K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-01-2010, 12:12   #1
Henri
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2010
Indlæg: 78
Styrke: 15
Henri er ny på vejen
Exclamation sygedagpenge stop

Hej med jer

Hvor er jeg glad for at have fundet denne hjemmeside med ligestillede mennesker.....

Jeg kan se, at der er mange som jeg, der p.t. står overfor en masse uafklarede spørgsmål og problemer i.f.m. det offentlige system.

Jeg har brug for jeres erfaringer og hjælp i.f.m. hvordan man takler systemet vedr. sygedagpenge og ophør heraf.

Min historie:
Sygemeldt i lidt over 1 år pga. akut opståede ledsmerter i hele kroppen. Har været i adskillige behandlinger med gigtmedicin uden større effekt. Er fortsat i forsøgsbehandling m. biologisk medicin. I efteråret bliver jeg indkaldt til opfølgningssamtale med kommunen. Mødet er med en vikar, da egen sagsbehandler er langtidssyg. Bliver bedt om selv at udfylde ressourceprofil. De vil indhente speciallægeerklæring fra reumatolog. Jeg skal endvidere selv følge op på i midten af december, at kommunen nu også har modtaget erklæringen retur. Kort tid efter opdager jeg ved kontrolbesøg, at reumatologen ikke har modtaget anmodning om erklæring, kontakter kommunen og giver besked, hvorefter ny anmodning bliver sendt. Jeg får lavet erklæringen i december og kontakter kommunen for at følge op på modtagelsen. De har endnu ikke modtaget den. Min sagsbehandler er fortsat syg. Får af vide, at retten til sygedagpenge ophører 31. december, men at der vil blive taget stilling til evt. forlængelse, i januar, når min sagsbehandler er rask igen. Får efterfølgende samme besked på skrift.

På sidste dagpengespecifikation står der, at dagpengeudb. ophører pga. varighedsbegrænsningen. Intet andet.

Jeg har intet hørt fra kommunen endnu, og vi nærmer og jo udgangen af januar.

Min ressourceprofil er ikke underskrevet af mig, og jeg har ikke gennemgået den med kommunen, efter jeg har returneret den. Der er ikke lavet nogen form for planer for mit videre forløb.

I speciallægeerklæringen er der ikke angivet konkret diagnose men der er sikre gigtfund. Lægen skriver, at jeg ikke er istand til at deltage i nogen form for arbejdsprøvning eller aktivering og at min fremtidige funktionsevne sandsynligvis aldrig vil blive normal.

Min egen reumatolog siger efterfølgende til mig, at jeg har leddegigt, og at han mener, at jeg kan blive rask inden for 2 x 52 uger, og at de fortsat vil forsøge med forskellige mediciner. Dette er kommunen ikke informeret om.

En uafhængig socialrådgiver siger, at jeg ikke selv skal tage initiativ til at kontakte kommunen.

Jeg er så dårlig p.t. på grund af sygdommen, og jeg ved ikke, hvordan vi skal klare vores udgifter den 1. feb. Jeg har familie med børn og mand, og vi er enormt påvirkede af hele situationen.

Kan I hjælpe mig med, hvad der er fornuftigt at gøre.

Vh. og tak
Henri er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 13:06   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Henri Se meddelelser
Hej med jer

Hvor er jeg glad for at have fundet denne hjemmeside med ligestillede mennesker.....

Jeg kan se, at der er mange som jeg, der p.t. står overfor en masse uafklarede spørgsmål og problemer i.f.m. det offentlige system.

Jeg har brug for jeres erfaringer og hjælp i.f.m. hvordan man takler systemet vedr. sygedagpenge og ophør heraf.

Min historie:
Sygemeldt i lidt over 1 år pga. akut opståede ledsmerter i hele kroppen. Har været i adskillige behandlinger med gigtmedicin uden større effekt. Er fortsat i forsøgsbehandling m. biologisk medicin. I efteråret bliver jeg indkaldt til opfølgningssamtale med kommunen. Mødet er med en vikar, da egen sagsbehandler er langtidssyg. Bliver bedt om selv at udfylde ressourceprofil. De vil indhente speciallægeerklæring fra reumatolog. Jeg skal endvidere selv følge op på i midten af december, at kommunen nu også har modtaget erklæringen retur. Kort tid efter opdager jeg ved kontrolbesøg, at reumatologen ikke har modtaget anmodning om erklæring, kontakter kommunen og giver besked, hvorefter ny anmodning bliver sendt. Jeg får lavet erklæringen i december og kontakter kommunen for at følge op på modtagelsen. De har endnu ikke modtaget den. Min sagsbehandler er fortsat syg. Får af vide, at retten til sygedagpenge ophører 31. december, men at der vil blive taget stilling til evt. forlængelse, i januar, når min sagsbehandler er rask igen. Får efterfølgende samme besked på skrift.

På sidste dagpengespecifikation står der, at dagpengeudb. ophører pga. varighedsbegrænsningen. Intet andet.

Du skal have skrevet til din sagsbehandler NU den skrivelse skal samtidig sende til borgmester og til socialchef ...

Du skal skrive noget ala ...
Citat:
Da der endnu ikke er lavet nogen opfølgning af min sag står jeg helt uforstående overfor at jeg får en meddeles på udbetalingbillag omkring stop af sygedagpenge, dette er ikke ok , der har undervejs ikke været den lovbefalet opfølgning da min sagsbehandler har været syg , jeg fik sidst den besked at jeg i december ville blive kontantet mhp forlængelse af mine sygedagenge i januar måned men jeg har ikke fået andet end et udbetalingbillag med besked om at mine sygedagpenge stopper , derfor skal dette betragtes som en klage og jeg forventer at kommunen nu kommer i gang med min sag som loven foreskriver jeg kan og vil ikke betale med min forsørgelse for kommunens ansattes sygdom derfor skal jeg tillade mig at gøre opmærksom på følgende ....


I § 7a retsikkerhedsloven står der

§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.


Dette er ikke gjort jeg er ikke varslet om stop af sygedagpenge lige som jeg ikke har fået en ankevejledning eller er oplyst efter hvilke lov mine sygedagpenge stopper pga varighed ..

Men da kommunen ikke har fulgt op som de skulle og har overladt alt til mig selv om så der er at sikker sig at de rigtige papir bliver indhentet har man bedt mig om at følge op på at kommunen nu har sørget for at bede om dem har kommunen ikke noget belæg for at stoppe mine sygedagpenge og jeg vil gerne bede jer om at tage handling NU og få gang i min sag som loven foreskriver ..

Jeg vil lige ledes henvise til

§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.

jeg har på intet tidspunkt fået udarbejdet en ressourceprofil i samarbejde med en sagsbehandler som loven foreskriver jeg har fået stukket den ud og har fået besked på at lave den selv , dog ved jeg ikke helt hvad jeg skal skrive og jeg gør opmærksom på at jeg IKKE kan godkende den ressourceprofil

dernæst skal jeg henvise til

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når


1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.


Ingen kan vide hvorvidt nogen af disse § passer på mig da jeg IKKE er fulgt op, desforuden er der mulighed for at man kan bruge den nye lov § 27 stk 4 der foreskriver

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«


Nu er der så ikke nogen der kan vide om det er aktuelt for mig da jeg jo netop ikke har fået nogen opfølgning fra kommunen ...

Jeg ser derfor frem til at kommune vender tilbage med forlængelse af mine sygedagpenge og at vi SAMMEN kan få orden på min sag ,jeg er ikke i stand til at op følge mig selv ..
Jeg ved ikke helt om det passer på din situation men hvis det passer den smule du skriver om din opfølgning så er der noget helt galt i din sag og det er noget ala det jeg skrev du skal skrive til dem , du må ikke sætte dig ned og vente på at de kontakter dig for du skal klage inden for 4 uger over en afgørelse og gør du ikke det mister du din ret ...

Nu er det sådan at det er et udbetalingsbillag der stopper dine sygedagpenge og den er ikke gangbar men du skal helt klart gøre noget NU så afsted med et brev til din sagsbehandler borgmester og socialchef så du kan få rusket op i dem og du senere hen kan dokumentere for en evt anke at det er kommunen der ikke laver deres arbejde ....


Sidder du bare og venter så er toget kørt og din ressourceprofil er ikke det stykke papir værd den er skrevet på når der ikke er samarbejde og dialog i din sag .. læs gerne her http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf side 40-56 hvordan en ressourceprofil skal udearbejdes...

Gør du ikke noget NU og jeg mener i dag og i morgen så tror jeg med rimlig sikkerhed at du kan vente den næste besked er at du skal søge kontanthjælp ..


Når du sender en skrivelse til dem (enten min i redigeret form eller en du selv laver ) så bed samtidig om aktindsigt så du kan se hvad de har skrevet om dig , der ligger sikkert nogen fiktive opfølgninger som du aldrig har haft og dem skal der skrives en klage over , jeg ved at det er en stor mundfuld men ikke desmindre så er det din fremtid det drejer sig om så det er nu du skal sparke dig selv igang



Hov glemte lige ..

En uafhængig sagsbehandler siger at du ikke skal kontakte kommunen ??

Jeg er målløs hvorfor skal du ikke kontante kommunen ja hvis de stopper dine sygedagepenge har du en rimlig god sag og vil nok få dem igen via en anke men hvorfor udsætte sig selv for flere måneder uden penge (mens der ankes og klages og alting ) når det kan afværges ..

Sidst redigeret af Hejdien; 25-01-2010 kl. 13:10.
  Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 13:23   #3
Henri
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2010
Indlæg: 78
Styrke: 15
Henri er ny på vejen
Tak for dit hurtige svar. Jeg er meget taknemmelig.

Jeg kan lige ordret skrive, hvad der stod i det brev, som jeg fik i december, efter jeg fulgte op på, om de nu havde modtaget speciallægeerklæringen:

"Som tidligere meddelt ophører udbetalingen af sygedagpenge 31.12.09 hvor varigheden indtræder, da der er udbetalt dagpenge i mere end 52 uger.

Hvorvidt der er grundlag for forlængelse ud over denne dato kan jeg ikke tage stilling til på nuværende tidspunkt. Vi afventer lægelige oplysninger fra speciallæge inden der kan tages stilling. Speciallægen har oplyst at han først kan udfylde erklæringen i januar 2010..

Der bliver således tale om en udskudt beslutning.

Opfølgeningen i sagen overgår til (min sagsbehandler) pr. 1. januar som vil give nærmere besked om afgørelsen."


Brevet fik jeg lige før jul.

Resscourceprofilen har jeg selv udarbejdet og mailet til vikaren for sagsbehandleren, der blot har lagt den ind i min sag i uredigeret form.

TAK TAK TAK
Henri er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 14:25   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Henri Se meddelelser
Tak for dit hurtige svar. Jeg er meget taknemmelig.

Jeg kan lige ordret skrive, hvad der stod i det brev, som jeg fik i december, efter jeg fulgte op på, om de nu havde modtaget speciallægeerklæringen:

"Som tidligere meddelt ophører udbetalingen af sygedagpenge 31.12.09 hvor varigheden indtræder, da der er udbetalt dagpenge i mere end 52 uger.

Hvorvidt der er grundlag for forlængelse ud over denne dato kan jeg ikke tage stilling til på nuværende tidspunkt. Vi afventer lægelige oplysninger fra speciallæge inden der kan tages stilling. Speciallægen har oplyst at han først kan udfylde erklæringen i januar 2010..

Der bliver således tale om en udskudt beslutning.

Opfølgeningen i sagen overgår til (min sagsbehandler) pr. 1. januar som vil give nærmere besked om afgørelsen."


Brevet fik jeg lige før jul.

Resscourceprofilen har jeg selv udarbejdet og mailet til vikaren for sagsbehandleren, der blot har lagt den ind i min sag i uredigeret form.

TAK TAK TAK
Hvor er det frækt, at de har tænkt sig at bare stoppe din ydelse uden begrundelse. Iflg. forvaltningsloven SKAL de begrunde skriftligt. Du bør klage, og som Heidien har skrevet, så skal retssikkerhedsloven § 7a overholdes. De kan ikke bare skrive "udskudt beslutning" og så bare afslutte din sag OG stoppe din ydelse... De skulle også have partshørt dig inden stop af sygedagpenge. Har de ikke partshørt dig, så er deres afgørelse nemmerlig UGYLDIG... Så skynd dig at klage over stop af sygedagpenge. Du har kun 4 uger til at klage over deres stop af ydelsen.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 14:38   #5
Henri
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2010
Indlæg: 78
Styrke: 15
Henri er ny på vejen
Jeg er allerede igang.... Det er svært synes jeg, hvordan jeg lige skal stille det hele op. Når man ikke er hjemmevant i systemet. Jeg er også helt nede over det. Ved sgu ikke, hvad vi stiller op den 1. Frygter at vi ryger ud af vores hus og ender som dårlige betalere, fordi jeg er blevet syg.
Henri er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 14:47   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Henri Se meddelelser
Jeg er allerede igang.... Det er svært synes jeg, hvordan jeg lige skal stille det hele op. Når man ikke er hjemmevant i systemet. Jeg er også helt nede over det. Ved sgu ikke, hvad vi stiller op den 1. Frygter at vi ryger ud af vores hus og ender som dårlige betalere, fordi jeg er blevet syg.
Det kan jeg godt forstå. Du kan evt. kopiere det Heidien har skrevet med henvisning til de forskellige paragraffer. I overskriften til brevet kan du skrive "Klage over stop af sygedagpenge".
Så kan du måske lige finpudse teksterne og evt. selv skrive noget som du synes skal med.
Du kan evt. vedlægge en udtalelse fra din reumtolog, at du kan genoptage dit arbejde indenfor 52x2 uger. - Det kan godt gå under punkt 3 i § 27. Mener nogle har fået den forlænget 2 gange under punkt 3.

Sidst redigeret af curls; 25-01-2010 kl. 14:49.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 14:52   #7
Henri
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2010
Indlæg: 78
Styrke: 15
Henri er ny på vejen
Jeg har desværre ikke udtalelsen fra min reumatolog på skrift. Det var noget han sagde til mig ved sidste kontrolbesøg.

Desværre strider den helt imod, hvad der står i den speciallægeerklæring, som kommunen har fået fra en anden reumatolog........ Jeg er heller ikke i stand til at deltage i nogen form for aktivering p.t.
Henri er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 15:05   #8
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Den klage Hejdien har lavet er udmærket, så den kopierer du i og retter den til så den passer, printer den ud i det antal eksemplarer du skal bruge (Husk lige det rigtige navn og dato øverst på klagen). Så laver du en kvittering, hvor du øverst skriver kvittering på klage over uvarslet sygedagpengestop, laver en linie til dato og plads til underskrift!

Så går du hen i Borgerservice og afleverer dine klager og får en kvittering for hver, så har du nemlig bevis på at du har reageret og klaget (ting har det med at "forsvinde", hvis man bare sender det eller afleverer det uden at få en kvittering). Det er det vigtigste, og du skal huske, du jo kun har fire uger til at anke, og vi ved jo ikke hvad dato du fik din sidste dagpengespecifikation, så selvom det er dybt ulovligt det de har foretaget sig, er det bare med at reagere NU og i morgen ... skynd dig ... resten skal du nok finde ud af efterhånden. det er bare så vigtigt at du reagerer her og nu!!!!
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 15:16   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Henri Se meddelelser
Jeg har desværre ikke udtalelsen fra min reumatolog på skrift. Det var noget han sagde til mig ved sidste kontrolbesøg.

Desværre strider den helt imod, hvad der står i den speciallægeerklæring, som kommunen har fået fra en anden reumatolog........ Jeg er heller ikke i stand til at deltage i nogen form for aktivering p.t.
Du behøver ikke udtalelsen her og nu. Men kan nøjes med at skrive det i klagen, hvis du vil.
Det er en god idé at aflevere den i borgerservice og få kvittering for modtagelse, eller på jobcentret. - som Hyanna skriver.

De har så selv 4 uger til at revurdere din klage (din sag) og se om du kan få forlænget dine sygedagpenge. De må ikke bare sætte dig på kontanthjælp bare uden lige...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 15:28   #10
Henri
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2010
Indlæg: 78
Styrke: 15
Henri er ny på vejen
Hvor er jeg bare glad for alle jeres hjælp ! I aner ikke, hvor meget det betyder, når man står i "****" til halsen. Ja, undskyld. Men det føler jeg ! Tak for den med borgerservice. Jeg havde tænkt at maile til alle først med besked om, at det samtidig er sendt på skrift.

Som det samvittighedsfulde menneske jeg er, har jeg det dårligt med at lave alt dette her "ballade". Jeg går stadig og venter på svar, som de har lovet, jeg ville få. Men jeg kan godt se, jeg ikke skal regne med noget, og at jeg må agere nu.

Tak for støtten fra jer.

Er det ikke 2 x 52 uger man kan få forlænget dagpengene, hvis man er under lægebehandling. Det er hvad jeg har fundet frem til på nettet !???

Sidst redigeret af Stezu; 26-01-2010 kl. 14:06. Årsag: indlæg slået sammen - brug venligst redigerfunktion ved tilføjelser og skriv til flere brugere i samme indlæg
Henri er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
stop af sygedagpenge stjerne10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 03-06-2013 21:15
Stop af sygedagpenge Patte85 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 14-12-2011 00:00
Sygedagpenge stop jetterk Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 31 20-07-2011 10:25
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
sygedagpenge stop lilleper Alt det andet 16 13-06-2010 22:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension