K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-07-2011, 08:12   #11
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Kontanthjælp, før skat for enlig, 10.044kr.

Kontanthjælpsloft for enlig, 13.345kr.

Det betyder at du kan få max ca. 3.300kr, pr mdr, hvis din husleje ellers er høj nok.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2011, 12:23   #12
Molly-1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2010
Indlæg: 61
Styrke: 14
Molly-1 er ny på vejen
Jeg har fået oplyst af min kommune at man max. kan modtaget § 34 i et halvt år og det står i loven.

Jeg kan bare ikke finde det i loven og har sprugt kommunen hvor det står.

Jeg har endnu ikke modtaget besked.

Mit § 34 blev stoppe efter et halvt år.

Er meget interessert i om der er nogen som kan henvise til lovgivningen..
Molly-1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2011, 12:54   #13
falentin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-05 2010
Indlæg: 141
Styrke: 15
falentin er ny på vejen
Prøv at læs dette spørgsmål og svar fra SSR-bistand brevkasse:

Bortfalder §34 efter et halvt år?

Spørgsmål
Hej. Jeg er lige flyttet og fik en slem overraskelse, da jeg skulle have udbetalt min første kontanthjælp efter flytningen. Sagen er den, at jeg indtil nu helt automatisk fik helt støtte til huslejen via § 34, det fik jeg i 11 mdr. Men her mener min sagsbehandler at man kun har ret til §34 i et halvt år... Dvs. jeg fik ca. 1.000 kr. mindre udbetalt end forventet. Er det sandt at § 34 bortfalder efter et halvt år? Hvis ja, havde Horsens kommune så ikke pligt til at oplyse mig om dette da jeg flyttede, og skal jeg tilbagebetale det, jeg har fået for meget, når jeg fik støtten i god tro? Jeg er gravid i 28 uge, og flytningen har også medført en del merudgifter, så står med "håret i postkassen".
Svar

Det er ikke korrekt, at §34 bortfalder efter 6 måneder, men derfor kan det godt være korrekt, at du ikke længere er berettiget til hjælp efter denne paragraf. For det første er hjælpen efter § 34 afhængig af boligudgiftens størrelse, og da du jo er flyttet, kan din boligudgift have ændret sig, så du ikke længere er berettiget til hjælp. For det andet er det sådan, at når man har modtaget kontanthjælp i 6 sammenhængende måneder, er der et loft over hvor meget man kan få i kontanthjælp, boligsikring og § 34 hjælp. Hvis man rammen dette loft, skæres der først i § 34 hjælpen, og det kan også være årsagen til, at du ikke længere får hjælpen, men det bør din sagsbehandler kunne forklare, hvis du spørger. Du kan ikke komme til at betale eventuelt for meget udbetalt hjælp tilbage, med mindre du selv er skyld i, at pengene er fejlagtigt udbetalr, og det vil du kun være, hvis du selv med vilje har givet forkerte oplysninger, eller hvis du har undladt at give oplysninger om ændringer. Hvis kommunen "helt selv" er skyld i fejlen, har du intet ansvar, og kan ikke få krav om tilbagebetaling.
falentin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2011, 01:19   #14
Charlot
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Charlots avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Charlot er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af raunde Se meddelelser
Hej:-)
Er der en/flere herinde der kan fortælle mig om der er forlængelsesmuligheder for huslejehjælp efter § 34...jeg har nu modtaget det i 6 mdr.
Hvis det ikke er tilfældet har jeg så andre muligheder for hjælp til huslejen, da jeg er sygemeldt og på kontanthjælp
På forhånd tak:-)
Raunde
Jeg fik §34 i et lille års tid. Den blev regnet ud fra div boligudgifter, som jeg skulle dokumentere i form af kviteringer, opgørelser osv. Men da der så var gået knap et års tid, fik jeg besked om, at jeg igen skulle sende dokumentation.....det gjorde jeg selvfølgelig.

En måned efter ( 2 dage før den 1.) fik jeg brev om, at min § 34 ville stoppe fra dags dato. Samtidig fik jeg en regning på det beløb jeg havde fået i det forgangne år. Jeg ringede selvfølgelig med det samme, for at høre hvad det lige var der foregik....og fik bare at vide, at man er nød til at indrette sine udgifter efter, af man rent faktisk er på kontanthjælp.....og hvis jeg havde et problem med at betale husleje, ja så måtte jeg jo bare flytte. Jeg prøvede at forklare hende, at jeg var indstillet til pension...og blot ventede på svar fra pensionsteamet. Men men men....jeg talte for lukkede øre.

Så jo, nogle kommuner stopper udbetaling af § 34 - selvom udgifterne er de samme som de hele tiden har været......og kræver beløb tilbagebetalt med den grund, at det kun er udregnet som a'conto....
__________________
Charlot
Charlot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2011, 08:36   #15
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Husk at man dels skal have høje udgifter nok, samt at man KUN kan få indtil kontanthjælosloft, på ca 13.400kr.

Dette udregnes med kontanthjælpen, se ovenstående.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2011, 20:25   #16
Persille
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Lokation: Vejle
Indlæg: 145
Styrke: 14
Persille er ny på vejen
Særlig boligstøtte §34, jeg skal her i Vejle komme når der er ændringer, såsom opgørelser eller stigninger. Ikke noget med at gensøge.

Enlige har også et loft efter 6 mdr. Jeg kom dog ikke over dette loft, endnu. Jeg kan bare ikke forstå, hvorfor det skal ramme syge mennesker på kontanthjælp, vi kan jo ikke bare lige tag et job.

Jeg har forstået det sådan, at det er i §34 de reducere først.

En hel pose , til fri afbenyttelse.

Knuz
__________________
Kommunen tror at mine kroniske sygdomme er fritidsbeskæftigelse jeg har anskaffet mig

Man skal have et godt helbred for at være syg
Persille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2011, 22:21   #17
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 14
Vibbe er ny på vejen
Jeg læser lige med fra sidelinien og der er lige noget jeg ikke helt kan få styr på :

1. Hvor står det at det er kommunens pligt at oplyse om mulighed for at søge §34 ? Og hvem skal udføre denne pligt ?
2. Kan man få både boligsikring og § 34 på en gang ?

3. Hvem i kommunen er ansvarlig for §34 - jeg tænker på hvem man skal stile en ansøgning til ? Ydelseskontoret ?
4. Hvor kan jeg finde betingelserne for at kunne opfylde en tildeling af støtte på §34 ?

KH
Vibbe
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2011, 09:38   #18
Persille
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Lokation: Vejle
Indlæg: 145
Styrke: 14
Persille er ny på vejen
Hej...

1. kan jeg ikke lige svare på.

Da jeg blev sendt fra sygedagpenge til kontanthjælp, hvor jeg skulle fremlægge alle mine kvitteringer på boligudgifter, så fik jeg af den økonomiske medarbejder( ydelses centeret) af vide at jeg kunne få særlig boligstøtte §34.

2. ja.

3. Ydelses centeret.

4. LAS §34 Lov om aktiv socialpolitik. muligvis.

__________________
Kommunen tror at mine kroniske sygdomme er fritidsbeskæftigelse jeg har anskaffet mig

Man skal have et godt helbred for at være syg
Persille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2011, 09:56   #19
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 14
Vibbe er ny på vejen
Tusind tak Persille

Jeg sidder nemlig og undrer mig over at jeg aldrig har hørt om §34 før nu - og har jo adskillige gange været på Ydelseskontoret med mit budget igennem de sidste 6 år - og INGEN har fortalt mig om den mulighed !!!! Havde jeg fået lidt ekstra gennem §34 var det så absolut faldet på et ret tørt sted !

Fortsat god lørdag derude
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2011, 10:07   #20
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Man kan altid anholde at kommunen er forpligtet til at se på ALLE muligheder fro hjælp.

ERGO skulle du være blevet oplyst/vejledt af dette.

Dit bevis, er at du selvsagt havde søgt dette, hvis du var bekendt med dette.
Det er jo ingen ved deres fulde fem, der levet på sultegrænsen, hvis man kan få mere økonomisk hjælp.

det betyder, at du efter min mening skal have hjælpen tilbagevirkende, hvis du er omfattet.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension