K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-01-2011, 16:57   #1
kkkk
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2009
Indlæg: 31
Styrke: 15
kkkk er ny på vejen
Melatonin??

Jeg har svært ved at sove - og nu er jeg desperat træt. Jeg har fået diverse sovemedicin af min læge uden det store held. Nu er jeg begyndt at lede efter alternativer på Google - her har jeg læst om melatonin. Er der nogen af jer der har erfaringer med det? Virker det? Er det farligt? Har det bivirkninger?
kkkk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2011, 17:52   #2
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af kkkk Se meddelelser
Jeg har svært ved at sove - og nu er jeg desperat træt. Jeg har fået diverse sovemedicin af min læge uden det store held. Nu er jeg begyndt at lede efter alternativer på Google - her har jeg læst om melatonin. Er der nogen af jer der har erfaringer med det? Virker det? Er det farligt? Har det bivirkninger?
Ja jeg har erfaringer med det. Jeg har ikke kunnet sove siden jeg var barn. Jeg ligger i flere timer vågen og så vågner jeg et par gange om natten.
Da jeg flyttede til USA fik jeg endelig sovepiller og de hjalp rigtigt godt. Men jeg hørte så om Melantonin, som jetlagpiller. Så købte jeg dem og de er bare gode! Jeg tager 2 og så går der 20 min så sover jeg. Det er sjældent jeg vågner når jeg tager dem.

MEN! Jeg kan ikke tage dem hver dag med samme effekt. Så jeg tager dem kun når jeg begynder at blive kuldret i hovedet eller hvis jeg skal noget særligt en dag.

Der er aldrig bivirkninger ved dem!

Jeg køber 3mg piller
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2011, 20:19   #3
kkkk
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2009
Indlæg: 31
Styrke: 15
kkkk er ny på vejen
Tak nilla - hvad hedder pillerne?

Det vil jeg gerne prøve - hvad hedder de der melatonin piller? Skal man have recept hos lægen? på apoteket? eller har du købt dem på nettet? Jeg ved godt at man skal passe på med sovemedicin... så jeg vil ikke spise dem altid, men til tider ville det være rart at være helt udsovet - gerne uden at blive sløv dagen efter. Håber du sover godt nu.
kkkk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2011, 20:42   #4
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af kkkk Se meddelelser
Det vil jeg gerne prøve - hvad hedder de der melatonin piller? Skal man have recept hos lægen? på apoteket? eller har du købt dem på nettet? Jeg ved godt at man skal passe på med sovemedicin... så jeg vil ikke spise dem altid, men til tider ville det være rart at være helt udsovet - gerne uden at blive sløv dagen efter. Håber du sover godt nu.
Jeg har købt dem illegalt på nettet. Men i dag kan man få det igennem lægen i DK, hvis altså lægen vil
pharmaviva har det vist. Det fåes i alle EU landene, pånær DK
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2011, 21:10   #5
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Jeg har fået melatonin via min læge, og det var der overhovedet ingen problemer i
Prøv at spørge Timeguest - han ved en masse om melatonin
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 08:08   #6
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Jeg har fået melatonin via min læge, og det var der overhovedet ingen problemer i
Prøv at spørge Timeguest - han ved en masse om melatonin
Først vil jeg lige nævne, at jeg har foreslået: Web, at der oprettes en særlig forumkategori til medicinske spørgsmål, frem for at de spørgsmål (som aktuelt) ligger og flagre rundt omkring under forskellige forumkategorier - så får vi se om Web tager forslaget til efterretning ;-)


Melatonin:
------------

Melatonin (N-acetyl-5-methoxytryptamine) er et hormon-lignende organisk molekyle / neurohomon, der findes i stort set alle levende væsner.

Stoffet blev kendt første gang i 1958 og fik navnet mela-tonin, da det er et kemisk afledningsprodukt (derivat) af sero-tonin, og da det får mela-nin kornene til at samle sig omkring cellekernen i pigmentcellerne (melanocytterne) i overhuden (epidermis).

Den kemiske formel for melatonin er: C13H16N2O2

Hos højerestående dyr, incl. mennesket, produceres melatonin i koglekirtlen (pineal gland - der sidder i hjernen), i øjet og i fordøjelseskanalen (GI tract).

Melatonin dannes (syntiseres) ud fra Serotonin, hvor det sidste led i syntesen er afhængig af tilstedeværelsen af et bestemt enzym kaldet: Acetylserotonin O-methyltransferase (forkortet: ASMT).

Hos nogle (bla.: hos ca. 65% iflg. nogle undersøgelser af gruppen: autister) ses: ASMT-produktionen nedsat pga. en særlig mutation på et par gener, der koder enzymet.


Normalproduktionen ligger normalt på ca. 0,1 mg/døgn og dannelsen af melatonin aftager gradvist med alderen.

Melatonin omsættes hos mennesket med en halveringstid (T½) i blodserum på ca. 40 - 60 minutter (måske lidt mere, afhænig af hvilke undersøgelser man læner sig op ad).


Melatonin indgår bla. i regulering af døgnrytmen, ligesom der er teorier om, at stoffet er relateret til immunsystemet og herunder har en kræfthæmmende effekt.

Melatonin har vist sig at være en potent antioxidant, der er sammenlignelig med og i nogle tilfælde bedre end de "klassiske" antioxidanter som f.eks. C-vitamin, E-vitamin, glutation, β-karotener osv.

Der ses også en blodtryksreducerende (antihypertensiv) virkning.


I flere europæiske lande kan melatonin købes som et kosttilskud (fx i England hos PharmaViva Ltd.). Dette er dog ikke tilfældet i Danmark.

I Danmark kan melatonin fås ved recept på apoteket i to former.

1. Melatonin – fast release (FR) - konventionel/almindelig-tablet

2. Melatonin – controlled release (CR) - depot-tablet

Det første produkt (fast release / konventionel) produceres af Glostrup Apotek som et såkaldet: magistrelt lægemiddel fra deres produktionsafdeling, som efter behov leveres til alle landets apoteker. Det er melatonin á 3 mg uden særlige depotegenskaber.

Prisen ligger eks. evt. tilskud på ca. kr. 200 for 100 stk. (~ 2 kr / stk)

Fast release produkter er egnet til at at falde i søvn på.


Det andet produkt (controlled release / depot) produceres af: Neurim Pharmaceuticals EEC Ltd, UK under navnet: Circadin der er et melatoninpræparat á 2 mg på depotform.

Prisen ligger eks. evt. tilskud på ca. kr. 148 for 21 stk. (~ 7 kr / stk).

Controled/slow release produkter er egnet til at vedlige holde søvnen.

Hos nogle kan der evt. være lidt "hangover" ved næste dags start pga. depot effekten.


Anvender man et lægeordineret melatoninpræparat, der handles her i landet, kan det anbefales at der forsøges med en ansøgning om tilskud efter enkelttilskuds-ordningen.


Smeltetablet: Der findes også melatonin-præparater på det udenlandske markede produceret som: smeltetabletter. Fx. MELATONIN 3mg 50 Sublingual Tablets by BIOVEA®


Hvad skal jeg være sælig opmærksom på ved brug af melatonin:

Optagelsen af melatonin forsinkes, hvis det tages sammen med fødevarer.

Melatonin bør ikke indtages sammen med alkohol, da den søvnregulerende effekt derved nedsættes.

Melatonin kan forstærke den beroligende (sedative) effekt af benzodiazepiner (Valium, Stesolid etc) og benzodiazepinlignende midler.

Et kombineret brug af Fluvoxamin og melatonin bør undgås.

Ved nedsat leverfunktion og tilstedeværelse af autoimmun lidelse, bør man ikke indtage melatonin!


Der foreligger indtil vidre ikke undersøgelser, der dokumenterer effekten af og evt. bivirkninger ved langtidsbrug (> 3 måneder) af doser under 3-6 mg/døgn - ligesom der heller ikke findes studier af langtidsvirkning ved større doser.

Vi kan derfor principielt ikke vide om en langtidsbehandling med melatonin, kan have en evt. skadelig effekt, men det ser (ud fra uvidenskabelige observationer) ikke umiddelbart ud til, at langtidsbehandling med fx 3-6 mg/døgn udgør et påtrængende problem.

For evt. bivirkninger mv. ved brug af melatonin: se indlægsseddel, Medicin.dk eller spørg lægen eller apoteket til råds.


De der anvender melatonin som et søvnforbederene produkt, vil erfare, at der sker en vis aftagning af produktets effekt over tid - og her er der så nogle der holder en pause, for efterflg. at vende tilbage til produktet efter en 2-3 uger med en forbedret oplevelse af effekten.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 17:02   #7
kkkk
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2009
Indlæg: 31
Styrke: 15
kkkk er ny på vejen
Tak - hvor er det rart at der sidder så mange kloge mennesker derude

Jeg snakker med lægen det er mest fordi jeg er på udkig efter noget jeg kan tage en gang i mellem når søvnunderskuddet bliver for stort. Jeg spiser ikke anden medicin - og drikker ikke meget alkohol - så melatonin ser ud til at være et forsøg værd. 1000 tak for alle svarene!
kkkk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 18:59   #8
Wilhelmine
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: København
Indlæg: 18
Styrke: 14
Wilhelmine er ny på vejen
Timeguest, kan du sige mig hvorfor melatonin frarådes ved autoimmune sygdomme? Ved du hvor jeg kan læse mere om hvilke autoimmune sygdomme det er godt sammen med og hvilke det ikke er? Jeg har 3 autoimmune sygdomme, bl.a narkolepsi og er netop blevet opfordret til at bruge det, både af en læge i en brevkassse og en biopat. Hvad er smeltetabletter? Hvordan ved man om man har nedsat leverfunktion? På Biovea(UK) kan man købe nogle som hedder natrol melatomin 3 mg. Er det de rigtige hvis det er søvnkvalitet og ikke indsovning jeg har brug for?
Jeg er ny her på Q 10 og håber at jeg ikke kludrer for meget, ellers må i sige hvad jeg skal gøre -ikke?

Sidst redigeret af Wilhelmine; 27-01-2011 kl. 19:05. Årsag: tilføjelse
Wilhelmine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 19:08   #9
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg er psykiatrisk patient, men i de perioder hvor jeg har stærkt søvnbesvær er det noget så simpelt som "Bedtime" fra YOGI te (temærke i helsekostforretninger) der får mig til at falde til ro...

Fra den alternative hylde er desuden lavendel.
Enten et par tørrede kviste på hovedpuden eller et par dråber æterisk olie man gnider varm mellem håndfladerne og "sniffer" ved at samle hænderne foran mund og næse og tage dybe indåndinger.


Citat:
Oprindeligt indsendt af Wilhelmine Se meddelelser
Jeg er ny her på Q 10 og håber at jeg ikke kludrer for meget ellers må i sige hvad jeg skal gøre -ikke?
Hej Wilhelmine og et stort velkommen til!!!!
Du kludrer bestemt ikke.
Men siden hedder nu K10. Jeg tror det er al helsesnakken der fik dig til at tænke på Q10
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 20:20   #10
Ukken
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 177
Styrke: 16
Ukken er ny på vejen
Hej

jeg har selv en autoimmun sygdom og har undersøgt hid og did. Den læge i en brevkasse har jeg også læst.

Men stødte på en undersøgelse fra farmaceuterne i dk som netop fraråder ved disse sygdomme.

Jeg fandt en bagvej via perikon ( optimal kan købes i helseforretninger )som hjælper vores prop med selv at danne stoffet og det var ok med min læge.

tjek altid alternativ medicin med farmaceuten og din læge - selvom det er alternativt er det stadig kemikalier.
Ukken er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
12*5mg sovepiller pr.nat+seroquel+melatonin lkp1 Alt det andet 1 13-01-2012 19:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension