K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-09-2011, 20:48   #1
kaia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
kaia er ny på vejen
Sygedagpengestop ved forsikringssag som ikke er arbejdskade..

Hej.

Jeg har fulgt lidt med herinde før og nu har jeg selv et problem som jeg håber at kunne få råd omkring... I er så hjælpsomme og dygtige herinde

Jeg blev sygemeldt og kom på dagpenge 1/9 2010 pga depression og operation i fod. Inden jeg var raskmeldt fra dette, kom jeg ud for en ulykke i dec 2010, hvor jeg brækkede knæ, underben, ødelagde bagerste korsbånd og ledbånd.
Jeg var indlagt 11 dage og fik indopereret en metalskinne dækkende en del af knæet og ca halvt ned af skinnebenet.
Ulykken skete ved at en hund i høj fart brasede ind i mig og ramte med sin skulder mod mit knæ. Dette er meldt til hundens forsikringsselskab.

Jeg går også stadig til genoptræning 2 gange om ugen... og d. 1/11 skal jeg til yderligere undersøgelse, hvor man vil vurdere om der kan gøres mere operativt, men lægen har ikke stor forventning til dette.

Nu er tiden kommet, hvor sygedagpenge skal stoppe og forlængelse er afslået med den begrundelse, at jeg ikke er færdigbehandlet og der ikke kan sættes ca-dato på hvornår jeg forventes rask.

Jeg har nu at vælge mellem, at melde mig rask, selvom jeg bestemt ikke er det, eller fortsat være sygemeldt, men overgå til kontanthjælp

Kan det virkelig være rigtigt, at man kun kan få forlænget sin sygedagpenge i forsikringssager, hvis der er tale om arbejdsskade? Jeg mener, jeg har jo stadig en forsikringsdækkende skade, selvom den ikke er sket i forbindelse med arbejde.
Jeg får jo en mengrad af ulykken, den er bare ikke fastsat endnu og min arbejdsevne (den er endnu ikke afklaret) er også betydeligt nedsat, da jeg hverken kan have stående eller gående arbejde og heller ikke kan gå ned i knæ. Jeg har tidligere arbejdet lidt inden for butik, men mest som industriarbejder.
Jeg har stadig smerter og knæet hæver op ved belastning. Min balance er dårlig og jeg er nødsaget til at bruge elscooter for at lufte min hund, da jeg ikke kan klare ryk i linen.

Kan nogen give mig råd om, hvad jeg skal gøre?... j
Jeg kan jo hverken søge flex eller førtidspension, da min tilstand ikke er afklaret.

Jeg vil så nødigt overgår til kontanthjælp
kaia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2011, 21:59   #2
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Ja med mindre du kan blive forlænget efter stk 3?

Citat:
Forlængelse af sygedagpengeperioden

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,


2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,


4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.


Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
https://www.retsinformation.dk/forms...?id=138106#K27
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2011, 00:19   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Kaia

Det var da mere end uheldigt med den hund. Og rigtigt skidt at sådan noget kan afstedkomme så alvorlige konskekvenser for dig!

Det centrale af det du skriver er flg.:

Citat:
Nu er tiden kommet, hvor sygedagpenge skal stoppe og forlængelse er afslået med den begrundelse, at jeg ikke er færdigbehandlet og der ikke kan sættes ca-dato på hvornår jeg forventes rask.
Ligesom Piamus skriver ville jeg også pege på §27,stk.1,3, hvorfor jeg ville henvende mig til behandlende læge for en udtalelse om denne ikke mener du kan afklares inden for dette tidsrum dvs. 2 år. Dvs. hvornår kan du bliver genopereret og hvornår kan der derpå eft. genoptræning igen eft. operation med angivelse af ca. mdr. være mulighed for at du kan genoptage erhvervsbeskæftigelse.

Når dette er på plads, enten afl. du selv skrivelse el. beder SB indhente en statusattest fra denne læge el. via din prak. læge, som er orienteret om dette via hospital.

Det er vigtigt, at du straks går i gang med dette. Du skriver ikke noget om hvornår dine SDP har varighed, dvs. slutdato. Det påhviler SB/kommune forud for en afgørelse at vurdere dine forlængelsesmuligheder, herunder at indhente nye statusattest, hvis dette ikke er gjort for nylig.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 09:46   #4
kaia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
kaia er ny på vejen
Tak for svar... desværre er der ingen løsnig på problemet, så der er kun kontanthjælp tilbage
kaia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 13:38   #5
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af kaia Se meddelelser
Kan det virkelig være rigtigt, at man kun kan få forlænget sin sygedagpenge i forsikringssager, hvis der er tale om arbejdsskade? Jeg mener, jeg har jo stadig en forsikringsdækkende skade, selvom den ikke er sket i forbindelse med arbejde.
Ja, fordi forskellen ligger i, at det er da at gå på arbejde, der har gjort dig syg, hvis det er en arbejdsskade, og så er holdningen der har skabt forlængelsen sådan, at man ikke skal bøde for, at arbejdet har været dårligt indrettet, farligt mm.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2011, 00:11   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Og systemet "vælger" derfor at straffe dig, hvis du kommer til skade i din fritid, eller har arvet sygdom/handicap, der bryder ud.

Det er nemlig din egen skyld.

Ironi kan forekomme i ovenstående!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdskade - tab af erhvervs. + afspadsering Bodrum Alt det andet 7 16-12-2013 15:16
Sygedagpengestop kan ikke.... phhmw Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 25-07-2013 22:00
arbejdskade ricco Spørgsmål ang fleksjob 32 25-01-2012 23:04
hvor lang til kan en arbejdskade sag tage/pension skivehansen Alt det andet 6 07-12-2011 14:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension