K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-03-2007, 11:58   #1
optimisme
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2007
Indlæg: 6
Styrke: 0
optimisme er ny på vejen
Pension i 5 år...?

Tak for alle jeres støttende ord i min sag, som set ud fra mit synspunkt endte godt ved at jeg fik tilkendt førtidspension.

Jeg går og venter på det skriftlige brev fra Kommunen, for indtil nu har jeg kun fået svaret pr telefon.

Jeg fik oplyst i telefonen at jeg var tilkendt pensionen i foreløbig 5 år. Min psykiater siger det kun er en pro forma ting, og at hun aldrig har oplevet at det ikke blev forlænget igen efter 5 år.

Har nogen af jer nogen som helst ide om det? Kender I til nogen, som ikke er blevet forlænget efter en årrække.

Jeg synes det er en smule problematisk, for tør jeg at melde mig ud af a-kasse og efterløns-indbetaling osv osv, hvis jeg pga en endnu strengere regering (gud forbyde det :@) og love om 5 år skulle ende uden en forlængelse. Uha uha!!! Så står man da virkelig med håret i postkassen
optimisme er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2007, 16:44   #2
Trylledyr
Banned
 
Tilmeldingsdato: 01-01 2007
Indlæg: 152
Styrke: 0
Trylledyr er ny på vejen
RE: Pension i 5 år...?

Endnu en gang tillykke med pensionen
Jeg undrede mig også over de 5 år, og jeg kan ikke forstå, hvorfor der er en øvre grænse, hvis det kun er en "pro forma". Betyder det så, at når de 5 år er gået, starter møllen forfra? Eller er devisen, at man så er "rask" og dermed i stand til at påtage sig et fuldtidsjob efter 5 år jvf Hjort's (efter min mening) mærkelige tankegang?

Følger lige lidt med på sidelinien, for jeg vil også gerne have at vide, hvad det handler om. En pension skulle jo netop give ro for det fnidder med kommunen, men hvis man har en skæringsdato om 5 år, ville det i hvert fald i mit tilfælde ikke give noget som helst ro alligevel, og derfor kunne man ligeså godt lade være med at tilkende pensionen...

Jeg håber inderligt, at tager fejl

Knus
Trylle
Trylledyr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2007, 18:08   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Pension i 5 år...?

Hejsa der

Nå nu vil jeg da lige melde det ud (vi har ventet med at skrive noget fordi vi ville have papir på det )

Webmaster har også lige fået bevilliget ftp fra den 1-3-07 han har også fået den efter en §17 og en hulens til kamp med myndighederne , men nu kom den

Vi var på kommunen i tirsdags og få at vide mht økonomi og da han også "kun" har fået den bevilliget for 5 år.
Det vi fik at vide var at han stadig skulle betale atp, og de ville blive trukket fra hans pension med ca 81 kr også betalte kommunen også noget til (kan ikke lige huske det nøjagtige beløb)
så var der også noget pension noget (som jeg ikke lige kan huske hvad hed ) men her skulle der betales lidt over 400 kr om månden ud af dem skulle han selv betale 181 kr og resten betalte kommunen,

Jeg kunne forestille mig at det havde noget at gøre med netop den 5 årige periode.

Hvad ang bekymringer mht den 5 årige periode.

jeg kender ikke til nogen der har fet den revuderet efter 5 år , men efter hvad vi blev oplyst på kommunen havde hende der sad på pensionskontoret heller ikke prøvet det før, men det var efter hendes teori fordi at da loven blev lavet om i 03 hold man for så vidt op med at give den pension der løb og gav fred i 5 år.

Min egen teori går så på.

Indtil nu har man kunne gå på ledighedsydelse i mange mange år uden at få arbejde , min påstand er at det er en discount pension, indtil nu har kommunerne sat folk på fleks vel viden at de ikke kunne skaffe fleksjob til de mennesker fordi de var for syge, de fik refunderet 35% af ledighedsydelsen lige som de fik med førtidspension, og da ledighedsydelsen er mindre end pensionen var der penge at spare.

Nu bliver flekser der er for syge til at komme i arbejde en byrde for kommunen for lykkedes det ikke kommunen at få dem i arbejde efter et års tid så mister de deres refusion..
Og de VED godt at de ikke kan få de mennesker i arbejde.

Så nu kan man give dem en ftp og få refunderet 35 % men man kan jo aldrig vide om der sker forandringer (der er jo set mirakler før) så derfor giver man for 5 år.

Dog tror jeg ikke at man skal være så bange for det, fordi indtil nu har det være de flekser som var for syge til at arbejde opgave at BEVISE at de var for syge, hvorimod at om 5 år hvor der skal revurderes så er det kommunes opgave at BEVISE at man er blevet rask nok og mere rask end før man fik sin pension

Personligt tror jeg ikke at de fem år er en skidt ting (alt efter hvordan man ser på det) jeg kan se mange bruger her på siden som måske ville kunne komme tilbage igen, HVIS de da for hulen bare kunne få nogen år til at komme sig i ...

Nå men det var den smule jeg vidst om det, også min helt egen lille paranoide teori he he

PS har i lagt mærke til hvor mange der får pension først på året kontra sidst på året
  Besvar med citat
Gammel 08-03-2007, 21:15   #4
dorte
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2007
Indlæg: 19
Styrke: 18
dorte er ny på vejen
RE: Pension i 5 år...?

Jeg er også et stort spørgsmålstegn mht de 5 år. Troede ikke man kunne det mere?? Personligt kan jeg godt blive lidt utryg hvis de finder på at lave sådan noget med mig Tænker også hvad det vil få af betydning for den forsikring jeg har hos mit pensionsselskab hvor jeg vil få et engangsbeløb (skattefrit), børnepension til min datter og et månedligt tilskud såfremt jeg får tilkendt førtidspension. Måske forsikringen så kan finde på at sige at den ikke er endelig og jeg derfor ikke kan få pengene. ??
Hilsen
Dorte
dorte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2007, 22:27   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Pension i 5 år...?

Dorte hvad ang de andre pensioner du nævner må jeg melde pas på hvordan det kan påvirke dem, det har jeg ikke en klaphat forstand på

Hvorvidt du også vil kunne risikere at få de 5 år har jo også noget med sygdommens art at gøre ...

Hvis man giver de 5 år så må det jo formodes at sygdommen kan bedres på den ene eller den anden måde, jeg ved at med webmaster der findes der en behandling der kan bedre søvnapnø (C-pap apparat) men hos 25 % af de mennesker der lider af søvnapnø har apparatet ingen virkning, nu har han prøvet i 2 år at få det til at fungere men uden held, og jeg kunne forestille mig at de håber at han får det til at fungere og ud fra det så får det så meget bedre at de igen kan sende ham i fleks i stedet for en pension, så det er nok meget individuelt
  Besvar med citat
Gammel 09-03-2007, 10:11   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
RE: Pension i 5 år...?

Kære Venner.

UPS. Denne debatside bliver spændende. Pension for 5 år?

Den må vi holde fast i og i fællesskab finde den juridiske 100% korrekte forklaring og de love samt bekendgørelser der høre til.

Jeg ser mange ubesvarede spørgsmål der kan være farlige for den enkelte. Der findes sikkert mange flere end de nævnte.

I forbindelse med eet af spørgsmålene.: Så var der noget med at skulle betale et beløb som bliver trukket af pensionen....

Det drejer sig om den "Den supplerende Arbejdsmarkedspension " der er en frivillig, særdeles god ordning for førtidspensionister som jeg opfordre alle til at melde sig til. Søg på www.social.dk søg. supp og så får i en forklaring. Denne ordning har socialministeren endnu engang opfordret samtlige kommuner at oplyse deres borger om.

Du betaler i 2007, 136 kr og kommunen betaler 272 kr til en personlig pension som kan administreres af ATP.

Som du kan se er det en særdeles god ordning til invalidepensionister. Mange kommuner oplyser IKKE om denne ordning.

Men pension i 5 år.? Her må vi arbejde videre. Har nogle kontakt med en fagforening, ville dette spørgsmål være spændende at få viden om.

Mange hilsner

Peter Hansen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-03-2007, 21:55   #7
john jensen
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: himmelhunden siger hej. ang kontrol.

Først vil jeg sige, tak for en god hjemmeside, med mange gode indlæg og gode oplysninger, hvor jeg også er medl.jeg synes lide jeg ville give et lille bidrag til det med kontrold af pensionen. Dette er mit første indlæg. Jeg er 39år,hankøn, har fået førtidspension siden 2003,på den gammel ordning. Kan lide fortælle at min pension blev starte en søndag,ca en uge før den nye pension skulle træde i kraft. Overaskelsen var stor for mig og min daværende fagfoening. men så slap kommunen for at give mig efter den nye ordning. Jeg fik den med kontrol på 3år.Fik pension pga ptsd og scheumanns sygdom i lænden. jeg har nettop været til kontrold ang min pension, med ca et år forsinkelse. I mit tilfælde varer mødet ca 20 min, Der var en person fra kommunen der og mig. ham der har med selve sagen at gør, ikke økonomi. Han spurgte om hvordan det gik, psykisk og fysisk. jeg skulle også give dem lov til at hente læge oplysninger fra min egen læge og kun lægen. Jeg går til psykolog lide nu, men det var de ikke interesseret i. Han fortalte at det var pga af min unge aldre at den var givet med kontold og at det ikke var for at, tag pensionen fra mig. Vi snakkede også om hviken mulighedder man har på pension, hvis man vil prøve sig på arbejdsmarket igen. Nui venter jeg så på svar fra kommunen ad. Venter spændt. Det var mit bidrag til det med kontrold. Jeg skal nok skrive når jeg har fået svar fra kommunun. pas godt på jer selv, der ude. Himmelhunden.
  Besvar med citat
Gammel 09-03-2007, 23:04   #8
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
RE: Pension i 5 år!

Nej nu står verden ikke længere. Jeg kan sagtens se at man så får tilkendt 5 år i fred og ro. Men jeg tror ikke på at løsningen er god for alle. Jeg vil give dig Heidi ret i din teori. Om den er paranoid - tja det vil jeg ikke tage stilling til. Men som jeg har oplevet de forskellige love fortolket, så tror jeg at der er skumle bagtanker bag! Jeg mener at trylledyr har meget ret i at for nogle mennesker vil det ikke skaffe fred og ro til at blive rask. For knap 2 år siden forhørte min fagforening sig om der ikke kunne bevilges en midlertidig pension til mig i eks 5 år. Min tilstand dengang blev ikke beskrevet som VARIG men blot LÆNGEREVARENDE! Dengang blev det blankt afvist at en sådan lov eksisterede. Men nu er jeg nået så meget længere frem i livet at min tilstand nu er VARIG på grund af presset fra kommunen! Så jeg synes det er så dybt grotesk. Mig skal de i hvert fald ikke bevilge 5 års pension på nuværende tidspunkt.
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pension eller ikke pension mimmi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 13-02-2007 13:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension