K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-03-2017, 14:15   #1
bror82
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-11 2012
Indlæg: 37
Styrke: 12
bror82 er ny på vejen
Får kontanthjælp men burde få integrationsydelse?

Hej,

Jeg får kontanthjælp selv om da jeg søgte oplyste jeg havde boet over 1 år i et ikke EU land og derfor burde havne på integrationsydelse.

Men nu hvor jeg havde tænkt mig at søge paragraf 34 kan jeg se der står at de vil tjekke om jeg har boet i Danmark 7 ud af 8 år og så tør jeg ærlig talt ikke søge.

Hvad vil I råde mig til at gøre?

Er der sket nogen ændring i integrationsydelse reglerne der vil være relevante for mig?
bror82 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2017, 14:43   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvornår boede du i et ikke EU land?

Integrationsydelse er hvis man ikke har opholdt sig i dk i mindst 7 af de sidste 8 år
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2017, 14:46   #3
bror82
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-11 2012
Indlæg: 37
Styrke: 12
bror82 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Hvornår boede du i et ikke EU land?

Integrationsydelse er hvis man ikke har opholdt sig i dk i mindst 7 af de sidste 8 år
Det ved jeg godt og det er det jeg "burde" være havnet på, men jeg har fået kontanthjælp af en eller anden årsag.
bror82 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2017, 14:51   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så skal jeg ikke kunne sige hvad der er sket, for reglerne ser stadigvæk således ud:
Aktivloven
"§ 11. Kommunen yder hjælp i form af integrationsydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få hjælpen,

1) at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form af sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør,

2) at ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og

3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser.

Stk. 3. Retten til uddannelseshjælp eller kontanthjælp er tillige betinget af, at personen lovligt har opholdt sig her i riget i sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år, jf. dog stk. 4. I beregningen af opholdstiden efter 1. pkt. indgår perioder, hvor personen har haft folkeregisteradresse her i riget, medmindre særlige grunde fører til et andet resultat. Ophold i udlandet i perioder på sammenlagt højst 2 måneder pr. kalenderår i forbindelse med ferie, studierejser, tjeneste- og forretningsrejser m.v. ligestilles med ophold her i riget, hvis personen har beholdt sin bopæl her i riget. Ophold i udlandet på militær mission for den danske stat under instruktion af forsvaret ligestilles med ophold her i riget. Det samme gælder ophold i udlandet, hvor personen af den danske stat er stillet til rådighed for militær mission under instruktion af udenlandsk eller international myndighed.

Stk. 4. Kravet om, at personen skal have opholdt sig lovligt her i riget i sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år, gælder ikke for EU-/EØS-borgere, i det omfang disse efter EU-retten er berettigede til hjælpen.

Stk. 5. Kommunen træffer afgørelse om retten til integrationsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp. Personen har pligt til at bidrage med oplysninger, der er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp personen er berettiget til. Kan personen ikke dokumentere, at opholdskravet i stk. 3 er opfyldt, yder kommunen integrationsydelse."

Og så er der kommet denne ang danske statsborgere der har opholdt sig i et EU-/EØS land:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=186062
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2017, 22:02   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Har du angivet skriftligt at du har været bosat udenfor Dk, eller blot mundtligt ?

Det første er jo lidt lettere at bevise, hvis de efterfølgende pludseligt kræver noget tilbagebetalt. Hvis du kan bevise at du har angivet det, kan du bedre påberåbe at du har været i god tro.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2017, 22:24   #6
bror82
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-11 2012
Indlæg: 37
Styrke: 12
bror82 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Har du angivet skriftligt at du har været bosat udenfor Dk, eller blot mundtligt ?

Det første er jo lidt lettere at bevise, hvis de efterfølgende pludseligt kræver noget tilbagebetalt. Hvis du kan bevise at du har angivet det, kan du bedre påberåbe at du har været i god tro.
Kun mundtligt, men de kan vel bede mig om at bevise jeg har været i DK?
bror82 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2017, 23:41   #7
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bror82 Se meddelelser
Kun mundtligt, men de kan vel bede mig om at bevise jeg har været i DK?
jeg synes du skal tie.
du vil jo få mindre på integrationsydelse og du kan jo ikke gøre for, at de roder rundt i det.
rigtig mange bliver sat på ydelser, hvor der ikke er til dagen og vejen.
hvis du er nervøs for repressalier, så læg pengene til side hvis du kan.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2017, 12:33   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Op til din samvittighed.

Får du forkert ydelse, KAN du efterfølgende få et tilbagebetalingskrav.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2017, 18:34   #9
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Mon ikke du bare er ramt af denne:

http://uim.dk/nyheder/2016/2016-12/n...statsborgere-1
Citat:
Der har været rejst tvivl om fortolkningen af retten til kontanthjælp eller integrationsydelse til danske statsborgere, der er vendt tilbage til Danmark efter at have haft ophold i et andet EU- eller EØS-land uden efter hjemkomsten at være økonomisk aktive som arbejdstagere eller selvstændigt erhvervsdrivende.

Det drejer sig om sager, der er afgjort efter §§ 22-25 i lov om aktiv socialpolitik, og vedrører personer, der ikke opfylder det såkaldte opholdskrav, der betyder, at man skal have opholdt sig mindst 7 ud af de seneste 8 år i Danmark for at modtage uddannelses- eller kontanthjælp.

EU-retten skal imidlertid fortolkes sådan, at den enkeltes tilknytning til Danmark skal indgå i afgørelsen. Det vil således bero på en konkret vurdering af tilknytningen til Danmark, om en dansk statsborger i denne situation skal modtage integrationsydelse eller er berettiget til uddannelses- eller kontanthjælp.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2017, 00:17   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Aktivloven:
"§ 91. Kommunen skal træffe afgørelse om tilbagebetaling,

1) når en person mod bedre vidende har undladt at give kommunen oplysninger som krævet efter § 74 d, stk. 4, og § 92, stk. 4, i denne lov, integrationslovens § 49, stk. 2, eller § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område,

2) når en person mod bedre vidende uberettiget har modtaget ydelser efter denne lov,

3) når en person har modtaget hjælp efter § 12, stk. 2, og efterfølgende får udbetalt uddannelsesstøtte efter SU-loven, der dækker samme tidsrum, eller

4) når en person er omfattet af en sanktion efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. "

Hvis der skal være tale om tilbagebetaling, skal man have modtaget det i "ond tro". Dvs vidst at man ikke var berettiget.
Du har jo oplyst dem om det du skal, og ud fra det har de truffet afgørelse.
Du må jo gå ud fra, at de har truffet den korrekte afgørelse? Det er ikke din opgave som borger, at sætte dig ind i alle lovene.
Et problem er dog, hvis kommunen siger at du IKKE har oplyst om dit ophold i udlandet. Du kan jo ikke rigtigt dokumentere at du har fortalt dem det.
Og i så fald, vil du baseret på beviserne, have undladt at give relevante oplysninger, og så er det "ond tro".

Hvis du har modtaget det i "god tro", så betegnes det som "administrativ fejl" fra kommunens side, og så kan de kun ændre det fremover. Ikke bagudrettet.

Der er lidt eksempler i disse principafgørelser:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155212
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155315
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension