K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-04-2012, 02:35   #1
Marianzen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2011
Lokation: Hovedgård, Horsens
Indlæg: 21
Styrke: 14
Marianzen er ny på vejen
Hjælp! -Kommunen påtænker stop af sygedagpengeudbetalingen, idet kommunen ikke længer

Hjælp! - Kommunen påtænker stop af sygedagpengeudbetalingen, idet kommunen ikke længere mener, at forlængelsesgrundlaget er til stede.

I oktober måned 2009 fik jeg diagnosen hofte dysplasi, efterfulgt af utallige undersøgelser. Hoftedysplasi er en medfødt hoftesygedom, der betyder at hofteskålen er alt for lille og stejl. og i ca. 20 % tilfælde ødelægger ledlæben i hoften.

Smerterne startede i januar 2009 under en graviditet. På daværende tidspunkt fik jeg beskeden om, at det var galoperende bækkenløsning.Havde det dog bare været det! Jeg blev sygemeldt efter ophør af min barselsorlovmidt i februar 2010 og blev senere fyret, fra mit arbejde pga. sygefravær. Jeg har pga. smerter ikke kunnet køre bil siden november 2009. Smerterne tog til og jeg blev MR-scannet med kontrastvæske i hofterne, i henholdsvis januar og april 2010. Begge scanninger viste defekteledlæber. Blev efterfølgende Ganz/PAO opereret september måned 2010 i min venstre hofte. Grundet stadige smerter i den opererede hofte, blev jeg ultralydsscannet i maj måned 2011, hvor der findes væske i mit hofteled, hvorfor jeg skal have lavet ledlæben. Jeg fårlavet ledlæben i august 2011 og ca. 5 uger efter operationen, mærker jeg undergenoptræningsøvelserne et voldsomt smæld i lysken. Som et slags elastik og deter enormt smertefuldt. Taler med fys. Omkring det og får beskeden om at jeg nokhar fået en fiberspringning eller i værste fald har rykket ledlæben op igen. Må lave øvelser fortsat til smertegrænsen og ellers vente på 3 måneders kontrol inovember måned 2011. Til denne kontrol er der mistanke om, at der kan være enny ledlæbeskade, men man vælger at give mig binyrebarkhormon, dog uden effekt. Hvorfor jeg igen skal ultralydsscannes, hvilket jeg bliver i slutningen afdecember 2011. Scanningen viser lidt væske i hofteleddet og man kan kun ane detaf ledlæben, som tidligere er syet, men ikke resten og det er derfor sandsynligtat der er en ny ledlæbeskade. Er ydermere til en second opinion også i december,hvor lægen finder samme resultat, men tilføjer at når jeg skal re-opereres,skal der opereres for intern spring hofte ved samme lejlighed. Jeg blevopereret den 4. april 2012, hvor lægen finder ledlæben helet pæn på, ankernefjernes og ledlæben bliver fortsat på. Der bliver fræset og slebet lidt knogle,min ikke en egentlig ledlæbeskade. Derefter bliver der opereret for internespring hofte, som var irriteret. Så operationen var ikke spildt. Jeg er ovenudlykkelig for, at jeg var til den second opinion, ellers havde det med stor sandsynlighedført til endnu en operation. Jeg har siden den første Ganz/PAO operation af venstrehofte, været på venteliste til at få fortaget samme operation af den højrehofte, men pga. venstre hoftes tilstand, er det blevet fremskønnet et pargange. Lægernes ord om, af den venstre hofte skal være 100 % rask og stærk noktil, at klare operationen af den højre, er jo realistisk. Jeg er i samråd medlægerne, noteret på programmet for en Ganz/PAO operation af min højre hofte tiloktober måned i år. Indtil nu går det stille og roligt fremad medgenoptræningen, men det er jo kun knap 3 uger siden operationen. Jeg tager det som gode tegn, at jeg har mere ondt i den ikke opererede højre side. Den højre hofte er på ”overarbejde” pga. krykkerne. Jeg håber, inderligt at resultatet bliver godt, således jeg kan komme videre i mit liv. Det er overhoved ikke lykken og langtfra til atholde ud, at man skal kæmpe sig igennem en hverdag med konstante smerter. Jegdrømmer om, at komme i arbejde igen, få kollegaer og opleve noget. Trænger til at bruge mit hoved. (På alt andet en hofte sygdom, økonomi og alle muligeparagraffer!)
Drømmer om at være en endnu mere fysisk aktiv mor, med stort M.Der gives gode odds for smertereducering og langt de fleste kommer tilbage fuldtid på arbejdsmarkedet. Det vil jeg også rigtig gerne!. Smerterne og min fysik gør, at jeg skal have foretagetoperationen af højre hofte først og så håbe, på jeg kan finde og klare et job.Er heldigvis kontoruddannet.

Desværre ser det ud til, at jeg indtil da skal leve afingenting = 0 kr. Kommunen har nemlig påtænkt stop af mine sygedagpenge, idet forlængelsesgrundlaget ikke længere er til stede. Hvilket er jeg dybt uenig i! Som skrevet har jeg været sygemeldt siden februar 2010. Efter de første 52 uger, fik jeg mine sygedagpenge forlænget ud fra § 27, stk.3.

Forlængelse af sygedagpengeperioden § 27.
Kommunen træffer afgørelse om at forlængesygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i§ 24, når

1) detpå det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kaniværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, atden sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2)det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andreafklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtesarbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår ogdermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnuikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til etfleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges iop til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring ellerlov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperiodenefter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venterpå behandling på et offentligt sygehus.

Jeg mener, stadig jeg her ret til mine sygedagpenge ud fradet forlængelsesgrundlag. Men det gør lægesagkyndige fra kommunen ikke! Jeg har torsdag d. 19. april modtaget opringning frasagsbehandleren, der informerede om dette og at jeg ville få tilsendt et brev. Brevet fik jeg lørdag d. 21. og jeg er informeret om partshøring med frist tilpå fredag den 27. april.

Lægekonsulentens vurderingato: Sagsbehandl: Navn XXXX - Sygedagpenge –Lægekonsulent - 04-04-2012.
Sidste lægeskøn 16.3.2011. Foreligger nu yderligere journaloplysninger (senest november 2011) fra ortopædkirurgisk afdeling, Horsens sygehus, og epikrise (februar 2012) fra privathospitalet Aleris Hamlet i Århus og der anmodes om nyt skøn i sagen.

Vurdering:
Det er helbredsmæssigt ikke gået som forventet. Sygemeldte er siden sidste lægeskøn reopereret november 2011 i venstre hofte for en skade på ledskålen (labrumlæsion). Denne operation er heller ikke gået godt og sygemeldte skal nu primo april 2012 igen opereres i venstre hofte. Skaden på ledskålen er formentlig brudt op igen og der skal endvidere udføres endnu en kegleoperation (cheilektomi) i hoften. Som det fremgår af ovenstående er sygemeldtes hoftetilstand endnu ikke stationær. Der forestår som anført endnu en venstresidig hofteoperation hvis resultat er behæftet med betydelig usikkerhed. Som anført i tidligere lægeskøn skal sygemeldte herefter formentlig også opereres i højre hofte. Såvel sygemeldtes helbredsmæssige som arbejdsevnemæssige prognose er helt uafklaret og det er på nuværende tidspunkt ikke lægeligt muligt at udtale sig kvalificeret om stationærtidspunktet.
Diagnoser Følger efter dobbeltsidig hoftedysplasi 169
Følger efter ledlæbeskade i venstre hofte 169

I forhold til partshøring har jeg mailet følgende 2 mails til sagsbehandleren fra kommunen:

Hej SSS

Min opfattelse er, at jeg stadig hører under paragraf 27 stk. 3. Jeg er stadig er i behandling og venter på enoperation af den anden hofte. 2 x 52 uger er der ikke gået endnu. De er gået til marts 2013 og dertil kommer så den ventetid, man kan modregne.Ikke?. Hvis jeg ser tilbage på mit forløb fra marts 2011, da jeg kom under denne paragraf 27. stk. 3 og til maj 2011 er det "alm." tid. 12. maj 2011 viser en scanning, at der erindikation for, at jeg skal opereres for en ledlæbeskade, hvilket jeg bliver 10. aug. 2011, den tid vil jeg regne som ventetid. Fra 10. aug. til 28. nov. er "alm." tid. D. 28. nov. henvises jeg til en ultralydsscanning og venter på denne til 22. dec., hvor det viser sig, at der indikation for en re-skopi af ledlæben. Denne tid vil jeg beregne som ventetid. Var til en ekstra undersøgelse hos en anden læge inden nytår XXX, der havde samme vurdering og anbefalede en re-skopi af ledlæben, men tilføjede at det ville være fornuftigt, at man ved samme lejlighed opererede for den interne springhofte. 5. jan. 2012 bliver jeg henvist hertil og modtager operationstid til den 4. april 2012. Denne tid, vil jeg også betegne som ventetid. Min udregning, giver mig såledesventetid på ca. 7 måneder sammenlagt, der til kommer yderligere 2 måneder fra forlængelsen og til scanningen i maj 2011, hvor jeg også venter. Hvordan er jeres udregning?. Hvis alt forløber planmæssigt, vil jeg kunne genoptræne min venstre hofte, til at kunne klare en Ganz/PAO operationaf min højre hofte omkring efteråret, ca. okt. måned. Derefter er der tidligere udtalelser fra lægen om en sygemelding/genoptræningstid på ca. 4 - 6 måneder. Derfor mener jeg stadig, at jeg falder inden for § 27, stk.3, hvis man regner ventetiden, sådan som jeg, har noteret ovenfor. Alene de 2 x 52 uger, uden ventetiden indregnet, vil kunne løbe til marts 2013. Tillige med, at jeg stadig ikke er færdig behandlet og at der i mit sygdomsforløb ikke er kommet flere lidelser. Alle dokumenteret undersøgelser om mine lidelser, er fortaget inden jeg bliver opereret 1. gang i sep. 2010. Der er foretager MR-scanninger tilbage i jan. og april 2010, der begge viser defekt ledlæber ogultralydsscanning fra maj 2010, der påviser interne springhofter. Jeg stiller spørgsmålstegn ved, at du i tlf. fortæller, at jeres lægekonsulent har oplysninger fra feb. 2012 og heraf må have taget beslutningen om evt. stop af sygedagpengene. Synes overhovedet ikke det er realistisk, at træffe denne afgørelse,uden at have sidste nye oplysninger og om den sidste operation 4. april. Ydermere vil jeg påpege, at der ved operationen d. 10. aug. var tale en planlagt hofteskopi af ledlæben og ikke en re-skopi, som du sagde i tlf. Jeg har altså "kun" været gennem 3 operationer og ikke 4. Den 3. operation var en re-skopi af ledlæben, men også en operation for den interne springhofte. Jeg har endvidere talt med overlæge YYY der har udført Ganz/PAO, der gerne vil lave en opdateret udtalelse. Jeg afventer at modtage denne på mail. Ligeledes har jeg mailet med Overlæge XXX, som gerne vil udtale sig, hvis kommunen sender en statusattest LÆ125,svare XXX gerne på den, hvilket jeg vil bede dig om at gøre. Jeg mener bestemt, det er vigtigt at få XXXs syn på sagen, eftersom det er XXX, der har opereret mig den. 4. april 2012. Jeg vil gerne modtage en bekræftelse pr. mail. Jeg kontakter dig, så snart jeg har nogetfra pr. mail fra Overlæge YYY.
K.h. M.
(Medsendt journalnota fra operationen d. 4. april 2012)

Hej SSS

Lægekonsulent skriver at det ikke er gået som forventet, det er jeg imod. Lægerne har gjort, hvad der har været hensigtsmæssigt korrekt og i den korrekte rækkefølge. At der så skulle 3 operationer til, for at nå hertil, så er der stadig arbejdet udfra at få mig smertefri. Rækkefølgen er Ganz/PAO sep. 2010, hvor det statistisk er bevist at ca. 90 % får et godt og smertereducerer resultat. De sidste ca. 10 % kan have smerter fra en evt. ledlæbeskade, som man vidste jeg havde fra scanning tilbage fra jan/apr. 2010. Nogen mærker til ledlæbeskaden andre ikke, jeg har så desværre været en af dem. Derfor ledlæbeoperation i aug. 2011 og ikke i november som Lægekonsulenten skriver og der er ej heller tale om en reoperation! Endvidere skriver han at denne operation heller ikke er gået godt, hvordan kan han vurdere det når han laver sit skøn ud fra notater om en forstående operation (epikrise)februar 2012 fra privathospitalet Aleris Hamlet i Århus) Har i tidligere mail sendt operationsjournal fra d. 4. april fra privathospitalet Aleris Hamlet i Århus, hvori det fremgår at ledlæben er helet pænt på, siden operationen 10. aug. og at der laves intern springhofte. Og denne operation for den interne springhofte er den 1., men lægekonsulenten skriver i sin vurdering at der skal laves endnu en kegleoperation (cheilektomi) i hoften. Det er jo ikke korrekt. Endvidere skriver han "Som anført i tidligere lægeskøn skal sygemeldte. Herefter formentlig også opereres i højre hofte. Såvel sygemeldtes helbredsmæssige som arbejdsevnemæssige prognose er helt uafklaret og det er på nuværende tidspunkt ikke lægeligt muligt at udtale sig kvalificeret om stationærtidspunktet." Det er ukorrekt at jeg formentlig skal opereres i højre hofte. Det er fakta, at jeg skal det. Se jeres tidligere statusattest fra Overlæge YYY (LÆ125) datere 11. marts 2011 - citat: " Endvidere er M. opskrevet til en hoftekorrigerende operation for Hoftesysplasi på højre side. Jeg finder derfor ikke hans vurdering for acceptabel, idet der ikke er korrekte oplysninger, tillige med at der ikke er indhentet seneste journaloplysninger, hvilke jeg ikke finder som uklare og derfor ikke mener at min helbredsmæssige og arbejdsmæssige evne og prognose for værende helt uafklaret og at man på nuværende tidspunkt godt kan lægeligt udtale sig kvalificeret om stationærtidspunktet! Jeg medsender mail fra hoftesektoren, hvoraf det fremgår at jeg er på venteliste til Ganz/PAO til oktober. Dermed vil jeg kunne være færdigbehandlet inden forlængelsesfristen på de 2 x 52 uger - marts 2013 + ventetiden. Med venlig hilsen M.

Hertil modtager jeg 2 mails frasagsbehandleren:

Hej M.!
Jeg har modtaget dine uddybende mails - også med de seneste journaloplysninger.Sagen ligger pt. ved lægekonsulenten igen og du hører fra mig, når jeg ved mere.Også hvad angår evt. indhentning af LÆ 125.

Næste mail:

Hej M.!
Lægekonsulenten har nu gennemlæst de nye journaloplysninger fra Hamlet samt dine Mails i øvrigt. Han vurderer ikke, at oplysningerne ændrer på hans skøn ift. At din helbredsmæssige og arbejdsevnemæssige prognose er helt uafklaret.Lægekonsulenten vurderer det i øvrigt ikke nødvendigt at indhente en statusattest fra Bent XXX som supplement til ovenstående vurdering. Så jeg indhenter ikke yderligere.Dog har du fortsat mulighed for at indgive den ventede udtalelse fra YYY her i partshøringsperioden. Udtalelsefra Overlæge YYY: Patienten er bekendt på HoftekirurgiskSektor, Aarhus Sygehus, hvor hun har været udredt og behandlet for hoftedysplasi og ledlæbeskade. Der har været foretaget venstresidig PAO og to kikkertoperationer i venstre hofte mhp hhv korrektion af dysplasi og reparationaf labrumdefekt (jvf sagsakter og journalkopier). Den sidste hofteoperation er udført i april 2012, og har indtil videre haft godt resultat. Patienten har også højresidig symptomgivende hoftedysplasi. På den indikation planlægges højresidig PAO, når patienten er restitueret i venstre hofte (dvs. til oktober 2012). Ca. 20% af PAO-patienter har behov for yderligere kikkertoperation efterfølgendepga. symptomer fra labrumdefekt. Vi håber, at behandlingerne vil betyde, at M. kan opnå et funktionsniveau som gør det muligt for hende at varetage sin tidligere jobfunktion. Jeg har også talt med men fagforeningen og div. Gratis Rådgivnings instanser, der alle siger jeg har gjort, hvad jeg kunne og skal selvfølgelig skal anke hvis afgørelsen besluttes.

Hvad kan jeg ellers? Gode råd er dyre! Jeg er ikke berettiget til kontanthjælp, da jeg er gift og manden således har forsørgelsespligt. Vi bor i eget hus med 2 små drenge på 3 og 5 år og kan umuligt leve af mandens indtægt. Jeg er for dårlig til at arbejde. Kan ikke melde mig ledig, da jeg ikke kan stå tilrådighed og søge arbejde, hvem vil dog også ansætte mig som situationen er ligept. Lægerne giver gode muligheder for at vende tilbage efter endt behandling ogoperation, men det mener kommunen klart ikke. Omvendt er jeg heller ikkeuhelbredelig syg, så jeg er berettiget til en førtidspension, så hvad gør jeg?

Knus fra M.
(Hvad er det dog for et samfund vi lever i, tænk at "sparke" til dem, der i forvejen ligger ned!)
Marianzen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2012, 07:16   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg deler dit indlæg lidt op, mange kan ikke koncentrere sig om, at læse det når det sår så tæt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Marianzen Se meddelelser
Hjælp! - Kommunen påtænker stop af sygedagpengeudbetalingen, idet kommunen ikke længere mener, at forlængelsesgrundlaget er til stede.

I oktober måned 2009 fik jeg diagnosen hofte dysplasi, efterfulgt af utallige undersøgelser. Hoftedysplasi er en medfødt hoftesygedom, der betyder at hofteskålen er alt for lille og stejl. og i ca. 20 % tilfælde ødelægger ledlæben i hoften.

Smerterne startede i januar 2009 under en graviditet. På daværende tidspunkt fik jeg beskeden om, at det var galoperende bækkenløsning.Havde det dog bare været det! Jeg blev sygemeldt efter ophør af min barselsorlovmidt i februar 2010 og blev senere fyret, fra mit arbejde pga. sygefravær.

Jeg har pga. smerter ikke kunnet køre bil siden november 2009. Smerterne tog til og jeg blev MR-scannet med kontrastvæske i hofterne, i henholdsvis januar og april 2010.

Begge scanninger viste defekteledlæber. Blev efterfølgende Ganz/PAO opereret september måned 2010 i min venstre hofte. Grundet stadige smerter i den opererede hofte, blev jeg ultralydsscannet i maj måned 2011, hvor der findes væske i mit hofteled, hvorfor jeg skal have lavet ledlæben.

Jeg fårlavet ledlæben i august 2011 og ca. 5 uger efter operationen, mærker jeg undergenoptræningsøvelserne et voldsomt smæld i lysken. Som et slags elastik og deter enormt smertefuldt. Taler med fys. Omkring det og får beskeden om at jeg nokhar fået en fiberspringning eller i værste fald har rykket ledlæben op igen.

Må lave øvelser fortsat til smertegrænsen og ellers vente på 3 måneders kontrol inovember måned 2011. Til denne kontrol er der mistanke om, at der kan være enny ledlæbeskade, men man vælger at give mig binyrebarkhormon, dog uden effekt.

Hvorfor jeg igen skal ultralydsscannes, hvilket jeg bliver i slutningen afdecember 2011. Scanningen viser lidt væske i hofteleddet og man kan kun ane detaf ledlæben, som tidligere er syet, men ikke resten og det er derfor sandsynligtat der er en ny ledlæbeskade.

Er ydermere til en second opinion også i december,hvor lægen finder samme resultat, men tilføjer at når jeg skal re-opereres,skal der opereres for intern spring hofte ved samme lejlighed. Jeg blevopereret den 4. april 2012, hvor lægen finder ledlæben helet pæn på, ankernefjernes og ledlæben bliver fortsat på.

Der bliver fræset og slebet lidt knogle,min ikke en egentlig ledlæbeskade. Derefter bliver der opereret for internespring hofte, som var irriteret. Så operationen var ikke spildt. Jeg er ovenudlykkelig for, at jeg var til den second opinion, ellers havde det med stor sandsynlighedført til endnu en operation.

Jeg har siden den første Ganz/PAO operation af venstrehofte, været på venteliste til at få fortaget samme operation af den højrehofte, men pga. venstre hoftes tilstand, er det blevet fremskønnet et pargange. Lægernes ord om, af den venstre hofte skal være 100 % rask og stærk noktil, at klare operationen af den højre, er jo realistisk.

Jeg er i samråd medlægerne, noteret på programmet for en Ganz/PAO operation af min højre hofte tiloktober måned i år.

Indtil nu går det stille og roligt fremad medgenoptræningen, men det er jo kun knap 3 uger siden operationen. Jeg tager det som gode tegn, at jeg har mere ondt i den ikke opererede højre side. Den højre hofte er på ”overarbejde” pga. krykkerne.

Jeg håber, inderligt at resultatet bliver godt, således jeg kan komme videre i mit liv. Det er overhoved ikke lykken og langtfra til atholde ud, at man skal kæmpe sig igennem en hverdag med konstante smerter. Jegdrømmer om, at komme i arbejde igen, få kollegaer og opleve noget. Trænger til at bruge mit hoved. (På alt andet en hofte sygdom, økonomi og alle muligeparagraffer!)

Drømmer om at være en endnu mere fysisk aktiv mor, med stort M.Der gives gode odds for smertereducering og langt de fleste kommer tilbage fuldtid på arbejdsmarkedet. Det vil jeg også rigtig gerne!. Smerterne og min fysik gør, at jeg skal have foretagetoperationen af højre hofte først og så håbe, på jeg kan finde og klare et job.Er heldigvis kontoruddannet.

Desværre ser det ud til, at jeg indtil da skal leve afingenting = 0 kr. Kommunen har nemlig påtænkt stop af mine sygedagpenge, idet forlængelsesgrundlaget ikke længere er til stede. Hvilket er jeg dybt uenig i! Som skrevet har jeg været sygemeldt siden februar 2010. Efter de første 52 uger, fik jeg mine sygedagpenge forlænget ud fra § 27, stk.3.

Forlængelse af sygedagpengeperioden § 27.
Kommunen træffer afgørelse om at forlængesygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i§ 24, når

1) detpå det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kaniværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, atden sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2)det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andreafklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtesarbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår ogdermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnuikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til etfleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges iop til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring ellerlov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperiodenefter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venterpå behandling på et offentligt sygehus.

Jeg mener, stadig jeg her ret til mine sygedagpenge ud fradet forlængelsesgrundlag. Men det gør lægesagkyndige fra kommunen ikke! Jeg har torsdag d. 19. april modtaget opringning frasagsbehandleren, der informerede om dette og at jeg ville få tilsendt et brev. Brevet fik jeg lørdag d. 21. og jeg er informeret om partshøring med frist tilpå fredag den 27. april.

Lægekonsulentens vurderingato: Sagsbehandl: Navn XXXX - Sygedagpenge –Lægekonsulent - 04-04-2012.
Sidste lægeskøn 16.3.2011. Foreligger nu yderligere journaloplysninger (senest november 2011) fra ortopædkirurgisk afdeling, Horsens sygehus, og epikrise (februar 2012) fra privathospitalet Aleris Hamlet i Århus og der anmodes om nyt skøn i sagen.

Vurdering:
Det er helbredsmæssigt ikke gået som forventet. Sygemeldte er siden sidste lægeskøn reopereret november 2011 i venstre hofte for en skade på ledskålen (labrumlæsion). Denne operation er heller ikke gået godt og sygemeldte skal nu primo april 2012 igen opereres i venstre hofte. Skaden på ledskålen er formentlig brudt op igen og der skal endvidere udføres endnu en kegleoperation (cheilektomi) i hoften.

Som det fremgår af ovenstående er sygemeldtes hoftetilstand endnu ikke stationær. Der forestår som anført endnu en venstresidig hofteoperation hvis resultat er behæftet med betydelig usikkerhed. Som anført i tidligere lægeskøn skal sygemeldte herefter formentlig også opereres i højre hofte.

Såvel sygemeldtes helbredsmæssige som arbejdsevnemæssige prognose er helt uafklaret og det er på nuværende tidspunkt ikke lægeligt muligt at udtale sig kvalificeret om stationærtidspunktet.
Diagnoser Følger efter dobbeltsidig hoftedysplasi 169
Følger efter ledlæbeskade i venstre hofte 169

I forhold til partshøring har jeg mailet følgende 2 mails til sagsbehandleren fra kommunen:

Hej SSS

Min opfattelse er, at jeg stadig hører under paragraf 27 stk. 3. Jeg er stadig er i behandling og venter på enoperation af den anden hofte. 2 x 52 uger er der ikke gået endnu. De er gået til marts 2013 og dertil kommer så den ventetid, man kan modregne.Ikke?. Hvis jeg ser tilbage på mit forløb fra marts 2011, da jeg kom under denne paragraf 27. stk. 3 og til maj 2011 er det "alm." tid.

12. maj 2011 viser en scanning, at der erindikation for, at jeg skal opereres for en ledlæbeskade, hvilket jeg bliver 10. aug. 2011, den tid vil jeg regne som ventetid. Fra 10. aug. til 28. nov. er "alm." tid. D. 28. nov. henvises jeg til en ultralydsscanning og venter på denne til 22. dec., hvor det viser sig, at der indikation for en re-skopi af ledlæben. Denne tid vil jeg beregne som ventetid.

Var til en ekstra undersøgelse hos en anden læge inden nytår XXX, der havde samme vurdering og anbefalede en re-skopi af ledlæben, men tilføjede at det ville være fornuftigt, at man ved samme lejlighed opererede for den interne springhofte. 5. jan. 2012 bliver jeg henvist hertil og modtager operationstid til den 4. april 2012. Denne tid, vil jeg også betegne som ventetid.

Min udregning, giver mig såledesventetid på ca. 7 måneder sammenlagt, der til kommer yderligere 2 måneder fra forlængelsen og til scanningen i maj 2011, hvor jeg også venter. Hvordan er jeres udregning?. Hvis alt forløber planmæssigt, vil jeg kunne genoptræne min venstre hofte, til at kunne klare en Ganz/PAO operationaf min højre hofte omkring efteråret, ca. okt. måned.

Derefter er der tidligere udtalelser fra lægen om en sygemelding/genoptræningstid på ca. 4 - 6 måneder. Derfor mener jeg stadig, at jeg falder inden for § 27, stk.3, hvis man regner ventetiden, sådan som jeg, har noteret ovenfor. Alene de 2 x 52 uger, uden ventetiden indregnet, vil kunne løbe til marts 2013. Tillige med, at jeg stadig ikke er færdig behandlet og at der i mit sygdomsforløb ikke er kommet flere lidelser.

Alle dokumenteret undersøgelser om mine lidelser, er fortaget inden jeg bliver opereret 1. gang i sep. 2010. Der er foretager MR-scanninger tilbage i jan. og april 2010, der begge viser defekt ledlæber ogultralydsscanning fra maj 2010, der påviser interne springhofter.

Jeg stiller spørgsmålstegn ved, at du i tlf. fortæller, at jeres lægekonsulent har oplysninger fra feb. 2012 og heraf må have taget beslutningen om evt. stop af sygedagpengene. Synes overhovedet ikke det er realistisk, at træffe denne afgørelse,uden at have sidste nye oplysninger og om den sidste operation 4. april.

Ydermere vil jeg påpege, at der ved operationen d. 10. aug. var tale en planlagt hofteskopi af ledlæben og ikke en re-skopi, som du sagde i tlf. Jeg har altså "kun" været gennem 3 operationer og ikke 4. Den 3. operation var en re-skopi af ledlæben, men også en operation for den interne springhofte.

Jeg har endvidere talt med overlæge YYY der har udført Ganz/PAO, der gerne vil lave en opdateret udtalelse. Jeg afventer at modtage denne på mail. Ligeledes har jeg mailet med Overlæge XXX, som gerne vil udtale sig, hvis kommunen sender en statusattest LÆ125,svare XXX gerne på den, hvilket jeg vil bede dig om at gøre.

Jeg mener bestemt, det er vigtigt at få XXXs syn på sagen, eftersom det er XXX, der har opereret mig den. 4. april 2012. Jeg vil gerne modtage en bekræftelse pr. mail. Jeg kontakter dig, så snart jeg har nogetfra pr. mail fra Overlæge YYY.
K.h. M.
(Medsendt journalnota fra operationen d. 4. april 2012)

Hej SSS

Lægekonsulent skriver at det ikke er gået som forventet, det er jeg imod. Lægerne har gjort, hvad der har været hensigtsmæssigt korrekt og i den korrekte rækkefølge. At der så skulle 3 operationer til, for at nå hertil, så er der stadig arbejdet udfra at få mig smertefri.

Rækkefølgen er Ganz/PAO sep. 2010, hvor det statistisk er bevist at ca. 90 % får et godt og smertereducerer resultat. De sidste ca. 10 % kan have smerter fra en evt. ledlæbeskade, som man vidste jeg havde fra scanning tilbage fra jan/apr. 2010. Nogen mærker til ledlæbeskaden andre ikke, jeg har så desværre været en af dem.

Derfor ledlæbeoperation i aug. 2011 og ikke i november som Lægekonsulenten skriver og der er ej heller tale om en reoperation! Endvidere skriver han at denne operation heller ikke er gået godt, hvordan kan han vurdere det når han laver sit skøn ud fra notater om en forstående operation (epikrise)februar 2012 fra privathospitalet Aleris Hamlet i Århus)

Har i tidligere mail sendt operationsjournal fra d. 4. april fra privathospitalet Aleris Hamlet i Århus, hvori det fremgår at ledlæben er helet pænt på, siden operationen 10. aug. og at der laves intern springhofte. Og denne operation for den interne springhofte er den 1., men lægekonsulenten skriver i sin vurdering at der skal laves endnu en kegleoperation (cheilektomi) i hoften.

Det er jo ikke korrekt. Endvidere skriver han "Som anført i tidligere lægeskøn skal sygemeldte. Herefter formentlig også opereres i højre hofte. Såvel sygemeldtes helbredsmæssige som arbejdsevnemæssige prognose er helt uafklaret og det er på nuværende tidspunkt ikke lægeligt muligt at udtale sig kvalificeret om stationærtidspunktet."

Det er ukorrekt at jeg formentlig skal opereres i højre hofte. Det er fakta, at jeg skal det. Se jeres tidligere statusattest fra Overlæge YYY (LÆ125) datere 11. marts 2011 - citat: " Endvidere er M. opskrevet til en hoftekorrigerende operation for Hoftesysplasi på højre side.

Jeg finder derfor ikke hans vurdering for acceptabel, idet der ikke er korrekte oplysninger, tillige med at der ikke er indhentet seneste journaloplysninger, hvilke jeg ikke finder som uklare og derfor ikke mener at min helbredsmæssige og arbejdsmæssige evne og prognose for værende helt uafklaret og at man på nuværende tidspunkt godt kan lægeligt udtale sig kvalificeret om stationærtidspunktet!

Jeg medsender mail fra hoftesektoren, hvoraf det fremgår at jeg er på venteliste til Ganz/PAO til oktober. Dermed vil jeg kunne være færdigbehandlet inden forlængelsesfristen på de 2 x 52 uger - marts 2013 + ventetiden. Med venlig hilsen M.

Hertil modtager jeg 2 mails frasagsbehandleren:

Hej M.!
Jeg har modtaget dine uddybende mails - også med de seneste journaloplysninger.Sagen ligger pt. ved lægekonsulenten igen og du hører fra mig, når jeg ved mere.Også hvad angår evt. indhentning af LÆ 125.

Næste mail:

Hej M.!
Lægekonsulenten har nu gennemlæst de nye journaloplysninger fra Hamlet samt dine Mails i øvrigt. Han vurderer ikke, at oplysningerne ændrer på hans skøn ift. At din helbredsmæssige og arbejdsevnemæssige prognose er helt uafklaret.Lægekonsulenten vurderer det i øvrigt ikke nødvendigt at indhente en statusattest fra Bent XXX som supplement til ovenstående vurdering. Så jeg indhenter ikke yderligere.

Dog har du fortsat mulighed for at indgive den ventede udtalelse fra YYY her i partshøringsperioden. Udtalelsefra Overlæge YYY: Patienten er bekendt på HoftekirurgiskSektor, Aarhus Sygehus, hvor hun har været udredt og behandlet for hoftedysplasi og ledlæbeskade.

Der har været foretaget venstresidig PAO og to kikkertoperationer i venstre hofte mhp hhv korrektion af dysplasi og reparationaf labrumdefekt (jvf sagsakter og journalkopier). Den sidste hofteoperation er udført i april 2012, og har indtil videre haft godt resultat. Patienten har også højresidig symptomgivende hoftedysplasi.

På den indikation planlægges højresidig PAO, når patienten er restitueret i venstre hofte (dvs. til oktober 2012). Ca. 20% af PAO-patienter har behov for yderligere kikkertoperation efterfølgendepga. symptomer fra labrumdefekt. Vi håber, at behandlingerne vil betyde, at M. kan opnå et funktionsniveau som gør det muligt for hende at varetage sin tidligere jobfunktion. Jeg har også talt med men fagforeningen og div. Gratis Rådgivnings instanser, der alle siger jeg har gjort, hvad jeg kunne og skal selvfølgelig skal anke hvis afgørelsen besluttes.

Hvad kan jeg ellers? Gode råd er dyre! Jeg er ikke berettiget til kontanthjælp, da jeg er gift og manden således har forsørgelsespligt. Vi bor i eget hus med 2 små drenge på 3 og 5 år og kan umuligt leve af mandens indtægt.

Jeg er for dårlig til at arbejde. Kan ikke melde mig ledig, da jeg ikke kan stå tilrådighed og søge arbejde, hvem vil dog også ansætte mig som situationen er ligept. Lægerne giver gode muligheder for at vende tilbage efter endt behandling ogoperation, men det mener kommunen klart ikke. Omvendt er jeg heller ikkeuhelbredelig syg, så jeg er berettiget til en førtidspension, så hvad gør jeg?

Knus fra M.
(Hvad er det dog for et samfund vi lever i, tænk at "sparke" til dem, der i forvejen ligger ned!)
Jeg er ikke inde i sdp-reglerne, men jeg er sikker på, at der kommer andre med input.

M.h.t. kontanthjælp, så kommer det an på din mands indtægt. Nogle kan godt få noget kontanthjælp til trods for, at de er har en arbejdende ægtefælle.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2012, 08:09   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Marianzen,

Velkommen til

Tak til Vovse for at dele indlægget op for det var jo en ordentlig en til morgen kaffen.

Jeg kender en del til sygedagpenge reglerne, men det er der heldigvis andre herinde der også gør. Det er ikke så tit at klienter forlænges efter §27 stk. 1 nr. 3 og jeg kan godt forstå din argumentation, men har lægekonsulenten fået de rapporter han skal have til at vurdere det han gør/skal?

Dine læger og overlæger har jo udtalt sig og det syntes udfra det du skriver at sygedagpengene bør kunne løbe og at du inkl. ventetid i det offentlige bør kunne forblive på §27 stk. 1 nr. 3, men hvorfor er det at lægekonsulenten siger noget andet nu? Står der noget i rapporterne fra dine læger, der kunne lede dertil eller er det bare ud fra hans eget subjektive skøn at dine sdp. bør stoppes allerede nu?

Uanset hvad bør du søge kontanthjælp, som Vovse skriver, hvis det altså kommer til det. Der kan komme et at ører ud af det, medmindre I altså har en hel del opsparing også.

Venter du nu på det endelige sdp. stop? Hvad for lkén til at "gisne" om at det ikke holder, det må han jo som sådan ikke slå plat på, medmindre dine egne læger er enige.

Man arbejder jo frem mod at du bliver rask og smerte fri. Kunne man bare flytte dig over på et andet forlængelses pkt. i sdp. loven evt. stk. 1 nr. 4 mod fleks eller pension, så tror jeg at du var bedre stillet!! Meeen der skal du nok være stationær i dine lidelser før man kunne gøre noget sådan.

Indtil videre kan du også checke Ankestyrelsens hj. side: http://www.ast.dk/artikler/default.asp?page=3 for at se om du kan finde nogle princip afgørelse, der kunne relatere til din sag, som du så kan sende videre til kommunen.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2012, 08:27   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
den ser desværre lidt kedelig ud

1
du er ikke stationær og derfor kan du hverken få fleks eller pension
2
dine læger skriver gode muligheder, men de sætter ingen dato på hvornår du kan vende tilbage på arbejdsmarkedet

kort fortalt
1 man skal være stationær og alle behandlingsmuligheder skal være udtømte
så kommunen skal finde ud af fleks eller pension
2
at der er gode udsigter til du kan vende tilbage på arbejdsmarkedet, og de skal skrive en dato på hvornår

det er den du mangler, lægerne skriver ikke hvornår de forventer du kan komme tilbage

ps har været uden indtægt i 2 år snart, sygedagpenge er en kort ydelse
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2012, 14:08   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Ankestyrelsen.

Hej Marianzen,

Jeg fandt en princip afgørelse i Ankestyrelsen vedr. §27 stk. 1 nr. 3. Her havde kommunen som din afvist forlængelse, formodentlig ved start, men måske er der alligevel noget du kan bruge til noget, det er da et forsøg værd.

http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...&h=True&page=1

Har du en fagforening der kan hjælpe dig? Bliver det næste bare endeligt sdp. stop? Umiddelbart syntes jeg ikke at lægekonsulenten giver sine begrundelser på grundlag af fakta!!?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 24-04-2012 kl. 14:21.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2012, 00:12   #6
Marianzen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2011
Lokation: Hovedgård, Horsens
Indlæg: 21
Styrke: 14
Marianzen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg deler dit indlæg lidt op, mange kan ikke koncentrere sig om, at læse det når det sår så tæt.



Jeg er ikke inde i sdp-reglerne, men jeg er sikker på, at der kommer andre med input.

M.h.t. kontanthjælp, så kommer det an på din mands indtægt. Nogle kan godt få noget kontanthjælp til trods for, at de er har en arbejdende ægtefælle.

Hej Vovse!

Tak for din indeling Jeg beklager, men hamrede bare derud af i tasterne, og tilmed i de sene natte timer. Takker, også omkring det med kontanthjælpen. Alle muligheder, skal undersøges.

K.h. Marianzen
Marianzen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2012, 00:44   #7
Marianzen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2011
Lokation: Hovedgård, Horsens
Indlæg: 21
Styrke: 14
Marianzen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg deler dit indlæg lidt op, mange kan ikke koncentrere sig om, at læse det når det sår så tæt.



Jeg er ikke inde i sdp-reglerne, men jeg er sikker på, at der kommer andre med input.

M.h.t. kontanthjælp, så kommer det an på din mands indtægt. Nogle kan godt få noget kontanthjælp til trods for, at de er har en arbejdende ægtefælle.
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej Marianzen,

Velkommen til

Tak til Vovse for at dele indlægget op for det var jo en ordentlig en til morgen kaffen.

Jeg kender en del til sygedagpenge reglerne, men det er der heldigvis andre herinde der også gør. Det er ikke så tit at klienter forlænges efter §27 stk. 1 nr. 3 og jeg kan godt forstå din argumentation, men har lægekonsulenten fået de rapporter han skal have til at vurdere det han gør/skal?

Dine læger og overlæger har jo udtalt sig og det syntes udfra det du skriver at sygedagpengene bør kunne løbe og at du inkl. ventetid i det offentlige bør kunne forblive på §27 stk. 1 nr. 3, men hvorfor er det at lægekonsulenten siger noget andet nu? Står der noget i rapporterne fra dine læger, der kunne lede dertil eller er det bare ud fra hans eget subjektive skøn at dine sdp. bør stoppes allerede nu?

Uanset hvad bør du søge kontanthjælp, som Vovse skriver, hvis det altså kommer til det. Der kan komme et at ører ud af det, medmindre I altså har en hel del opsparing også.

Venter du nu på det endelige sdp. stop? Hvad for lkén til at "gisne" om at det ikke holder, det må han jo som sådan ikke slå plat på, medmindre dine egne læger er enige.

Man arbejder jo frem mod at du bliver rask og smerte fri. Kunne man bare flytte dig over på et andet forlængelses pkt. i sdp. loven evt. stk. 1 nr. 4 mod fleks eller pension, så tror jeg at du var bedre stillet!! Meeen der skal du nok være stationær i dine lidelser før man kunne gøre noget sådan.

Indtil videre kan du også checke Ankestyrelsens hj. side: http://www.ast.dk/artikler/default.asp?page=3 for at se om du kan finde nogle princip afgørelse, der kunne relatere til din sag, som du så kan sende videre til kommunen.

Hej enteneller!

Mange tak og tak for dit indlæg! Det er et rigtig godt forum

Lægekonsulenten har alle de papire som omhandler min sag, med undtagelse af den beskrevne statusattest, som jeg har bedt kommunen om at indhente. Idet jeg finder det urealistisk at bygge sit skøn og afgørelse ud fra et fortstående operationsnota, der kun beskriver, hvad lagen mener der kan være galt og hvad man påtænker at operere for. Statusattesten ville kunne beskrive min såvel arbejdsmæssige som helbredsmæssige prognose efter sidste operation. Men sagsbehandleren har mailet tilbage, at lægekonsulenten ikke mener det er nødvendigt, lige som hun mailer at han ikke skønner, at det ændre sagens afgørelse. Jeg har selvfølgelig mailet retur, at jeg er dybt uenig og beder hende bestille en LÆ125 statusattest. Men har intet hørt fra hende i dag. Kontaktede så tlf. Job Center og fandt ud af, at hun ikke er der før end i morgen. Endte ud med at tale med lægekonsulenten selv. -Og hans afgørelse holder han fast i og begrunder at der ikke længere er et forlængelsesgrundlag. Da jeg fik mine sygedagpenge forlænget tilbage i marts 2011, havde jeg været en ledbevarende hofte operation igennem og man viste at jeg også skulle have opereret den højre. Lægekonsulenten forsvare sin begrundelse med at man dengang ikke vidste, at jeg skulle opereres yderligere 2 gange i venstre hofte, hvorfor han nu mener min såvel arbejdsmæssige som helbredsmæssige situation er helt uafklaret!. Jeg har på ingen måder selv været klar over, at jeg skulle være 3 operationer om at nå hertil. Det er der da ingen mennesker der kan forudsige. Lægesagkyndige begrunder yderligere med, at jeg endnu ikke er påbegyndt behandling af den højre hofte og stiller spørgsmålstegn til, vhordan det vil gå med den... Måske ligesom med venstre! Jeg ved det da virkelig IKKE! Så det er min skyld og jeg skal straffes, fordi jeg er syg! Synes han har lavet et mega dårligt stykke arbejde. Tilbage i marts 2011 forlænger han udfra gode muligheder om tilbagevenden til arbejdsmarkedet. Til trods for at man allerede dengang havde journaler, der påviste ledlæbeskader og at hoftelægen statistisk giver udtryk for at ca. 20 % af dysplasi patienter har en defekt ledlæbeskade, der efterfølgende opereres.

Synes det er er så unfair. og er måske kun halvvejs. Det kan jo både gå godt efter den ledbevarende operation af den højre hofte, men også vise sig at jeg der også efterfølgende skal have lavet ledlæben. Lægerne gør jo, hvad der er bedst for mig. Men det er åbenbart ikke klokkeklart nok til, at jeg kan beholde mine sygedagpenge.

Gav udtryk for min utilfredshed og sagde at først kunne de godt forlænge og nu kan de ikke. Dertil kommer det jo også an på tiden. Tager det 6 måneder el. 1 år før du er rask til at arbejde spurgte ham. Hvor skulle jeg dog vide det fra. Jeg ville allerhelst være rask lige nu!!! Det er der ingen der kan svare 100 % på. Hvilket han godt mente at man kan i nogle tilfælde.

Åhhh, den tid, den tid. Det er da for pokker ikke mig, men lægerne der bestemmer, hvor lang tid der er mellem hofteoperationerne. De siger der skal genoptrænes og at man tidligst gør det i modsatte hofte efter ca. 6 måneder.

Så ja, jeg venter egentlig bare på endelig afgørelse

Tak for tippet til ankestyrelsen - det får jeg brug for

K.h. Marianzen
Marianzen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2012, 09:03   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg mener IKKE, at de kan afbryde forlængelsen med den begrundelse.

Du ER forlænget med 2 år, fordi kommunen HAR vurderet, at du kan komme tilbage til ordinært arbejde.

der er., så vidt jeg ser, ingen lægeerklæring der skriver at du IKKE kan!

>Jeg mener derfor ikke,. at kommunen lovligt kan lave nye vurderinger midt i forløb.

(der ligger en P-afgørelse fra Ankestyrelsen, vedr. forlængelse efetr stk 4; hvor borger får medhold i, at man IKKE kan foretage ny vurdering midt i forløb)(Den bør du kunne bruge, selvom den handler om vurdering af nedsat arbejdsevne).

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2012, 10:20   #9
frkkaos
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
frkkaoss avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Århus
Alder: 39
Indlæg: 35
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
frkkaos er ny på vejen
Har selv siddet lidt i klemme i sygedagpengesystemet. Ved ikke så meget om forlængelsesmuligheder, men åbnede en masse muligheder for mig at skrive et brev om tumulten og "min oplevelse" af systemet.
Ofte står der jo ikke det fulde i din journaler, og en forklaring fra dig kan uddybe nogle problematiker lægen nødvendigvis ikke har skrevet.

Ellers så håber jeg du klarer at holde hovedet oven vande..

Sidst redigeret af frkkaos; 25-04-2012 kl. 10:23. Årsag: Er vist ikke så godt til det med smileys endnu :S
frkkaos er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2012, 22:53   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Marianzen

Helt forfærdelig, at du ud over dine gentagne operationer også skal slås med SDP-system, istedet for de støtter dig mod bedring, og forhåbentlig en bedre helbredsstilstand og en tilbagevenden til arbejde.

Jeg er selv ikke pt. på toppen, men vil forsøge at give nogle indspark ud over de allerede givet.

Du er allerede i gang via mail i en dialog omkr. kommunens varslede SDP-stop, men du bør lave en partshøring, hvor du i pkt.form stiller dine indsigelser for dette klart op. Og gerne hvor du henviser til tidl. principafgørelser fra Ankestyrelsen, som både Enteneller og Popiae skriver om. Hvis du har overskud til dette.

(Jeg hører ikke selv blandt dem, der fatter sig i kort, men vil forsøge).

DUKH har opgivet flg.: Principafgørelser: D-19-06, D-11-00, D-18-98, D-7-95
som vedrøer § 27, stk. 1, nr. 3. Nogle af disse kan måske også bruges. Men spec. den Popiae skriver om er central.

Da det virker som om lægekonsulenten ligger vægt på lægeudtalelse fra Hamlet hosp. af tidl datoer herunder måske spec. epikrise (februar 2012) fra privathospitalet Aleris Hamlet i Århus.

Har Lægekonsulent oversat denne epikrise ordentlig? Her er det væsentlige eft. min mening: at du ikke kan forventes at være stationær før varighedsbegræningen indtræder, dvs. eft. 2 X 52 uger med mindre Hamlet skriver, at de mener operationen vil være formålløs el. med ringe resultat.

Hvis denne epikrise er oversat ordentlig, men den ikke bidrager meget konkret omkr. prognose (dvs. fremadrettethed), bør du forsat fastholde også indhentelse af fornyet LÆ 125 herfra m. henvisning til LBK nr 656 af 15/06/2011 Gældende, (Retssikkerhedsloven) § 10:

Citat:
Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse.
Hvis en sag ikke er ordetnlig oplyst kan BAN og Ankestyrelsen hjemvise din sag, og erklære afgørelsen ugyldig alene på dette, og bede dem træffe fornyet afgørelse eft. indhenting af oplysninger.

Derudover er epikriser normalt ikke særlig fyldestgørende, idet de er sammenfatning af selve journalen ikort form. Det er derfor her centralt, at fastholde en fornyet LÆ 125.

Selvom lægekonsulenten ikke finder det nødvendigt, at indhente en konkret LÆ125, er det stadig SB (og team) der har ansvaret om sagen er ordentlig belyst forud for en afgørelse, hvorfor det også påhviler dem at lave en selvstændig vurdering af om sagen er ordentlig belyst forud for et stop af SDP, fasthold dette i din partshøring.

Væsentlig er i lægefaglige oplysninger (uden kendskab til de konkrete dokumenter):

Citat:
Udtalelsefra Overlæge YYY: Patienten er bekendt på HoftekirurgiskSektor, Aarhus Sygehus, hvor hun har været udredt og behandlet for hoftedysplasi og ledlæbeskade.

Der har været foretaget venstresidig PAO og to kikkertoperationer i venstre hofte mhp hhv korrektion af dysplasi og reparationaf labrumdefekt (jvf sagsakter og journalkopier). Den sidste hofteoperation er udført i april 2012, og har indtil videre haft godt resultat. Patienten har også højresidig symptomgivende hoftedysplasi.

På den indikation planlægges højresidig PAO, når patienten er restitueret i venstre hofte (dvs. til oktober 2012). Ca. 20% af PAO-patienter har behov for yderligere kikkertoperation efterfølgendepga. symptomer fra labrumdefekt. Vi håber, at behandlingerne vil betyde, at M. kan opnå et funktionsniveau som gør det muligt for hende at varetage sin tidligere jobfunktion.
Hvorfor det pt. er realistisk at forvente, at du eft. denne operation og genoptrænning og heling holder dig inden for de 2 X 52 uger. Men ikke mindst, hvis ikke kan indtræde i tidl. jobfunktion, ja, så er en anden jo bestemt ikke udelukket.

Som jeg læser din beskrivelse, lægekonsulents vurdering og mails mel. dig og SB virker det på mig, som om at SB ikke selv laver nogle socialfaglig vurdeing af din sag, men fortrinsvis læner sig kraftigt op ad lægekonsuletens vurdering. Det er her væsentlig, at lægekonsulenten ikke må lave afgørelsen i SDP-sager (ved godt de forsøger ) At lægekonsulenten skal oversætte i forståeligt sprog, hvad dine behandlende læger skriver, således at SB (og team) kan lave en sådan vurdering.

Du har allerede skrevet nogle gode mail, men jeg ville alligevel sætte et parthøringsdokument op i pkt.form, som skrevet ovenfor, således at du har de bedste muligheder for at de eft. partshøring får besindet sig og ikke stopper dine SDP, og derfor undgår en ankesag. Her er det væsenligt, at du henviser til § 10 ang. oplysningpligten af en sag og de anvendelige principafgørelser, som tidl tråde har anført, således at det står klart for kommunen, at der er tidl. sager som har principel karakter (dvs. vejlendende for hvordan lovgivning skal forstås).

I forhold til lægekonsulentens skøn a.d. 04.04.12: har du fat i nogle væsentlige argumenter, idet hvis du ikke havde skrevet dato, virker som en han forholder sig til ældre oplysninger. Nu har sagsbehandler så sendt den omkr. ham endnu engang, har dette udmøntet sig en i skriftligt udtalelse?

Hvis der foreligger en sådan, skal du have en kopi af denne, da partshøring også indbefatter at du får aktindsigt i de dokumenter, der ligger til grund for vurderingen.

Håber ovenstående kan bidrage til du undgår stop af SDP og kan koncetere dig om at bliver rask indenfor de 2 X 52 uger.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Borger fik ret – det vil kommunen ikke finde sig i buster Politik og Samfund 8 06-01-2011 18:30
Kommunen udbetaler ikke det de skal??? kirsten01 Alt det andet 11 13-10-2010 05:24
nå man ikke længer kan klar fleksjob mor til 2 Spørgsmål ang fleksjob 9 13-08-2008 11:25
Kommunen skal inden stop af sygedagpenge: Stella Skal kommuner ikke overholde loven? 0 27-02-2008 13:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension