K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-01-2017, 15:31   #11
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
det jeg mente var at hvis du kunne arbejde 20 timer som uddannet er det tit den samme løn som et fleksjob, da man jo kun får løn efter de arbejdene timer + tilskud og ikke for 37 timer som før i tiden.
Mange fleksjobber er gået meget ned i løn, jeg fik efter gl ordning ca 25000,- og ca 18500.- nu
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 17:21   #12
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
det jeg mente var at hvis du kunne arbejde 20 timer som uddannet er det tit den samme løn som et fleksjob, da man jo kun får løn efter de arbejdene timer + tilskud og ikke for 37 timer som før i tiden.
Mange fleksjobber er gået meget ned i løn, jeg fik efter gl ordning ca 25000,- og ca 18500.- nu
Hmm men 20 timer i fleksjob + flekslønstilskud må da give mere end 20 timer i alm arbejde?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 20:48   #13
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
kommer meget an på hvad du får løn
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 22:00   #14
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
kommer meget an på hvad du får løn
Kan du give et eksempel med 20 timer om ugen, hvor man får mere i alm arbejde end fleksjob?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2017, 11:17   #15
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gryphon Se meddelelser
@Nørd - hvad vil det sige at være selvforsørgende på deltid?
Som ankestyrelsen fortolker loven så forudsætningen for at få fleksjob er at løntilskuddet ikke kan udgøre mindre end halvdelen.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155034

Dette betyder i praksis at hvis man arbejder 100% effektivt så bliver man normalt ikke tildelt fleksjob hvis man kan arbejde mere end ca. 18,5 time om ugen.

Hvis du kommer i arbejdsprøvning og viser en arbejdsevne på 20 timer er det derfor sandsynligt at du får besked om at gå ud og finde et job på 20 timer på det ordinære arbejdsmarked og leve af det.

Problemet er at hvis du har en arbejdsevne på 20 timer så er du ikke længere berettiget til dagpenge når du er arbejdsløs fordi du er for syg ifølge dagpengesystemet, men du er rask ifølge sygedagpengesystemet, så i tilfælde af arbejdsledighed har du kun muligheden for kontanthjælp.
Når du er i arbejde skal du altid kunne leve af 20 timers løn uanset om du får lav løn eller høj.

Så er det at nogen af os har oplevet at kommunerne ikke ønsker at arbejdsprøve os men bare ud i det blå vurderer at vi kan arbejde mere end 20 timer og raskmelder os.
Kommunerne kalder det stationær, hvilket betyder at man kan ikke blive mere rask end man er nu selv om man er sygemeldt i længere tid, men da kommunen jo vurderer en arbejdsevne over 20 timer, så er vi ikke i målgruppen for fleks, ressourceforløb, pension eller revalidering.
Det vurderede timeantal har ingen hold i virkeligheden men det er kommunen ligeglade med for så slipper de for at betale sygedagpenge og efterfølgende jobafklaringsforløb.

En ekstra krølle på halen er at det jo er nødvendigt at være stationær for at kunne få fleks, hvis du kan arbejde 15 timer ugentligt, så kræver det at du ikke over tid kan blive mere rask og kunne arbejde mere.
Det er denne stationære tilstand alle syge som drømmer om fleks ønsker fordi det er en forudsætning for at blive bevilget fleks, som kommunerne bruger imod os ved raskmeldingen på et timeantal som kommunen selv gætter sig til uden arbejdsprøvning.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2017, 19:05   #16
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Min erfaringer, at det betyder utrolig meget hvilke professionelle folk, der er rundt om en, når man skal modtage hjælp fra det offentlige.
Har du en go læge? Var du tilknyttet en go psykiater? Er der en på jobcentret du føler dig særlig tryg ved?
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2017, 00:30   #17
gryphon
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2017
Indlæg: 9
Styrke: 0
gryphon er ny på vejen
@Løvinden, jeg er lige flyttet, så har ikke været hos min nye læge endnu. Ham psykiateren jeg var tilknyttet, var rigtig fin, men det er som sagt mange år siden... Har ikke mødt så mange på jobcenteret, kun en, og hende føler jeg mig ikke tryg ved...
gryphon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 21:15   #18
gryphon
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2017
Indlæg: 9
Styrke: 0
gryphon er ny på vejen
update og flere spørgsmål

Hej kære mennesker,
jeg har nu sygemeldt mig for et par måneders tid siden, og har været til to møder med jobcenter. Min sagsbehandler har oplyst mig, at jeg ikke bare kan komme i fleksjobs-vurderings-forløb (eller hvad det nu hedder), fordi de ikke kan vurdere det udfra de oplsyninger de har, der skal indhentes en dyr speciellæge-erklæring, som de ikke bare gør. Derfor skal jeg vente til min sygedagpenge-periode på 22 uger er udløbet, før de kan foretage en form for vurdering. Indtil da skal jeg i noget kursus-forløb og virksomhedspraktik på nedsat timeantal (ikke jobafklaring, bare praktik).

Kan det virkelig passe? At jeg bare må vente? Har jeg nogen rettigheder i forbindelse med indhendhentning af sådan en erklæring?

I "min plan" på jobnet står der:
"Foretage en samlet vurdering af behovet for indsats:
Vi vurderer, at du på sigt vil kunne genoptage nuværende eller andet arbejde på almindelige vilkår, og at der ikke behov for at iværksætte andre tiltag for at hjælpe dig tilbage til arbejdsmarkedet.”
Jeg har skrevet til min sagsbehandler at det undrer mig, og spørger ind til på hvilken baggrund denne vurdering er foretaget... mig skal de sgu ikke løbe om hjørner med...

på forhånd tak for input og hjælp
mvh Gryphon
gryphon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2017, 21:32   #19
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Praktikken kan sagtens komme til at fungere som afklaring hvis du er nøjagtig med at notere i en dagbog, hvordan praktikken påvirker dig dag for dag og time for time... også når du kommer hjem.

Jeg har i min afklaring 2 gange selv iværksat praktik som indgik i vurderingen.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2017, 07:22   #20
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af KageØre Se meddelelser
Praktikken kan sagtens komme til at fungere som afklaring hvis du er nøjagtig med at notere i en dagbog, hvordan praktikken påvirker dig dag for dag og time for time... også når du kommer hjem.

Jeg har i min afklaring 2 gange selv iværksat praktik som indgik i vurderingen.
Inspiration til dagbog kan findes her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension