K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-11-2016, 20:16   #1
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
påtænkt Sygedagpenge stop

Når man er blevet partshørt efter § 19 i forvaltningsloven og sagsbehandleren fastholder, at det påtænkte stop af sygedagpenge med virkning fra samme dag, som SB sendte denne afgørelse og henviser til, at man bare kan søge kontanthjælp.

Er mit spørgsmål følgende, må sygedagpengene stoppe, når det verserer en klagesag. ?

Må SB nøjes med kun at vurdere ud fra en statusattest ?

Når SB vurderer, at vedkommende kan vende tilbage tilbage til ordinært arbejde på nedsat tid og med mentor støtte, er vedkommende så ikke. at betragte som uarbejdsdygtig i en vis grad, når vedkommende ikke kan vende tilbage sit normale arbejdsområde ( Psykisk syg og i medicinsk behandling, samt stress ramt)
- Og burde vedkommende grundet denne uarbejdsdygtighed få forlænget sine sygedagpenge ?

Det kan godt være ?? er besvaret tidligere, men jeg har været fraværende fra K10 temmelig længe

Venligst
M2Y
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2016, 22:55   #2
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
har læs og læs ..

Men jeg har stadig ikke fundet svar på, om SB må stoppe udbetalingen af sygedagpenge når der er iværksat en klagesag.

Er der nogen af jer kloge hoveder, som kan svare mig på dette. ?

Jeg har også løst mig frem til, at inden sygedagpengene stopper, skal der tages stilling til om vedkommende kan genoptage sit tidligere ordinære arbejde og hvis dette ikke er tilfældet, skal der iværksættes en afklaring af arbejdsevnen Hvilket man har krav på sådan som jeg læser reglerne.
Men bliver sygedagpengene forlænget på denne baggrund efter § 27 stk. 3-4 ?

Vh
M2Y
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2016, 23:15   #3
Ms_MoneyPenny
Føler sig hjemme på K10
 
Ms_MoneyPennys avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2014
Alder: 47
Indlæg: 44
Styrke: 10
Ms_MoneyPenny er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af maybeline2you Se meddelelser
Men jeg har stadig ikke fundet svar på, om SB må stoppe udbetalingen af sygedagpenge når der er iværksat en klagesag.
Ja. Ydelsen fortsætter ikke "bare fordi" der er klaget. En klage har ikke en opsættende virkning.

Du har ikke krav på at blive arbejdsprøvet.

Hvad var du spurgte til om forlængelsesmulighederne? Stillingtagen til disse sker efter 22 ugers sygemelding, hvis du fortsat vurderes uarbejdsdygtig.

§ 27.1.3 - du forventes fuld rask inden for en given periode OG du er under eller afventer behandling

§ 27.1.4 - din sag er så tilstrækkeligt belyst med dokumentation for praktikforløb og lægepapir, at sygedagpengesagen kan forelægges Rehabiliteringsteamet med henblik på teamet indstiller til enten fleksjob, ressourceforløb eller førtidspension.
Ms_MoneyPenny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2016, 23:56   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du kan læse om forlængelses mulighederne her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Rigtigt at en klage ikke har opsættende virkning...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 14:02   #5
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Okay... så kommunen må altså godt stoppe udbetalingen, selv om der er en igangværende klagesag.
Det undre mig bare en hel del, fordi der i lovgivningen stå, at det først sker, når det ER truffet en afgørelse.
Hvilket jo ikke er tilfældet, når det skal revurderes om borgeren har ret i sin klage eller ej og derved ER den endelige afgørelse ikke truffet, før klagesagen går i ankestyrelsen ?

Når kommunen påtænker dette Stop skal de også inden 2 uger tage stilling til, hvilken foranstaltning, der kan få dig tilbage i arbejde.
Hvilket kommunen ikke har taget stilling, men vurderer, at vedkommende bare skal ha ordinært arbejde.
Du skriver, at vedkommende ikke har krav på arbejdsprøvning
Men når man grundet sin sygdom ikke kan vende tilbage til tidligere job, grundet sygdommen og kommunen vurdere, at det ordinære arbeje skal være på nedsat tid med tilknyttet mentorordning, virker det på mig selvmodsigende.
Derfor mener jeg, at jobafklaringsforløbet burde ha været taget i anvendelse.
Eller er det mig, som tager helt fejl ?

Vedkommende er blevet henvist til at søge kontanthjælp og skal søge dem med det samme, men som jeg læser reglerne, skal vedkommende, hvis jobafklaringsforløbet igangsættes have en ydelse svarende dertil.
Er det korrekt forstået ?
Venligst M2Y, som er lidt rusten vedr. lovstof pt. 😕
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 15:53   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis borgeren stadig er sygemeldt når sygedagpengene stopper....så skal borgeren i jobafklaringsforløb...

I et jobafklaringsforløb vil man få en ydelse som svare til kontanthjælp men uden at den reguleres af ægtefælles indtægt..

Men hvis borgeren bliver raskmeldt ja så hedder det alm kontanthjælp...

Læs mere her https://www.retsinformation.dk/Forms...b-cd47280be384

Uanset hvad....så skal man ALTID klage over dette....da kommunerne laver enormt mange fejl i denne slags sager..

Klagen har så ikke opsættende virkning...som skrevet tidligere...så man kan ikke undgå at sygedagpengene stopper ved at klage...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 16:12   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af maybeline2you Se meddelelser
Okay... så kommunen må altså godt stoppe udbetalingen, selv om der er en igangværende klagesag.
Det undre mig bare en hel del, fordi der i lovgivningen stå, at det først sker, når det ER truffet en afgørelse.
Hvilket jo ikke er tilfældet, når det skal revurderes om borgeren har ret i sin klage eller ej og derved ER den endelige afgørelse ikke truffet, før klagesagen går i ankestyrelsen ?

Når kommunen påtænker dette Stop skal de også inden 2 uger tage stilling til, hvilken foranstaltning, der kan få dig tilbage i arbejde.
Hvilket kommunen ikke har taget stilling, men vurderer, at vedkommende bare skal ha ordinært arbejde.
Du skriver, at vedkommende ikke har krav på arbejdsprøvning
Men når man grundet sin sygdom ikke kan vende tilbage til tidligere job, grundet sygdommen og kommunen vurdere, at det ordinære arbeje skal være på nedsat tid med tilknyttet mentorordning, virker det på mig selvmodsigende.
Derfor mener jeg, at jobafklaringsforløbet burde ha været taget i anvendelse.
Eller er det mig, som tager helt fejl ?

Vedkommende er blevet henvist til at søge kontanthjælp og skal søge dem med det samme, men som jeg læser reglerne, skal vedkommende, hvis jobafklaringsforløbet igangsættes have en ydelse svarende dertil.
Er det korrekt forstået ?
Venligst M2Y, som er lidt rusten vedr. lovstof pt. 😕
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats:
"§ 68 d. En sygedagpengemodtager, som er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, jf. § 7 i lov om sygedagpenge, og som ikke kan få forlænget sygedagpengene efter § 27 i lov om sygedagpenge, har ret til at få et jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene. Tilsvarende gælder for en person, der på første fraværsdag ville have haft ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis personen ikke var omfattet af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1, i lov om sygedagpenge, jf. § 24 a i lov om sygedagpenge. En person, som fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, men hvis ret til sygedagpenge ophører efter § 24 c, stk. 1, i lov om sygedagpenge, har ret til at få et jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene. Under jobafklaringsforløbet skal personen have en individuelt tilpasset, tværfaglig og helhedsorienteret indsats med udgangspunkt i personens forudsætninger og behov, herunder helbredstilstand, jf. § 68 f. "

Den er der nogen kommuner der forsøger at snige sig udenom, ved at "raskmelde" borger, og stoppe sygedagpengene på det grundlag.
For som der står: "som er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom".

Så grunden til at de, som det ser ud nu, "kan" henvise til kontanthjælp, er hvis borger ikke er "uarbejdsdygtig".

Det med nedsat tid, hvor nedsat er der tale om? 20 timer om ugen? 25 timer om ugen? 30 timer om ugen?

---

Og så skriver du:
"Det undre mig bare en hel del, fordi der i lovgivningen stå, at det først sker, når det ER truffet en afgørelse."

Men det er der jo også.
Den første afgørelse kommunen træffer, er gældende. Og det vil den være, indtil evt ankestyrelsen omstøder den.
Det kører desværre efter "skyldig til andet er bevist", hvis man kan sige det sådan
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension