K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-05-2010, 18:33   #11
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
tak for forklaringerne/indlæggene -og vi er overhovedet ikke uenige

skønt at se at jeg ikke er den eneste der opfatter høringssvaret som i gør, py ha, så er den deroppe da ikke helt stået af
En anden ny ting er, at kommunerne IKKE må stoppe udbetalingen FØR partshøringen, men i stedet fortsætte udbetalingen.

Hvis det så efterfølgende viser sig, at det var korrekt at standse denne udbetaling, så får borgeren bare en GÆLD til kommunen i stedet.

I de "gode gamle dage" var der noget, der hed begunstiget forvaltningsakt, hvor en fejlagtig afgørelse ikke betød en gæld til kommunen, men det er så åbenbart slut her... ved sygedagpenge. (= før skulle man ikke betale penge tilbage)

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 22:58   #12
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Utrolig læsning... -Andersine85's eksempel(indlæg 11) giver den syge medborger under 1/en uge til at svare på en "snailmail"... -holder det i byretten ???

Endvidere er kommunen kun 1/en arbejdsdag til at svare medborgeren... -flot, må være Danmarks bedste, mest fejlfrie og hurtigste kommune

Udbetaling af sygedagpenge starter først DAGEN EFTER kommunen får brevet fra den sygemeldte, hvorfor dog det... -og holder det i byretten ???


************************************************** *******************************

Citat:
Ydelsescenteret modtager anmeldelse om sygefravær fra sygemeldtes virksomhed fredag den 16. oktober. Ydelsescenteret sender mandag den 19. oktober oplysningsskema og følgebrev til den sygemeldte med oplysning om konsekvenser ved, at skemaet ikke indsendes/indsendes for sent. Kommunen skal således have modtaget skemaet senest den 27. oktober.


Skemaet modtages ikke retur i kommunen den 27. oktober, og sygedagpengene stilles i bero fra og med den 28. oktober, og der iværksættes en partshøring af sygemeldte. Sidste dag med udbetaling er således den 27. oktober.

Kommunen sender i dette eksempel efterfølgende partshøringsbrevet den 29. oktober. Den sygemeldte modtager brevet den 30. oktober. Det fremgår af brevet, at den sygemeldte inden 4 uger, dvs. senest den 27. november, har mulighed for at fremsende skemaet og således fortryde den manglende medvirken, og på ny får udbetalt sygedagpenge.


Den sygemeldte sender skemaet til kommunen den 10. november. Kommunen modtager skemaet den 11. november. Udbetaling af sygedagpenge kan ske igen fra den 12. november.

Citat slut.

************************************************** *********************************

Endvidere er det vel yderst problematisk med denne konklusion når/hvis den sygemeldte IKKE modtager brevet fra kommunen(nå nej, ikke for en sagsbehandler):

Citat:
Grunden til at man må det, er fordi, at borgeren FORINDEN er oplyst om konsekvenserne ved ikke at medvirke (f.eks. i indkaldelses brevet).

Citat slut.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 01-05-2010 kl. 23:08. Årsag: Mindre tilføjelse...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 23:07   #13
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ja, så må man jo bare håbe at vedkomne ikke er blevet indlagt på hospital, og således ikke har en chance for at modtage sin post.

Ærgeligt at der så ikke bliver betalt regninger, som den indlagte, skal betale strafrenter for, idet vedkomne jo er helt uvidende om situationen.

Sørme dejligt at vores retsikkerhed er så velfungerne, at man ikke kan tillade sig at være indlagt og lign, uden at man mister den forsørgelse, man som udgangspunkt har ret til, pga netop givne situation; sygdom/tilskadekomst.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 23:34   #14
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Ja, næste gang jeg bliver sygemeldt tager jeg nok en privat socialrådgiver... -så er der - forhåbentlig - ingen problemer med sagsgangen i kommunen og økonomisk er det sikkert også en fordel!

Ærgeligt at de rigtige socialrådgiverer ikke kan fungere i det politiske system
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 23:42   #15
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Ja, så må man jo bare håbe at vedkomne ikke er blevet indlagt på hospital, og således ikke har en chance for at modtage sin post.

Ærgeligt at der så ikke bliver betalt regninger, som den indlagte, skal betale strafrenter for, idet vedkomne jo er helt uvidende om situationen.

Sørme dejligt at vores retsikkerhed er så velfungerne, at man ikke kan tillade sig at være indlagt og lign, uden at man mister den forsørgelse, man som udgangspunkt har ret til, pga netop givne situation; sygdom/tilskadekomst.

VH Popiae
Hørte i dag, at Lolland måske fremover kun skal have post HVER ANDEN DAG!!!

Og det gælder jo både TIL og FRA kommunen.

Og HVAD er det lige, lollikerne skal stå til rådighed for?

Og HVOR får de lige en anden bolig, hvis de skulle ønske at flytte?

Nå, jo... VKO mener jo, at borgerne skal kunne vælge frit, men det er måske ikke alle, der skal kunne det... kun dem, der har råd til det.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 23:51   #16
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser

Udbetaling af sygedagpenge starter først DAGEN EFTER kommunen får brevet fra den sygemeldte, hvorfor dog det... -og holder det i byretten ???


************************************************** *******************************
Jeg har også studset lidt over den paragraf, som jeg læste i den lov, hvis sygemeldte ikke møder op. (ud fra Andersine85s sidste indlæg)

At man skal meddele til ydelseskontoret om at stoppe ydelsen samme dag, som en sygemeldt ikke møder op, synes jeg er i modstrid med forvaltningsloven § 19.
Der står også i den samme paragraf, som jeg læste vedr. sygemeldte som ikke møder op, at brevet sendes til borgeren, og at man her skal høre borgeren ad, hvorfor vedkommende ikke er mødt op. Lige den sætning her kunne man godt skrive i stedet for f.eks. "før ydelsen stoppes bør borgeren partshøres, fristen for kommentar er 5 dage. Herefter kan ydelsen stoppes".

Det ville have været meget nemmere, så undgår man al den administrationsarbejde med tilbagebetaling osv....

5 ekstra på sygedagpenge er da vel ok. Sagligheden skal ske på en god måde.

Jeg har også studset lidt over en af de principafgørelser, hvor man havde kontaktet PostDanmark om, der var uregelmæssigheder i perioden. Det var der ikke. Her tænkte jeg, "jamen har man undersøgt om sagsbehandleren overhovedet nu HAR sendt brevet"?? Det sker jo af og til, at man glemmer, man er kun et menneske.......

Man hører også af og til, at en postbud faktisk gemmer al post i en sæk og gemmer sækken i et kælderrum. Jeg har selv samlet et brev op på gaden og gået hen til opgangen og puttet den i vedkommendes brevsprække. Og man ved også, at postbude kan ved en fejl putte brevet i ovenboens eller underboens brevsprække..... Det har jeg også oplevet.

Til Popiae: Ang. en sygemeldt som er indlagt. Som regel har alle forvaltninger i et system, hvor man kan se, om vedkommende er indlagt. Så lige det her, skulle det ikke være noget problem. Endvidere mener jeg også jobcentret bør godkende fraværet, når man er indlagt. Det bør være en selvfølge, forhåbentligt!
Nå det var blot min tanke...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 23:52   #17
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
og hvis så borgeren har ret, så mangler de pludselig penge fra d. 27. okt til den 12. november... det kan jo være mange penge for den enkelte .

det sker ret tit at breve ikke når frem. så at påstå at alle kommunens breve når frem er da helt hen i vejret.. + at de sendes som B post og kan være 4-5 dage undervejs hertil, samt der kan gå 2-3 dage for brevet at nå ud af kommunen.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 04:58   #18
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
curls, jeg ville ønske det var sådan, at systemet kunne se at en sygemeldt var indlagt MEN sådan var det i hvert tilfælde ikke i min mands tilfælde!

Han var indlagt på sygehus SAMTIDIG med at sagsbehandleren smækkede kassen i -fordi han var uvillig!
Hun/sagsbehandleren kunne/ville ikke se eller undersøge hvorfor manden ikke kunne møde op -skønt opfordret til at kontakte sygehuset samt fået en skriftlig besked om dette!

så......
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 02-05-2010 kl. 05:01.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 08:44   #19
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg har også været indlagt, uden at kommunen var opmærksom på dette.

Og her kan indføjes, hvis sagsbehandler IKKE tjekker dette før fratagelse, rammer det den syge, hvad hjælper så beklagelse så bagefter.

Er ikke selv blevet ramt af fratagelse hverken på sygedagpenge eller kontanthjælp, men kan godt se, at kommunerne har vige grænser. Især fordi menneskesynet handler om at den syge IKKE samarbejder, fremfor, at se på, at borgeren er syg, og derfor ikke har ressourcer til hele dette cirkus.

VH Popiae

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 09:42   #20
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Utrolig læsning... -Andersine85's eksempel(indlæg 11) giver den syge medborger under 1/en uge til at svare på en "snailmail"... -holder det i byretten ???

Endvidere er det vel yderst problematisk med denne konklusion når/hvis den sygemeldte IKKE modtager brevet fra kommunen(nå nej, ikke for en sagsbehandler):

Citat:
Grunden til at man må det, er fordi, at borgeren FORINDEN er oplyst om konsekvenserne ved ikke at medvirke (f.eks. i indkaldelses brevet).

Citat slut.
Ja, det holder faktisk i byretten (fordi der er i loven/vejledningen, at det her står)

Ift. indkaldelsesbrevet så har vi faktisk efter den der principafgørelse der bliver nævnt, pligt til at kontakte post danmark for at finde ud af, om der har været uregelmæssigheder.
Ellers er myndighedsrollen som sagsbehandleren har, skruet sådan sammen, at sagsbehandleren som udgangspunkt har ret, hvis vi har noteret i sagen, at der er afsendt et brev... beklager... (for der KAN jo ske fejl fra vores side også!)

Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Ja, så må man jo bare håbe at vedkomne ikke er blevet indlagt på hospital, og således ikke har en chance for at modtage sin post.
Nej, for det er da heldigvis en gyldig grund til udeblivelse! Så får man genoptaget pengene uden slip (hvis man har nået at stoppe dem, fordi man ikke ved at vedkommende er indlagt).
Skulle det modsatte ske, så skal man klage, klage, klage, for det vil altså være en man vinder!!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Leder efter høringssvar fra M. Frederiksen gisne Politik og Samfund 4 10-07-2013 09:47
Ministerier censurerer kritik fra høringssvar Ninja Politik og Samfund 2 05-02-2013 14:11
Ministerier får fjernet kritik fra høringssvar 1970girl Politik og Samfund 5 17-12-2012 03:29
Høringssvar fra DH phhmw Politik og Samfund 4 29-10-2010 19:08
KL´s Høringssvar om offentlighedsloven! buster Politik og Samfund 2 25-10-2010 10:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension