K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-02-2012, 18:48   #11
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mr x Se meddelelser
Skal man opkræve moms, hvis man har salg til virksomheder, og stadig holder sig under 50.000 kr omsætning?

Må man opkræve moms, trods man ikke er momsregistreret og har omsætning under 50.000 kr, hvis man sælger for 40.000 kr + moms 10.000 = 50.000 kr.?

Virksomheder vil jo have/skal jo have oplyst på faktura, hvor meget er moms.


Hvis man ikke er momsregistreret, kan man vel heller ikke fratrække moms på sine udgifter?

Mr x

Du må ikke opkræve moms hvis du ikke er moms registreret og du kan heller ikke trække købsmoms fra

du bør momsregistrere dig hvis du vil have et seriøst firma
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 19:11   #12
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
det har du ikke ret i, du må ikke opkræve moms, hvis du ikke er moms reg.

Hvis du videresælger noget uden moms og har et cvr. nr.*, er det sort**... -det er kun privatpersoner der ikke skal opkræve moms(privatpersoner har IKKE cvr. nr.)

*Skal forståes på den måde; at du ikke skal skrive de 25 % moms på fakturaen, men virksomheden der køber kan fratrække de 20 % moms af købet.

**Gælder selvfølgelig ikke de brancher der ikke er "momset"...



.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 22-02-2012 kl. 19:47. Årsag: Tilføjet * for forståelsen...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 22:13   #13
PiaTT
Hvor skulle jeg ellers være
 
PiaTTs avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Lokation: Vestjylland
Alder: 50
Indlæg: 151
Styrke: 13
PiaTT er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Hvis du videresælger noget uden moms og har et cvr. nr.*, er det sort**... -det er kun privatpersoner der ikke skal opkræve moms(privatpersoner har IKKE cvr. nr.)

*Skal forståes på den måde; at du ikke skal skrive de 25 % moms på fakturaen, men virksomheden der køber kan fratrække de 20 % moms af købet.

**Gælder selvfølgelig ikke de brancher der ikke er "momset". ..



.
Når du ikke er moms registreret kan/må du jo selvfølgelig ikke opskræve moms på fakturaen - opkrævet moms skal jo angives overfor SKAT.

Virksomheden som har købt kan/må derfor hellere ikke trække momsen fra, da momsen ikke er blevet indbetalt til SKAT.

Man skal lige være obs på at de virksomheder der ikke er moms reg. - skal registreres for lønsum.

Alle virksomheder har et CVR nr. og det er først når de bliver registret med pligter (fx. moms, lønsum, A-skat, AM-bidrag mv.) de får et SE nr. For enkeltmandsvirksomheder er SE nr. dog identisk med CVR nr.
PiaTT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 22:49   #14
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af PiaTT Se meddelelser
Når du ikke er moms registreret kan/må du jo selvfølgelig ikke opskræve moms på fakturaen - opkrævet moms skal jo angives overfor SKAT.

Virksomheden som har købt kan/må derfor hellere ikke trække momsen fra, da momsen ikke er blevet indbetalt til SKAT.

Man skal lige være obs på at de virksomheder der ikke er moms reg. - skal registreres for lønsum.

Alle virksomheder har et CVR nr. og det er først når de bliver registret med pligter (fx. moms, lønsum, A-skat, AM-bidrag mv.) de får et SE nr. For enkeltmandsvirksomheder er SE nr. dog identisk med CVR nr.
Jeg forstod på SKAT forleden, at man ikke behøvede CVR nr., hvis man har omsætning under 50.000 kr. Har jeg misforstået noget?

Skal jeg handle med et nyt firma uanset om det er privat eller forretningsmæssigt, tjekker jeg om firmaet står i CVR.dk registeret. Står der at firma er opløst, undgår jeg at handle med dem.

Mvh Mr x

Sidst redigeret af Mr x; 22-02-2012 kl. 23:36.
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 23:04   #15
PiaTT
Hvor skulle jeg ellers være
 
PiaTTs avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Lokation: Vestjylland
Alder: 50
Indlæg: 151
Styrke: 13
PiaTT er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mr x Se meddelelser
Jeg forstod på SKAT forleden, at man ikke behøvede CVR nr., hvis man har omsætning under 50.000 kr. Har jeg misforstået noget?

Mvh Mr x
CVR nr . får man ved registrering hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, ang. dit spg. har jeg fundet følgende på SKATS hjemmeside:

•Moms
Du behøver kun at lade din virksomhed momsregistrere, hvis du har en forventning om, at din omsætning vil blive over 50.000 kr. indenfor en 12-måneders periode.
•Lønsumsafgift
Du skal registreres for lønsumsafgift, hvis din virksomhed har afgiftsgrundlag over 80.000 kr. årligt.
•Afgifter.
•A-skat mv., hvis du er arbejdsgiver.
•Importør og/eller eksportør, hvis du handler med lande uden for EU

Men som der tidligere er skrevet i andre indlæg, kan man ved manglende registrering hellere ikke fratrække udgifter i virksomheden fra, hvilket kan være en dårlig forretning alt efter branchen. De 50.000 kr. er selvfølgelig skattepligtig.
PiaTT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 23:50   #16
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af søsser98 Se meddelelser
Du må ikke opkræve moms hvis du ikke er moms registreret og du kan heller ikke trække købsmoms fra

du bør momsregistrere dig hvis du vil have et seriøst firma
Jeg har været moms registreret i nogle år nu, og mit firma har heldigvis ikke spæret ben for jeg kunne få bevilget førtidspension.

Men da jeg har under 50.000 kr omsætning, har jeg fået den stikpille fra venner, at man ikke skal være moms registeret. Derfor har jeg altid sagt at jeg er nød til at være momsreg., for at kunne sælge til firmaer.

Men jeg kom lidt i tvivl da jeg læste nogle af de første indlæg i tråden. Godt at få vished på, at jeg ikke er galt afmasseret

Mvh Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2012, 00:23   #17
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af PiaTT Se meddelelser
CVR nr . får man ved registrering hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, ang. dit spg. har jeg fundet følgende på SKATS hjemmeside:
Men som jeg forstod på SKAT, behøver f.eks. en massørfirma ikke lade sig registrere i CVR. registret, hvis vedkommende har under 50.000 kr i omsætning.

Det var netop derfor jeg kontaktede SKAT, hvorfor flere/mange massørfirmaer og kursist firmaer ikke stod i CVR reg.
At de ikke stod opført i CVR. reg., gjorde de mistede mig som potentiel kunde.

Jeg har også oplevet flere gange, at en ny kunde har bestilt varer hos mig. Men firmaet er ikke reg. med cvr. nr., så det har været svært at tjekke firmaet inden man sender sine varer. Heldigvis har de altid betalt.

Mvh Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2012, 02:34   #18
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mr x Se meddelelser
Men som jeg forstod på SKAT, behøver f.eks. en massørfirma ikke lade sig registrere i CVR. registret, hvis vedkommende har under 50.000 kr i omsætning.

Det var netop derfor jeg kontaktede SKAT, hvorfor flere/mange massørfirmaer og kursist firmaer ikke stod i CVR reg.
At de ikke stod opført i CVR. reg., gjorde de mistede mig som potentiel kunde.

Jeg har også oplevet flere gange, at en ny kunde har bestilt varer hos mig. Men firmaet er ikke reg. med cvr. nr., så det har været svært at tjekke firmaet inden man sender sine varer. Heldigvis har de altid betalt.

Mvh Mr x
At man ikke er at finde i CVR. reg. er som regel; at det er en enkeltmandsvirksomhed... -altså personlig ejet, og derfor kan regnskabet ikke umiddelbart læses af andre

Når man i dag, tilmelder sin virksomhed til CVR. reg. bliver man automatisk registret med MOMS(hvis det er en virksomhed hvor dét kræves)... -og det er jo det indlægget går ud på...


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 23-02-2012 kl. 02:52. Årsag: Tilføjelse...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2012, 03:24   #19
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
At man ikke er at finde i CVR. reg. er som regel; at det er en enkeltmandsvirksomhed... -altså personlig ejet, og derfor kan regnskabet ikke umiddelbart læses af andre

Når man i dag, tilmelder sin virksomhed til CVR. reg. bliver man automatisk registret med MOMS(hvis det er en virksomhed hvor dét kræves)... -og det er jo det indlægget går ud på...


.
Nu er det et personligt eget enkeltsmandsfirma jeg har og de håndværksmestere jeg sælger til, burde også være momspligtige. Så det kan kun være fordi de regner med omsætning under 50.000 kr., at de ikke er i CVR.

Personlig eget firma, kan du aldrig få regnskab på, men har du registreret firma som noget andet som APS eller A/S, kan man købe regnskabsoplysninger.


Men jeg må opfordre Kurtlar (trådopretter") til, at afklare med sin SB hvad h*n må + tage en snak med pensionsselskab, hvis h*n får invalideudbetaling, for at høre om de er med på firma ideen.


Mvh Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension