K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-08-2009, 17:20   #11
Peavey
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2009
Indlæg: 11
Styrke: 0
Peavey er ny på vejen
Førtidspension og studie.

Rettigheder og pligter

Jeg har altid opfyldt mine samfundsmæssige pligter. Nu er situationen desværre den, at kommunen vurderer, at det er jeg ikke i stand til længere.
Derfor må jeg da også stadig have nogle rettigheder.

Revalidering
En revalideringsplan skal være under 5 års varighed. Desuden er det yderst sjældent at der godkendes revalidering m.h.p. at studere på et universitet.
Det drejer sig altså om at tage nogle enkelte fag af gangen.

Universitet vs. MB-Uddannelse

Formålet med at læse på universitetet er ikke fremtidig beskæftigelse indenfor området, men udelukkende at få tiden til at gå med noget fornuftigt.
Jeg mener at kan den ene person få godkendt en MB-Uddannelse kan vi andre vel også få tilladelse til at læse på et eller andet niveau.


Vi kan vel ikke allesammen være lige syge til alle tide?

Og nej, et fleksjob ville de heller ikke give mig.
Peavey er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 17:20   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, mine broer er desværre også brændt!!

Mine diagnoser er varige, og alle muligheder udtømte, herunder også for uddannelser og den slags - jeg har jo prøvet ALT om og om igen, så min sag bugner nærmest af dokumentationer på min ikke eksisterende arbejdsevne i noget er hverv....suk.
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 17:33   #13
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg tror det er sagsbehandleren som afgør, hvad du må, at den
ene gives ret til at studere behøver ikke at medføre det samme for
den anden, det er jo også forskelligt, hvad folk vil studere, jeg kan
ikke finde andet omkring studier, end det du selv starter med at nævne,
men har så læst på nettet om andre, som er i din situation, kommunen
giver dem ikke et ordentligt svar, nogle får at vide af sagsbehandleren
at man nok vil se om de kan arbejde i fleksjob, hvis de kan studere 8
timer om ugen, jeg håber andre finder noget reelt lovstof på dette
område, da jeg kan forstå din sagsbehandler ikke var til megen hjælp.

Du har ihvertfald ret til at varetage et skånejob selvom du modtager
førtidspension, men det er jo noget helt andet.

Sidst redigeret af Tanja; 14-08-2009 kl. 18:15.
Tanja er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 18:11   #14
Peavey
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2009
Indlæg: 11
Styrke: 0
Peavey er ny på vejen
Førtidspension og studie.

Man kan vel også bare søge job i Irak i Hæren eller Parlamentet!

Der må da være nogen der ved hvilke rettigheder man.
Peavey er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 19:06   #15
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Hejsa! Vil bare lige nævne Tompladsordningen. På den kan man læse fag på universitetet som "enkeltfagsstudie" selvfølgelig forudsat, der er tomme pladser på holdet. Jeg mener alle må søge om optagelse via ordningen og kender nogen, der har haft meget glæde af det, da de gik på efterløn.


Tilføjelse: Nåh, ja! Jeg har da forresten også selv læst to fag på Tompladsordningen som led i noget efteruddannelse!

Sidst redigeret af Risa; 14-08-2009 kl. 19:16.
Risa er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 19:09   #16
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Nu aner jeg ikke en dyt om, hvor mange timer et enkelt fag på uni er om ugen, men hvis det kun er nogle ganske få, f.eks. under 5, så synes jeg, at du skal kontakte din sagsbehandler (skriftligt), og fortælle at du overvejer, at tage et enkelt fag på uni, (alt afhængig af hvorfor du er fp'er kunne du måske skrive lidt om, at du ikke er helt sikker på, at du kan gennemføre, men at du meget gerne vil forsøge), og så spørge rent ud, om der er nogen hindringer for det.
Trold er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 19:13   #17
Kohai
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2009
Indlæg: 132
Styrke: 16
Kohai er ny på vejen
Citat:
Formålet med at læse på universitetet er ikke fremtidig beskæftigelse indenfor området, men udelukkende at få tiden til at gå med noget fornuftigt.
Er du klar over hvad en universitetsuddannelse koster? Det er altså ikke noget, der oprette for man kan få tiden til at gå med noget fornuftigt. Det er investering i samfundets fremtid. Husk at der hvert år afvises tusindvis af studerende, pga manglende pladser. Så synes jeg ærligt talt, det er egoistisk at ville optage en plads, og koste samfundet masser af penge, på bekostning af en ung som vil kunne bruge uddannelsen som fundament for resten af livet.

Statskassen er ikke bundløs. Der mangler penge overalt i samfundet til ældrepleje, skoler, sundhedsvæsnet, førtidspensioner, fleksjob, osv.

Der er AOF kurser og andre tilbud, der bruges hvis man ønsker noget at beskæftige sig med, samtidig med at man lærer noget.

Derudover er langt de fleste universitetsstudier ekstremt hårde arbejdsmæssigt, og kræver nok mere end de fleste fuldtidsjobs. Så med mindre man vil være 20 år om at færdiggøre sin uddannelse, skal man nok ikke starte på en universitetsuddannelse når man har en væsentlig nedsat arbejdsevne.

Unskyld de grove toner - men jeg synes det er usolidarisk og uden omtanke for konsekvenserne, at ville tage en universitetsuddannelse "for sjov".
Kohai er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 19:38   #18
Peavey
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2009
Indlæg: 11
Styrke: 0
Peavey er ny på vejen
Førtidspension og studie.

Til Kohai.

Der er i de senere år kommet et nyt begreb, Recovery. Recovery lægger op til at den enkelte selv kan tage nogle små skridt af gangen og dermed bedre sin egen helbredelse. Hvorfor skal jeg til evig tid holdes ude af samfundet pga. en diagnose.
Hvis jeg på mine egne vilkår kan tage disse små skridt og forhåbentligt en dag få det så meget bedre at jeg igen kan deltage i samfundet. Hvorfor skulle jeg så ikke få lov til det.
Peavey er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 20:17   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tror ikke du forstår Kohai's pointe!

Tror nok Kohai er enig i recovery. Men skal det absolut være på den dyre model og på bekostning af andre - der kan risikere afslag, fordi du vil studere 'for sjov'....tror nok det skulle forståes sådan!!

Tror også vi er mange herinde, der bliver en lille smule fortørnede fordi vi selv har fået tilkendt førtidspension med begrundelser som, ingen mulighed for forbedringer ang arbejdsevnen/diagnosen mm, og så er det svært at læse om nogen der 'bare' kan studere, helbrede sig selv, ikke vil bindes af sin diagnose osv.

Vi er jo mange der ikke har noget valg, hverken nu eller på sigt, og som bliver såret af sætinger som 'at deltage i samfundet' 'bruge tiden fornuftigt' og dermed indirkete sige, at vi ikke deltager i samfundet og får tiden til at gå med ting der ikke er fornuftigt.

Det er også svært at råde dig, for det er jo en problemstilling der er de færreste forundt.

Men som undertegnede og flere andre skriver, så spørg din sagsbehandler.
Livet er jo ikke ét stort tag selv bord når man er på førtidspension, så derfor må man lige rådføre sig med den der kender ens konkrete sag, og som kan fortælle dig hvor du kan starte. Du kan jo fortælle sagsbehandleren at det er med henblik på at kunne deltage i samfundet (som du kalder det) igen. Og så ved han/hun nok hvilken vej du skal gå....og med hvilke skridt.
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 14-08-2009, 20:19   #20
frupia1
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 03-05 2009
Indlæg: 270
Styrke: 16
frupia1 er ny på vejen
Nu skrev du jo altså selv at det ikke var med senere beskæftigelse for øje, men for at få tiden til at gå
frupia1 er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
studie af hvad der sker på et jobcenter østerbro Politik og Samfund 2 24-11-2011 00:02
Afbryde studie og søge fleksjob? Fibro25 Spørgsmål ang fleksjob 4 02-03-2011 20:34
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53
Stoppet på studie. Hvad gør jeg nu? 6000kolding Alt det andet 36 16-11-2010 15:01
FP og studie. Bassemanden Alt det andet 6 26-06-2010 10:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension