K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-12-2010, 09:31   #1
Pingu
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2010
Indlæg: 43
Styrke: 14
Pingu er ny på vejen
Sygedagpenge, afklaring og nøl...

Jeg har været på sygedagpenge, men har fået besked fra anden aktør om at jeg skal flyttes over på en anden paragraf, fordi jeg ikke bliver rask, og derfor nu skal afklares i forhold til flex eller pension.

Den nye paragraf, jeg tror hun sagde 27.1.3, kan jeg være på i 6 måneder.

Det tog 1 måned af den tid, for anden aktør at sende min sag videre til afklaringsstedet (jeg rykkede selv da jeg jo har stress over ikke at kan komme igang med min arbejdsprøvning). De siger at det er helt normalt at det tager så lang tid.

Jeg skal jo afklares i 3 måneder, og efterfølgende har jeg forstået at der også er lang sagsbehandlingstid, så er der jo ikke tid nok.

- Er det sådan, at den langsommelige administrations fra deres side, tæller med i den korte tid jeg har til at blive afklaret?

- Jeg har kun mundtligt fået at vide at jeg vil blive flyttet. Er det nok, eller skal jeg have det at vide skriftligt fra kommunen?
Pingu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2010, 10:30   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Pingu,

Du skal for guds skyld have det bekræftet fra din sagsbehandler i kommunen. På forsiden af K10 er sygedagpenge loven og forlængelses mulighederne citeret som flg.

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.


Citat:
16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,« ( er vidst såvidt vides blevet til 39 uger)

Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.

Mon ikke din konsulent eller vejleder mener at du skal forlænges iht. §27 stk. 4 som er nævnt sidste i citatet? Det er det "nye" stk. 4 som bare endnu ikke er blevet skrevet ind i loven selvom det kom i 2009

Hvis jeg var dig ville jeg skrive til din sagsbehandler hvad din konsulent siger og dernæst få en bekræftelse herpå. Jeg kan ikke se hvornår dine sdp. udløber ? I henhold dertil skal du være opmærksom på at du også skal varsles om evt. sygedagpenge stop iht. §7a som også står under sdp. afsnittet, så vær opmærksom og få mailet til din sagsbehandler om din sags videre forløb således at der er styr på din sag og håndteringen heraf.

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2010, 10:42   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges id op til 26 uger,« ( er vidst såvidt vides blevet til 39 uger)

det er 39 uger og det er også på det grundlag jeg har anket sygedagpenge stop
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2010, 11:10   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Det stemmer ikke med §27 i lov om aktiv beskæftigelsesindsats, så inden er det en anden § og lov (tror nu det er samme lov) eller også har vedkommende bare slynget et eller andet ud for at det skulle lyde som om denne har styr på sagerne.

Men der er helt sikkert andre der er bede inde i de §§ der vedrøre dig, end jeg er, så der dukker nok noget mere brugbart op *ss*

Men skidt nu også med hvad § det er, hovedsagen er jo at du bliver afklaret..

1: De 3 måneder er den tid du er på det sted der skal afklare dig, dvs vil de bruge 6 måneder på at blive klar til at sende dig af sted, så skal du stadig være på stedet i 3 måneder.

2: Efter som den flytning ikke får betydning for din udbetaling, og det er helt normalt at man skal afklares syg eller ej (og helt normalt at man hører under flere love og flere §§) så er mit svar ja det er okay.
MEN for din egen skyld og din sags skyld, er du altså nød til at bede om at få det på skrift, du bliver nød til at kunne bevise at du faktisk er blevet lovet at blive afklaret i forhold til fleks og FP.
En anden grund er at du skal samføre det med din sagsbehandler (ikke anden aktør, men sagsbehandleren på kommunen) så du er sikker på at de ved hvad der foregår og acceptere det, så de ikke kommer bag efter og siger at det var 2. aktør der lovede det, så det hænger kommunen ikke på, og er ikke forpligtede til at følge op på det. Og der er det en god ide at have på skrift at 2. aktør siger afklaring til fleks/FP så det ikke går hen og bliver påstand mod påstand i tilfælde af ballas med kommunen, lige så vil det være en god ide at få noget skriftligt omkring det fra kommunen, så tag og skriv til dem, du må jo gerne være dum, og stille dumme spørgsmål
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2010, 15:32   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Altså LUM, jeg har ikke hørt eller læst at sygedagpenge loven skulle henhører under en anden § end 27 ?? Det eneste jeg huske fra en tidligere
tråd er at den førhen hed §24, er det det du tænker på ?
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 08:47   #6
Pingu
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2010
Indlæg: 43
Styrke: 14
Pingu er ny på vejen
Tak for svarene. Jeg tænkte også på om kommunen kan flytte mig over på en anden paragraf uden at give mig skriftlig besked.

Jeg har kun fået besked fra anden aktør om at jeg vil blive flyttet over, men ingen besked om at jeg er. Jeg vil prøve at ringe til kommunen og finde ud af hvad der er sket, men det vil være så godt at vide om de har pligt til at meddele mig det skriftligt, inden jeg ringer.

Hvor er det fantastisk med alle jer herinde, der hjælper. Tusind tak.
Pingu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 09:01   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Pingu,

Det der er med sygedagpenge er, at det er en kortvarig ydelse, der har til formål at bringe dig tilbage i ordinær beskæftigelse i løbet af max de 52 uger ydelsen varer. Jeg ved ikke hvor længe din ydelse har varet og om du bliver afklaret forinden, det kunne tyde på at du ikke bliver dette iht. anden aktør !

I forbindelse med ydelsen af sygedagpenge bliver man umiddelbart kun skrifteligt orienteret hvis man ikke deltager i de planlagte møder ved sagsbehandleren, ikke møder op ved praktikken og når der varsles om stop af sygedagpenge.

Stop af sygedagpenge ydelsen kan ske såfremt man ikke møder som aftalt eller når man falder for varigheds begrænsningen som er max 52 uger eller hvis kommunen vurdere at man ikke længere er syg. Desværre er det således at anden aktør og sagsbehandleren i kommunen ikke altid taler samme sprog, så derfor er det vi siger, at du skal have fat i din sagsbehandler om anden aktørs udmelding. Det kunne tyde på at han/hun mener at du ikke kan nå at blive afklaret under den nuværende periode af sdp. men altså bør forlænges iht. §27 stk. 4. Dog ved vi endnu ikke hvornår dine sdp. løber til, men det er også værd at undersøge.

Grunden til at vi er lidt obse (hvis man kan sige det ) på sdp. er fordi, at for mange modtagere lukkes kassen med sdp. desværre meget hurtigt og brat i. Sdp. reglerne er meget snævre og dette er kommunen eksperter i at henholde sig til. Derfor er det vigtigt at man er opmærksom på sine muligheder mht. sdp. og evt. forlængelse heraf. Sidstnævnte er du så heldigvis blevet gjort opmærksom på, så det er bare med at følge op. Alternativt kunne du ende med at skulle søge om berettigelse til kontanthjælp efter sygedagpenge ydelsens udløb.

Håber du forstår og held og lykke.

Mvh. EE

Sidst redigeret af Enteneller; 10-12-2010 kl. 09:08.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 09:17   #8
Pingu
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2010
Indlæg: 43
Styrke: 14
Pingu er ny på vejen
Mine sygedagpenge har været forlænget efter den regel med 2 gange 52 uger. Det skete efter en operation. Det viser sig nu at operationen ikke har hjulpet og jeg ikke bliver rask. Jeg skal derfor afklares. Det er jo fint og godt. I den forbindelse har anden aktør sagt at jeg skal flyttes til afklaringsparagraffen. Her er der 6 måneder eg evt. mulighed for 3 måneders forlængelse. Det er hvad de har fortalt mig.

Jeg var til møde med anden aktør, og de kunne ikke fortælle meig om jeg allerede var flyttet over på afklarings paragraffen.
Jeg er nervøs for jeg er. Der er allerede gået 2 måneder deres langsomme administration. Jeg skal i arbejdsprøvning, har et sted, men de bliver ved med at forhale. Det er snart jul, og så går der nemt 2 -3 uger hvor der intet sker.
Pingu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 10:16   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Pingu,

Hvis jeg var dig ville jeg skrive til din sagsbehandler om forlængelsen af dine sdp. iht. §27 stk. 4 som anden aktør har henvist dig til for "endelig" (???) afklaring. Hellere få det nedfældet på en mail og få din sbér til at bekræfte dette. Samtidig kan du jo også rykke for opstart af arbejdsprøvning og hvad der ellers er.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 11:14   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Altså LUM
Det fordi jeg lede under arbejdsmarkeds loven *gg* Altså en forkert lov
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
"Afklaring" på sygedagpenge kontra "Opkvalificering" på ledighedsydelse amaranth Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 18-06-2012 02:20
Job-afklaring. skorpio Spørgsmål ang fleksjob 8 15-02-2012 13:12
Sygedagpenge i afklaring, special lægeerklæring ? mortil3 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 16 30-01-2012 07:54
Arbejdsprøvning/afklaring - forlænge sygedagpenge zuza Nyt om loven 2 28-04-2009 17:57
afklaring ann Spørgsmål ang fleksjob 3 26-03-2006 21:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension