K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-10-2008, 14:14   #1
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
Question Sygedagpengeloven

Et spørgsmål til sygedagpengeloven (Kap 5, §7, stk. 5):
Citat:
Sygedagpengene kan ophøre tidligere, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær og kommunen efter anvendelse af arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne skønner, at den sygemeldte ikke er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.
Hvis den sygemeldtes helbredstilstand er stationær og vedkommende stadig er sygemeldt, så er vedkommende i mine ører stadig syg, og hvis tilstanden er stationær, så bliver det ikke bedre.
Så kan nogen forklare mig,hvordan arbejdsevnemetoden (det vil vel sige sagsbehandleren) kan skønne at den sygemeldte "ikke er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension"? Hvad skal den sygemeldte så gøre? (andet end, som det jo er set før, blive parkeret på kontanthjælp - MEN der hører syge jo ikke hjemme, iflg. CHF)
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2008, 20:17   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Godt spørgsmål.

Hvis man eks. har rygproblemer og har haft et rygbelastende arbejde og ikke kan stå til rådighed for dette mere, så kan man evt. stå til rådighed for et IKKE-rygbelastende job... uden revalidering.

Eks. hvis man har gjort rent, så kan man måske ikke passe det mere, mens man måske kunne arbejde i butik eller på kontor. Det skal være en individuel afgørelse, da der kan være forskellige sygdomme, forskelligt arbejde og uddannelsesbaggrund.

Sådan forstår jeg det.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 00:09   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Men så er man vel ikke sygemeldt mere, hvis man kan arbejde indenfor et andet fag?
Altså enten er man syg eller ej?

Hvis ens tilstand er stationær, er man vel istand/berettiget til en afklaring, også hvis det ligger uden for ens tidligere arbejdsområde.(såfremt det bare stadig er fuld tid, altså 37timer).
Jeg ser ingen betingelser i sygedagpengeloven om, at man kun kan få sygedagpenge, sålænge man kan vende tilbage til det samme arbejde!

Så hvidt jeg husker, gives afslag på pension jo også, hvis alt ikke har været forsøgt?
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 01:31   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det kan jo tænkes, at man kan fortsætte med at arbejde på sin nuværende arbejdsplads - men med skånehensyn... eller med en omplacering.

Næ, så er man ikke sygemeldt, hvis man kan arbejde, så er det retur til a-kassen, som så skal finde et job med evt. skånehensyn eller en anden jobtype.

Hvis sygdommen betyder, at man ikke kan arbejde indenfor det gamle fag, så afprøver man noget andet - ordinært.

Det står i arbejdsevnebekendtgørelsen.

Man skal hurtigst muligt tilbage på arbejdsmarkedet og helst i ordinær beskæftigelse, før man undersøger revalidering osv.

Ja, også før man får revalidering eller fleksjob.

Det er egentlig logisk nok - og rimeligt. Man skal klare sig selv mest muligt uden det offentliges hjælp... som jeg læser det.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 07:34   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Så må det vel betyde at vedkomne kan få alm. dagpenge?
IKKE?
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 10:06   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, det burde man kunne få.

Et klarere eksempel er måske, hvis man har fået parfumeallergi.

Hvis det konstatereres, at det er stationært, kan man jo godt stå til rådighed for butiksarbejde, men ikke i et parfumeri.

Det skal a-kassen så bare vide.

Men der er nok nogle kommuner, der af sparehensyn er "for hurtige" til at smide borgere ud af sygedagpengene med mangelfulde lægepapirer.
Men det rammer jo kommunen som en boomerang, for kan man ikke magte arbejdet, så bliver man jo sygemeldt igen og igen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 13:23   #7
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vim Se meddelelser
Et spørgsmål til sygedagpengeloven (Kap 5, §7, stk. 5):

Hvis den sygemeldtes helbredstilstand er stationær og vedkommende stadig er sygemeldt, så er vedkommende i mine ører stadig syg, og hvis tilstanden er stationær, så bliver det ikke bedre.
Så kan nogen forklare mig,hvordan arbejdsevnemetoden (det vil vel sige sagsbehandleren) kan skønne at den sygemeldte "ikke er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension"? Hvad skal den sygemeldte så gøre? (andet end, som det jo er set før, blive parkeret på kontanthjælp - MEN der hører syge jo ikke hjemme, iflg. CHF)
Som jeg læser det er der tale om de kroniske tilstande der bevirker at man ikke kan arbejde men heller ikke umiddelbart udløser pension.

Der kunne f.eks. være tale om en der var sygemeldt pga af at vedkommende var kronisk alkoholiker. Der er også forskellige svære fobier som ikke umiddelbart gør at folk kan få pension. Endelig er der de sager hvor der er uenighed om behandlingmulighederne er udtømte, der kan kommunen så vælge at nøjes med at vurdere at tilstanden er kronisk.

Men som det også fremgår af de tidligere indlæg så kan det vel også bruges i de tilfælde hvor man stadig er syg i forhold til sit tidligere erhverv men at det vurderes at man umiddelbart vil være i stand til at påtage sig andet arbejde.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lovforslag: ændring af sygedagpengeloven! buster Politik og Samfund 6 15-10-2010 10:13
sygedagpengeloven § 27 stk 1 nr 2 og nr 4??? HJÆÆÆÆÆÆÆLP aloecare Alt det andet 10 16-04-2010 10:09
LOVFORSLAG der vil få balance i sygedagpengeloven margetli Politik og Samfund 22 09-01-2010 13:25
Sygedagpengeloven overvåges af fagbevægelsen zuza Politik og Samfund 1 27-11-2009 00:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension