K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-01-2018, 14:03   #11
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Den oplysning du er gav om en uvarslet afgørelse er netop en af de ting der skal med i klagen, det er ulovlig praksis hvis kommunen sender dig en afgørelse uden først at give dig en partshøring hvor de skriver at de har planer om at gøre sådan og giver dig en frist til at komme med din mening om deres beslutning, vær helt sikker på om dette er en afgørelse eller en partsreprentant.

Du kan eventuelt læse lidt i denne ældre tråd https://www.k10.dk/showthread.php?t=30453 som ikke helt omhandler sammen problematik men som omhandler retten til at søge fleksjob men uden retten til at kommunen kun tager stilling til fleksjob.

Problemet i din klage er at kommunen har ret til at kigge på om fleksjob er det rette valg af indsats og ud fra en sag der er 2-3 år gammel og hvor du måske ikke var i arbejdsprøvning eller en lægeattest som beskrev din tilstand som varig så er fleksjob normalt ikke det som står først for. Så kommunen har udvalgt den indsats som er billigt for kommunen selv.
Set i bagklogskabens lys skulle du nok heller have søgt ressourceforløb der giver dig en ydelse mens din arbejdsevne undersøges nærmere.

Nå nu MistyMiss nu har konkluderet at det er korrekt at forrevalidering foregår på samme ydelse som borgeren tidligere var på, i dit tilfælde ægtefælle forsørgelse, så er der måske en fordel hvis du kan argumentere for at du skal have ressourceforløb i stedet for forrevalidering hvis ikke fleksjob er en mulighed endnu.

Jeg tænker at hvis du kan få hjælp af socialrådgiver forskellige steder kan du få råd til hvad det bedste du kan gøre på nuværende tidspunkt, for jeres økonomi i fremtiden kommer til at blive påvirket af om det gøres korrekt nu.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2018, 10:37   #12
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Begynder Se meddelelser


Jeg mener også at mine uddannelser og arbejdserfaringer kan bruges i et fleksjob. Derfor kan jeg slet ikke forstå at jeg skal revalideres.
Det er sandsynligvis fordi, at når kommunen står med et menneske, som er udenfor arbejdsmarkedet, så er første mål, at få dem ud i ordinær beskæftigelse, så de kan klare sig selv fremover.

Hvis ordinær beskæftigelse ikke er en mulighed, så er revalidering det næste trin.

Hvis revalidering ikke er muligt, så er fleksjob næste trin.

Og sidste trin er førtidspension.

Lidt firkantet sat op, men det er ca. sådan kommunerne arbejder.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2018, 10:43   #13
Begynder
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2018
Indlæg: 44
Styrke: 7
Begynder er ny på vejen
Endnu en gang tusind tak for jeres brugbare og konstruktive svar. Jeg føler mig slet ikke så alene, som jeg gjorde for et par dage siden, men:

- Jeg har ekstremt ondt i hovedet og en trykken i øjet.

- Jeg sover stort set ikke og min stress har taget voldsomt til.

- Derfor skriver jeg lige lidt senere og prøver om jeg ikke kan få sat et par ord på herinde.
Begynder er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2018, 13:56   #14
Begynder
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2018
Indlæg: 44
Styrke: 7
Begynder er ny på vejen
I den korte periode jeg har kendt til k10, har jeg allerede lært meget.

Jeg har gjort krav på indsigelse og kommunikationen skal være skriftlig. Jeg er blevet ganske overrasket og skuffet over nogle læger (en læge har kaldt mig overvægtig, selvom jeg HAR et normalt BMI og antager jeg kan blive rask, hvis jeg opnår et normalt BMI. Den pågældende læge har aldrig målt eller vejet mig). Der flyver en masse urigtige oplysninger rundt fra min sagsbehandler, der mangler dokumenter (Mine mails til sagsbehandler, som aldrig er blevet besvaret) og der er udleveret og indhentet oplysninger uden mit samtykke.

Jeg startede op med en sagsbehandler i august 2017, hun fortalte om et forløb. Blandt andet at man ikke kan søge noget specifikt, men at man som udgangspunkt søger ”afklaring af erhvervsevnen”. Dog gav hun udtryk for, at en revalidering ikke ville være aktuel for mig. Derefter lavede hun et forløb med to virksomhedspraktikker. Åh nej udbrød jeg, umiddelbart synes jeg det lidt for meget af det gode med to praktikker. Men min jamren fik min sagsbehandler til at udbryde, nu fik hun ”sørme også lyst til” (sagsbehandlerens ord) at sende på mig på et reva center. Her kunne jeg komme på et gartneri eller i et værksted.

Min daværende sagsbehandler fortalte, at et forløb ville vare fra 1 år til 5 år, men min alder taget i betragtning, ville mit forløb vare et år og at min sag skulle for et rehabiliteringsteam.

Endeligt ville min sagsbehandler tage højde for at jeg havde lidt vikararbejde. Hun udviste stor forståelse for, at det var min eneste og nok også noget begrænsede indtægt (7500 kr brutto årligt).

Forløbet med første sagsbehandler emmede af hendes fravær. Hun svarede ikke på mails og kunne pludselig være på banen. For eksempel fik jeg en indkaldelse i min E boks en fredag eftermiddag, hvor jeg skulle møde til samtale om mandagen. En anden gang lå der en fredag eftermiddag en besked på min telefonsvarer, at hun havde haft ringet for at give mig en statusopdatering.

Netop det opkald gjorde mig vred, jeg synes at en statusopdatering er for mig følsom og mere alvorlig en blot et telefonopkald.

Jeg fik redt trådene ud med sagsbehandleren og hun virkede faktisk meget human, imødekommende og undskyldende.

Der blev aftalt hun skulle starte et forløb op på et revacenter og jeg ville komme til at arbejde med noget IT.

Der gik dage, uger og måneder hvor jeg ikke høre noget. En dag dropper der en mail ind i min E boks. Det center som hun ville henvise mig til, var der mere end tre måneders ventetid, hvorfor hun ville henvise mig til andet i byen.
Jeg hørte aldrig fra hende siden …

Dagene, ugerne og måneder gik hvor jeg skrev til hende, men hun var tavs. Til sidst skrev jeg åbent til jobcenteret og efterlyste hende, fortalte at jeg ikke kunne få kontakt til hende. Så var hun på banen. Indkaldte mig til et møde via jobnet. Jeg er ikke på jobnet og det skrev jeg til hende. Men hørte aldrig fra hende.

I december bliver jeg orienteret om jeg har fået ny sagsbehandler og samtidig indkaldt til møde. På mødet skulle vi snakke om regler, krav, procedure samt muligheder.
Til mødet oplevede jeg en sagsbehandler som havde tydeligt accent og til tider svær at forstå. En handlekraftig kvinde. Hun havde sat sig grundig ind i sagen, sagde hun.

Hun fortalte uden filter, at hun havde undret sig over at jeg ikke havde rejst fra arbejdspladsen hvor jeg udviklede stress. I det hele taget fik jeg en oplevelse af at hun antog mig for hypokonder. Det eneste hun ikke kunne kurere var mine øjne. Jeg var lidt rystet, spurgte hende direkte om det var hendes opfattelse at jeg var hypokonder. Det svarede hun ikke på.
Vi aftalte at jeg skulle i praktik. Hun fortalte at det var kommet hende for øre, at kommunens jobkonsulenter pt. var overbelastede hvorfor hun ville henvise mig til anden aktør. Jeg fortalte at jeg meget dårlige erfaringer med kommunens aktører.
Jeg fortalte at jeg gerne ville være med til at finde og søge praktikplads. Spurgte hvad krævedes af praktikstedet. Fortalte at jeg selv havde været vejleder. Uanset hvordan jeg spurgte fik jeg ikke svar på, om der var særlige krav til et praktiksted.

Dernæst spurgte jeg til timeantallet, men her svarede hun heller ikke.

På mødet gjorde jeg endvidere opmærksom på, at jeg ved aktindsigt var blevet bekendt med at der var faktuelle fejl og mangler i min sag. Dette kom efter jeg havde spurgt hende, om hun opfattede mig som hypokonder. Hun virkede ikke interesseret i disse fejl.
Jeg fik endvidere sagt, at det faldt mig for brystet at se hvordan der blev indhentet og videregivet personfølsomme oplysninger uden mit samtykke. Det kunne få hende op af stolen. Staks ville hun i gang med at søge. Jeg fastholdt, at det var der da kunne jeg ved selvsyn se, da jeg havde søgt aktindsigt. Hun begyndte med at det var min praktiserende læge, som havde givet tilladelse. Jeg kommenterede det ikke, fastholdt blot, at det var der.

Mødet afsluttede og på vej ud døren bad hun mig sende mit CV.

De efterfølgende dage tænkte jeg over alle spørgsmål jeg havde til mødet, og som jeg ikke fik svar på. Jeg skrev en mail til hende og spurgte igen og påpegede, at jeg ville vide når der blev indhentet og udleveret oplysninger.

Hendes reaktion var en afgørelse om forrevalidering, en fuldmagt til at indhente oplysninger hos alle og at videregive dem, en henvisning til anden aktør men jeg fik ingen svar på mine spørgsmål.

Jeg nægter derfor forsat at skrive under på fuldmagten som jeg anser som en blanco for personfølsomme oplysninger.

Dernæst påpeger jeg hvordan hun egenhændigt har kunnet beslutte at jeg skal arbejde i 25 timer et timeantal, som jeg slet ikke kan på længere sigt, og at min læge anbefaler 10 timer. Og at denne forrevalidering kom også bag på mig.

Her ses uddrag fra afgørelsen:

Der er d. 28/12 2017 truffet afgørelse om at godkende dig som revalidend iht. LAS § 46.
Du vil overgå til forrevalidering, da der er behov for afklaring af din arbejdsevne og vurdering af
muligheder for revalidering. Dette forløb har afklarende sigte og behov for vurdering om at
revalidering er realistisk på sigt.

Jeg fik en forklaring af min sagsbehandler i fredags, men ikke alt ønsker hun at besvare skriftligt, som kan ses noget af her:

Jeg indkalder dig hermed til samtale ifm. din ansøgning om arbejdsevneafklaring for at kunne give dig svar på alle dine spørgsmål.

Du er tilkendt, som revalidend og dit forløb kaldes "forrevalidering", da dette forløb har
afklarende sigte og lovmæssigt korrekt, da du kan placeres i tilbud ved denne sagstype.
Du har søgt om afklaring af arbejdsevne og har selvfølgelig rettigheder, men det forventes at du skal være aktivt medvirkende. Jobcenter skal have alle relevante oplysninger for at kunne afklare dig og derfor har også behov for at videregive oplysninger til samarbejdspartner.

Derudover fastholder hun, at jeg i forløbet ikke må tage vikararbejde på trods af det er min eneste indtægt.

Sidst redigeret af Begynder; 08-01-2018 kl. 14:00. Årsag: mangler ord og fremhævninger
Begynder er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2018, 14:18   #15
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Når nu sagsbehandler ikke ønsker at besvare dine spørgsmål skriftligt....så bør du optage den samtale du skal til...således at du har dokumentation på alt selv..

Det er ganske lovligt at optage samtaler man selv er en del af ifølge straffeloven §263 nr 3 og du behøver ikke at spørge om lov til det..

Bemærk at hvis du spørger om lov til at optage...så har de retten til at nægte dette...og hvis du alligevel insistere...ja så kan de afbryde eller nægte at holde mødet med dig...derfor det er nemmest at undlade at spørge om lov..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2018, 14:47   #16
Begynder
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2018
Indlæg: 44
Styrke: 7
Begynder er ny på vejen
Jeg havde faktisk fra start overvejet, at tage min diktafon med dels fordi jeg havde dokumentation og dels fordi at jeg kunne høre det sagte en gang til.
´
Jeg har meldt mig ind i hovedpineforeningen, og kan forstå på en lidelsesfælle, at der nogle læger som mener et vægttab kan være helbredende i sig selv. De pågældende læger har dog ikke dokumentation herfor.

Jeg er som førnævnt ikke overvægtig - har en BMI 23.18 er derfor indenfor normal.

Nu vil jeg kontakte hovedpineforeningen, måske kan de være mig behjælpelige.

Jeg skal jo samarbejde med kommune og den pågældende læge fremover.
Begynder er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2018, 16:20   #17
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Med hensyn til de faktuelt forkerte oplysninger i din sag, du kan ikke få dem fjernet igen, men det du bør gøre er at gennemgå alle informationer og skrive alle de væsentlige fejl ned på en liste hvor du henviser til hvilken dato informationen er skrevet i sagen og hvad du er uenig i og hvad du mener i sagen altså hvad er forkert og hvorfor mener du at det er forkert. Eksempelvis BMI problematikken, der kan du skrive noget i denne stil Dato xx.xx.xxxx, læge xxxx har skrevet i statusattest xxxxx, dette er ukorrekt da jeg vejer xx og har en højde på xx og dermed en BMI på xx som altså er inden for normalen osv.

Når dokumentet er udformet, så printer du det ud i to eksemplarer og afleverer den ene til kommunen med anmodning om at den bliver lagt i din sag og beder om at få en kvittering på den anden kopi.

På den måde får du lagt et dokument i din sag der modsiger alle fejlene, hvis så sagen efterfølgende skal læses af en ny person, en ny sagsbehandler, jobcenterchefen, ankestyrelsen eller andre som læser din sag med friske øjne, så vil de ikke blive entydigt bombarderet med forkerte oplysninger.

Jeg vil give Webmaster ret i at du skal optage alle samtaler, både dem du kommer til hos kommunen, men også dem du modtager på telefonen.
Hvis du har en android telefon kan du downloade en app som optager samtaler og den kan du så sætte til at optage samtlige samtaler der går ind på telefonen og efterhånden slette dem som omhandler andre ting.
Filerne kan så overføres til din pc som dokumentation.

Med hensyn til vikartimer under praktikken, så er jeg bange for at jeg vil give kommunen ret i at det vil være uhensigtsmæssigt at arbejde ved siden af, jeg ved godt at du ikke kan leve af luft, men problemet er at hvis du bliver prøvet i hvor mange timer du kan klare at arbejde om ugen, med henblik på eksempelvis fleksjob, så giver det et skævt billede af din arbejdsevne hvis du ved siden af også har ordinært arbejde og til sidst kan det være at praktikken bliver skrottet fordi den ikke er retvisende og efterfølgende skal du starte helt forfra i endnu en praktik.

Sidst men ikke mindst vil jeg spørge om ikke du har klaget til jobcenterchefen over behandlingen?
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2018, 17:15   #18
Begynder
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2018
Indlæg: 44
Styrke: 7
Begynder er ny på vejen
Nej, jeg har ikke klaget til chefen. Min sagsbehandler har derimod truet med at gå til sin nærmeste leder. Hun synes jeg stiller for mange og for kritiske spørgsmål.

Jeg vil tage en dag, hvor jeg går alle mine akter igennem og så må der rettes til. Jeg har erfaret, at der skal rettes henvendelse skriftlig da mundtlig kommunikation ikke er særlig optimal.

Jeg blev faktisk lidt rystet over, at hun ikke vil stå ved det sagte eller hendes tavshed.

Nu er hun begyndt at sætte det ugentlige antal arbejdstimer til forhandling. Hun fortæller at de 25 timer er noget som systemet gør automatisk.

Uanset hvad fastholder jeg at vil klage både over forløbet og afgørelsen. Jeg mener forsat at mine faglige kvalifikationer kan bruges og en revalidering ikke vil kunne få mig op i tid eller bringe mig til selvforsørgelse.

Jo mere hun roder rundt med mig, jo dårligere bliver jeg.
Begynder er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2018, 17:49   #19
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Nu skal du først koncentrere dig om klagen over kommunens afgørelse, for det er meget vigtigt at der står de rigtige ting i den og at den afleveres til tiden.
I klagen over afgørelsen skal du kun koncentrere dig om det relevante, du er utilfreds med at få forrevalidering da du i stedet mener at du er berettiget til .... og begrundelse for hvorfor. Du skal overveje om det skal medtages at det ikke er en gyldig afgørelse da kommunen har valgt ikke at partshøre dig osv.
Hele klagen skal så helst være hængt op på paragraffer og eller principafgørelser hvis muligt.

Bagefter når den er sendt kan du overveje at klage over sagsbehandlingen hos jobcenterchefen, husk at der skal stå i overskriften at det er en klage og sikre at den er stilet til jobcenterchefen ellers lander den på sagsbehandlerens bord.

Når du har meldt dig ud af systemet i ca. 2 år har du vel ikke bibeholdt medlemskab af fagforening? for ellers kan der også være hjælp at hente der.

Derudover vil jeg råde dig til aldrig i fremtiden at sende mails direkte til sagsbehandleren, hvis muligt, og altid kun sende mails via fællespostkassen i jobcenteret hvis der er en sådan og ellers sende beskederne via digital post i Borger.dk / Eboks.dk

Med hensyn til timeantallet, så er deres plan ALTID at få borgeren op på ca. 25 timer, for så er man selvforsørgende og må klare sig selv.
Om timeantallet så er realistisk er så en anden ting og det vil vise sig i praktikken.
Men når lægen mener at 10 timer ugentligt er rimeligt og hvis hun så holder fast i at du skal starte på 25 timer så ville lige præcis dette være noget jeg ville klage til jobcenterchefen over.

Har du for øvrigt læst om at skrive dagbog under praktikken?
Ellers vil jeg foreslå dig at kigge på dette også, der ligger en ældre tråd her på K10 hvor en tidligere debattør viser hvordan man gør, jeg kan prøve om jeg kan finde linket senere hvis du er interesseret.

Ikke at jeg selv har oplevet det, men har læst så mange historier på K10 og andre steder , at jeg ved at mange sagsbehandlere er fulde af løgn og prøver at bilde borgere alle mulige ting ind, alt imens sagerne syltes. Grunden til at de ønsker mundlig kommunikation er ofte at er det ikke så let at bevise de er fulde af løgn.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2018, 18:29   #20
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg er desværre enig med @Nørd....man skal aldrig blindt stole på det sagsbehandlere siger...tjek altid selv op på om tingene er rigtige...og hav altid selv al dokumentation..

Specielt hvis de ikke vil svarer skriftligt men kun mundtligt...det gør nemlig at de altid kan sige at det har de skam aldrig sagt...

Med hensyn til vægttabet...så brug denne afgørelse fra Ankestyrelsen https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153728

Den siger at der SKAL være dokumentation for at et vægttab vil forbedre din arbejdsevne...og har de ikke denne dokumentation...ja så kan de ikke forlange noget vægttab af borgeren...

Med hensyn til at sagsbehandler vil gå til leder fordi du stiller for mange spørgsmål....tja det skal du virkelig falde op og ned på...selvfølgelig skal man stille alle de spørgsmål der måtte være så man forstår sagsgangen og hvad der skal ske....

Dette står tydeligt i retssikkerhedsloven §4 her https://www.retsinformation.dk/Forms...1-c11b9abf4422 at de skal tilrettelægge sagsbehandlingen sådan at borgeren har mulighed for at deltage aktivt i den..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension