K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-01-2014, 12:34   #1
troldepigen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Indlæg: 13
Styrke: 12
troldepigen er ny på vejen
Førtidspension Afslag / anke

Hej.

Jeg har søgt min førtidspension, og var i december til møde med rehabiliterings teamet - var næsten godt klar over det endte med et afslag da rehabiliterings teamet indstillede mig til afslag.

Jeg var så til samtale ved overlægen ved lokal psykiatrien igår, og derefter ved min kontakt sygeplejerske, der begge ikke var helt enig i afgørelsen og de opfordrede mig til at anke sagen afgørelse..

Men jeg har svært ved at overskue ting og jeg aner ikke om hvordan man skal anke en afgørelse, hvad man skriver osv og jeg tænker lidt at der sikkert er mange der har fået afslag og som måske har anket sagen som kunne fortælle hvad jeg skal gøre.

På forhånd tak
troldepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2014, 13:19   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er hverken en overlæge eller en sygeplejerske, der afgør om du skal have førtidspension.
I den helt korte form kan du bare skrive, du anker afgørelsen iver afslag på fp - med cprnummer, navn og underskrift og sende den til din kommune. Husk ankefristen på 28 dage må ikke overskrides.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2014, 13:30   #3
troldepigen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Indlæg: 13
Styrke: 12
troldepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Det er hverken en overlæge eller en sygeplejerske, der afgør om du skal have førtidspension.
I den helt korte form kan du bare skrive, du anker afgørelsen iver afslag på fp - med cprnummer, navn og underskrift og sende den til din kommune. Husk ankefristen på 28 dage må ikke overskrides.
Det ved jeg godt det ikke er - men det var med deres opbakning at jeg søgte på det foreliggende.

Det var heller ikke det jeg spurgte ind til, det var mere om hvordan man ankede og hvad der skal skrives..
Vidste ikke om jeg skulle vedligge alt muligt.
troldepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2014, 14:27   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du kan faktisk nøjes med at skrive at du vil anke afslaget og ikke mere..

Evt kan du skrive hvorfor du mener at du ikke skal have det afslag eller hvorfor du mener at du burde have din pension..

Men alt efter hvornår du har fået dette afslag ja så har man kun 28 dage præcist til at anke...

Går du ud over denne tid ja så kan du ikke anke mere...

Anken skal sendes til kommunen....og når du aflevere den skal du huske at få en kvittering på at du har afleveret denne anke...sådan at du selv kan dokumentere at du faktisk har afleveret anken og på hvilken dato..

Kommunen har så 4 uger til at genvurdere det afslag om de vil fastholde afslaget eller om de vil give dig pensionen...

Hvis de fastholder afslaget ja så sender de klagen til ankestyrelsen og så vil de vurdere sagen derfra..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2014, 15:14   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Du skal gøre op med dig selv om der er materiale i din sag til at en ankekan holde.

Citat:
Oprindeligt indsendt af troldepigen Se meddelelser
Jeg har søgt min førtidspension, og var i december til møde med rehabiliterings teamet - var næsten godt klar over det endte med et afslag da rehabiliterings teamet indstillede mig til afslag.
Hvad var det der gjorde at du regnede med et afslag...
Det er måske godt at have i mente når du overvejer om du skal anke !
Citat:
Jeg var så til samtale ved overlægen ved lokal psykiatrien igår, og derefter ved min kontakt sygeplejerske, der begge ikke var helt enig i afgørelsen og de opfordrede mig til at anke sagen afgørelse..
Hvorfor er de uenige, og har de nøje dokumenteret at du opfylder ALLE krav til at få pension ?
Eller er de bare flinke mennesker der vil deres patienter det godt ?
At synes nogen har fortjent eller godt kunne have behov for en pension tæller ikke i Dagens Danmark, her tæller kun DOKUMENTATION.
Citat:
Men jeg har svært ved at overskue ting og jeg aner ikke om hvordan man skal anke en afgørelse, hvad man skriver osv og jeg tænker lidt at der sikkert er mange der har fået afslag og som måske har anket sagen som kunne fortælle hvad jeg skal gøre.
Jeg synes du skal bede om vejledning fra psykiatrien... er de uenige i afgørelsen har de sikkert nogle guldkorn der kan få gang i processen.

Du skal nøje overveje om du vil anke, for det kan tage mange måneder/år !
Og kommer de så frem til samme afslag, kunne tiden jo have være brugt mere konstruktivt til at hive dokumentation hjem.

I afslaget må der stå årsagen.
Eventuelt formuleret som:
Det er ikke dokumenteret at... ikke kan ...
Så må du få dokumenteret at ... kan ikke ... fordi (og vedlægge bilag)
Sådan skal du se på din sag hele vejen igennem.

Det handler om at skyde ALLE deres påstande til jorden helt systematisk, llers kommer der slet ikke hul igennem til en pension !
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2014, 16:16   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du skal have skriftlig begrundelse for dit afslag
det er udelukkende din arbejdsevne som bliver vurderet i forhold til pension

når du får det, må du meget gerne skrive det her på tråden
for så kan man bedre give dig nogle råd, og se hvad det er som mangler
arbejdsprøvning eller det er noget lægefagligt som mangler
formoder du har fået udarbejdet en speciallægeerklæring fra psykiatrien
og hvad siger den, for lægerne er mange gange for dårlige til at lukke en sag
din funktionsevne skal være rigtig lav, før der kan blive tale om en pension
efter den nye reform.
En anke kan tage 7-11 måneder og måske mere.
vil tro de fast holder, når rehabiliterings teamet har indstillet til afslag
den tid skulle jo gerne gå med at få dig ydeligere afklaret

du er under de nye regler der vil i de fleste tilfælde, være gennemført et
ressourceforløb på mellem 1 og 5 år. ellers kan de ikke tilkende en pension

Sidst redigeret af MTVRV1; 21-01-2014 kl. 16:19.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2014, 21:14   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
I afslaget må der stå årsagen.
Eventuelt formuleret som:
Det er ikke dokumenteret at... ikke kan ...
Så må du få dokumenteret at ... kan ikke ... fordi (og vedlægge bilag)
Sådan skal du se på din sag hele vejen igennem.

Det handler om at skyde ALLE deres påstande til jorden helt systematisk, llers kommer der slet ikke hul igennem til en pension ![/I]

Lige præcis.

Hvis du har modtaget det skriftlige afslag kan du evt. skrive herinde hvad der står i det, så kan det være vi kan hjælpe dig videre med en anke, og ellers måske forklare hvorfor de gav afslag.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2014, 22:24   #8
troldepigen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Indlæg: 13
Styrke: 12
troldepigen er ny på vejen
Jeg vil gerne dele hvad der står.

Der står følgende i afslaget:

Pensionsteamet har d. 17 januar 2014 afslået, at lade din sag overgå til behandling efter reglerne om førtidspension i henhold til §18 jævnfør § 17 stk. 1 1 pkt. i lov om social pension.

Begrundelsen er, at det ikke kan udelukkes, at det er overvejende sandsynligt at arbejdsevnen kan udnyttes eller forbedres via aktiverings- revalidering- og behandlingsmæssige tiltal samt foranstaltninger.
Der er lagt vægt på at der fortsat er behandlingsmuligheder og der ikke er afprøvet ressourceforløb hvor forskellige indsatser kunne indgå over en længere periode.

Også sluttes der af med at man kan anke o.s.v....


Som sagt søgte jeg den efter laaaaang tids overvejelse da jeg ikke kan se mig på arbejdsmarkedet og med opbakning fra lokal psykiatrien - og jeg vil også godt fortælle om mine problemer - men det er bare så omfattende, men det korte er at jeg lever med daglige smerter i ryggen (i starten kun det øverste af ryggen, altså skulder, nakke og brystkasse - havde et biluheld i 2006 som gik ud over nakken og siden 2007/2008 har jeg været plaget af smerter og dårlig nattesøvn pga det) - men efterfølgende nu også det meste af ryggen, (havde sidste år ca 10 hold i lænden, og de kommer stadig jævnligt) midt på ryggen pga en udposning/prolaps, har smerter i lænden og ud i det venstre ben, som også har fået nedsat følelse og kraft) Daglig hovedpine.

ud over det gik jeg ned med en depression i slut af 2010 og den har taget til og jeg har ikke fået det bedre i løbet af de sidste 3 år, kun værre.

ALT er kun blevet værre i de sidste 3 år.

Jeg har været igennem en del undersøgelser ang ryggen, men står uafklaret, jeg har ingen diagnose, og spørg jeg til mine fremtids udsigter får jeg ingen svar - har kun en attest fra en speciallæge i nerologi og en fra neuropsykologisk center i Horsens hvor jeg fik lavet en NPU. Jeg har prøvet fys, ergoterapeuter og kiropraktor, jeg har været til samtale på et rygcenter (mest ang den prolaps da min læge mente jeg måske sku opereres)

Jeg er tilknyttet lokal psykiatrien og går til samtaler - heller ikke der har jeg nogen afklaring, hvad fejler jeg, er der en diagnose osv..
(skal nu til nogle nye test og snakke med en psykolog)

Som sagt er der fuld opbakning fra lokal psykiatrien som ikke kan følge afslaget - jeg skal nu ind til en ny "vurdering" hos en overlæge, dermed skal der laves en ny special læge erklæring, selvom jeg syns nu nok der står meget i den jeg har om at jeg har mange begrænsninger både på det fysiske men også det psykiske (ved ikke om den så skal tages med i ny vurdering af sagen hvis jeg anker, altså at jeg skal sende den ind - det er først d. 4/2 jeg skal ind til overlægen og ha den lavet)

Jeg ved ikke om det er fyldesgørende det jeg har skrevet - jeg har en del vanskeligheder ved at forklare mig.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
du skal have skriftlig begrundelse for dit afslag
det er udelukkende din arbejdsevne som bliver vurderet i forhold til pension

når du får det, må du meget gerne skrive det her på tråden
for så kan man bedre give dig nogle råd, og se hvad det er som mangler
arbejdsprøvning eller det er noget lægefagligt som mangler
formoder du har fået udarbejdet en speciallægeerklæring fra psykiatrien
og hvad siger den, for lægerne er mange gange for dårlige til at lukke en sag
din funktionsevne skal være rigtig lav, før der kan blive tale om en pension
efter den nye reform.
En anke kan tage 7-11 måneder og måske mere.
vil tro de fast holder, når rehabiliterings teamet har indstillet til afslag
den tid skulle jo gerne gå med at få dig ydeligere afklaret

du er under de nye regler der vil i de fleste tilfælde, være gennemført et
ressourceforløb på mellem 1 og 5 år. ellers kan de ikke tilkende en pension
speciallæge erklæringen fra Psykiatrien er på 6 sider, men der står som noget af det sidste:

Patienten har i oktober 2012 været vurderet ved neuropsykolog og her er der fundet svækkede kognitive funktioner som det vurderes, har en sammenhænd med hendes depressionslidelse men hvor det ikke kan afvises, at en del af funktionssvækkelsen kan tilskrives habituelt nedsatte funktioner som dog ikke vurderes at være en betydelig del.
Diagnosen som anført depressiv enkeltepisode af moderart grad, hvor vedvarende belastninger imidlertidig synes at påvirke hende, således fremgangen har været minimalt, og prognosen må på denne baggrund anses for dårlig, hvor hun nu igennem de seneste år nærmest konstant har været depressiv, og på den baggrund er der en alvorlig risiko for, at hun udvikler kronisk forstemningstilstand, som i høj grad vil føre til begrænsninger i forhold til hendes funktionsevne, men også begrænsninger i forhold til at kunne deltage i et afklarende forløb, selv med maximale skånehensyn, hvor det udover hendes psykiske vanskeligheder også må tages i betragning, at hun har alvorlige fysiske begrænsninger.

Også kan jeg tilføje at da jeg var til mødet med rehabiliterings teamet, der indstillede de mig til afslag da jeg var "rask nok" til at kunne deltage i et forløb, og at man i dagens danmark kun skal have et par måneder tilbage at leve i før man som under 40 kan få sin pension - plus at der manglede noget konkret - deres eksembel var så at hvis f.eks psykiatrien havde skrevet det var varrig eller kronisk så havde de skulle se på sagen med andre øjne.
troldepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2014, 08:08   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Problemet er her, som jeg læser det, at der mangler dokumentation.

Der mangler dokumentation på at problemstillingerne med ryggen på, at alt er afprøvet medicinsk, såvel som operativt, og at det derfor anses for at være en varig tilstand, og at behandlings mulighederne er udtømte..

Der mangler dokumentation på, at problemstillingerne mht depression er varigt og behandlingsmulighederne er udtømte (det plejer at tage omkring 5 år i medicinsk behandling, før end der kan spås om fremtiden) på lige dette område. Ofte længere.


Endvidere mangler der dokumentation på, at du ikke kan deltage i nogle forløb - der er en masse ''snak og gætten på'' at det nok ikke er godt, men da depressionen er en enkelt episode af moderat art, mangler der dokumentation på at tilstanden er blevet forværret, at medicinen ikke hjælper, og at det er kontraindiceret med et forløb da der er fare for varig tilstand.

Det hele handler om dokumentation, dokumentation og atter dokumentation.

Der mangler også nogle diagnoser, som jeg læser det - de har intet at sammenligne med, når din arbejdsevne skal vurderes - lægerne kan ikke dokumenterer på fagligt grundlag, hvorfor dine tilstande er varige og behandlingsmulighederne er udtømte, når de ikke kan fortælle, hvad det reelt handler om. De kan ikke forudsige din fremtid som syg for altid, når de ikke selv kan sige hvad det er du fejler helt nøjagtigt. Hvordan kan de dømme dig ude, når de ikke ved hvad det er??

Samtidig skøjter de rundt i, at de ikke ved om det er det ene der udløser det andet, dette skal der også helt styr på.

Det er alle de ting der skal styr på, hvis din sag skal pakkes til en førtidspension.
Jeg ville ikke anke afslaget så længe alt det ovenstående mangler, da det ikke nytte noget, og at du spilder tiden.

Håber de andre kan komme med flere input og måske kan fange noget, jeg skulle have overset.


Sidst redigeret af Ninja; 22-01-2014 kl. 08:11.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2014, 08:30   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af troldepigen Se meddelelser
Jeg vil gerne dele hvad der står.

Der står følgende i afslaget:

Pensionsteamet har d. 17 januar 2014 afslået, at lade din sag overgå til behandling efter reglerne om førtidspension i henhold til §18 jævnfør § 17 stk. 1 1 pkt. i lov om social pension.
Dette betyder, at det er ikke et afslag på fp du har fået, men et afslag på, at lade din sag overgå til behandling efter reglerne om fp.

D.v.s. at kommunen ikke mener, at der er så meget hold i sagen, at den skal vurderes i forhold til pension. Lidt firkantet sat op.

Citat:
Oprindeligt indsendt af troldepigen Se meddelelser
Begrundelsen er, at det ikke kan udelukkes, at det er overvejende sandsynligt at arbejdsevnen kan udnyttes eller forbedres via aktiverings- revalidering- og behandlingsmæssige tiltal samt foranstaltninger.
Dette betyder, at de ikke mener, at det ikke er dokumenteret, at din arbejdsevne ikke kan forbedres.

Citat:
Oprindeligt indsendt af troldepigen Se meddelelser
Der er lagt vægt på at der fortsat er behandlingsmuligheder og der ikke er afprøvet ressourceforløb hvor forskellige indsatser kunne indgå over en længere periode.
Dette betyder, at der fortsat er behandlingsmuligheder.

Du bør læse alle dine lægepapirer grundigt igennem, og se, om der nogen steder står noget om mulig behandling, som endnu ikke er prøvet.

Og selvom du f.eks. mener, at du har så store psykiske problemer, at du bør tilkendes fp, så strander den hvis der f.eks. står i dine lægepapirer, at der er behandlingsmuligheder for din ryg.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension