K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-09-2012, 11:00   #21
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ozelot Se meddelelser
Det er heller ikke fordi der er noget nyt at man hjemviser. Det er fordi der er noget der mangler at blive undersøgt eller uddybet.

Kommunen bliver bedt af Ankestyrelsen om at undersøge:
om du ofte har behov for nogle "ikke-uvæsentlige" hjælpeforanstaltninger i det daglige.

Som eksempel kan nævnes hjælp fra familie, fleksjob, handicapbil, hjemmepleje.
Jamen det ved de jo godt jeg har. Altså jeg forstår det virkelig ikke, alt er jo blevet gennemgået og jeg har sammen med min sagsbehandler udfydlt hele det der kæmpe skema (kan ikke huske hvad det hedder) og der er penslet side op og side ned med de ting jeg behøver hjælp til, har svært ved, ikke kan osv.

Det her "søge om hjælp" halløj, man skal dælme have stærke nerver for at gennemgå det.

Tak for dit svar
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2012, 11:04   #22
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Førtidspension kan ikke anses for en ikke uvæsentligt hjælpeforanstaltning ved afgøresle af merudgiftsydelse. Sjovt. Jeg læser den lige modsat alle andre åbenbart?

For mig står der, at man ikke kan tilsidesætte førtidspensionen som en del af hjælpeforanstaltning, hvor flere andre tolke det anderledes. Jeg giver tråd starter ret i, at det er nogle fuldstændige tåbelige vendinger og måder de skriver på.

Håber dog at der gives medhold, men mange oplever i disse sparetider, at merudgiftydelse ikke er noget man får medhold til at få, uanset om man er berettiget til dette. indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2012, 11:42   #23
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Hey Mariepigen


Jeg vil give Ozelot og Curls ret - De har formuleret mit tidligere svar lidt anderledes, så jeg håber at det har givet dig lidt klarhed over hvad vi mener din afgørelse betyder..


Når det så er sagt, så syntes jeg at du i dag skal tage telefonisk kontakt til anke styrelsen og få klarhed over din situation. således at du ikke går rundt i uvished..

best of luck

knus

Citat:
Oprindeligt indsendt af Mariepigen Se meddelelser
jeg har sammen med min sagsbehandler udfydlt hele det der kæmpe skema (kan ikke huske hvad det hedder)
hvis jeg ikke helt tager fejl, hedder den funktionsevne skema og den skal du være 100 % sikker på, at du har udfyldt korrekt for den anvendes til at vurdere bla. om du er den del af personkredsen som kan modtage merudgifter jf. § 100

Citat:
Det her "søge om hjælp" halløj, man skal dælme have stærke nerver for at gennemgå det.
Oh yeah - so true...

Citat:
Oprindeligt indsendt af Ozelot Se meddelelser

Kommunen bliver bedt af Ankestyrelsen om at undersøge:
om du ofte har behov for nogle "ikke-uvæsentlige" hjælpeforanstaltninger i det daglige.

Som eksempel kan nævnes hjælp fra familie, fleksjob, handicapbil, hjemmepleje.
Og jeg kan nævne: om du er i bofællesskab, om du har behov for støtte i din hverdag, til f.eks. indkøb, økonomi. Støtte til rengøring, eller støtte fordi du har psykiske lidelser såsom angst, depression, personlighedsforstyrelser mm. Om du har brug for hjælp til personlig hygiejne osv osv...
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2012, 14:25   #24
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pyt Se meddelelser
Hey Mariepigen


Jeg vil give Ozelot og Curls ret - De har formuleret mit tidligere svar lidt anderledes, så jeg håber at det har givet dig lidt klarhed over hvad vi mener din afgørelse betyder..



Når det så er sagt, så syntes jeg at du i dag skal tage telefonisk kontakt til anke styrelsen og få klarhed over din situation. således at du ikke går rundt i uvished..
Jeg har skrevet til ankestyrelsen i dag har dårlige erfaringer med at ringe
best of luck

knus
Det har det ikke, sorry jeg er stadig lige forvirret

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pyt Se meddelelser
hvis jeg ikke helt tager fejl, hedder den funktionsevne skema og den skal du være 100 % sikker på, at du har udfyldt korrekt for den anvendes til at vurdere bla. om du er den del af personkredsen som kan modtage merudgifter jf. § 100

Oh yeah - so true...
Det hedder funktionsevne skema jeg kunne bare ikke lige huske det. Jamen det er lidt tricky. Jeg har udfyldt skemaet forkert sammen med min sagsbehandler. Forkert fordi hun gav mig forkerte oplysninger.

Derefter har jeg selv svaret korrekt på skemaet og vedlagt min klage. Men det kom der ikke rigtig noget ud af fordi sagsbehandleren bare fejede mine oplysninger af bordet og de kunne ikke bruges


Citat:
Oprindeligt indsendt af Pyt Se meddelelser
Og jeg kan nævne: om du er i bofællesskab, om du har behov for støtte i din hverdag, til f.eks. indkøb, økonomi. Støtte til rengøring, eller støtte fordi du har psykiske lidelser såsom angst, depression, personlighedsforstyrelser mm. Om du har brug for hjælp til personlig hygiejne osv osv...
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2012, 23:37   #25
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Har du ringet til ankestyrelsen og fået styr på, hvad de mente ??


Pyt
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2012, 23:51   #26
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pyt Se meddelelser
Har du ringet til ankestyrelsen og fået styr på, hvad de mente ??


Pyt
Nej jeg har skrevet til dem men ikke fået svar endnu. Skal nok skrive når jeg har hørt fra
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2012, 13:26   #27
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
'ikke-uvæsentlige foranstaltninger'

Jeg er selv i §100-ansøgningsrumlen, og finder det ligeledes grotesk, at selve tilkendelsen af en førtidspension IKKE anses som værende en voldsom ('ikke-uvæsentlig') foranstaltning, der i sig selv påger på, at man har behov der er større end de flestes!

Jeg har dog ansøgt (som enkeltydelser)og fået tilkendt diverse behandlings- og andre tiltag, igennem de sidste par år, og vil betegne disse som 'foranstaltninger', der netop påpeger og understøtter et ekstra behov for hjælp.

Og jo flere ressourcer der skal bruges på disse U-tallige ansøgningsrunder, jo mere udmattes man psykisk, og dermed stiger netop behovet for... FLERE foranstaltninger

Stigende udgifter er en logisk følge af dette, og i sig selv et argument overfor den tiltagende skrigen om snylten på næsten tomme pengekasser!

Den nuværende situation svarer jo til, at man får afslag på hjælp til en betændt fod ( mindre dyrt), for at undgå at den skal amputeres (meget dyrt) - og derefter får at vide, at man ikke 'tilhører Personkredsen der kan ansøge' - fordi foden ikke er amputeret... men kun betændt.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2012, 13:36   #28
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
Jeg er selv i §100-ansøgningsrumlen, og finder det ligeledes grotesk, at selve tilkendelsen af en førtidspension IKKE anses som værende en voldsom ('ikke-uvæsentlig') foranstaltning, der i sig selv påger på, at man har behov der er større end de flestes! Jeg har dog ansøgt (som enkeltydelser)og fået tilkendt diverse behandlings- og andre tiltag, igennem de sidste par år, og vil betegne disse som 'foranstaltninger', der netop påpeger og understøtter et ekstra behov for hjælp.

Og jo flere ressourcer der skal bruges på disse U-tallige ansøgningsrunder, jo mere udmattes man psykisk, og dermed stiger netop behovet for... FLERE foranstaltninger

Stigende udgifter er en logisk følge af dette, og i sig selv et argument overfor den tiltagende skrigen om snylten på næsten tomme pengekasser!

Den nuværende situation svarer jo til, at man får afslag på hjælp til en betændt fod ( mindre dyrt), for at undgå at den skal amputeres (meget dyrt) - og derefter får at vide, at man ikke 'tilhører Personkredsen der kan ansøge' - fordi foden ikke er amputeret... men kun betændt.
Til det markerede. Jeg har svært ved at se hvad der er mere "hjælpe agtigt" end en førtidspension. Man får førtidspension 24 timer i døgnet 365 dage om året, og for det flestes vedkommende resten af livet. Det vil sige måske 30-50 år.

Jeg tænker også meget på hvad alt det her halløj koster. Min sag har kørt i 3 år uden at jeg har fået hjælpe. Jeg har fået afslag, klaget, fået medhold så har kommunen klaget. Så er sagen sendt tilbage til kommunen, så får jeg afslag igen, jeg klager bla. bla. bla. osv. osv. osv.

Og det tager jo en krig. Min sag kom i ankestyrelsen, da har over et års ventetid på en afgørelse, det er SÅ grotesk

Hvor længe har du været igang med din §100 søgning?

Og jeg er helt enig med dig i det du skriver.
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2012, 00:24   #29
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Ork, det er 2. runde jeg prøver.
Fik sidst afslag for 1 1/2 år siden, hvor jeg stadig hang noget i bremsen psykisk, og ikke havde kræfter til kampen.

Det forholder sig helt anderledes nu...

Jeg søger i øvrigt en medicinbevilling samtidigt - på anbefaling fra min uddannede socialrådgiver - som mener at én af dem må gå igennem.

Hun er meget flov over, at handlinger jeg har foretaget på baggrund af hendes tidligere udsagn (bakket op af jurister på hendes områdekontor) nu har presset mig helt op i et økonomisk hjørne, fordi stramninger på socialområdet har medført, at et fjerntliggende kontor. uden telefon og mailadresse, befolket med empatiløse jurister, nu sidder og sags-FEJL-behandler udfra hjemmestrikkede kriterier, og fuldstændig tilsidesætter de regler jeg tidligere er blevet foreholdt at kunne regne med.

Jeg er der i klagerunde to - der er stadig helt elememtære fejl i sagsbehandlingen - de læser med RØVEN!

Og jeg har lige fået ret i 3 forskellige klager over et Jobcenters arbejdsgang - derinde kan de tilsyneladende slet ikke læse!

jeg er overhovedet ikke færdig med nogle af de kontorer endnu...
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2012, 08:11   #30
rubin21
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2009
Indlæg: 64
Styrke: 16
rubin21 er ny på vejen
Pyyha en lang tur du har været på

Håber din kommune snart tager sig sammen og får gjort den sag færdig på en ordentlig måde.
Jeg har en lille historie at knytte til:

Min mand får §100 og han fik den uden videre for omkring 6 år siden. Han var til rundbordsmøde (tror jeg det hedder) med sagsbehandler ved hans læge. Lægen var tosset over den behandling min mand havde fået ved kommunen og nu ville han altså have fortalt dem en gang for alle, at min mand altså var meget syg og han syntes de skulle få stoppet denne jagt de havde gang i.
Ud af det blå siger sb så, at min mand kunne få §100 og den ansøgning ville hun sætte igang. Det gjorde hun og han fik den uden videre. Vi anede ikke, at den eksisterede

Året efter, da han skulle genvuderes til §100, vuderede kommunen at han IKKE var berettiget og aldrig havde været det og de stoppede den. Vi klagede selvfølgelig, via vores advokat, og sagen røg i ankenævnet og vi vandt. Årsagen var, at kommunen kunne ikke fratage han den på samme grundlag, som de gav ham den på.

Han har lige været til genvudering igen og der var ingen problemer i at beholde den. SB sagde, at man kan jo få hjælp til det, som man kunne forvente selv at klare, hvis man var rask. bl.a får han dækket hjulskift på værksted, snerydning som vi selv betaler for, vinduespudsning o.s.v
rubin21 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§100 Merudgifter afslag phhmw Den nyttige viden vi alle har 12 28-10-2019 19:11
Afslag på merudgifter... Zastrow Alt det andet 41 11-02-2012 20:03
Gode råd vedr anke til Det Sociale Nævn ang afslag til merudgifter § 100 Indiansummer Alt det andet 4 22-08-2011 18:25
Afslag igen på § 100 merudgifter. Indiansummer Alt det andet 5 06-04-2010 16:19
Spørgsmål til merudgifter Mariepigen Alt det andet 34 06-10-2009 23:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension