K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-06-2011, 16:29   #1
1futfe
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-12 2010
Indlæg: 18
Styrke: 14
1futfe er ny på vejen
Beskatning? Løbende udbetalinger af Tab af erhvervsevne privat tegnet pensionsordning

Har en pensionsordning som jeg gennem mange år har indbetalt til. I den er der en erhversevnetabs dæking både som et engangsbeløb ved invaliditet men også en løbende udbetaling for tab af indkomst ved invaliditet. Der er jo en stor forskel fra løn til sygedagpengeudbetalingen.
Jeg er under udredning og får sygedagpenge. Min sagsbehandler indstillede mig til FP, men før at der kan tages stilling til den, skulle jeg først arbejdsevnevurderes. Det på trods af, at lægen har skrevet til sagsbehandleren, at jeg var får syg til at komme i arbejdsprøvning. Jeg mangler "kun" 2 dage der. Jeg har været på sygedagpenge siden 18. marts 2010.
Jeg har nu fået brev fra mit pensionsselskab, at deres foreløbige vurdering pga. af lægepapirer og udtalelser fra kommunen, at min erhvervsevne er vurderet af pensionsselskabet til midlertidigt at være nedsat til en tredjedel eller mindre. Og pga. mistet indtægt får jeg så indvalidepension og præmiefritagelse i en periode. Denne udbetaling er gældende frem til jan 2012. Der står også, at jeg har pligt til at fortælle socialforvaltningen om udbetalingen. Jeg vil få invalidepensionen med tilbagevirkende kraft fra 18. juni 2010.
Så står der, at beløbet udbetales forud og beskattes som personlig indkomst. Skal jeg så ændre på min forskudsopgørelse? Skal jeg betale skat, eller er der trukket skat, før pengene kommer på min konto?
Der står også at jeg sammen med invalidepensionen får fra 1. juli 2010 fuldpræmiefritagelse. Det betyder, at pensionselskabet overtager hele indbetalingen til din ordning. Hvordan så skattemæssigt, når jeg selv har indbetalt i den periode og fået fradrag for det, for de vil sætte det beløb, jeg har betalt for den periode ind på min konto?
Når jeg endelig kommer gennem møllen med FP og får den endelige % på min invaliditet, så kommer der jo også mere erstatning i form af engangserstatning fra privattegnet ulykkesforsikring, gruppelivsdækning gennem fagforening, erstatning for skade pga. fejloperation osv.
Hvordan med de penge? Beskatning, modregning osv.?
Jeg har forsøgt at finde noget på internettet om ovenstående, men jeg har ikke kunnet finde noget.
Hjælp ønskes, så jeg ikke skal aflevere dem allesammen til Skat.
1futfe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2011, 16:56   #2
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Skal prøve at svare så godt jeg kan:

Din løbende pensionsudbetaling gælder som indtægt, men har ikke indflydelse på dine sygedagpenge, men vil få det på din førtidspension, når du engang når så vidt. Den løbende pensionsudbetalingen er skattepligtig, og fungerer ligesom løn. Pensionsselskabet skal derfor have dit skattekort, så de kan trække skat inden de udbetaler til dig.

Engangsbeløbet er skattefrit og heller ikke tæller som indtægt. Almindeligvis er erstatninger skattefri og modregnes ikke, når vi snakker pension. Får man kontanthjælp kan der være nogle knuder, men det er jeg slet ikke inde i, og jeg ser heller ikke at det kommer til at betyde noget for dig.

Hvordan du skal gøre med præmiefritagelsen med tilbagevirkende kraft ved jeg ikke, men det ved skat helt sikkert.

Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at få indhentet alle beløb, og så tage kontakt til skat. Så kan de hjælpe dig med at få rettet forskudsopgørelsen til. De var rigtigt søde og hjælpsomme overfor mig

Mht tilbagevirkende kraft, så vil indtægten blive beskattet i det år du modtager den - dvs. i år.

Tag det helt roligt og glæd dig over, at din sag nu er kommet så langt . Alt det her er praktiske problemer, som du kan få hjælp til.
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2011, 17:05   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis du er enlig
må du tjene 67000 ved siden af din pension
ud over det bliver du modregnet 30 kr af hver 100 kr

formue har ikke nogen indflydelse på din pension
kun løbende indtægter

hvis engangsbeløb er skattefrit, så sker der ikke noget
men måske hvis du får pension med tilbagevirkning kraft fra din forskring i samme år som FP fra kommunen
så kan der godt ske en stor medregning.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2011, 20:34   #4
Danmark
Banned
 
Danmarks avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2011
Indlæg: 71
Styrke: 0
Danmark er ny på vejen
Aller pensionselsskaber i Danmark er FUP forsikringselskaber
Danmark er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2011, 21:07   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
måske

men jeg får alså udbetalt hver måned i rigtig mange år frem
tab af erhvervsevne
samt har fået engangsbeløb
det er vel og mærke uden jeg har fået pension fra kommunen endnu.
er dog indstillet
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2011, 21:19   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Mtv,

Er du blevet indstillet til ftp. nu iht. §18?

1futfe, glæd dig som PiaL skriver, over dine pensions udbetalinger, håber din afklaring ved kommunen også går som den skal.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2011, 21:34   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja min sagsbehandler er gået i gang med en §18
hun kan ikke se andre muligheder
men det har lægekonsulenten sikkert en anden mening om
det er ferie tid, så det svar får jeg ikke før til august

men en §18 kan desværre godt tage lang tid
det går da den rigtig vej
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2011, 09:36   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Ja det kan det jo, men det går da den rigtige vej, håber pensionsnævnet er med jer ligeså.

Jeg sendte min klage 8/6 og PN bekræftede af de havde modtaget den pr. 9/6, jeg regner med at høre fra dem i næste eller næste uge igen, så må vi se hvad de siger. Tror desværre kun meget småt på medhold.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2011, 15:37   #9
1futfe
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-12 2010
Indlæg: 18
Styrke: 14
1futfe er ny på vejen
Hej Alle
Tak for svarene. Lidt klogere blev jeg. PiaL alt de praktiske mht. søge erstatninger mv. er altså en stor mundfuld, når man kæmper med store smerter, ikke aner hvordan systemerne fungerer, når man er ikke er socialrådgiver, skattemedarbejder, jurist eller advokat. Og jeg kan ikke få nogen hjælp fra fagforeningen. Advokat har jeg ikke råd til. Patientrådgiveren skal vel kun rådgive, hvis man mener, at ens sygdom er en følge af fejloperation. Ulykkesforsikringer gennem forsikringsselskaber vil vel heller ikke rådgive, når man skal have penge af dem? Jeg har fået stor hjælp gennem PFA's skadecenter, hvor jeg har min pensionsopsparing og erhvervsevnetabsdækning.
Min tidligere sagsbehandler var omkring en eller anden i pensionsteamet, og sagsbehandleren ringede til mig og sagde, at hendes ansøgning om §18 FP til mig ikke ville blive behandlet, før der var en arbejdsevnevurdering. Hvordan min nr. 3 sagsbehander så vil agere, når arbejdsevnevurderingen kommer til hende, aner jeg ikke. Jeg har endnu ikke fået kontakt til hende. Jeg er bare bange for, at de igen vil sende mig ud i noget, så de kan undgå at putte mig på FP, og derved spare penge i kommunekassen, når nu BM har som udgangspunkt, at bare folk kan klare 1 time om ugen, så er det nok til ikke at bevilje FP, men fleksjob i stedet.
1futfe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2011, 15:42   #10
1futfe
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-12 2010
Indlæg: 18
Styrke: 14
1futfe er ny på vejen
NB Jeg bor sammen med faderen til mine børn og har gjort det siden 1987, så jeg er ikke enlig, men ugift. Han har kun en alm. indtægt som vicevært. Ingen af os har formue. Ski kun gæld til realkreditlån og bank.
1futfe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Samspil med privat tegnet forsikring ved tab af erhvervsevne Kaput Alt det andet 3 11-10-2013 17:45
udbetalinger fra pensionskasser?? sannemus Spørgsmål ang fleksjob 6 18-04-2011 18:08
Løbende aktindsigt eller anktindsigt løbende? Håber Alt det andet 3 18-02-2011 03:11
Påvirker udbetaling fra en privat tegnet forsikring min førtidspension? felbobs Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 28-05-2010 19:18
Flexjob/privat tegnet invalidepension morfar Spørgsmål ang fleksjob 21 27-05-2010 15:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension