K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-10-2017, 10:01   #1
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Udtrapning af Venlafaxin

Jeg havde en bealstningsreaktion i foråret og jeg fik forskellig medicin bla. pga angst.Jeg er nu ved at trappe ud af det sidste præparat, der hedder Venlafaxin, som er mod depression og angst. Jeg er trappet gradvist ned fra 150 mg til nu 50 mg. Det er sket langsommere end psykiater foreskrev og i tæt dialog med egen læge.

Og nu skal jeg love for at jeg har ophørssymptomer! Jeg er mega svimmel, har kvalme, får ligesom nogle stød i hovedet og kampsveder. Jeg tør ikke tænke på hvordan det havde været hvis jeg havde fulgt psykiaterens udtrapningsplan. Jeg oplevede også under min indlæggelse, at der ikke var styr på medicin og udtrapning. ( jeg havde bla fået benzodiacipiner af egen læge inden indlæggelse). Jeg måtte citere fra lægemiddelhåndbogen at visse typer af medicin krævede langsom udtrapning.

Jeg har læst en del om udtrapning af Venlafaxin på nettet, og jeg kan se at mange andre har oplevet det samme. Er der nogen herinde der har erfaring med at trappe ud af Venlafaxin?

I går så jeg "herrens veje" på dr 1. Hele tre gange zoomede cameraet ind på navnet af de lykkepiller som præstesønnen fik ordineret: Gæt hvilken slags det var. Så er det lige jeg tænker: er det mon en skjult reklame? Jeg har aldrig oplevet at man så tydeligt skulle se navnet på et pillemærke i en film.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2017, 19:44   #2
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Så kom jeg ud af venlafaxinen. Jeg har stadig ophørssymptomer bla. i form af små stød i hovedet. Er der nogen der har erfaring med hvor lang tid der går førend, symptomerne er helt væk? Så vidt jeg har forstået så er venlafaxin et præparat, der går ind på flere receptorer end nogle af de nyere lykkepiller. Er det mon derfor det er lidt vanskeligt at komme ud af?
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2017, 17:55   #3
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Hej Løvinde!
Jeg kender ikke det bestemte præparat og jeg ser ikke TV, så den del kan jeg ikke udtale mig om.

Hvad mange finder når de tager antidepressiva er at medicinen virker meget individuelt, og ligeså at udtrapningen for nogen er nødt til at foregå meget langsommere end ordineret. Ikke alle læger er opmærksomme på dette.

Du vil på nettet kunne finde adskillige beretninger om mennesker der har endog meget svært ved at trappe ud af et præparat. "Hjernen vænner sig til det" og nogle er værre end andre.

Den løsning der fungerer for de fleste - for langt de fleste trapper heldigvis ud og seponeringssymptomerne (som er den faglige betegnelse for de "abstinenser!" vi oplever, når vi ikke får vores medicin) ophører helt - er ganske enkelt endnu langsommere udtrapning.

Så måske er det en idé for dig at begynde at tage en lille dosis medicin igen - og så trappe meget, meget langsomt ned derfra. Mange oplever at læge/psykiaters udtrapningstempo er alt, alt for højt.

Det kan også være at du oplever at de små "stød" forsvinder relativt hurtigt. Jeg mindes under en af mine udtrapninger at det blev bedre allerede efter 3-4 dage!

Jeg ved ikke hvordan Venlafaxin sælges, men nogle sidder og skiller de kapsler ad, hvor der er småbitte "kugler" indeni, og doserer ned med 1 "kugle" hver 3. uge. Jeg selv neddoserer flydende Cipralex med 10% af dosis hver måned. Disse er ekstreme eksempler for mennesker der er ekstremt følsomme overfor medicinen. Jeg tror slet ikke du skal ud i noget der bare minder om.

En 10% reduktion af dosis hver 14. dag giver mening for mange. Det kan også sagtens være du kan reducere endnu "hurtigere."

Jeg vil gerne linke til steder på nettet jeg har haft nytte af, men du skal være opmærksom på at mange har det rigtigt dårligt på de steder og tror de aldrig kommer ud af medicinen. Det gør de - de har bare forsøgt sig for hurtigt. Min dosisreduktion fungerer glimrende, problemer opstod kun fordi jeg droppede det sidste 1 mg for hurtigt i sin tid.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2017, 20:25   #4
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af amaranth Se meddelelser
Hej Løvinde!
Jeg kender ikke det bestemte præparat og jeg ser ikke TV, så den del kan jeg ikke udtale mig om.

Hvad mange finder når de tager antidepressiva er at medicinen virker meget individuelt, og ligeså at udtrapningen for nogen er nødt til at foregå meget langsommere end ordineret. Ikke alle læger er opmærksomme på dette.

Du vil på nettet kunne finde adskillige beretninger om mennesker der har endog meget svært ved at trappe ud af et præparat. "Hjernen vænner sig til det" og nogle er værre end andre.

Den løsning der fungerer for de fleste - for langt de fleste trapper heldigvis ud og seponeringssymptomerne (som er den faglige betegnelse for de "abstinenser!" vi oplever, når vi ikke får vores medicin) ophører helt - er ganske enkelt endnu langsommere udtrapning.

Så måske er det en idé for dig at begynde at tage en lille dosis medicin igen - og så trappe meget, meget langsomt ned derfra. Mange oplever at læge/psykiaters udtrapningstempo er alt, alt for højt.

Det kan også være at du oplever at de små "stød" forsvinder relativt hurtigt. Jeg mindes under en af mine udtrapninger at det blev bedre allerede efter 3-4 dage!

Jeg ved ikke hvordan Venlafaxin sælges, men nogle sidder og skiller de kapsler ad, hvor der er småbitte "kugler" indeni, og doserer ned med 1 "kugle" hver 3. uge. Jeg selv neddoserer flydende Cipralex med 10% af dosis hver måned. Disse er ekstreme eksempler for mennesker der er ekstremt følsomme overfor medicinen. Jeg tror slet ikke du skal ud i noget der bare minder om.

En 10% reduktion af dosis hver 14. dag giver mening for mange. Det kan også sagtens være du kan reducere endnu "hurtigere."

Jeg vil gerne linke til steder på nettet jeg har haft nytte af, men du skal være opmærksom på at mange har det rigtigt dårligt på de steder og tror de aldrig kommer ud af medicinen. Det gør de - de har bare forsøgt sig for hurtigt. Min dosisreduktion fungerer glimrende, problemer opstod kun fordi jeg droppede det sidste 1 mg for hurtigt i sin tid.
Tak for svar. Jeg kunne godt tage en lille dosis igen, men jeg vil ik på den igen. Netop det at det faktisk er så svært at komme ud af, det giver mig styrke til at komme ud af. ;-) Men det er jo så fordi, at jeg har fået det godt igen og ikke mener, at jeg har brug for det nu.

Jeg er trappet meget langsommere ud, end psykiateren foreskrev, fordi jeg tidligere i livet havde en rigtig go erfaring med langsom nedtrapning.
Min egen læge har støttet mig 100% i at køre den nedtrapning.
En anden læge i lægehuset mente, at jeg skulle blive på medicinen et godt stykke tid endnu, fordi der kunne være større risiko for tilbagefald, når jeg ville ud af det så hurtigt.

Nu mener jeg ikke, at man skal gamble for meget med medicin, MEN jeg er ret overbevist om, at der nok er flere der går for lang tid på noget medicin end for kort tid. For hvis man ikke selv er OBS, hvor tit bliver man så spurgt?

Som sagt var jeg noget chokeret over at jeg under en indlæggelse flere gange skulle være skarp på min egen medicinering, fordi jeg netop havde brug for at nogle tog over i en periode. Jeg kan jo så være taknemmelig for at jeg var i stand til at være skarp på det, og har en god kæreste, der støttede mig i det. Det er jo ikke alle, der kan finde kræfterne til det i sådan en situation.

Jeg skrev om det her dels fordi jeg var/er lidt rystet over ophørssymptomer, for hvad er det vi fylder i kroppen? Og så ville jeg gerne ville dele erfaringer med andre der har prøvet det. Så byd endelig ind, hvis I har noget på dette felt.

Sidst redigeret af Løvinden; 30-11-2017 kl. 20:28.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2017, 22:00   #5
frubipolar
Hvor skulle jeg ellers være
 
frubipolars avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2013
Indlæg: 176
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
frubipolar er ny på vejen
Hej

Jeg trappede for 2 år siden ud af dem.
Over nogle måneder kom jeg ned på mindste dosis og psykiater gav mig valget om jeg ville bruge næsten en månede på yderlig nedtrapning eller om jeg ville prøve en kold tyrker.
Jeg valgte den kolde tyrker.
De første 2dage var helt okay, men så blev jeg godt nok skidt... Svimmelhed, kvalme, uvirkeligheds følelse, søsyge (jorden gyngede), lys glimt.
Det hele aftog langsomt, efter 14 dage var der kun lidt svimmelhed og lidt lysglimt tilbage.

I dag , efter 2 år, kan jeg stadig få lysglimt, når jeg går i mørke og der er langt mellem lygtepælene eller der kommer en bil.
__________________
Citat:
Life is short so... Kiss slowly - laugh insanely - love truly.

Førtidspensionist siden 1/9-2018.
frubipolar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2017, 09:06   #6
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frubipolar Se meddelelser
Hej

Jeg trappede for 2 år siden ud af dem.
Over nogle måneder kom jeg ned på mindste dosis og psykiater gav mig valget om jeg ville bruge næsten en månede på yderlig nedtrapning eller om jeg ville prøve en kold tyrker.
Jeg valgte den kolde tyrker.
De første 2dage var helt okay, men så blev jeg godt nok skidt... Svimmelhed, kvalme, uvirkeligheds følelse, søsyge (jorden gyngede), lys glimt.
Det hele aftog langsomt, efter 14 dage var der kun lidt svimmelhed og lidt lysglimt tilbage.

I dag , efter 2 år, kan jeg stadig få lysglimt, når jeg går i mørke og der er langt mellem lygtepælene eller der kommer en bil.
Det lyder genkendeligt. Hver gang jeg er gået en dosis ned så er ophørssymptomer også kommet efter et par dage. Jeg har på mandag været ude af da i 14 dage. Kan da også mærke at det klinger lidt af med hedeture og de stød i hovedet.
Jeg undrer mig over at man intet får at vide om alle de symptomer der er når man får medicinen og når man stopper. Jeg havde også nogle heftige reaktioner på det, da jeg startede op. Det må være nogle skrape sager?
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2017, 03:09   #7
frubipolar
Hvor skulle jeg ellers være
 
frubipolars avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2013
Indlæg: 176
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
frubipolar er ny på vejen
Jeg husker ikke at jeg havde problemer i opstarten, så enten havde jeg ikke eller også var det kun få gener..... Altså ud over de 15 kg der kom på.. ;-(

Men ja, man bør oplyses om at der er bivirkninger ved udtrapningen og ikke kun ved brugen af medicinen.
__________________
Citat:
Life is short so... Kiss slowly - laugh insanely - love truly.

Førtidspensionist siden 1/9-2018.
frubipolar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2017, 22:38   #8
Marshall
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-08 2016
Indlæg: 23
Blog Indlæg: 1
Styrke: 8
Marshall er ny på vejen
Hej Løvinden, har du ikke prøvet SSRI medicin først? venlafaxin er SNRI medicin. De nye SSRI antidepressive mediciner har færre bivirkninger.
Marshall er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2017, 11:55   #9
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frubipolar Se meddelelser
Jeg husker ikke at jeg havde problemer i opstarten, så enten havde jeg ikke eller også var det kun få gener..... Altså ud over de 15 kg der kom på.. ;-(

Men ja, man bør oplyses om at der er bivirkninger ved udtrapningen og ikke kun ved brugen af medicinen.
Mærkeligt nok har jeg taget mere på her under udtrapningen!

Citat:
Oprindeligt indsendt af Marshall Se meddelelser
Hej Løvinden, har du ikke prøvet SSRI medicin først? venlafaxin er SNRI medicin. De nye SSRI antidepressive mediciner har færre bivirkninger.
Jo jeg fik først et af de nye mærker (sertralin), men det virkede ikke godt nok på min angst. Så derfor fik jeg Venlafaxin.
Mit problem var mere angst end depression.

Nu er jeg ude af det 14 dage i dag, men det har bare overrasket mig så forholdsvis udfordrende det var at blive det kvit.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension