K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-04-2012, 02:21   #1
Kalevala
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2012
Indlæg: 80
Styrke: 13
Kalevala er ny på vejen
Arbejdsevne vs. funktionsevne?

Jeg vil gerne vide, hvordan man skelner mellem ARBEJDSEVNE og FUNKTIONSEVNE.

Hvordan dokumenteres de hver især og hvilken betydning har de hver især for uddeling af fleksbevilling eller førtidspension?
Kalevala er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 09:36   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
1
FUNKTIONSEVNE er den som lægerne skal beskrive, alså om det er moderat eller stærkt nedsat.
er nogenlunde de ord læger bruger til at beskrve en tilstand
2
ARBEJDSEVNE er den som kommunen eller jobcenter skal beskrive
grunden til stort set alle skal i arbejdsprøvning, før de kan få fleks eller pension
alså hvor mange timer og skånebehov og så videre.
det er ses ikke så tit på K10, men det er de effektiv timer som skal beskrives
nogen kan være på en arbejdsplads i måske 25 timer, men de udfører kun hvad der svare til 15 timer for en rask.

samt der skal være en sammenhæng mellem ARBEJDSEVNE og FUNKTIONSEVNE

som et eksempel
hvis man klare 5 timer i en arbejdsprøving om ugen og ens læger skriver ens tilstand er
moderat. det kan også være omvendt, men så har ens læger nok været lidt for hurtig og ses stort set aldrig

så er det noget galt, fordi så er der ikke nogen sammenhæng
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 10:36   #3
Kalevala
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2012
Indlæg: 80
Styrke: 13
Kalevala er ny på vejen
Hej MTVRV1,

Tak for et fyldigt og klart svar, nu er jeg blevet lidt klogere.

Dog er jeg stadigvæk meget i tvivl i forhold til, hvordan min sag står i praksis.

En ortopædkirurg siger, at der ikke findes en behandling (for min ryg), der kan medføre fuld arbejdsdygtighed. Men han siger ikke noget, om hvor meget min arbejdsevne er nedsat.

En psykolog udtaler sig på baggrund af nogle psykiske forhold, at jeg ikke har nogen arbejdsevne tilbage.

Kommunens lægekonsulent udtaler sig blot, at min funktionsevne er varigt nedsat, men ikke i hvor høj grad. Desuden ridser hun op en række skånebehov fysisk og psykisk.

Jeg har endnu ikke fået besked på, om jeg skal til en arbejdsprøvning eller ej.

Mvh. Kalevala
Kalevala er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 11:17   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Lægerne må generelt ikke udtale sig om arbejdsevne, de skal kun relatere til funktionsevnen, altså hvordan du fungere i det daglige derhjemme mv.

Sagsbehandlerne ser rødt når lægerne og nu f.eks "din" psykolog har skrevet at du ikke har nogen arbejdsevne, det ved hun jo ikke. Lægerne kan skrive at de fraråder en arbejdsprøvning af hensyn til din tilstand, men det er noget helt andet.

Lægekonsulenten skal heller ikke vurdere din arbejdsevne, han kan dog foreslå at der vurderes skånebehov og gives en prognose såfremt du skal i arbejdsprøvning.

Det er helt fint at din ortopæd ikke udtaler sig om din arbejdsevne, han skal kun forholde sig til dit helbred og det kunne lyde som om at han mener er du er uden behandlingsmuligheder?

Det er din sagsbehandler der beslutter om du skal i arbejdsprøvning og om det bliver på en alm. arbejdsplads eller et center. Hvilken ydelse er du på?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 11:55   #5
Kalevala
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2012
Indlæg: 80
Styrke: 13
Kalevala er ny på vejen
Hej Enteneller,

Tusind tak for et godt svar. Nu har min ortopædkirurg ikke nævnet noget om. hvordan jeg fungerer hjemme og i min fritid og han har heller ikke brugt ordet funktionsevne. Han refererer kun til, hvad røntgenundersøgelsen viser plus lidt om mine smerter.

Psykologen siger dog, at min funktionsevne altid vil være dårlig og at yderligere psykologisk behandlig næppe vil åstadskomme væsentlig bedring.

Lægekonsulenten har allerede nu (dvs. før jeg har været til arbejdsprøvning) opstillet en række skånebehov, som der skal tages højde for i forbindelse med yderligere afklaring.

De sidste 10 måneder har jeg været på sygedagpenge. (Lige før var jeg på arbejdsløshedsdagpenge). Foreløbigt har jeg fået en besked om at jeg falder for 52-ugers varighedsbegrænsning den 30. juni 2012. Hvad der så sker, aner jeg ikke på nuværende tidspunkt.

Mvh. Kalevala
Kalevala er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 11:58   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Kavela,

Håber du lige spotter din anden tråd hvor jeg prøver at vejlede dig omkring sygedagpenge og mulighederne for forlængelse heraf, det er meget vigtigt at du får styr på dette og allerede nu "varmer" din sagsbehandler op deromkring.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 12:57   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Lægger lige et link til oplysninger om Arbejdsevnebegrebet, arbejdsevnemetoden og ressourceprofilen...

http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 20:43   #8
skotten
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2008
Indlæg: 36
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
skotten er ny på vejen
forespørgelse vedrørende arbejdsprøvning nr 6

hej herinde kunne godt tænke mig at få afvide om det er mig der har misforstået hvad en arbejdsprøvning består af : som nogen sikkert har læst af mine tidligere indlæg så har jeg skrevet lidt om min sag igennem di sidste 14år jeg har afsluttet arbejdsprøvning nr6 i okt 2011 som jeg kun kunne klare 3timer sammenlagt på 1uge har så fået brev fra tidligere jobkonsulent /socialrådgiver på jobcenter musmågevej hvor i hun skriver at hun ikke føler der kan køres en pensionssag da jeg ikke kunne klare mere end 3 timer så hun har så tilskrevet socialforvaltningen i kbh hvori hun vurderer at jeg godt kan klare et job og kan blive selvforsørgende . så er det jeg ville høre om en arbejdsprøvning ikke skal være en prøve på hvad man kan klare og ikke hvad jobkonsulenten har af mening for som jeg ser det så er det jo spild af resurcer vis arbejdsevnen alligevel ikke bliver taget med i den samlet sag som jo lige nu indholder 6 arbejdsprøvninger og som alle siger at min arbejdsevne er så meget nedsat at di ikke skønder at jeg kan blive selvforsørgende i ethvert erhverv . er nu blevet indkaldt til et nyt møde imorgen og igen med en ny sagsbehandler så det lyder som jeg skal kæmpe videre . og kan snart ikke klare det mere når jeg også skal leve med di stærke smerter og max 3 timer søvn på et døgn . så man føler sig godt jaget rundt i systemet og det lader til at di måske vinder den kamp også
skotten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 20:59   #9
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af skotten Se meddelelser
hej herinde kunne godt tænke mig at få afvide om det er mig der har misforstået hvad en arbejdsprøvning består af : som nogen sikkert har læst af mine tidligere indlæg så har jeg skrevet lidt om min sag igennem di sidste 14år jeg har afsluttet arbejdsprøvning nr6 i okt 2011 som jeg kun kunne klare 3timer sammenlagt på 1uge har så fået brev fra tidligere jobkonsulent /socialrådgiver på jobcenter musmågevej hvor i hun skriver at hun ikke føler der kan køres en pensionssag da jeg ikke kunne klare mere end 3 timer så hun har så tilskrevet socialforvaltningen i kbh hvori hun vurderer at jeg godt kan klare et job og kan blive selvforsørgende . så er det jeg ville høre om en arbejdsprøvning ikke skal være en prøve på hvad man kan klare og ikke hvad jobkonsulenten har af mening for som jeg ser det så er det jo spild af resurcer vis arbejdsevnen alligevel ikke bliver taget med i den samlet sag som jo lige nu indholder 6 arbejdsprøvninger og som alle siger at min arbejdsevne er så meget nedsat at di ikke skønder at jeg kan blive selvforsørgende i ethvert erhverv . er nu blevet indkaldt til et nyt møde imorgen og igen med en ny sagsbehandler så det lyder som jeg skal kæmpe videre . og kan snart ikke klare det mere når jeg også skal leve med di stærke smerter og max 3 timer søvn på et døgn . så man føler sig godt jaget rundt i systemet og det lader til at di måske vinder den kamp også
Har du overvejet selv at søge en pension ? det kunne jo være en mulighed,der siges at de ikke indstiller før arbejdsevnen er =0
Ved at søge selv kan du stadig få afslag men et afslaget kan du anke ,så kommer der andre øjne på din sag.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 21:35   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af skotten Se meddelelser
jeg har afsluttet arbejdsprøvning nr6 i okt 2011 som jeg kun kunne klare 3timer sammenlagt på 1uge har så fået brev fra tidligere jobkonsulent /socialrådgiver på jobcenter musmågevej hvor i hun skriver at hun ikke føler der kan køres en pensionssag da jeg ikke kunne klare mere end 3 timer
Problemet er ofte, at man, som borger, ringer og sygemelder sig hvis man en dag har det skidt og ikke ser sig i stand til at yde noget.

Og hvis man har mange af den slags fraværsdage, så kan kommunen holde på, at de ikke har kunnet vurdere arbejdsevnen p.g.a. ringe fremmøde.

Derfor; når man er i en arbejdsprøvning er det meget vigtigt, at man møder op hver eneste dag, så vidt man overhovedet er i stand til det.

Det er bedre, at møde op for at fortælle, at man har det skidt og går hjem igen end, at blive hjemme og melde sig syg pr. telefon.

Og hvis man ikke er i stand til at møde op, så kan det være en god idé, at ringe til sin læge i telefonkonsultationen om morgenen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udtalelse om nul funktionsevne. Hvad så? Fallenten87 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 14-05-2013 09:08
Funktionsevne nedsat ubetydeligt? BubberDK Alt det andet 46 24-05-2012 13:11
Bolig og funktionsevne. lola44 Hjælpemidler til handicappede 4 21-04-2011 01:17
Samtaleskema/funktionsevne vurdering? buster Alt det andet 14 04-09-2010 16:42
HJÆLP! Funktionsevne test T.M At søge førtidspension 12 02-09-2010 14:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension