K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-03-2016, 14:35   #1
mullamulla3
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2011
Alder: 32
Indlæg: 50
Styrke: 13
mullamulla3 er ny på vejen
225 timer - hvem bliver ramt?

Jeg har søgt og søgt for at finde ud af hvem der egentlig bliver ramt af 225-timers reglen, men har endnu ikke fundet ud af det, eller derimod hvem der undtages.

Jeg selv er 24, diagnostiseret med emotionel ustabil personlighedsstruktur af borderline type, vurderet aktivitetsparat, er i behandling for min borderline.
Vil jeg blive ramt?

Min mor på 62, på kontanthjælp - søgt førtidspension siden 1999 - har en masse fysiske skavanker, samt angst og er blevet diagnostiseret psykisk nedslidt af tre forskellige psykiatere, uafhængigt af hinanden.
Vil hun blive ramt?

Nu har jeg diskuteret med min mor i de sidste par dage, og hun mener vi begge bliver ramt, og vil miste 1000 kr. hver.
Men jeg mener jo at vi skal undtages.

Nogen der kan hjælpe, og evt. henvise til nogle paragraffer?
mullamulla3 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 15:04   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Først og fremmest:
Ugifte på højeste satser (10968/14575), mister 1000 kr før skat, hvis de ikke fritages og ikke opfylder 225-timers reglen.
Hvis man får andre beløb, eller er gift, er det anderledes.

Ang hvem der undtages, så er den desværre ret meget op til fortolkning pt., da der endnu ikke er kommet en uddybende vejledning/bekendtgørelse.

Men hvis vi kigger i loven står der:
"§13f
Stk. 12. Opgørelsen af arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder efter stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, sker for hver ægtefælle for sig. Perioden på 12 kalendermåneder for både en ægtefælle, jf. stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, og en ugift person, jf. stk. 6, nr. 2, forlænges med

1) perioder, hvor den pågældende ikke har kunnet arbejde på grund af dokumenteret sygdom,

2) perioder, hvor den pågældende har haft ret til fravær ved graviditet, barsel eller adoption, jf. § 13, stk. 7, nr. 4,

3) perioder, hvor den pågældende har modtaget støtte efter lov om social service til pasning af handicappet barn eller døende nærtstående eller efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel til pasning af alvorligt sygt barn,

4) perioder, hvor den pågældende har aftjent værnepligt,

5) perioder, hvor den pågældendes arbejdsevne har været vurderet så begrænset, at vedkommende ikke har kunnet opnå beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, jf. stk. 9, og

6) perioder, hvor den pågældende har været under ordinær uddannelse eller anden uddannelse eller opkvalificering til uddannelse, hvor der ikke stilles krav om udnyttelse af arbejdsmulighederne, eller hvor den pågældende har modtaget en anden offentlig forsørgelsesydelse, der ikke er betinget af, at vedkommende udnytter sine arbejdsmuligheder. "

Så altså, i perioder hvor man opfylder en af ovenstående, er man fritaget.
Problemet med nr 5 er, at det er op til kommunen at vurdere.
Grunden til at aktivitetsparate ikke pr automatik er fritaget, er at regeringen mener, at der er aktivitetsparate der godt kan arbejde 225 timer om året i ordinært arbejde.
MEN ministeren siger også at hvis man pga f.eks. nedsat arbejdsevne, store skånebehov eller lignende, ikke har mulighed for at opfylde den, må kommunen ikke sanktionere, hvis man så ikke opfylder den. Dette har vi dog endnu ikke noget skriftligt på endnu.

I den startvejledning der indtil videre er sendt til kommunerne, står der blandt andet:
"Det er forudsat, at følgende grupper ikke er omfattet af 225 timers reglen:

• Personer med en så begrænset arbejdsevne, at kommunen ud fra et konkret skøn vurderer, at de pågældende
ikke på nuværende tidspunkt vil kunne arbejde på det ordinære arbejdsmarked. Det må forventes, at en stor andel
af de personer, der er vurderet som aktivitetsparate, vil være omfattet af undtagelsen. Omvendt må det forventes,
at alle jobparate og de fleste uddannelsesparate vil være omfattet af 225-timerskravet.
• Personer, der modtager integrationsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp, hvor kommunen sammen med
borgeren er påbegyndt udfyldelse af den forberedende del af rehabiliteringsplanen med henblik på forelæggelse
for rehabiliteringsteamet forud for en afgørelse om visitation til ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension."

Men igen, det er ikke en officiel vejledning/bekendtgørelse, og det er som sagt pt op til kommunerne at vurdere. Og det de indtil videre har at vurdere ud fra, tja, det er det jeg har citeret.

Link til hvor startvejledningen kan findes: http://star.dk/da/Reformer/Jobreform...form-2016.aspx

Link til Lov om aktiv socialpolitik, jeg citerede paragraffer fra: http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c6589
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 15:24   #3
mullamulla3
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2011
Alder: 32
Indlæg: 50
Styrke: 13
mullamulla3 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Først og fremmest:
Ugifte på højeste satser (10968/14575), mister 1000 kr før skat, hvis de ikke fritages og ikke opfylder 225-timers reglen.
Hvis man får andre beløb, eller er gift, er det anderledes.

Ang hvem der undtages, så er den desværre ret meget op til fortolkning pt., da der endnu ikke er kommet en uddybende vejledning/bekendtgørelse.

Men hvis vi kigger i loven står der:
"§13f
Stk. 12. Opgørelsen af arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder efter stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, sker for hver ægtefælle for sig. Perioden på 12 kalendermåneder for både en ægtefælle, jf. stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, og en ugift person, jf. stk. 6, nr. 2, forlænges med

1) perioder, hvor den pågældende ikke har kunnet arbejde på grund af dokumenteret sygdom,

2) perioder, hvor den pågældende har haft ret til fravær ved graviditet, barsel eller adoption, jf. § 13, stk. 7, nr. 4,

3) perioder, hvor den pågældende har modtaget støtte efter lov om social service til pasning af handicappet barn eller døende nærtstående eller efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel til pasning af alvorligt sygt barn,

4) perioder, hvor den pågældende har aftjent værnepligt,

5) perioder, hvor den pågældendes arbejdsevne har været vurderet så begrænset, at vedkommende ikke har kunnet opnå beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, jf. stk. 9, og

6) perioder, hvor den pågældende har været under ordinær uddannelse eller anden uddannelse eller opkvalificering til uddannelse, hvor der ikke stilles krav om udnyttelse af arbejdsmulighederne, eller hvor den pågældende har modtaget en anden offentlig forsørgelsesydelse, der ikke er betinget af, at vedkommende udnytter sine arbejdsmuligheder. "

Så altså, i perioder hvor man opfylder en af ovenstående, er man fritaget.
Problemet med nr 5 er, at det er op til kommunen at vurdere.
Grunden til at aktivitetsparate ikke pr automatik er fritaget, er at regeringen mener, at der er aktivitetsparate der godt kan arbejde 225 timer om året i ordinært arbejde.
MEN ministeren siger også at hvis man pga f.eks. nedsat arbejdsevne, store skånebehov eller lignende, ikke har mulighed for at opfylde den, må kommunen ikke sanktionere, hvis man så ikke opfylder den. Dette har vi dog endnu ikke noget skriftligt på endnu.

I den startvejledning der indtil videre er sendt til kommunerne, står der blandt andet:
"Det er forudsat, at følgende grupper ikke er omfattet af 225 timers reglen:

• Personer med en så begrænset arbejdsevne, at kommunen ud fra et konkret skøn vurderer, at de pågældende
ikke på nuværende tidspunkt vil kunne arbejde på det ordinære arbejdsmarked. Det må forventes, at en stor andel
af de personer, der er vurderet som aktivitetsparate, vil være omfattet af undtagelsen. Omvendt må det forventes,
at alle jobparate og de fleste uddannelsesparate vil være omfattet af 225-timerskravet.
• Personer, der modtager integrationsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp, hvor kommunen sammen med
borgeren er påbegyndt udfyldelse af den forberedende del af rehabiliteringsplanen med henblik på forelæggelse
for rehabiliteringsteamet forud for en afgørelse om visitation til ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension."

Men igen, det er ikke en officiel vejledning/bekendtgørelse, og det er som sagt pt op til kommunerne at vurdere. Og det de indtil videre har at vurdere ud fra, tja, det er det jeg har citeret.

Link til hvor startvejledningen kan findes: http://star.dk/da/Reformer/Jobreform...form-2016.aspx

Link til Lov om aktiv socialpolitik, jeg citerede paragraffer fra: http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c6589
Tak for svaret..
Ja, det er jo ikke fordi man bliver meget klogere.
Lad os antage at kommunen vurdere at jeg skal arbejde 225 timer, kan man så klage over den vurdering?

Og hvornår får man egentlig besked om det fra kommunen, om man skal arbejde 225 timer eller ej.
mullamulla3 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 15:31   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ang om man kan klage over at ikke blive fritaget: pas, det ved jeg faktisk ikke.
Men en afgørelse om at de vil sanktionere en, fordi man ikke har arbejdet de 225 timer, den kan man klage over.

Hvornår man får besked:
Altså de må tidligst tælle timer fra 1. april. Men jeg tror ikke de må tælle fra før borger er oplyst om 225-timers reglen.
Kommunerne er vidst meget på overarbejde pt, for at nå at kigge samtlige sager igennem. De skal jo også vurdere hvem der skal over på integrationsydelsen, og lave beregninger ift loftet. Alt sammen inden for en relativt kort periode.
Så om de når alle inden 1. april, det ved jeg desværre ikke. Men jeg tror at de arbejder på højtryk
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 15:36   #5
mullamulla3
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2011
Alder: 32
Indlæg: 50
Styrke: 13
mullamulla3 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Ang om man kan klage over at ikke blive fritaget: pas, det ved jeg faktisk ikke.
Men en afgørelse om at de vil sanktionere en, fordi man ikke har arbejdet de 225 timer, den kan man klage over.

Hvornår man får besked:
Altså de må tidligst tælle timer fra 1. april. Men jeg tror ikke de må tælle fra før borger er oplyst om 225-timers reglen.
Kommunerne er vidst meget på overarbejde pt, for at nå at kigge samtlige sager igennem. De skal jo også vurdere hvem der skal over på integrationsydelsen, og lave beregninger ift loftet. Alt sammen inden for en relativt kort periode.
Så om de når alle inden 1. april, det ved jeg desværre ikke. Men jeg tror at de arbejder på højtryk
Okay, men hvis de vurdere at man skal arbejde 225 timer, så får man vel besked inden for den nærmeste fremtid?

Jeg er jo vurderet aktivitetsparat, og i den vurdering har de jo skrevet, at jeg ikke er i stand til at komme i gang med uddannelse eller arbejde inden for det næste år.
Så hvis de mener at jeg skal ud 225 timer, så modsiger de jo sig selv i den vurdering de lige har lavet?
mullamulla3 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 15:41   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis vi nu siger at du får besked den 1. maj, og ikke er fritaget, så må de vidst først begynde at tælle timer fra 1. maj. Pga overgangsperioden, er det i starten 113 timer inden for 6 mdr. Så hvis du får besked 1. maj, må de tidligst sanktionere dig pga 225-timers reglen den 1. november.
Men jeg tror at de fleste kommuner når det senest i april måned.
Har hørt om kommunalarbejdere der pt arbejder over i blandt andet weekenderne pt, fordi de har så travlt med at skulle nå så mange som muligt, inden 1. april. Om det så når det, tja, det ved vi ikke.

Aktivitetsparat er at du f.eks. ikke kan starte i uddannelse under alm vilkår, eller ikke kan starte i ordinært arbejde på fuld tid pt.
Så der kan godt være aktivitetsparate der f.eks. kan arbejde 15 timer om ugen.
225 timers reglen svarer vidst til i gennemsnit 4-5 timer om ugen.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 15:53   #7
mullamulla3
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2011
Alder: 32
Indlæg: 50
Styrke: 13
mullamulla3 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Hvis vi nu siger at du får besked den 1. maj, og ikke er fritaget, så må de vidst først begynde at tælle timer fra 1. maj. Pga overgangsperioden, er det i starten 113 timer inden for 6 mdr. Så hvis du får besked 1. maj, må de tidligst sanktionere dig pga 225-timers reglen den 1. november.
Men jeg tror at de fleste kommuner når det senest i april måned.
Har hørt om kommunalarbejdere der pt arbejder over i blandt andet weekenderne pt, fordi de har så travlt med at skulle nå så mange som muligt, inden 1. april. Om det så når det, tja, det ved vi ikke.

Aktivitetsparat er at du f.eks. ikke kan starte i uddannelse under alm vilkår, eller ikke kan starte i ordinært arbejde på fuld tid pt.
Så der kan godt være aktivitetsparate der f.eks. kan arbejde 15 timer om ugen.
225 timers reglen svarer vidst til i gennemsnit 4-5 timer om ugen.
Hmm.. er bare så nervøs for at jeg bliver ramt.. Jeg kan jo ikke

De har selv skrevet følgende om mig:
Trine vurderes til at være ung under 30 år der ikke vil kunne påbegynde en ordinær uddannelse indenfor et år og gennemfører denne, fordi hun har helbredsmæssige problemer, svær angst. Der tilkendegivet ønske om deltagelse i tilbud aktivitet, dog er der ingen tilbud af en sådan art der vil kunne tilgodese de voldsomme skånebehov som trine har.

Det skrev de, og det er før jeg fik diagnosen borderline.
Men er det ens sagsbehandler der sidder alene og vurderer det?
mullamulla3 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 15:59   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg tror at denne:" dog er der ingen tilbud af en sådan art der vil kunne tilgodese de voldsomme skånebehov som trine har." bliver ret vigtig.
For hvis du ikke kan deltage i nogen tilbud, hvordan skulle du så kunne arbejde de timer?

Så vidt jeg ved, ja, så er det ens sagsbehandler der vurderer det. Sagsbehandler har muligvis fået nogen retningslinjer af sin chef, til at foretage vurderingen
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 16:10   #9
mullamulla3
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2011
Alder: 32
Indlæg: 50
Styrke: 13
mullamulla3 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Jeg tror at denne:" dog er der ingen tilbud af en sådan art der vil kunne tilgodese de voldsomme skånebehov som trine har." bliver ret vigtig.
For hvis du ikke kan deltage i nogen tilbud, hvordan skulle du så kunne arbejde de timer?

Så vidt jeg ved, ja, så er det ens sagsbehandler der vurderer det. Sagsbehandler har muligvis fået nogen retningslinjer af sin chef, til at foretage vurderingen
Okay, jeg må jo bare vente spændt og se hvad de vurdere. Jeg håber bare jeg bliver fritaget..
mullamulla3 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 16:15   #10
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Jeg vil sige, at både du og din mor skulle søge §17.2 - det bedste middel til at få et helt team til at se på, hvad der ligger af lægevurderinger osv.
Det er en paragraf, der TVINGER kommunen til at vurdere, hvad der foreligger og hvad der skal ske.
Så starter I et undersøgelsesmaskineri og ofte - oftest - i tilfælde som Jeres, ender det med ressourceforløb og måske fleks.
I mellemtiden er I bedre stillet end på KH. Så er I nemlig på ressourceydelse - samme beløb, men fredet.

Alle i dette land kan søge 17.2 - så mange gange, de vil.

Sidst redigeret af mukke; 29-03-2016 kl. 16:18.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension