgenmad dog.

Da jeg og når jeg kommer hjem fra gå tur, så har jeg overskud, jeg kan lige sidde lidt ved computeren eller hænge tøj op og lign. Derefter kan jeg hvile mig med hende inden jeg skal aflevere den eller min datter kommer hjem og tager den med. Hun, hunden forstår alt også mht. hvil.

Det er fantastisk, skal jeg leve foruden, kan jeg nok, men det giver meget indhold i en dag for en psykisk ramt, man får nogle oplevelser og etablere en knyttethed man ikke knapt kan være foruden.

Jeg gruer for den dag min eks flytter sammen med den kæreste han heldigvis (og det mener jeg), lige har fundet, for så bliver hunden hos dem og jeg skal ikke selv have en og min søn kan ikke tåle katte. Jeg har haft katte hele mit liv indtil nu og jeg elsker dem, men det går jo ikke når ens voksne søn så reagere herpå..

At gøre hunde et krav til psykisk syge, kan jeg ikke se noget generelt i, men nogle vil nok have gavn af det og andre ikke, ganske som ved fysisk syge.

Søde René, det kan godt være at man kan lære en service hund meget, men mange kan jo også have deres instinkter. "Min" hund ved f.eks hvad der skal ske når jeg tager mit ur på = ud at gå. Hun snupper også gerne diverse lejligheder til at kigge op mod et skab hvor jeg har godbidder, så jeg tænker, at selvom en hund bliver veltrænet, så kan der også være noget arbejde med den derhjemme og kan man rumme det? Dette bør man spørge sig selv forinden. Psykiaterne ved ikke bedre efter min mening. ;-)
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 26-08-2013 kl. 19:53.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 20:36   #50
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det loven siger er at du har ret til at have en servicehund, uanset hvad husordenen siger.

Så hvis du får tildelt en servicehund gennem STH, skal du ikke engang søge om at have hunden, du skal blot meddele at der nu fremover også bor en servicehund i lejligheden, og fremvise evt. papirer på at du har fået tildelt en servicehund.

Har du prøvet at søge en servicehund gennem dem ?

Men da loven specifikt kræver at det skal være en servicehund, skal den være færdigcertificeret inden den kan flytte ind.

Hvis det er en du selv vil træne med, kræver det at den bor et andet sted imens.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Psykisk syge i ingenmandsland buster Politik og Samfund 2 01-08-2011 23:20
Man hader psykisk syge logikeren Politik og Samfund 7 15-05-2011 17:23
Psykisk syge får nu samme rettigheder som fysisk syge Thelma Nyt om loven 4 28-10-2008 02:17
Psykisk syge får ret til behandling Pyt Dit og Dat 6 15-10-2008 13:13
Armbånd til psykisk syge LUM Politik og Samfund 4 02-10-2008 09:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension