K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-02-2008, 12:57   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Thumbs up Skal vi sværge...socialrådgiver starter debat.

Socialrådgiveren nr. 3. 6. februar 2008

http://www.socialrdg.dk/index.dsp?page=8333

Professionsstrategi

Skal vi sværge?

Debatten om professionsstrategien har inspireret mig til at lege med tanken om et socialrådgiverløfte. Et løfte, der hviler på et sæt værdier, vi alle kan stå inde for.

Af Niels Christian Barkholt, socialrådgiver og cand.scient.soc.

Først tænkte jeg, at et socialrådgiverløfte lyder poppet.

Der findes et løfte, lægeløftet, som skal aflægges for at blive læge. Man kan miste sin autorisation som læge, hvis man bryder løftet.

Socialrådgiverne har ikke en autorisation, så det vil i princippet ikke indebære nogen retsvirkning.

Der er endda andre faggrupper, der bestrider “socialrådgiverstillinger”, som i sagens natur ikke kan aflægge løftet.


Jeg tænkte videre og fandt ud af, at det faktisk var magtpåliggende for mig at kunne stå inde for et sæt af værdier eller etiske fordringer.

Så jeg gik i gang med at skrive. Både en interessant og anderledes opgave, som i starten ikke virkede særlig nem.

Men det var den. Det tog mig mindre end en halv time at lave råskitsen til det løfte, som er beskrevet i boksen; måske fordi jeg blev bevidst om mine grundlæggende værdier, når jeg tænkte mig nærmere om.

Jeg tog udgangspunkt i det kendte lægeløfte. Ikke at det skulle kopieres som sådan, men fordi socialrådgiverløftet må vies nogenlunde den samme respekt, når man vælger at træde ind i lige netop denne profession.

Der meldte sig mange spørgsmål undervejs, for eksempel hvad løftet kan bruges som et middel til – kan det blive identitetsskabende og skabe nye faglige diskussioner, og vil det forskyde fagets placering i den politiske og offentlige debat?

Og kan man snakke om ånden i løftet? Skal det se bagud og ligne et løfte indhyllet i gammelt støv og formuleret i forældet sprog?

Eller skal det moderniseres eller ligefrem renoveres, så vi får det i en mere strømlinet udgave, der kan møde tidens tendenser?

Formuleringen nedenfor er et forsøg på en kombination. Og skal relationen til klienten være central, og hvem er klienten?

Det er jo både børn, forældre og voksne i forskellige og foranderlige sammenhænge knyttet til forskellige miljøer.

Og hvor meget skal “systemet” fylde, hvordan og ikke mindst hvornår vil jeg påvirke lovgivningen, og hvordan iagttager vi dobbeltrollen, som især ses i det myndighedsudøvende arbejde?

Som en dilemmafyldt position, en politisk udfordring eller som et vilkår, vi må leve med i hverdagen?

Dybest set handler det vel om, hvad der er vores selvforståelse hver især.

Vi skal jo ikke bilde os ind, at socialrådgivere er ens.

Tværtimod kan der være mange bud på, hvad faglighed er og ikke er, og hvilke værdier det baseres på. Men mon ikke der findes ét sæt værdier, som er afgørende for alle socialrådgivere at stå inde for i et socialrådgiverløfte?

Debatten om, at professionen får sig et socialrådgiverløfte, er hermed åbnet.


Niels Christian Barkholt er formand for etisk råd i Dansk Socialrådgiverforening, men har pt. orlov fra rådets arbejde.

Socialrådgiverløftet

“Efter at have aflagt eksamen som socialrådgiver aflægger jeg herved det løfte, til hvis opfyldelse jeg end ydermere ved håndsrækning har forpligtet mig,at arbejde for at fremme min klients livskvalitet, selvbestemmelse og klientens evne til at få magten over sit eget liv.

At arbejde for at støtte klienten i nærmiljøet, som kan være voksne, børn og forældre, og at sætte hjælpen ind uanset om personen er under mistanke eller straffet og uden anden form for diskrimination.

Samvittighedsfuldt at respektere klientens integritet og ikke ubeføjet at åbenbare, hvad jeg i min praksis har erfaret.

At arbejde imod social uretfærdighed i det nære og i rette politiske fora og at gøre opmærksom på social uretfærdighed på trods af, at fænomenets beskaffenhed står i et modsætningsforhold til andres, herunder mine foresattes interesser.

Både at overholde såvel som at påvirke den eksisterende lovgivning og at gøre opmærksom på, hvis jeg bliver pålagt at udføre handlinger, som strider imod loven og/eller min etiske overbevisning.”
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2008, 13:22   #2
tuxon
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 181
Styrke: 17
tuxon er rigtig godt på vej
Vil det ikke bare blive den om "lægekonsulenter" om igen !
tuxon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2008, 13:56   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Jeg forstår godt hvad du mener...

Men det er meget påkrævet at socialrådgivere begynder at finde ud af hvorfor de ER socialrådgivere og tager deres erhverv op til revurdering...

Der er alt for mange socialrådgivere der mister gejsten når de ser deres erhverv udhulet og overtaget af murere og jord og betonarbejdere eller tømrere...kontorassistenter og jurister og jobkonsulenter...

Det er godt med lidt genopfriskning af moralen.

Man har lov til at håbe...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2008, 14:31   #4
tuxon
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 181
Styrke: 17
tuxon er rigtig godt på vej
Jo - Stella !
Men i bund og grund er vi jo alle "luddere for vor herre" !
Jeg tror ikke at det er socialrådgiverne det er galt med - de vil sikkert helst skabe gode skæbner !
Nej - vi skal et par trin højere op i luftlagene - men dér er duften af "moral" stærkt fortyndet !
tuxon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2008, 14:33   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tuxon skrev:

Citat:
Vil det ikke bare blive den om "lægekonsulenter" om igen !
Nej, det mener jeg ikke.

Jeg synes, det lyder rigtig godt.

I lægeløftet står der, at lægen skal tage hensyn til både patient OG samfund.

I ovenstående står der "klient" i fokus, ikke samfund... nærmest tværtimod.

Men lad os se, hvad der sker.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 06-02-2008 kl. 14:36.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2008, 15:20   #6
tuxon
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 181
Styrke: 17
tuxon er rigtig godt på vej
Jo -men igen - hvad hjælper det, når man ikke behøver at være socialrådgiver for at udføre jobbet ?
tuxon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2008, 16:03   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg deler dit sortsyn, Tuxon... det forslår som en skrædder i helvede.

Men skal jeg være optimist, så kan jeg se, at mange bække små, gør en stor å.

Og hvis det skulle brede sig, så nytter det. Nogen skal jo begynde.

Det samme princip med siden her... den begyndte i det små og har vokset sig meget stor.

På et tidspunkt forhåbentlig så nogen "derude" får øjnene op og stiller spørgsmål ved, hvordan vi behandler hinanden her i samfundet.

Hvor mange menneskeskæbner skal det gå ud over, før man opdager, hvilken retning samfundet bevæger sig i? Er det det, vi vil i samfundet?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sådan starter du en underskriftsindsamling L.S. Politik og Samfund 12 09-09-2013 23:11
Hvornår starter en sag? kamma Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 25-08-2010 15:16
hvor dan starter man en ftp sag op?? cosol At søge førtidspension 8 27-06-2009 01:21
Hvor starter jeg - Hvad gør jeg? Klund Alt det andet 3 13-04-2008 23:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension