K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-08-2013, 21:55   #31
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jamen det er ikke en nytteopgave at skabe tryghed - det er en socialopgave. Det er nøjagtigt det samme jeg har været igennem!!

Det er fx en nytteopgave hvis du ikke kan se lyset i fodgængerfeltet og hunden skal få dig sikkert over for grønt lys.

Det er ikke en nytteopgave, at hunden skal søge for du ''bare'' kommer ud blandt mennesker og give tryghed.

Tro mig, jeg har brugt adskillige måneder på at fluekneppe begreberne socialhund og servicehund, for at finde et lille smuthul hunden og jeg kunne komme igennem.

Og er det ikke lægen der griner højlydt, så er det boligselskabet - lægen kan ikke dokumenterer at jeg har brug for en servicehund, men han kan dokumenterer at jeg har brug for en socialhund. Og boligselskabet vil kun godtage servicehunden uden om de normale regler
- men de kan omvendt godt skrive mig op til en lejlighed hvor hund generelt er tilladt. Så må jeg selvom jeg vil have en almindelig hund til tryghed, eller en særlig servicehund. Jeg må også kalde det en socialhund.

Men måske er du heldig og kan få lægen til at skrive, at du ikke vil kunne tage din medicin uden en servicehund, men så skal du være inde i en ordning allerede NU, hvor der kommer nogen og giver dig din medicin.

Servicehunden SKAL kunne spare dig en ekstra hjælp/hjælper, ellers er det ikke en servicehund.
Typisk kan servicehunde hjælpe med afklædning, hente post, trække ud i toilettet, åbne vandhaner/køleskab/skabe, navigerer i trafikken (se forskel på rødt og grønt), selv finde vej til fx bibliotek, læge, supermarked osv. Og her er det relevant, at hunden kan spare en hjælper, som normalt varetog disse opgaver for borgeren.....
En servicehund er et hjælpemiddel, der ligger en principafgørelse om, at servicehunde er hjælpemidler!!

Endvidere kan man ikke ''bare'' finde en hund og selv træne den.
En STH servicehund har strengere krav end politihunde, den skal mentaltestes tidligt, og mentaltestes løbende! den skal uddannes typisk i 1½ år (ofte længere), og kendetegnet ved disse hunde er, at de ikke ved hvilken person de matcher, før end de er fuldt uddannede, hvorfor man er på venteliste - ofte i flere år, før end den rette hund er fundet - og mange hunde bliver valgt fra undervejs, og bliver i stedet udmærkede social og/eller familiehunde.
Selve træningen kræver man kender hundens psyke 110%, plus man skal lave scenarier som hunden kan komme ud for, alt lige fra overfald, til kraftigt lys, lyde og kaos, hvilket kræver at man er mange om træningen, for at kunne gøre træningen realistisk.
Så jeg tror du skal droppe tanken om servicehund du selv træner. Og så i stedet kører sagen på en socialhund som jo er præcis den hund der matcher dine behov om tryghed, og muligheden for at komme lidt mere ud. Så kan du jo selv træne den til at huske din medicin, hvis det er meget nødvendigt....

- håber du vinder den sag, for så er der måske håb for mig også

Du kan læse alt her om træning, godkendelser mm - det er ikke en opgave for private.

http://www.servicehunde.dk/Tr%C3%A6ning.aspx


Sidst redigeret af Ninja; 25-08-2013 kl. 21:59.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 08:16   #32
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Ja, jeg kan godt fornemme at der er modvind herinde, men jeg vil godt kæmpe for at få ændret det.

Hvad med ham der fik en hund af forsvaret fordi han havde PTSD tror jeg nok det var?

Han vandt i retten og fik den her hund.

Men lad os nu se.
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 08:22   #33
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af renehdal Se meddelelser
Ja, jeg kan godt fornemme at der er modvind herinde, men jeg vil godt kæmpe for at få ændret det.

Hvad med ham der fik en hund af forsvaret fordi han havde PTSD tror jeg nok det var?

Han vandt i retten og fik den her hund.

Men lad os nu se.
Jeg synes det er helt fint, at du vil undersøge tingene til bunds, og kæmpe for det du vil, men jeg har også en fornemmelse, at det er en ulige kamp.

Men noget andet du også kan gøre, samtidig med, at du kæmper kampen, er, at hvis du bor i et større boligselskab, så kan du undersøge, om de har andre afdelinger, hvor hunde-hold er tilladt.
Og hvis dette er tilfældet, så kan du sørge for, at være skrevet op til en anden bolig i de afdelinger, hvor hunde-hold er tilladt. Det koster typisk 100-300 kr. pr. år.

Hvis du så en dag får tilbudt en lejlighed, hvor du må have hund, så kan du jo tage beslutningen til den tid.

Hvis nu, at du i mellemtiden er strandet med kampen om en servicehund, så vil det jo være dejligt, at få mulighed for, at flytte ind et sted hvor det er fuldt lovligt at holde hund.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 08:23   #34
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jamen det er ikke en nytteopgave at skabe tryghed - det er en socialopgave. Det er nøjagtigt det samme jeg har været igennem!!

Det er fx en nytteopgave hvis du ikke kan se lyset i fodgængerfeltet og hunden skal få dig sikkert over for grønt lys.

Det er ikke en nytteopgave, at hunden skal søge for du ''bare'' kommer ud blandt mennesker og give tryghed.

Tro mig, jeg har brugt adskillige måneder på at fluekneppe begreberne socialhund og servicehund, for at finde et lille smuthul hunden og jeg kunne komme igennem.

Og er det ikke lægen der griner højlydt, så er det boligselskabet - lægen kan ikke dokumenterer at jeg har brug for en servicehund, men han kan dokumenterer at jeg har brug for en socialhund. Og boligselskabet vil kun godtage servicehunden uden om de normale regler
- men de kan omvendt godt skrive mig op til en lejlighed hvor hund generelt er tilladt. Så må jeg selvom jeg vil have en almindelig hund til tryghed, eller en særlig servicehund. Jeg må også kalde det en socialhund.

Men måske er du heldig og kan få lægen til at skrive, at du ikke vil kunne tage din medicin uden en servicehund, men så skal du være inde i en ordning allerede NU, hvor der kommer nogen og giver dig din medicin.

Servicehunden SKAL kunne spare dig en ekstra hjælp/hjælper, ellers er det ikke en servicehund.
Typisk kan servicehunde hjælpe med afklædning, hente post, trække ud i toilettet, åbne vandhaner/køleskab/skabe, navigerer i trafikken (se forskel på rødt og grønt), selv finde vej til fx bibliotek, læge, supermarked osv. Og her er det relevant, at hunden kan spare en hjælper, som normalt varetog disse opgaver for borgeren.....
En servicehund er et hjælpemiddel, der ligger en principafgørelse om, at servicehunde er hjælpemidler!!

Endvidere kan man ikke ''bare'' finde en hund og selv træne den.
En STH servicehund har strengere krav end politihunde, den skal mentaltestes tidligt, og mentaltestes løbende! den skal uddannes typisk i 1½ år (ofte længere), og kendetegnet ved disse hunde er, at de ikke ved hvilken person de matcher, før end de er fuldt uddannede, hvorfor man er på venteliste - ofte i flere år, før end den rette hund er fundet - og mange hunde bliver valgt fra undervejs, og bliver i stedet udmærkede social og/eller familiehunde.
Selve træningen kræver man kender hundens psyke 110%, plus man skal lave scenarier som hunden kan komme ud for, alt lige fra overfald, til kraftigt lys, lyde og kaos, hvilket kræver at man er mange om træningen, for at kunne gøre træningen realistisk.
Så jeg tror du skal droppe tanken om servicehund du selv træner. Og så i stedet kører sagen på en socialhund som jo er præcis den hund der matcher dine behov om tryghed, og muligheden for at komme lidt mere ud. Så kan du jo selv træne den til at huske din medicin, hvis det er meget nødvendigt....

- håber du vinder den sag, for så er der måske håb for mig også

Du kan læse alt her om træning, godkendelser mm - det er ikke en opgave for private.

http://www.servicehunde.dk/Tr%C3%A6ning.aspx




Lige en sidste ting, så ved jeg godt hvilke krav der stille til en service og førehund.

Jeg har selv haft en labrador, den trænede jeg selv vel og mærket ikke i en klub, just me.

Han er i dag førefund for en blind, ham der skulle købe hunden, kan ikke huske hvor det var fra, syntes han var ekstrem godt trænet, så det ved jeg nu ikke om man selv kan

Hvor i loven står det beskrevet at en NYTTEOPGAVE er det i allesammen beskriver, rødt lys, tage strømper på mv. hvor står det?

Når i kan svare på det, så kan jeg lytte, det skal stå sort på vidt ellers er der jo ikke hold i det.

Og fordi der er nogen der har udtalt at det er sådan, så tro endelig ikke på det, det er loven vi skal have med os her.
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 08:28   #35
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
http://hundenyheder.dk/servicehunde-...l-fysisk-syge/

Han fik en hund der skal bestå eksamen som servicehund efter dansk standard.

Det er ikke fordi vi ikke synes at du skal have hund.. vi prøver bare at forberede dig på at det bliver svært og dyrt og måske ikke lykkes..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 08:32   #36
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
http://hundenyheder.dk/servicehunde-...l-fysisk-syge/

Han fik en hund der skal bestå eksamen som servicehund efter dansk standard.

Det er ikke fordi vi ikke synes at du skal have hund.. vi prøver bare at forberede dig på at det bliver svært og dyrt og måske ikke lykkes..
Igen skriver du "efter dansk standard" men hvor finder du det henne?

Link:?


Desuden har haft så vidt jeg ved ikke fysisk handicap, hvordan hjælper hunden ham?


Hvis han kan, så kan vi andre også, desuden så bliver den hund jeg skal have også uddannet til servicehund.
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 08:36   #37
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
"Jagger skal nemlig en tur til Sjælland og gennemgå en uddannelse som servicehund efter dansk standard."

Det står i det link jeg lavede..

Det er skam fint at du kæmper..

Der står lidt her om hvilke opgaver en hund til ptsd-ramte kan have..

http://www.klinikmedicinsk.com/14269...hunde-for-ptsd


Nogle eksempler er :

Reagere på stresstegn som rysten, hurtig tale, eller svedtendens. Det kan tilbyde en taktil stimulans for at distrahere patienten.

Hjælpe med at navigere i ukendte eller skræmmende omgivelser

Udføre opgaver som hus eller værelse kontrol, bekræfte, at et miljø er sikkert for føreren.

Udføre opgaver som at dreje lyset tændt eller slukket, aktivering af radioer og tv, og give lignende distraktioner.

Hunde kan også vække deres partnere, hvis de synes at være i nød, eller er nødt til at vågne op for at besvare døren eller deltage i en aftale

Tilkalde hjælp ved hjælp af en speciel hund telefon

Afstivning og stabilisering, hvis en patient føler sig svimmel eller ustabil på grund af medicin eller følelsesmæssig nød


Så tænker at inden du går i gang, er det vigtigt at have lægen med.. så skaf en lægeerklæring først, på at du er afhængig af sådan en hund, samt en beskrivelse af hvordan du klare det uden hund nu.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 26-08-2013 kl. 08:46.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 08:41   #38
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Jeg har min psykiater inde over, han har også skrevet til boligforeningen, hjalp ikke, så nu må det blive rettens ord.

Ellers må jeg flytte, men jeg vil godt kæmpe det jeg kan for at andre med samme problemer kan få det samme som jeg.
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 08:49   #39
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Sørg for at psykiateren bruger ordet servicehund, samt beskriver hvilke funktioner den præcist skal hjælpe dig med, og som du ikke kan udføre selv..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2013, 10:03   #40
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Neej, det er da ikke ''modvind'' når andre selv står i situationen og fortæller om, hvor bøvlet det er. Jeg har jo nøjagtig samme problem.

Det står alt sammen inde på hjemmesiden..

Hvad er en servicehund?


Hvad enten det er en dør der skal åbnes, en lyskontakt der skal tændes, en kørestol der skal trækkes eller et barn der skal opmuntres til genoptræning, kan en servicehund være hjælperen. Servicehunde giver mennesker med bevægelseshandicap mulighed for en friere og mere uafhængig hverdag.


Mere end en håndsrækning


De tekniske hjælpefunktioner som servicehunden kan udføre i dagligdagen, er de åbenbare fordele ved en servicehund. Disse funktioner er meget vigtige, men ligeså vigtige er de mindre synlige fordele, såsom det varme og nære forhold der opstår mellem hund og menneske. En servicehund kan endvidere bidrage med glæde, tryghed og venskab, give øget ansvarsfølelse, opmuntre til fysisk aktivitet og være et naturligt kontaktled til omverdenen.


Menneskets bedste ven - og hjælper


Samarbejdet mellem hund og menneske har lange og stolte traditioner. Dette samarbejde har bl.a. mundet ud i at vi i dag, med stor succes i hele verden, anvender hunde til opgaver hvor de fungerer som erstatning for menneskets krop, enten grundet nedsat funktion eller som en forlængelse deraf. Hjælpehunde har i dag job som eksempelvis førerhunde til helt eller delvist blinde personer og hørehunde som alarmerer og signalerer til døve personer eller personer med nedsat hørelse. Siden 1970’erne har man i USA – og senere i løbet af 1990’erne i Danmark - også kendt til begrebet servicehunde.

STH specialtræner servicehunde til at hjælpe mennesker der grundet sygdom eller ulykke har et eller flere fysiske handicap. Eksempler herpå er delvis lammelser, sclerose, polio, muskelsvind, spasticitet eller amputation af lemmer.

STH stiller gratis servicehunden til rådighed for brugeren.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=27761&page=4
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Psykisk syge i ingenmandsland buster Politik og Samfund 2 01-08-2011 23:20
Man hader psykisk syge logikeren Politik og Samfund 7 15-05-2011 17:23
Psykisk syge får nu samme rettigheder som fysisk syge Thelma Nyt om loven 4 28-10-2008 02:17
Psykisk syge får ret til behandling Pyt Dit og Dat 6 15-10-2008 13:13
Armbånd til psykisk syge LUM Politik og Samfund 4 02-10-2008 09:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension