K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-02-2013, 11:13   #1
ingehelene
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2013
Indlæg: 30
Styrke: 12
ingehelene er ny på vejen
Førtidspension år 2013

hej til alle ...

Håber at I kan hjælpe mig, så jeg måske bedre kan forstå min SB. .... jeg var hos min sagsbehandler først i dec.2012 for at søge førtidspension efter paragraf 17 , hun rådede mig til at vente til den nye reform trådte i kraft år 2013, ! ..... den 8 jan 2013 var jeg igen til møde med SB, på dette møde besluttede jeg at søge f.pension. .. hun fortalte mig at hun skulle udfylde en masse papirer og ville sende dem til mig så jeg kunne læse/underskrive dem. intet skete før i mandags den 11feb, hvor hun ringede til mig og sagde at hun ville sende nogle papirer som jeg skal ha' med til min læge, jeg spurgte hvorfor det, da hun jo har papirer fra både min læge og speciallægeerklæring, hun fortalte mig at efter den nye reform skal min læge undersøge mig og at vi/lægen og mig skal tale om min fremtid... jeg har nu bestilt tid hos lægen men kan først komme til den 18 marts, er det den rigtige fremgangsmåde ?? ....
ingehelene er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2013, 11:31   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
nej langt fra desværre
du skulle aldrig have hørt på din sagsbehandler, men stå fast på en §17 inden den 1 januar. for nu er du nemlig under de nye regler og det bliver så hammer svært og få pension om umuligt. hvis du bare kan arbejde et par timer om ugen, så kan du ikke få pension under de nye regler.
men hvis din sag ikke er helt åbenlyst færdig med arbejdesprøvning og lægepapir
så havde du dog heller ikke fået pension selvom du havde søgt en §17 inden den 1 januar
for det var også svært og få inden den nye lov.

så nu bliver du nødt til at følge de nye regler og det kan desværre tage år
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2013, 11:37   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja i følge de nye tiltag for 2013 er det den rigtige fremgangsmåde - nu må længen nemlig ikke fokusere på det du IKKE kan, man skal sammen med dig, fokusere på de ting du kan - hvor lidt det så end er.
Læger må ikke længere fastholde en patient i et bestemt sygdomsbillede, men skal fremadrettet finde patientens ressourcer frem som kommunen så kan arbejde videre med.

Så det lyder rigtig nok det hele. At hun så har dolket dig lidt i ryggen ved at vildlede dig mht §17 tilbage i 2012 er en hel anden diskussion.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2013, 11:43   #4
Teletrold
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2008
Lokation: jeg er fra havnen
Indlæg: 88
Styrke: 16
Teletrold er ny på vejen
Hey og velkommen på K10 Ingehelene.

Du vil hurtigt erfare,at du ikke er alene.

Min umiddelbare tanke,når jeg læser dit indlæg er: Kan der føres bevis for at din sagsbehandler har vildledt dig,frem for at vejlede dig. Og hvis der kan det,så skal der da bare klages hurtigst muligt.

Du kan evt. lige læse de rigtig gode afgørelser,som Webmaster har fundet i min tråd:



Borgeren kan når som helst i sin sags forløb bede kommunalbestyrelsen om alene at tage stilling til, om der er ret til førtidspension. Kommunalbestyrelsen skal da straks træffe beslutning om at sagen overgår til behandling med henblik på stillingtagen til om borgeren opfylder betingelserne for tilkendelse af pension.


Til brug for afgørelsen i sagen skulle der udarbejdes en ressourceprofil efter retningslinierne i bekendtgørelse om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevnen, alene på grundlag af de oplysninger, der forelå ved borgerens anmodning.
Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-006-04.aspx

Og denne

Citat:
Afgørelse:
Kommunen burde have truffet afgørelse om påbegyndelse af sag om førtidspension på et tidligere tidspunkt end 3 uger efter ansøgers anmodning herom.


Begrundelsen var, at kommunen ikke skulle foretage en vurdering af borgerens arbejdsevne i forbindelse med en afgørelse om påbegyndelse af førtidspensionssag på det foreliggende dokumentationsgrundlag.


Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg lagde til grund, at udarbejdelse af ressourceprofil var påbegyndt på tidspunktet for mandens anmodning om, at kommunen skulle tage stilling til spørgsmålet om førtidspension. Manden blev orienteret om fremgangsmåden og konsekvenserne af, at sagen ville blive behandlet på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Kommunen valgte at opdatere ressourceprofilen og efterfølgende sende den til høring hos ham. Herefter traf kommunen afgørelse om påbegyndelse af førtidspensionssag.


Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg lagde vægt på, at påbegyndelse af sag om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag var en rettighed, der fulgte af pensionslovens § 17.


Der blev lagt vægt på, at det ikke var nødvendigt at færdiggøre mandens ressourceprofil, inden kommunen traf afgørelse om påbegyndelse af pensionssag.


I denne forbindelse lagde Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vægt på, at kommunen af hensyn til borgeren burde træffe afgørelsen om at påbegynde sagen på det foreliggende grundlag hurtigst muligt og i umiddelbar tilknytning til anmodningen.


Til kommunens spørgsmål om, hvad der skulle forstås ved i umiddelbar tilknytning til anmodningen, samt hvad der skulle forstås ved allerede foreliggende dokumentation i forhold til påbegyndelse, bemærkedes det supplerende, at en afgørelse om påbegyndelse efter pensionslovens § 17, stk. 1, 3. pkt. skulle træffes hurtigst muligt efter borgerens anmodning herom, idet grundlaget for at vurdere arbejdsevnen ikke behøvede foreligge på dette tidspunkt.
Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-006-07.aspx

Da du i starten af december ville søge en §17 på det foreliggende,så burde din sagsbehandler have sagt et er modtaget,og så skulle sagsbehandlingen efterfølgende startes

/steff
Teletrold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2013, 12:07   #5
ingehelene
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2013
Indlæg: 30
Styrke: 12
ingehelene er ny på vejen
Tusinde tak for jeres svar ..... jeg har desværre ikke på papirer at min SB i dec. rådede mig til at vente til jan.2013 ... hun fortalte mig at kommunen skulle behandle min sag inden 3 mdr, da jeg var til møde jan.13 er det så også forkert ? .... jeg er ikke så god til at klage, da jeg så er bange for at min SB bliver sur .....
ingehelene er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2013, 12:28   #6
KatrineB
Afhængigheds tegn af K10
 
KatrineBs avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Lokation: Mariagerfjord
Alder: 42
Indlæg: 363
Blog Indlæg: 9
Styrke: 18
KatrineB er ny på vejen
Åhja du skulle ikke have hørt efter din SB men man er jo altid klogest bagefter jeg fik så afhvide at jeg havde mulighed for at søge inden 2013 og startede op den 3 Nov 12 og er ved at være nået til vejs ende nu her 3 mdr efter og jeg var ikke omkring min lægen først.

Men jeg håber alt det bedste for dig og held og lykke med på vejen

vh KatrineB
KatrineB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2013, 12:45   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Teletrold Se meddelelser
Min umiddelbare tanke,når jeg læser dit indlæg er: Kan der føres bevis for at din sagsbehandler har vildledt dig,frem for at vejlede dig. Og hvis der kan det,så skal der da bare klages hurtigst muligt.
Du bør bede om aktindsigt, så du kan se, om du skulle være så heldig, at sb har skrevet det i journalen.
Benyt denne formular: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Mange er bange for, at klage, eller for at bede om tingene på skrift.

Men min erfaring (fra 15 års kamp med systemet) er, at hvis en sb har rent mel i posen, så vil disse ting ikke skabe problemer.
Og skaber det problemer, så vil problemerne alligevel komme efterhånden, uanset om man står på sin ret eller ej.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2013, 12:49   #8
ingehelene
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2013
Indlæg: 30
Styrke: 12
ingehelene er ny på vejen
Tak KatrineB ..... jeg ved hverken ud eller ind, men må bare vente på læge besøg igen, jeg håber alt held og lykke til dig også

Tak skal du ha' Vovse
ingehelene er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2013, 12:19   #9
ingehelene
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2013
Indlæg: 30
Styrke: 12
ingehelene er ny på vejen
Total forvirret er jeg ..... Nu har min SB ringet til mig og fortalt at når jeg selv søger efter paragraf 17 skal jeg ikke til lægetjek igen, det var en fejl hun fik fortalt mig ! .... hun spurgte om jeg kan komme på fredag og underskrive de papir hun skulle ha' udfyldt og sendt til mig, så det kan blive afleveret til rehabilieseringsteam, (staves?) så er det jeg tænker må man det, jeg er ikke sikker på at jeg kan gennemlæse og underskrive med det samme ?
ingehelene er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2013, 12:41   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja hvis det er §17 på det foreliggende grundlag du vil søge, så indhenter kommunen ikke nogle lægelige oplysninger, så afgør de sagen på de oplysninger der allerede ligger i sagen.

For at kunne søge førtidspension SKAL rehabliteringsskemaet/ressourceprofilen udfyldes og opdateres, dette er det vigtigste dokument i din sag, det er på baggrund af dette dokument at de afgør din sag!
- du skal parthøres dvs at du skal have profilen til gennemlæsning og du må komme med kommentarer hvis der er punkter du er uening i. Den skal føels 100% god i maven, du skal kunne genkende dig selv.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Beregning af førtidspension uden for EU/EØS efter 1/1-2013 GentleGiant Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 22-09-2013 18:33
Førtidspension 2013 Timmy Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 14-02-2013 10:47
Har lige søgt førtidspension ( 2013 ) mookmik At søge førtidspension 39 10-02-2013 13:58
spørgmål til førtidspension vs flexjob her i 2013 stefansson Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 31-01-2013 03:55
Tilkendt førtidspension 2013 210313 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 25-01-2013 23:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension