K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-10-2016, 09:34   #1
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Supplerende kontanthjælp

På baggrund af en debat andetsteds har jeg brug for, at få min viden opdateret.

Så vidt jeg ved har det tidligere været muligt, at have få timer ordinært arbejde og så få suppleret op af kontanthjælp.

Er dette ikke længere muligt?

Kan det være rigtigt, at man mister retten til kontanthjælp selv ved få timers ordinært arbejde?

For et par dage siden fandt jeg noget om 225 timers-reglen.
Jeg husker ikke lige hvor, så kan desværre ikke linke.
"Når en person har arbejdet 225 timer svarende til 6 ugers arbejde, vil den pågældende igen være berettiget til fuld hjælp. Alle 225 timer skal ligge efter det tidspunkt, hvor hjælpen blev reduceret eller bortfaldt. For ægtepar skal begge ægtefæller have arbejdet 225 timer svarende til 6 ugers arbejde, for at ægteparret igen er berettiget til fuld hjælp"

Som jeg forstår det, så skal man lige ned i møget inden man kan begynde at optjene timer (de 225).

Og så skal man have arbejdet de 225 timer før man igen er berettiget til kh.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2016, 10:03   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Man skulle have arbejdet 113 timer i perioden 1. april til 30. september i år for ikke at blive beregnet efter kontanthjælpsloftet her 1. oktober 2016.

Herefter 225 timer inden 1. oktober 2017, som jeg ser det.

Det er ikke selve kontanthjælpen, der berøres men den skattefri boligstøtte og evt særlige boligstøtte §34, der kan blive beskåret.

https://www.borger.dk/SiteCollection...jaelpsloft.pdf

Mener ikke, der er ændret i reglerne om, at modtager man kontanthjælp og har lønindtægt modregnes noget af lønnen i kontanthjælpen.

Sidst redigeret af stampe; 04-10-2016 kl. 10:07.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2016, 13:19   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Man kan godt få supplerende kh.
Læg mærke til at der står: "vil den pågældende igen være berettiget til fuld hjælp."

Der er tale om, at hvis nu man f.eks. 1. november 2016 ikke har de timer man skal, bliver man jo sanktioneret. Lad os sige at det er en ugift der normalt får 14575 kr før skat i kh.
Hvis vedkommende så ikke har timerne 1. november 2016, vil vedkommende ved udbetalingen sidst i november, få 13575 kr før skat.
Dette vil vedkommende derefter få hver måned, indtil personen opfylder 225-timers reglen.

Og ja, så kommer der en ting man GODT kan være arrig over. For hvis man først har mistet hele den ene ydelse som gift, eller de 1000 kr før skat som ugift på høj sats, tæller timerne før ikke med.
Så her i eksemplet, vil timerne før 1. november 2016, ikke tælle med.

Vedkommende kan så måske være heldig at finde 100 timer i november og 125 timer i december. Så vil vedkommende opfylde 225-timers reglen 1. januar 2017, og derved kunne få fuld kh sats igen, ved udbetalingen sidst i januar 2017.

Ang supplerende kh, så er det lidt nemmere at forklare det den anden vej. Nemlig modregning af løn i kh.
Når de modregner, tager de lønnen før skat, men efter amb og atp. Det tal trækker de 25,74 kr fra, pr time vedkommende har arbejdet den måned. (en lille "bonus").
Tallet trækker de så fra kh satsen før skat.

Så lad os sige at vedkommende i mit eksempel, i november måned har 50 timer, og får i alt 5152 kr i løn (før skat, efter amb. Passer cirka med timeløn på 112 kr).
Så skal der trækkes 25,74x50=1287 fra de 5152 kr.
5152-1287=3865 kr
De 3865 kr trækkes så fra kh satsen før skat, som så i eksemplet er 13575 kr før skat (grundet sanktion fra 225-timers reglen).
13575-3856= 9710

Så vedkommende får den måned:
Løn = 5152 kr før skat, efter atp og amb
Kh = 9710 kr før skat

OG når kh loftet beregnes den måned, indgår kh satsen i loftet med:
14575-5152= 9423 kr

I beregning af loft skal der nemlig ses bort fra sanktionen, men også fra de 25,74 kr pr time.

Håber opstillingen giver mening

----

Stampe: tror du blandet 225-timers reglen og kh loftet sammen.
Loftet = påvirker boligstøtte og §34
225-timers reglen = påvirker kh satsen
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2016, 22:15   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Håber opstillingen giver mening
Det giver rigtig god mening.

Men når jeg står overfor en kh-modtager, som åbenbart har misforstået noget, og mener, at han fuldstændig mister retten til kontanthjælp hvis han har bare ganske få timer ordinært arbejde, hvor finder jeg så bevis for det modsatte?

Så fandt jeg sørme det jeg ledte efter:

" Arbejdsindtægter m.v.

§ 31. Har ansøgeren eller ægtefællen arbejdsindtægter eller in dtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp efter §§ 22-25 bort fra 25 kr. pr. udført arbejdstime, jf. dog stk. 2. Det beløb, der samlet kan ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned pr. person.

Stk. 2. For personer, der deltager i en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse efter lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, fradrages indtægter fra arbejde på op til 24.000 kr. pr. år ikke i hjælpen.

Stk. 3. For personer, der ikke har en fastsat arbejdstid, beregnes timetallet ud fra indtægten divideret med den omregningsfaktor, som er fastsat efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for omregningen
."
https://www.retsinformation.dk/Forms...7-5ba65dec5831
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2016, 22:53   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Vovse:
Lige præcist

I denne version af aktivloven: http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c6589 kan man også finde relevante principafgørelser der har relevans for de enkelte paragraffer
(Vær obs på, at medmindre der står at satserne i den version er 2016, så er de det ikke)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2016, 09:07   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
I denne version af aktivloven: http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c6589 kan man også finde relevante principafgørelser der har relevans for de enkelte paragraffer
Tusind tak.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension