K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-09-2015, 14:51   #11
Mig&charly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2015
Indlæg: 35
Styrke: 9
Mig&charly er ny på vejen
Hej igen

Ja, det er vigtigt at tage pause fra dether indimellem, og lave andre ting. Det er skrevet bag øret, tak for reminder.

Vi har nu oprettet sag på ny ved personlig fremmøde samt søgt aktindsigt i kommunen. Besøg hos praktiserende læge er også på tegnebrættet.

Vi fik også svar på, at en sag om ressourceforløb ikke må afsluttes fordi, at man afmelder sig som aktivt jobsøgende – samt at Jobcenteret må ikke rådighedsvurdere, dette skal akassen gøre.

Mht til ressourceforløb-sag skal de sende en afgørelse inden, at en sag afsluttes. Sagsbehandler i Jobcenter sagde, at vi kan klage over sagsbehandlingen til Borgerrådgiver, den tænker jeg over.

Charly er henvist til ergoterapeut (ell fysioterapeut, jeg bliver i tvivl) af hans scleroselæge, som han ser jævntligt – han er tilknyttet en sclerose-afdeling. Scleroselæge har også vejledt om Scleroseforeningen, vi har haft kort kontakt til jurist vedr social sag, det er planen at kontakte dem igen vedr. råd og vejledning, evt. bisidding ved møder.

Genoptræningen handler om de følger han har fået af hans sidste attak, motorik, følesans o.lign samt mindre kognitive tests (mit ønske er at han får en neuropsykologisk test, det venter vi svar på). Genoptræning hos fys/ergo er gratis.

Charly er normalvægtig. Han bruger ingen hjælpemidler.

Andre diagnoser: Charly har ikke andre diagnoser – men hvis kommunen beslutter sig at grave rigtig dybt, vil de muligvis finde materiale fra han var helt ung og lod sig frivilligt indlægge på åben psykisk afdeling.

Dette gjorde han, da han f.eks. ikke kunne mærke sine ben, split-fornemmelse i kroppen. Han fik ikke angst-diagnose, men de mente, at hans symptomer var angst-relateret – dog havde han ikke typiske angstsymtomer som hjertebanken etc. Hans sclerose-læge har skrevet i hans journal, at hun mener, at dette var de første tegn på sclerose, da de beskrivelser stemmer fuldstændig overens med tidlige tegn på sclerose, og at det altså ikke drejede sig om angst.

Jeg har tjekket hans e-journal, men den går ikke langt nok tilbage til, at der findes noget om forløbet. Muligvis vil vi se noget info om det, når vi søger aktindsigt hos lægen.

Og ja, jeg har tænkt over, at de kan hive den op af hatten…

Stationærtidspunkt
Udfra hvad du skriver, vil jeg sige, at Charly vurderes som stationær. Læste hans journal igennem i går, mener at det bliver sagt med andre ord, men jeg husker at være obs på det, og finde ud af mere om det. Tak for links, jeg læser.

Charlys ønsker
Jeg har sagt til ham, at han skal tænke over, om han ønsker fleksjob eller førtidspension. Allerhelst vil han klare sig selv, men vi er også nød til at være realistiske nu.

Hvor vi før diagnosen håbede og tænkte, ”det ville blive bedre lige om lidt” så mener jeg ikke, at det er realistisk at tro at han kommer over 20 timer eller noget der ligner en fuldtidsbeskæftigelse. Som det er, er det mig, som tager den størstedelen af pligter herhjemme, og der skal jo også være tid og overskud til at leve et ”normalt” liv, med de begrænsninger hans sygdom nu giver.

Man kan sige, at han har lavet sin egen arbejdsprøvning i alle disse år (ved godt den nok ikke tæller i kommunen – og det har i stigende grad været en kamp for ham at klare selv de få timer, han har haft de sidste par år. Han tænker stadig, og forsøger jo også at komme overens med sin diagnose, samt lære sine grænser at kende.

Jeg er fuldt bevidst om situationen ved fleksjob omkring meget små ugentlige timeantal, folk der få seng med i arbejdsprøvning etc.


Ang spørgsmål.

Jeg var ikke klar over, at der skal være en sygemelding til kommunen fra læge, men det kigger vi på ved planlagt besøg.

Tror ikke det vil give nogen indkomst, desværre, vi har ikke søgt om kontanthjælp da vi vurderer, at vi ud fra flere kritiere ikke vil være berettiget.

Men lander vi i en syltekrukke, fordi som andre også er inde på, at det koster gratis at have Charly gående på forsøgelse af mig, så kan jeg se, at gensidig forsøgelsespligt ophæves i 2016, og så må vi lade os skille, selvom det godt nok ikke er vores ønske ☹… indtil videre klarer vi os, da vi i mange år har levet på en sten alligevel. Men en holdbar situation er det ikke…

Tak Pip for dit indlæg også.

Ligenu er der ikke megen dokumentation på Charlys funktionsevne, når der er kommet lidt mere af det, via læge og evt. tests, og hvis vi ikke får gled i sag på kommunen, tænker jeg, at en ansøgning om førtidspension på det foreliggende kan blive en mulighed.

Ligenu giver vi kommunen en chance for at komme på banen, og ser hvad der sker, når vi kommer i kontakt med en sagsbehandler.

Jeg tror, at der er sket en fejl omkring lukning af sagen, pga. akasse-problematik, jeg vælger ligenu at tro det bedste, og at det ikke handler om at trække tiden...naivt måske
Mig&charly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2015, 15:56   #12
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det er en fornøjelse at bruge kræfter på dig "Mig" & Charley

Hej igen

Ja, det er vigtigt at tage pause fra det her indimellem, og lave andre ting. Det er skrevet bag øret, tak for reminder.

Vi har nu oprettet sag på ny ved personlig fremmøde samt søgt aktindsigt i kommunen. Besøg hos praktiserende læge er også på tegnebrættet.

Godt!

Vi fik også svar på, at en sag om ressourceforløb ikke må afsluttes fordi, at man afmelder sig som aktivt jobsøgende – samt at Jobcenteret må ikke rådighedsvurdere, dette skal akassen gøre.

Mht til ressourceforløb-sag skal de sende en afgørelse inden, at en sag afsluttes. Sagsbehandler i Jobcenter sagde, at vi kan klage over sagsbehandlingen til Borgerrådgiver, den tænker jeg over.

Vil det sige at Jeres kommune har ansat en Borgerrådgiver?

Charly er henvist til ergoterapeut (ell fysioterapeut, jeg bliver i tvivl) af hans scleroselæge, som han ser jævntligt – han er tilknyttet en sclerose-afdeling. Scleroselæge har også vejledt om Scleroseforeningen, vi har haft kort kontakt til jurist vedr social sag, det er planen at kontakte dem igen vedr. råd og vejledning, evt. bisidding ved møder.

Bisidder.... perfekt!

Genoptræningen handler om de følger han har fået af hans sidste attak, motorik, følesans o.lign samt mindre kognitive tests (mit ønske er at han får en neuropsykologisk test, det venter vi svar på). Genoptræning hos fys/ergo er gratis.

Perfekt! (Genoptræning og retssikkerhed er områder jeg menere jeg er god til, mere herom senere. Fordi, senere bliver Charly afskrevet fra hospitalet og skal optrænes ude i samfundet. Her sker der voldsomme ting for tiden, som de færreste ikke har opdaget endnu)

Charly er normalvægtig. Han bruger ingen hjælpemidler.

Perfekt! Men der skal tænkes lidt over hvad der eventuelt kunne afhjælpe dit eller dat. Det er vigtigt!!!!!!

Andre diagnoser: Charly har ikke andre diagnoser – men hvis kommunen beslutter sig at grave rigtig dybt, vil de muligvis finde materiale fra han var helt ung og lod sig frivilligt indlægge på åben psykisk afdeling.

Det gør de!

Dette gjorde han, da han f.eks. ikke kunne mærke sine ben, split-fornemmelse i kroppen. Han fik ikke angst-diagnose, men de mente, at hans symptomer var angst-relateret – dog havde han ikke typiske angstsymtomer som hjertebanken etc. Hans sclerose-læge har skrevet i hans journal, at hun mener, at dette var de første tegn på sclerose, da de beskrivelser stemmer fuldstændig overens med tidlige tegn på sclerose, og at det altså ikke drejede sig om angst.

Ja, naturligvis. Ny viden viser desværre at også i Danmark får børn sclerose.

https://scleroseforeningen.dk/sm%C3%...%C3%A6re-finde

https://scleroseforeningen.dk/nyhed/...urtigst-muligt

Danske børn overses. Mange har haft symptomer som børn

Alt passer jo sammen! Men kommunerne og kommunernes adminstrative lægekonsulenter har det godt med det psykiske og for kraftige mennesker, som altid foreslås undersøgt eller tabe sig..... altid i afslutningen af en social sag, lige før en afgørelse. Så kan der gå 1 år mere med venten. Så "Mig" & Charly er godt forberedt!

Jeg har tjekket hans e-journal, men den går ikke langt nok tilbage til, at der findes noget om forløbet. Muligvis vil vi se noget info om det, når vi søger aktindsigt hos lægen.

Og ja, jeg har tænkt over, at de kan hive den op af hatten…

Stationærtidspunkt
Udfra hvad du skriver, vil jeg sige, at Charly vurderes som stationær. Læste hans journal igennem i går, mener at det bliver sagt med andre ord, men jeg husker at være obs på det, og finde ud af mere om det. Tak for links, jeg læser.

Charlys ønsker
Jeg har sagt til ham, at han skal tænke over, om han ønsker fleksjob eller førtidspension. Allerhelst vil han klare sig selv, men vi er også nød til at være realistiske nu.

Jo, mere realistiske I er nu des bedre. Med de nuværende timer på ca 20 kan han ikke modtage førtidspension.

Hvor vi før diagnosen håbede og tænkte, ”det ville blive bedre lige om lidt” så mener jeg ikke, at det er realistisk at tro at han kommer over 20 timer eller noget der ligner en fuldtidsbeskæftigelse. Som det er, er det mig, som tager den størstedelen af pligter herhjemme, og der skal jo også være tid og overskud til at leve et ”normalt” liv, med de begrænsninger hans sygdom nu giver.

Det er meget vigtigt at livet leves og sclerosen ikke bestemmer.

Men det tager tid, at være handicappet. Sjælen skal lige vænnes til det. Så er der 2 muligheder, enten at sætte sig i sofaen og have ondt af sig selv.

Ellers også skal der speedes op for livet.


Når man nærmer sig 20 - 22 timer bliver man betragtet som selvforsørgende. Ofte ser vi at k10èr skriver, at de indtager mere medicin end lægerne har ordineret, Morfin etc..... for at vise hvor dygtig man er.

Helt forkert opfattet og som kommer som en boomerang af værste slags, når slutresultatet på en arbejdsprøvning viser flere timer end man faktisk kan. Så fanger bordet desværre.


Man kan sige, at han har lavet sin egen arbejdsprøvning i alle disse år (ved godt den nok ikke tæller i kommunen – og det har i stigende grad været en kamp for ham at klare selv de få timer, han har haft de sidste par år. Han tænker stadig, og forsøger jo også at komme overens med sin diagnose, samt lære sine grænser at kende.

Når man kommer ind i system, skal der også være kræfter til livet... fritiden etc. Vær meget opmærksom på dette.

Begynd allerede nu, at føre dagbog over hvordan dagen er gået. Træthed, smerter etc alle forhold og så skal det være et aktstykke i den kommunale journal.

Jeg er fuldt bevidst om situationen ved fleksjob omkring meget små ugentlige timeantal, folk der få seng med i arbejdsprøvning etc.


Ang spørgsmål.

Jeg var ikke klar over, at der skal være en sygemelding til kommunen fra læge, men det kigger vi på ved planlagt besøg.

Ja, der findes i dag flere typer af sygemeldinger.

Tror ikke det vil give nogen indkomst, desværre, vi har ikke søgt om kontanthjælp da vi vurderer, at vi ud fra flere kriterier ikke vil være berettiget.

Tror, kan vi ikke bruge, vi skal vide. Hvad med andre k10èr?

Men lander vi i en syltekrukke, fordi som andre også er inde på, at det koster gratis at have Charly gående på forsørgelse af mig, så kan jeg se, at gensidig forsørgelsespligt ophæves i 2016, og så må vi lade os skille, selvom det godt nok ikke er vores ønske ☹… indtil videre klarer vi os, da vi i mange år har levet på en sten alligevel. Men en holdbar situation er det ikke…

Nej I skal ikke skilles, der kommer løsninger. Charly skal skilles, hvis du begynder at blive voldelig ellers ikke.

Glæder mig til at høre Jeres kommunenavn

Hilsen Peter

Bilag.

Tænk lidt over denne tråds budskab
http://www.k10.dk/showthread.php?t=30302
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 17-09-2015, 20:44   #13
Mig&charly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2015
Indlæg: 35
Styrke: 9
Mig&charly er ny på vejen
Hæ hæ ja godt nok kan jeg være skrap til tider, også overfor Charly , men tror nu han gerne holder fast i mig og omvendt.

Jeg har forsøgt at sende dig mail bagom med kommunenavn, men ærlig talt i tvivl, om den er kommet frem, da den ikke er i udbakke. Ellers må du lige sige til. Hører feks gerne om sagsbehandlingsfrister, hvor jeg kan læse i anden tråd, at du har stor viden
Mig&charly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2015, 21:49   #14
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Modtaget. Perfekt.

Stor vinden om sagsbehandlingsfrister?

Ja, desværre, efter jeg mødte en scleroseramt kvinder der tillod sig at GEN-ansøge om udskiftning af sin ubrugelige 11 år gamle invalidebil.

Det tog amt og kommunen 2 år og 7 måneder kun til afgørelse, altså over 3 år uden mulighed for at komme rundt.

Jeg var naiv og troede at jeg kunne løse dette problem gennem fornuftig samtale.

Kampen har nu stået på gennem 11 år, vi har vundet ca 34 sager ved Tilsynet, men i disse tider er også Tilsynet gået i sort og afviser klager over lovbrud i kommunerne.

Hvorfor alt dette halløj for en lille tilsyneladende §?

Fordi det er den FØRSTE § SB ikke overholder, fordi det plejer vi at gøre.

Selv et lovforslag har k10 fået igennem Folketinget.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-09-2015, 07:56   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mig&charly Se meddelelser
Tak Vovse for dine tips også, vi sørger for kvittering næste gang og aktindsigt med det samme - og hvis det bliver et problem med manglende svar på emails fremadrettet, ved jeg nu, hvad jeg kan gøre. Tak for det.

MistyMiss, jeg ser på at finde app/program, der kan optage telefonsamtaler, også til fremtidige møder med sagsbehandler o.lign. Tak for tip.
Efter at være kommet på K10 fik jeg selv mere styr på min sag i kommunen, og efterhånden som jeg blev mere skrap,gjorde jeg det, at når jeg skulle til møde på kommunen, så gjorde jeg hjemmefra en begæring om aktindsigt "siden sidst" klar, og når mødet var slut, så afleverede jeg begæringen ved skranken, mod kvittering selvfølgelig, på den måde kunne jeg hele tiden være up-to-date med aktindsigt.
Og så er jeg sikker på, at det sender nogle klare signaler til sb'ere m.fl. når man gør disse ting, f.eks. bliver de nok lidt bedre til, at huske notatpligten.

M.h.t. at optage har jeg brugt en lille mp3'er, men hvis du skal ud og købe en skal du være obs på, at den har "voicerecorder", mange mp3'ere kan vist kun afspille.

Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Begynd allerede nu, at føre dagbog over hvordan dagen er gået. Træthed, smerter etc alle forhold og så skal det være et aktstykke i den kommunale journal.
Dagbog er uhyre vigtig.
Der er skrevet utroligt meget om dagbøger på K10, der er mange måder at gøre det på.
Jeg har brugt denne model: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog
Aflever dagbogen på kommunen hver uge, mod kvittering, så kan de ikke påstå, at have været uvidende om din mands tilstand.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2015, 23:17   #16
Mig&charly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2015
Indlæg: 35
Styrke: 9
Mig&charly er ny på vejen
Ikke set alle sagens akter, aktindsigt inden møde med rehabiliteringsteam eller ?

tak for tips Vovse, fik ikke svaret tilbage sidst, da jeg ville tage pause et par dage .
Den blev så lidt længere, da jeg blev ramt i nakken af livet med 180 i timen, og så var der ikke overskud til så meget.

Så er der sket lidt mere i tingene...

Charly kom langt om længe til møde med sagsbehandler, og vi fik at vide, at der kun ville blive et møde inden forlæggelse for rehabiliteringsteamet.

Jeg forberedte Charly og bad ham kigge på spørgsmål i den forberedende del, så han kunne være forberedt og have tænkt over spørgsmålene.

Vi havde en god samtale med sagsbehandler, den første del af mødet gik med gængs info om det videre forløb m rehabiliteringsteam og sætte sagsbehandler ind i Charlys situation.

Pga tidspres og da der var mange spørgsmål, blev aftalen, at Charly udfyldte den forberedende del hjemme med hjælp fra mig. Hvilket vi gjorde.

Den udfyldte forberedende del har været forbi Scleroseforeningens rådgivere, og er så afleveret til kommunen. Charly har ligeledes været til eget læge vedr udfyldelse af lægeerklæring. Kommunen har også fået udtalelse fra speciallæge/test.

Nu har vi fået at vide, at alle akter er samlet, og sendt afsted til rehabiliteringsteam, som vil indkalde til møde inden længe.

Men vi har ikke set de andre akter udover skema, vi selv har udfyldt. Vi har selvfølgelig alle journaler, læge, hospital etc via aktindsigt men vi ved ikke, hvilke der er valgt ud - jeg ikke går ud fra, at alt medtages i sagen...

Er det bare at bede sagsbehandler om at få de akter, som sendes til rehabiliteringsteam udleveret? Jeg vil også søge aktindsigt igen, er det nok at gøre det alene, eller er det bedre at gøre begge dele?

Hvis der er nogle gode råd til hvordan man forbereder sig til rehabiliteringsmøde, er jeg lutter øre Takker
Mig&charly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2015, 23:27   #17
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
I København kommune får man tilsendt alle de akter rehabiliteringsteamet har modtaget, sammen med indkaldelsen til mødet med teamet.

Hvis ikke I får det skal I helt klart bede om dem. Aktindsigt er en god ide hvis kommunen er uvillig til at sende jer hele rehabiliteringsteamsagen.

I burde have fået oplyst hvilke akter der blev vedlagt inden sagen blev sendt i rehab teamet, men det springer de tit over fordi de har så travlt og borgeren ikke er på forkant med sine rettigheder. Hvis der er nogle I synes mangler (når I har set hvilke er medsendt) kan I bede om at de eftersendes.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2015, 23:38   #18
Mig&charly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2015
Indlæg: 35
Styrke: 9
Mig&charly er ny på vejen
Ok tak Akvamarin, det er godt at vide, at de bliver sendt med indkaldelsen.

Så tror jeg lige jeg tygger på om at få aktindsigt siden sidst.
Mig&charly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2015, 23:56   #19
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mig&charly Se meddelelser
Ok tak Akvamarin, det er godt at vide, at de bliver sendt med indkaldelsen.

Så tror jeg lige jeg tygger på om at få aktindsigt siden sidst.
En aktindsigt siden sidst er god at have før mødet. Det er nemlig sådan at nu jobcenterjournalerne er fuldt elektroniske kan rehabiliteringsteamets medlemmer gå ind i den og kigge efter ting de synes de ikke får oplyst i de akter de har fået tilsendt.

Så jeg synes bestemt du skal bede om aktindsigt så I har viden om alt der måtte ligge i sagen.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2015, 00:10   #20
Mig&charly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2015
Indlæg: 35
Styrke: 9
Mig&charly er ny på vejen
Thumbs up

Mange tak for hjælpen Akvamarin

Ja, det giver god mening at søge aktindsigt siden sidst så, det vil jeg gøre.
Mig&charly er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension