K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-03-2014, 10:46   #1
Neonpink
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2014
Indlæg: 9
Styrke: 0
Neonpink er ny på vejen
FTP efter paragraf 17 på ny lov/40+

Hej

Jeg har læst mange tråde og synes det er virkelig svært at hitte rede i.

Har nogen fået tilkendt pension på det foranliggende efter 1. Januar? Jeg har været / er syg og har ikke været klar til at søge pension før ja nu. De kloge mennesker har anmodet mig om det siden 2007 men mentalt har jeg ikke været stærk nok.

Nu er det jo selvsagt blevet nærmest umuligt, det ved jeg og min sag er nu sendt til rehabiliterings team og vi venter på en indkaldelse.

Jeg har med flovhed gået syg i 14 år og uden job i 16-17 år og har været igennem revalidering, udredning og tilknyttet angstklinik i 5 år indtil jeg fik at vide de ikke kunne gøre mere for mig. Er nu tilknyttet distrikt psyk for at have læge og kontakt person.

For mig har pension aldrig været noget jeg ville , jeg ville klare mig selv og kæmpet en kamp uden lige. Det er forfærdeligt at høre lægen sige i sin udtalelse at jeg ingen arbejds og erhvervs evne har det var ikke det jeg ville. Min drøm for livet og min søn harmonere åbenbart ikke med psyken

Hvad kan jeg forvente på mødet, vil jeg blive parkeret på forløb? Jeg har mentor ordning nu og det er kun mail kontakt da jeg ikke kan tale i Tlf med fremmede og ikke har turde møde personen (hader angsten og fobien )

Er det overhovedet muligt at få tilkendt pension uden at blive pisket igennem aLt muligt for min sag er helt belyst og flere vurdere min arbejds/erhvervs evne som 0?

Har det overhovedet nogen betydning hvor længe man har gået og hvor mange uvildige og forskellige fag personer der har sagt det samme?

Mit eget indtryk er, at man skal stå med den ene fod i graven og den anden på vej, for at få pension tilkendt og at efter 17 er chancen lig 0?

Kan nogen belyse lidt og gøre mig mere klar til det foranstående møde med kommunens rehabiliterings team?
Neonpink er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2014, 13:18   #2
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
Et kommer jo nok meget an på kommunen, der er kommuner vi stort set ikke hører fra herinde, og så er der nogen der kun sender i ressourceforløb selvom folk er berettiget til pension.

Jeg har en tråd hvor jeg spørger hvormange der har fået pension efter de nye regler, altså hele sidste år med.
Der er indtil nu ikke nogen der har givet til kende at de er blevet tilkendt pension.

Med angst som primær årsag til nedsat arbejdsevne, vil de betragte din tilstand som ikke stationær.
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2014, 14:26   #3
Neonpink
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2014
Indlæg: 9
Styrke: 0
Neonpink er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Cykeltyv Se meddelelser
Et kommer jo nok meget an på kommunen, der er kommuner vi stort set ikke hører fra herinde, og så er der nogen der kun sender i ressourceforløb selvom folk er berettiget til pension.

Jeg har en tråd hvor jeg spørger hvormange der har fået pension efter de nye regler, altså hele sidste år med.
Der er indtil nu ikke nogen der har givet til kende at de er blevet tilkendt pension.

Med angst som primær årsag til nedsat arbejdsevne, vil de betragte din tilstand som ikke stationær.
Tak for svar og det er ikke kun angst, desværre. Jeg har svær social fobi og noget som kaldes ængstelig personligheds forstyrrelse samt vedvarende depression. ( sidstnævnte kommer i bølger)

Jeg har heller ikke sat næsen op efter pension, jeg bliver nok parkeret på noget ressourceforløb. Det er Kbh' kommune jeg bor i.
Neonpink er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2014, 14:50   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det kommer jo også an på alderen.

Som udgangspunkt kan patienter under 40 år ikke tildeles førtidspension, medmindre patienten ikke har nogen arbejdsevne eller udviklingsmuligheder overhovedet, fx grundet udviklingshæmning, alvorlig hjerneskade eller alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid eller sygdommen er hastigt accelererende.

Samme kriterier gælder for de over 40 årige, men der skal man så kun gennem ét ressourceforløb.

Problemet er jo, at de fleste bliver parkeret på ressourceforløb.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2014, 14:58   #5
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
Ja så skal der blod på bordet når du bor i Københavns kommune, for at få en pension.

Jeg har søgt aktindsigt i antallet af tildelte pensioner efter ny lov...
De har kvitteret med en føler om hvad jeg skulle med de tal, jdg gjorde dem forståeligt at et jo klart ville være afhængigt af hvad tallene sagde og om de var langt fra forventet og under landsgennemsnit.
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2014, 22:01   #6
Neonpink
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2014
Indlæg: 9
Styrke: 0
Neonpink er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Det kommer jo også an på alderen.

Som udgangspunkt kan patienter under 40 år ikke tildeles førtidspension, medmindre patienten ikke har nogen arbejdsevne eller udviklingsmuligheder overhovedet, fx grundet udviklingshæmning, alvorlig hjerneskade eller alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid eller sygdommen er hastigt accelererende.

Samme kriterier gælder for de over 40 årige, men der skal man så kun gennem ét ressourceforløb.

Problemet er jo, at de fleste bliver parkeret på ressourceforløb.
Sidstnævnte er også det jeg har læst mig frem til.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Cykeltyv Se meddelelser
Ja så skal der blod på bordet når du bor i Københavns kommune, for at få en pension.

Jeg har søgt aktindsigt i antallet af tildelte pensioner efter ny lov...
De har kvitteret med en føler om hvad jeg skulle med de tal, jdg gjorde dem forståeligt at et jo klart ville være afhængigt af hvad tallene sagde og om de var langt fra forventet og under landsgennemsnit.
Har også læst at Kbh har egne love og pension er en by i Rusland!
Neonpink er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2014, 22:12   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Den by i Danmark der tilkender flest førtidspensioner er Aarhus, København ligger på en andenplads. Dette er nyt, for Købehavn plejer at ligge nummer et mht tilkendelser af førtidspension.

Så chancen for førtidspension er stadig højest i København og Aarhus, hvis vi skulle kigge på det rent geografisk....såvel som statistisk.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2014, 13:11   #8
Neonpink
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2014
Indlæg: 9
Styrke: 0
Neonpink er ny på vejen
Jeg er nu indkaldt til møde med rehabiliterings team i næste måned og kan se derud fra den stak papirer de har sendt, at de har indhentet papirer omkring mig, helt tilbage til 1989! Hvor jeg er 16 år!

Alle papirerne fra dengang understøtter faktisk alt hvad jeg har gået igennem og hvor jeg er idag, så jeg ved ikke lige hvad jeg skal tænke om det. Det må vel tilsammen ligge til den grund for den samtale jeg så skal have med rehabiliterings team?

Men hvad så, hvad sker så? Kan de indstille til FTP el SKAL jeg først igennem et ressourceforløb først, hvilket frarådes af fagpersoner? Ignorer de det? Jeg har været igennem revalidering fra 2001 og maks ud.

Kan nogen berolige mig lidt og måske skitsere hvad der er af muligheder for noget skal det vist ende ud i, mener jeg. Jeg er ikke inde i lovgivning på dette punkt, så vil gerne høre fra Jer der har prøvet det
Neonpink er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2014, 23:14   #9
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Du skal kunne dokumentere at det er formålsløst med ressourceforløb.

Hvad er meningen med at du kommer for rehabilitringsteamet ?
De indstiller altid til:
"Afslag på pension" eller "Indstilling til pension"
Men er formuleringen fra jobcenteret vag, så bliver det ressourceforløb.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2014, 04:50   #10
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Cykeltyv Se meddelelser
Et kommer jo nok meget an på kommunen, der er kommuner vi stort set ikke hører fra herinde, og så er der nogen der kun sender i ressourceforløb selvom folk er berettiget til pension.

Jeg har en tråd hvor jeg spørger hvormange der har fået pension efter de nye regler, altså hele sidste år med.
Der er indtil nu ikke nogen der har givet til kende at de er blevet tilkendt pension.

Med angst som primær årsag til nedsat arbejdsevne, vil de betragte din tilstand som ikke stationær.
Jeg skal da gerne stå frem og meddele at jeg er tilkendt FTP efter de nye regler.

Vedr. tilkendelse, så kommer det hele ned til arbejdsevne. Hvis de mener den kan udvikles, så får du ikke FTP.
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension