K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-02-2013, 19:02   #1
flexmania
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 59
Styrke: 12
flexmania er ny på vejen
Exclamation Målgruppe merudgifter... er psykiske lidelser omfattet af lovgivningen ?

Min 4 år gamle sag om merudgifter er blevet taget som principsag af ankestyrelsen, der vil komme en afgørelse om +-7 måneder.
Det principielle ved sagen er at man aldrig tidligere har truffet en afgørelse om hvorvidt mennesker med psykiske lidelser, som er i medicinsk behandling, er omfattet af personkredsen.

Det bliver meget interessant at se hvad der sker, og jeg er sikker på at den kan stå og falde med at det vil blive som at åbne en ladeport i stormvejr, hvis man anerkender psykiske lidelser på lige for med fysiske.
flexmania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 19:14   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Spændende....

Kære Flexmania

men.....
http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...ter-til-voksne

"Hvad er betingelserne for at få hjælp?
Du skal have en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, og du skal have nødvendige merudgifter i forbindelse med den nedsatte funktionsevne."

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 19:33   #3
flexmania
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 59
Styrke: 12
flexmania er ny på vejen
Et er teori, noget ganske andet praksis.

Det er ganske rigtigt at der står noget i dit link... MEN praksis omkring psykiske lidelser er en ganske anden.
Derfor er min sag blevet vedtaget som principiel sag.

Jeg synes selv at det er meget sørgerligt at opdage at der aldrig har været praksis for at anvende denne lovgivning overfor folk med psykiske funktionsnedsættelser, og selvom diverse vejledninger beskriver at vi er omfattet af lovgivningen har det alligevel været nødvendigt for aknestyrelsen at tage en sag for denne målgruppe ind.
flexmania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 19:50   #4
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
det er også meget svært at få med fysisk sygdom , har selv brug for omfattende hjælp men da jeg heldigvis stadig ikke har brug for hjælpemidler som gangstativ og lign så mener de ikke jeg høre til persongruppen
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 19:56   #5
flexmania
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 59
Styrke: 12
flexmania er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af søsser98 Se meddelelser
det er også meget svært at få med fysisk sygdom , har selv brug for omfattende hjælp men da jeg heldigvis stadig ikke har brug for hjælpemidler som gangstativ og lign så mener de ikke jeg høre til persongruppen
Det er ikke typen af hjælpemidler de må afgøre på, men tyngden af handicappets samlede indgriben i hverdagen.

De forsøgte at bilde mig ind at så længe jeg selv kunne vaske mig hørte jeg ikke til personkredsen, dette til trods for at socialminister Karen Jespersen i sin tid, via ombudsmanden meddelte at det ikke var afgørende for hvem der kunne modtage ydelsen.
Men kommuner og nævn holder stadig på at man ikke er omfattet når man selv kan føre vaskekluden.
flexmania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 00:12   #6
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Det lyder mærkeligt..

Jeg har personligt fået tilkendt merudgifter jf. § 100 pga psykiske lidelse.

Vurderingen der skal ligge til grund er følgende :

Citat:
Der skal være tale om en varigt nedsat funktionsevne, hvis konsekvenser for den enkelte er af indgribende karakter i den daglige tilværelse, og som medfører, at der ofte må sættes ind med ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger for at opnå en tilnærmelsesvis normal tilværelse
Endvidere skal man opfylde :

Citat:
Personer mellem 18 år og pensionsalderen, samt personer, (der har opsat udbetalingen af folkepension) efter § 15a i lov om social pension, med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne er omfattet af servicelovens § 100.
Så kan man være en del af personkredsen som kan modtage merudgifter...

Der kan læses mere her :

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...ter-til-voksne

og

http://www.dukh.dk/netradgivning/merudgifter-voksne

Good luck

// pyt
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 01:23   #7
flexmania
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 59
Styrke: 12
flexmania er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pyt Se meddelelser
Det lyder mærkeligt..

Jeg har personligt fået tilkendt merudgifter jf. § 100 pga psykiske lidelse.

Vurderingen der skal ligge til grund er følgende :



Endvidere skal man opfylde :



Så kan man være en del af personkredsen som kan modtage merudgifter...

Der kan læses mere her :

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...ter-til-voksne

og

http://www.dukh.dk/netradgivning/merudgifter-voksne

Good luck

// pyt
Du har fået det tilkende ydelsen på baggrund af en funktionsnedsættelse, ikke på baggrund af en psykisk lidelse.

Selvom du har fået det tilkende, så er det jo bare fordi du har været heldig at din kommune har tilkendt dig det da du søfte.

Min sag er taget som principiel sag i ankestyrelsen, der bliver den KUN når den er principiel og der er uklarhed på området.

I behøver ikke tvivle på hvad jeg skriver.

Jeg har egentlig ikke så meget brug for alle jeres link og jeres tvivlen... jeg har fortalt at der for øjeblikket kører en sag der vil få vidtrækkende konsekvenser for os med psykiske lidelse og funktionsnedsættelser som følger deraf.

Jeg er for længst gennem alle instanser og har haft DUKH med hele vejen igennem. Så jeg ved udmærket hvad der står alle steder... også alt der stå hos ombudsmanden, diverse patientforeninger, psykiske som fysiske.
Socialministeriets jurister og gennerelle vejledninger, så jeg synes egentlig ikke det er rimeligt at i tvivler på det jeg skriver.

Tak for kaffe ! blev sidste ord fra mig det var såmænd blot tænkt som en brugeroplysning.
flexmania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 01:38   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Kan en funktionsnedsættelse ikke være på baggrund af en psykisk lidelse...

iøvrigt ja....tak for kaffe en exit...

Måske man også skulle lade der være plads til andre og deres meninger....det er trods alt et debatforum...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 01:38   #9
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Jeg afventer med spænding udfaldet af din sag Flexmania
- har selv lige fået afslag der selvfølgelig bliver anket - primært psykisk belastning.
Du har ganske ret i din betragtning om forskelsbehandlingen - vi har debatteret det før herinde.

Prøv evt. at søge på §100 her på siden, hvis du ikke har læst indlæggene, vi er flere der ønsker den helt urimelige forskelsbehandling belyst, så det er skønt den er taget op til principafgørelse.



Flexmania: jeg ville sende dig en PB, men du kan ikke/har fravalgt at modtage PB? vil gerne spørge dig om noget udenom forum.

Sidst redigeret af L.S.; 06-02-2013 kl. 01:51.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 01:58   #10
flexmania
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 59
Styrke: 12
flexmania er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Kan en funktionsnedsættelse ikke være på baggrund af en psykisk lidelse...
For lige at rette den misforståelse...
Det jeg skriver er at man ikke får tilkendt på baggrund af at man har en given lidelse, i dette tilfælde en psykisk lidelse, men at man udelukkende tilkendes på baggrund af den funktionsnedsættelse som ens lidelse giver.

Det betyder at man ikke bare kan sige jeg har diagnose XXX altså er jeg omfattet af personkredsen.
flexmania er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har du fået fp pga psykiske lidelser ? Leduce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 01-12-2012 10:02
Hjælp til psykiske lidelser Sandie75 Alt det andet 8 19-04-2010 19:02
§100, merudgifter, omfattet af regler, frakendelse zuza Nyt om loven 112 23-08-2009 22:00
Psykiske lidelser, alder og førtidspension zuza Nyt om loven 10 28-08-2008 23:15
Halvdelen af nye førtidspensionister har psykiske lidelser Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 18-07-2008 13:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension