K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-07-2009, 13:20   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Bizar sag, hvem bestemmer?

Kære "hardcore"-piger.

Så har jeg selv en sag, som foranledigere nogle spørgsmål om flexjob eller pension.

En pantient bliver alvorligt handicappet, bliver behandlet godt af sin arbejdsgiver men der opstår mange fejl ifb med genoptræningen.

Kommunen vil søge pension iht §18 og nægter derfor ansøgninger om genoptræning på speciale-optræningscenter. Begrundelse bla med at det kun er til patienter der har mulighed for at tilbagevende til arbejdsmarkedet.

Omvendt ønsker patienten IKKE pension men flexjob, i samarbejde med sin arbejdsgiver. Vedkommende forestiller sig 3 t om dagen= 15 t pr uge. Arbejdsgiveren er indstillet på dette.

Alligevel gennemtrumfer kommunen en pension iht §18 og patienten bliver opsagt fra sit firma. Patienten har viljen til at kæmpe for både optræning og flexjob.

Slut resultat: pension, fyret, ingen kompetent optræning, klager men resultatet foreligger endnu ikke.

SPØRGSMÅL i denne omvendte og bizare sag:

Hvem bestemmer om pension kontra flexjob?
Kommunen eller klienten?
Hvilke økonomiske interesse kan/har en kommune i sådan en sag?
Har andre oplevet ligende?

Mange hilsner
Peter stædig
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-07-2009, 15:00   #2
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Citat:
Klagemuligheder

Du kan klage over kommunens afgørelse om tilkendelse af førtidspension. Hvis din kommune ikke er enig i klagen, sender de den videre til Beskæftigelsesankenævnet i den statsforvaltning, som hører til den region, hvor du bor. Du kan klage til Ankestyrelsen over afgørelsen fra Beskæftigelsesankenævnet. Ankestyrelsen kan kun behandle din klage, hvis sagen er generel eller principiel.
Link
Så man kan klage over det, men hvis man kan klare 15 timer om ugen. Kan de jo ikke tilkende FTP.
Håber da ikke det er normen, for jeg håber at jeg kan arbejde mig op til de 15 timer.!!

Der er helt sikkert økonomi i det, for som fleksjobber kan du jo få op til ca. 250k i tilskud.
Hvorimod man som FTP´er kun får 188.448 hvis man er enlig.

Men ellers kan han/hun jo få et skånejob, hvis han/hun går hen og taber klagen.

Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011

Sidst redigeret af jsn; 24-07-2009 kl. 15:07.
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2009, 15:04   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Pyha... det er da den omvendte verden her.

Arbejdsevnemetoden mv. siger, at ALT SKAL forsøges for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet - OGSÅ fleksjob.

Så hvis genoptræning kan fjerne barrierer i forhold til arbejdsmarkedet, så er det jo oplagt, at dette skal ske... men selvfølgelig også, hvis man IKKE skal arbejde.

Borgeren kan klage over pensionsindstillingen.

I ressourceprofilen er tydeligt angivet punkt om borgerens egen arbejdsidentitet, og der er motivationen jo åbenbart meget høj.

Den økonomiske interesse kan være besparelse på genoptræningen, og hvis der er begået fejl undervejs i sagen, så mister kommunen refusion til fleksjobbet de næste 3 år. Det kan være afsindigt dyrt, hvis der er fejl i visiteringen.

Hvis borgeren er gift, og hvis borgeren har en privat pensionsordning, og hvis ægtefællen har en høj indtægt osv., så er pensionen jo meget, meget lille, og da kommunen får 35 procent i refusion fra staten, så kan den økonomiske interesse være meget stor.

Jeg har tidligere her på siden skrevet, at jeg har en teori om, at folk i "Nordsjælland" og på Frederiksberg så nemt får pension, fordi de oftere har meget gode pensionsordninger, er gift og har en ægtefælle med stor indtægt. Ergo er det langt billigere for kommuner med rige borgere at tilkende pension end eks. for kommuner med "fattige" og enlige borgere. Måske det også gælder på individ-plan... at netop enlige uden pensionsordninger har sværere ved at få tilkendt pension.

Fed ordning, ikke?

Hov glemte lige... at hvis fleksjobbet er i den højtlønnede afdeling, så er tilskuddet på eks. 1/3 måske højere end en pension, inkl. genoptræning.

Mht. genoptræning og begrundelsen, så er det da noget nær det mest skumle, jeg har læst.

Måske man i klagen skal skrive, at et skånejob - løntilskudjob for førtidspensionister - da OGSÅ kan være på arbejdsmarkedet... eller kan komme det. Der bliver jo MANGEL på arbejdskraft, siger samtlige politikere. Så klag endelig over denne skumle argumentation også.

I ventetiden - klageperioden - kunne vedkommende måske aftale med arbejdsgiveren at blive ansat i skånejob, så kan der slås to fluer med eet smæk... bevare jobbet, og få den nødvendige genoptræning.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 24-07-2009 kl. 15:07.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2009, 16:46   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu er det jo sådan at loven i og for sig giver kommunen lov til at tvinge folk på førtidspension men jeg kan forestille mig at det skal være mere end meget overbevisende at der ikke er flere muligheder på arbejdsmarkedet ...

hvis man læser i loven så står der jo ...
Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.
Men der står jo så yderligt om behandlingen af en sådan sag


Citat:
Kommunen kan fortsat påbegynde en førtidspensionssag og tilkende førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom, når det er åbenlyst, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres fx på grund af svær kronisk hjerneskade. Kommunens afgørelse om at rejse en pensionssag kan ankes.

Behandlingen af sådanne sager skal også ske efter reglerne i arbejdsevne-bekendtgørelsen.
Hvis der er lavet en ressourceprofil og der er mulighed for job i gammel virksomhed og en mulighed i form af genoptræning så kan jeg slet ikke forestille mig at sådan en person ikke vil få medhold i ankenævnet det lyder jo lidt vanvittigt og mere som om der skal spares på genoptræning og er der så en ægtefælle med en god indtægt ja så ved vi jo godt hvad der er billigst for kommunen ikk ....

men mon ikke der kommer medhold i anken...

Så længe de kan tvinge halvdøde mennesker med en arbejdsevne på fleks så skulle det være mærkeligt at man ikke kan slippe for en pension og som også Zuza skriver så er skånejob jo også arbejde , så måske personen samtidig skulle søge om genoptræning for at forbedre sin arbejdsevne til et skånejob , så kommunen kan se at en pension ikke er nok til at lukke den sag
  Besvar med citat
Gammel 24-07-2009, 18:25   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære venner.

Nu forstår jeg! Så er det korrekt at kalde dette en bizar sag, hvor kassetænkningen går forud for det enkelte menneskes fremtid. Et TYDELIG bevis på den forskelsbehandling af handicappede.

Det vil sige at vedkommende står i samme situation, som jeg.

Jeg var godt forsikret igennem mit arbejde da jeg blev ramt, og blev handicappet.
Jeg modtager højeste pension i det gamle system, før 2003.
Hvis jeg søgte flexjob, eksempelvis 15t/ugen, og fik det bevilget skulle min kommune betale ca 17t ugen x 4 uger x 12 mdr= mange penge

Men jeg modtager pension og modtager "kun" få kroner fra det offentlige da mine forsikringsselskaber betaler min "løn" resten af livet.

RESULTAT: Udgift for kommunen.....

Flexjob.......rigtig mange penge!
Pension...... meget penge!

Derfor vil man bekæmpe ethvert forsøg på korrekt genoptræning og dermed henholde sig til at vedkommende ikke kommer på arbejdsmarkedet og VIL have pensionen gennemført.


Men omvendt hvis det havde været en person som gennem længere tid havde haft en defus diagnose og samtidig havde hørt til lavtlønområdet ville denne person blive krævet adskillige arbejdsprøvninger, test, psykolog-undersøgelser osv osv osv med årelange forsøg på at komme ud på arbejdsmarkedet, som flexjobber, uanset konsekvensen for dennes liv og førlighed. Her vil kommunerne ikke kræve pension iht §18.

Helle dusse dig, hvor jeg er blevet klogere og meget vred.

TAK, piger. Jeg vender tilbage med fortsættelsen

Mange hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-07-2009, 15:03   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg tillader mig at booste dette link, således at så mange som muligt kan begynde at reflekterer over betydningen, af denne tråd.

Hvad er et lysår?

Det er den afstand, som findes imellem regeringens og min opfattelse af hvordan de svageste i samfundet skal behandles for at opnå en skattelettelse.

1 lysår er 9.460.700.000.000 km da lysets hastighed er 1.079.252.849 km/t

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 26-07-2009, 07:04   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvad der dog ikke gøres for at spare lidt mønt her og der...

Nu er det jo ikke en situation som man hører om så tit....men de burde ikke have det så nemt at bare give en pension hen over hovedet på en person...

Der står følgende i lov om social pension...

Citat:

§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 til 65 år.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.

§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.

§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20625#K3

Så de skal kunne dokumentere at personen ikke kan feks genoptrænes til evt fleksjob...før de kan lade sagen overgå til behandling efter reglerne om førtidspension...

Nu er det jo svært at vide hvad de har af dokumentation når man ikke kender til sagen....men hvis personen selv mener at han/hun vil have en chance for et evt fleksjob efter noget genoptræning....ja så bør der helt klart klages over deres afgørelse...

Har de ikke noget dokumentation som understøtter deres påstand om at personen ikke vil kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet evt fleksjob....ja så har man en ret god sag i beskæftigelsesankenævnet/ankestyrelsen..

Hilsen Web som ikke er en af hardcore pigerne...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2009, 14:45   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Web.

Sorry, selvfølgelig tilhører du "hard-core" drengene.

Ja, det er en spændende vinkling denne sag har. Jeg kan nu bekræfte at i denne sag var klienten fuld kababel til et flex-job, efter min mening og erfaring.

Så denne tråd er vidtrækkende for alle på k10 og jeg vil følge op på den.

Her finder vi muligvis grunden til at lavtlønnede uden de fine pensionsordninger bliver behandlet, som beskrevet her på k10, med årelange sagsbehandlinger med arbejdsprøvninger i en uendelighed for at sluttet af med trumfkort som psykologtest og andet uvedkommende. Herunder spørgsmål om kvinder med mindreårige børn nu ikke kan klare lidt flere flextimer, for ellers kan de vel heller ikke passe deres børn.

Efter min mening har denne tråd og Zuzas tidliger opråb, stor betydning for vores videre argumentation for noget er galt.

Mange hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 27-07-2009, 20:51   #9
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg klarede to arbejdsprøvninger på 15 timer ugentligt, men jeg blev
vurderet til en at have arbejdet effektivt i 10 timer, skulle have varierende
arbejdstillinger, dette kunne de ikke finde en afprøvning som tilgodeså,
så jeg skulle rejse mig og gå nogle ture, jeg havde mange smerter, hvilket
resulterede i langsommere arbejdstempo, da min koncentrationsevne blev
meget svækket, jeg måtte derfor også indtage mere medicin, som desværre
døser, sagsbehandleren mente kun der var førtidspension tilbage, har tidligere
haft fleksjob, men da vi skulle underskrive papirerne til førtidspension, sagde
hun, at hun intet kunne gøre uden mig, jeg var enig med hende i, at det var
førtidspension, men jeg mener ikke du kan tvinges til førtidspension, men
måske sparer kommunen nogle penge ved at give dig det?
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2009, 23:55   #10
vivims
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2009
Lokation: odense
Indlæg: 31
Styrke: 15
vivims er ny på vejen
synes lige jeg måtte give mit med til denne tråd.
jeg er nemlig arbejdesprøvet til 1 time pr dag dxs 5 timer om ugen. men pension aldrig - men jeg er selvfølgelig også fra "fattig" kommune og uden nogen gode pensionsopsparinger ell.
bliver bare så harm når man ser den forskelsbehandling der er fra kommune til kommune eller bare fra de forskellige socialrådgivere. men glæder mig også til at høre hvad det ender ud med.
vivims er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvem bestemmer johnny53 Spørgsmål ang fleksjob 14 04-05-2013 23:22
Hvem bestemmer mand Alt det andet 4 24-02-2012 09:44
Hvem bestemmer løn? Løvetand Spørgsmål ang fleksjob 10 22-01-2009 09:07
hvem bestemmer ? fru hansen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 45 08-12-2008 00:53
Hjælpemidler – hvem bestemmer? Ida Hjælpemidler til handicappede 9 29-04-2008 14:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension