K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-09-2008, 13:12   #241
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
lige denneher skal med men måske er den her allerede...har ikke læst med den sidste tid så jeg sætter den ind alligevel... Håber dælme at der snart sker noget med " firmaets mænd" for de sidder og spiller GUD på kommunerne og ikke oversættere.

Læge politianmelder lægesystemet

06-06-08: 07:20 | af: nabr


http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-11915396.html

Lægekonsulenter er også omfattet af lægeloven, siger læge Jytte Hestbech.
Foto: ScanpixPatienter skriver selv journalen
Når man som patient går til læge og får en behandling, der ikke dur, er det muligt at klage over lægen i hen*hold til lægeloven. Samme muligheder burde også gælde, når lægekonsulenter i det offentlige laver fejlvurdering*er, mener Jytte Hestbech, der i denne uge har meldt både Patientklagenævnet og Sundhedsstyrelsen til politiet.

"Patientklagenævnet manipulerer med loven, når de siger, at lægekonsul*enter ikke er omfattet af lægeloven," siger Jytte Hestbech, der selv er læge og i flere år har undervist studerende i netop lægeloven.

Patienter må klage til kommune
Lægekonsulenter i det offentlige har ikke direkte kontakt til patienter. Deres arbejde består i at vurdere papirer, typisk andre lægers erklæringer, og dermed mener Patientklagenævnet ikke, at de arbejder under lægelovens regler.

Patientklagenævnet manipulerer med loven, når de siger, at lægekonsulenter ikke er omfattet af lægeloven

—Jtte Hestbech"Det betyder, at utilfredse borgere må nøjes med at klage direkte til lægekonsulentens arbejdsgiver, der typisk er kommunen. Men den går ikke. Alle læger er omfattet af lægeloven," fastslår Jytte Hestbech.

Retssikkerhed tilsidesættes
Hun mener, at Patientklagenævnet har sakset brudstykker fra en helt anden lov om patienters retsstilling og sat ind i lægeloven. Dermed bilder Patientklagenævnet borgerne ind, at lægeloven ikke gælder papirarbejde.

Politianmeldelsen mod Patientklagenævnet går på bedrageri, mens Sundhedsstyrelsen anklages for brud på selve lægeloven.

Styrelsen fører ikke tilsyn med lægekonsulenternes arbejde, da de i Sundhedsstyrelsens øjne ikke er omfattet af lægeloven, men også her mener Jytte Hestbech, at borgernes retssikkerhed bliver tilsidesat.

Cyklist måtte selv betale 2 mio. kr.
Jytte Hestbech nævner flere konkrete eksempler, hvor borgere er magtesløse i forhold til systemet. En cykelrytter blev påkørt af en bilist, og hans egen læge mente, at cykelrytteren havde brug for hjælp 24 timer i døgnet.

En lægekonsulent i den pågældende kommune vurderede dog på baggrund af papirerne, at otte timers hjælp i døgnet var nok, men efter en periode klagede cykelrytteren over lægekonsulentens vurdering.

"Det fik han dog ikke noget ud af, da klagen havnede hos kommunen, der ikke har en faglig baggrund til at vurdere klagen. Så den blev afvist," siger Jytte Hestbech.

Efter længere tids tovtrækkeri havnede sagen hos Ankestyrelsen, hvor offeret fik medhold. Men der var ingen kompensation for de over to millioner kroner, som han i løbet af sagsforløbet havde brugt af egen lomme på at få hverdagen til at hænge sammen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Patientklagenævnets direktør, Peter Bak Mortensen.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2008, 18:57   #242
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Fra Jytte Hestbech's Hjemmeside:

http://www.jyttehestbech.dk/minflgeton.htm

16.8.08

Der er kommet svar fra Ombudsmand, dateret den 5.8 og fra Politiet, dateret den 6.8. Politiet har ikke været for længe om at svare, men det har jo åbenbart hjulpet at inddrage Ombudsmanden.

Man vil ikke efterforske nogen af de to anmeldelser.


Med glæde kan jeg oplyse, at ulovlighederne ikke tilbagevises!

Den passage, som Patientklagenævnet har taget fra en anden lov, og trukket ind i Lægeloven "må læses i den sammenhæng, hvori det er skrevet.........mener ikke der er rimelig formodning om, at et strafbart forhold, som forfølges af det offentlige, er begået".

I anmeldelsen havde jeg skrevet, at denne passage blev brugt af visse kommuner, for at afvise, at pålægge lægekonsulenterne ansvar. Den bruges også af Lægeforeningens Etiske Udvalg, når de skal forklare, hvorfor de ikke kan forholde sig til lægekonsulenternes uetiske handlinger. Det vil jeg anføre, når jeg klager til Statsadvokaten.

Når Sundhedsstyrelsen overtræder Lægeloven er det ikke strafbart, for Lægeloven er lavet for at regulere lægernes adfærd, ikke Sundhedsstyrelsens.
"På den baggrund mener jeg ikke, at der er rimelig formodning om, at et strafbart forhold, der forfølges af det offentlige er begået".
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2008, 01:01   #243
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Der er et interessant stillingsopslag, som beskriver, hvad en kommune forventer af sine lægekonsulenter.

http://www.k10.dk/showthread.php?p=4...ed=1#post43429

Her er også noget undervisningsmateriale, som speciallæger undervises i.

Det beskriver vist, hvad der sker i Jyttes bog.

http://staff.pubhealth.ku.dk/~avan/Speam/JensBang.pdf


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2008, 02:13   #244
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Neeej da, ser lige at det er HR Jens Bang som reklamerer for undervisningsmaterialet

Det kunne jeg jo have sagt mig selv!

Lad os håbe at Jytte tør og har overskud til også at tage dette op.

__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2009, 15:51   #245
Vægten
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2008
Indlæg: 7
Styrke: 0
Vægten er ny på vejen
Kære Jytte,
Jeg læser først nu dit indlæg på K10 om kampen mod lægekonsulenter.
Hvor er det et flot stk. arbejde du har udført og dejligt at se at mange støtter op omkring dit arbejde.
Hilsen
Vægten

Sidst redigeret af Vægten; 16-02-2009 kl. 16:07.
Vægten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2009, 17:06   #246
lyslys
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2007
Lokation: Frederiksberg
Indlæg: 56
Styrke: 17
lyslys er rigtig godt på vej
Konference om lægekonsulenternes rolle den 18. marts

Lægekonsulenterne rolle skal debatteres. Der er et punkt, som hedder "Det retslige grundlag for lægekonsulenterne". Dette punkt står Jannie Dyring, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet for.
Jeg har tidligere været til møde hos Socialpolitisk forening, og de har ikke ønsket min deltagelse i denne konference. Enten fordi de ikke synes ulovlighederne skal tages op, eller fordi de ikke brød sig om mig.
Jeg har i dag, den 17. februar kontaktet Jannie Dyring pr telefon, for at sikre mig, at hun var opmærksom på, at der ikke er noget retsligt grundlag for, at lægekonsulenterne arbejder udenom Lægeløfte og Lægelov. Grundlaget er en omgåelse af lægeloven, og det er altså ulovligt.
Desværre talte vi kun sammen ganske få minutter, fordi hun var på vej ud af døren, da jeg ringede, hun skulle til et møde. Men hun viste ingen interesse for, at vi kunne tale sammen på et senere tidspunkt, så jeg er noget foruroliget.
Håber, at nogle af Jer vil være til stede ved konferencen og stille spørgsmål, så det kommer til at tydeliggøres, om hun kender Lægeloven, eller om hun bare siger en hel masse, som ikke generer nogen myndigheder.
Af hensyn til mit helbred er jeg i Spanien hele marts, så jeg har ikke mulighed for at være til stede ved konferencen. Men håber at få referat derfra.
Mvh Jytte Hestbech
lyslys er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2009, 18:12   #247
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
konference

Kære Jytte
Arrrgh det er frustrerende

Jeg har talt med Ellen Ryg Olsen - og efterfølgende sendt uddrag af min sag til hende.

En afgørelse fra patientklagenævnet er vist lige om hjørnet, denne vil jeg tilsende hende ligeså.

Der er flere ting i min sag som afventer instanser mv. Alt dette vil jeg sende til orientering til parterne, når jeg har noget nærmere.

Håber du nyder dit ophold i marts - og keep on going fighting - din seje tøs

lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2009, 18:12   #248
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af lyslys Se meddelelser
Jeg har tidligere været til møde hos Socialpolitisk forening, og de har ikke ønsket min deltagelse i denne konference. Enten fordi de ikke synes ulovlighederne skal tages op, eller fordi de ikke brød sig om mig.
Man kunne jo spørge dem via e-mail med udgangspunkt i Jyttes indlæg og på egne vegne f.eks.: Socialpolitisk Forening [email protected]

Citat:
Oprindeligt indsendt af lyslys Se meddelelser
Jeg har i dag, den 17. februar kontaktet Jannie Dyring pr telefon, for at sikre mig, at hun var opmærksom på, at der ikke er noget retsligt grundlag for, at lægekonsulenterne arbejder udenom Lægeløfte og Lægelov. Grundlaget er en omgåelse af lægeloven, og det er altså ulovligt.
Desværre talte vi kun sammen ganske få minutter, fordi hun var på vej ud af døren, da jeg ringede, hun skulle til et møde. Men hun viste ingen interesse for, at vi kunne tale sammen på et senere tidspunkt, så jeg er noget foruroliget.
Man kunne jo spørge hende via e-mail med udgangspunkt i Jyttes indlæg og på egne vegne f.eks.: Jannie Dyring [email protected]

Citat:
Oprindeligt indsendt af lena Se meddelelser
Jeg har talt med Ellen Ryg Olsen - og efterfølgende sendt uddrag af min sag til hende.En afgørelse fra patientklagenævnet er vist lige om hjørnet, denne vil jeg tilsende hende ligeså.Der er flere ting i min sag som afventer instanser mv. Alt dette vil jeg sende til orientering til parterne, når jeg har noget nærmere.
Hmm?

Sidst redigeret af Tante Ana; 17-02-2009 kl. 18:18.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2009, 13:30   #249
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Fortolkningen af autorisationsloven har endnu mere vidtrækkende konsekvenser, end vi hidtil har tænkt over.

De nye sundhedsforsikringer osv. rammes også af "papirlæge-tyranniet".

Prøv at læse her, hvor der er en masse fortolkninger fra eksperter om konsekvenserne:

Citat:
Med en sundhedsforsikring i hånden ender folk i et juridisk hul. De risikerer ikke at kunne klage over fejlbehandling til Patientklagenævnet. Og forsikringsselskabernes læger kan slippe for Sundhedsstyrelsens kontrol. Det møder hård kritik
Citat:
Læger skal ifølge dansk lovgivning udvise ’omhu og samvittighedsfuldhed’ under udøvelsen af sin virksomhed, altså lægegerningen. Det fastslår autorisationslovens § 17.

I kommentarerne til loven kan man læse, at bestemmelsen knytter sig til læge-patientforholdet, det vil sige når læger deltager i eller har ansvaret for patientbehandling, herunder undersøgelse, diagnosticering eller andet.

Læger, der er ansat i administrative stillinger, som i centraladministrationen eller i regionernes forvaltninger, er imidlertid ikke omfattet. Det betyder, at Sundhedsstyrelsen ikke fører tilsyn med, hvorvidt læger ansat i denne type stillinger udviser ’omhu og samvittighedsfuldhed’ i deres arbejde, ligesom de ikke kan indberettes for Patientklagenævnet.

http://www.information.dk/182892

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2009, 14:14   #250
Maybe
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2009
Indlæg: 65
Styrke: 16
Maybe er ny på vejen
Information

Journalisten bag artiklen i information hedder Katrine Julie Abrahamsen
jeg har ringet til hende og talt med hende i forhold til at det sker i kommunerne osv.

Tænker lidt, at jo flere henvendelser hun får??????
Maybe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kom ind i kampen! vito Fremtiden for fleksjob og førtidspension 4 13-03-2012 15:35
Så er kampen slut Fodfolket Dit og Dat 75 12-09-2011 12:14
Kampen er forbi nu Fæhunden Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 29 03-09-2010 10:29
Kampen om førtidspension. Fæhunden Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 06-08-2010 11:31
Tak for kampen!!!!!!!!!!!!!!!!! Lotte A. Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 21-05-2008 21:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension